Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välittäjä vai itse myyjänä, kerrostaloasunto

Vierailija
03.05.2026 |

Ostaisitko itse asunnon mieluummin suoraan osakkaalta vai välitysfirman kautta?

Ostajat osaavat kyllä tinkiä hinnasta välityspalkkion verran, joten rahallisesti ei eroa myyjälle, vaikka ostajalle useita tuhansia etua.

Mutta ostatko kummalta mieluummin?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin naapurille sijoitusasunnossa edellisen kerrostaloasuntoni suoraa ilman välittäjää. Nykyisen asunnon ehkä myisin välittäjän kautta. 

Vierailija
2/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta ratkaisee, ei se kuka asuntoa myy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin naapurille sijoitusasunnossa edellisen kerrostaloasuntoni suoraa ilman välittäjää. Nykyisen asunnon ehkä myisin välittäjän kautta. 

Miksi?

Vierailija
4/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen kuullut sellaista, että suoraan omistajalta ei (muka) uskaltaisi ostaa, kun 'ei ole virallista'.  AsOy:n suhteen tässä ei ole perää, koska isännäöitsijäntodistus on se tärkein paperi, ja se on sama myyjästä riippumatta.

Vierailija
5/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen kuullut sellaista, että suoraan omistajalta ei (muka) uskaltaisi ostaa, kun 'ei ole virallista'.  AsOy:n suhteen tässä ei ole perää, koska isännäöitsijäntodistus on se tärkein paperi, ja se on sama myyjästä riippumatta.

Entä kauppakirja? 

Vierailija
6/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakirjan tekee itse helposti. Kerrostalon voi myydä itse melko huoletta. Tosin se vaatii työtä. Mm näyttöjä ja selittämistä. Hermoja myös ja mieluiten kokemusta myyntityöstä ja ihmisistä 

Vierailija
7/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kauppakirja? 

Mallina voi käyttää esim. aiempaa kiinteistönvälittäjän laatimaa kauppakirjaa. Jos et vielä tekoälyyn luota. 

Vierailija
8/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyjä myy alle alueen hintstason, niin voin harkita.

Vierailija
9/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kauppakirja? 

Nykyään haastavin osuus lienee löytää ostaja. Kauppakirjan laatii kuka tahansa täysjärkinen.

Vierailija
10/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ja myyn mieluummoin suoraan osakkaalta ja niin olen tuurilla myös tehnytkin.

Vierailija
11/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän kautta ehdottomasti.

Vierailija
12/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kerrostalo-osakkeen sekä yksityiseltä että välittäjän kautta. Persaukinen kun olen, eli tarvitsen asuntolainaa niin ei ollut huolta siitä että mitään hämärää tapahtuisi. Pankki kyllä piti huolen että osakepaperit on oikein ja nehän siirtyy siitä suoraan pankin haltuun.

Kauppakirjaan pankki ei ota kantaa, koska se asia on ostajan ja myyjän välinen asia.

Vierailija
13/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Oman kokemuksen perusteella väitän että valtaosa ei osaa mitään muuta kuin jakaa niitä esitteitä. Ihan turha kysyä yhtään mitään, mihinkään eivät osaa vastata eivätkä mistään ota vastuuta.

Vierailija
14/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole väliä, kumpi myy, mutta en missään tapauksessa suostuisi itse tehtyyn kauppakirjaan, vaan vaatisin, että kauppakirjan laatii juristi tai muu ammattilainen.

Vierailija
15/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Oman kokemuksen perusteella väitän että valtaosa ei osaa mitään muuta kuin jakaa niitä esitteitä. Ihan turha kysyä yhtään mitään, mihinkään eivät osaa vastata eivätkä mistään ota vastuuta.

Oma kokemukseni on aivan päinvastainen. Kaikkiin kysymyksiin vastattiin ja asiat hoidettiin hyvin. Kaksi asuntoa olen ostanut ja yhden myynyt. 

Vierailija
16/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelisitko näin vankkaa mielipidettä?

Vierailija
17/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole väliä, kumpi myy, mutta en missään tapauksessa suostuisi itse tehtyyn kauppakirjaan, vaan vaatisin, että kauppakirjan laatii juristi tai muu ammattilainen.

Olet joko itse vajaatyöllistetty oikeustieteilijä tai sitten muuten vähä-älyinen. Asunto-osayhtiön osakkeista tehtävä kauppakirja ei ole kummoinen, tärkeintä on osakkeiden numerot ja hallintaan kuuluva huoneisto pitävät kutinsa. 

Isännöitsijäntodistuksesta käy ilmi yhtiön tase, tehdyt remontit ja korjaussuunnitelmat, sekä tietysti myytävänä olevan huoneiston tiedot omistuksineen. Osakekirja on joko paperisena tai sähköisenä, omistus näkyy MML:n rekisterisssä joka tapauksessa.

Kauppahinta, sen suoritus, asunnon vapautuminen ja mahdolliset viivästyssanktiot ovat sovittavissa.

Nimet alle, päiväys. Ei tarvi edes kaupanvahvistajaa.

Vertailun vuoksi: pörssissä osakkeet vaihtavat omistajaa joka päivä ilman sen kummempja kommervenkkeja. Useimmat taitavat nykyään hoitaa itse kaupankäynnin jollain alustalla, osa luovuttanut vastuun sijoitustensa hoidosta pankilleen. Tutkiiko moni edes ostamiensa yhtiöiden tilinpäätöstä? Erona asunto-osakkeisiin on lähinnä hinta. Harva tavis ostaa kerralla osakkeita sadoilla tuhansilla euroilla. 

Vierailija
18/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat pankista paljon edullisemmin ne paperiasioiden hoidot.

Välittäjä on täysin turha kulu.

Vierailija
19/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin vain välittäjän kautta. Myyjä on tietysti vastuussa joka tapauksessa, mutta vastuukysymykset ovat riitatilanteessa kiistattomammat, kun asunto on ollut välittäjän kautta myynnissä ja tiedot voidaan verifioida. Välittäjää käytettäessä myyjä ei voi myöskään vedota tietämättömyyteen. 

Vierailija
20/29 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kauppakirja? 

Mallina voi käyttää esim. aiempaa kiinteistönvälittäjän laatimaa kauppakirjaa. Jos et vielä tekoälyyn luota. 

Joka prkeleen väliin sitä tekoälyä tungetaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi