Lapsillekin uskonnonvapaus
Kannattaako kukaan muu täydellistä uskonnonvapautta?
Kommentit (46)
"vaikka vanhemmat ovat jättäneet lapsen kastamatta, hän itse haluaa riparille ja saa kasteen"
Yleensä lapsi haluaa riparille rippilahjojen vuoksi.
Sitten kun lapsi on kypsä itse päättämään. Tietysti vanhemmat kasvattavat lapsensa oman maailmankatsomuksensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
"vaikka vanhemmat ovat jättäneet lapsen kastamatta, hän itse haluaa riparille ja saa kasteen"
No aika harvassa tuollaiset tapaukset ovat, jotka lahjojen takia ripille haluavat. Kuulostaa sairaalta ja surulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että tuosta ei ole koskaan kuullut puhuttavan. Tuntuu, että 99% kannattaa uskonnonvapautta. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään ehdottavan tuollaista. Tai en siis ole tajunnut, että kaikilla lapsillahan sitä ei ole.
Tuntuu että 99% kannattaisi aloittajan ehdotusta? Missä kuplassa oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika harvassa tuollaiset tapaukset ovat, jotka lahjojen takia ripille haluavat. Kuulostaa sairaalta ja surulliselta.
Rippilahjojen ja sen takia että saa hengata kavereitten kanssa pois kotoa. Moni kirvaa sitä jeesustelua.
Alaikäiselle lapselle ei todellakaan pidä tuputtaa mitään uskontoa eikä mitään kieltä eikä mitään muutakaan kulttuuriin vivahtavaa. Päättäköön 18-vuotiaana, mihin haluaa uskoa ja mitä kieltä puhua ja millä tavalla elää ja toimia. Ja mitä sukupuolta on, jos ylipäänsä haluaa olla.
Totaaliwokettaja
Lapsi kuuluu syntyessään ensisijaisesti omaan perheyhteisöönsä. Vanhemmilla on velvollisuus opettaa lapsilleen arvoja, kulttuuria sekä yhteiskuntaan sopeutumista. Jos vanhempien arvot ovat uskonnollisia, tietenkin lapsia opetetaan samoin. Täällä näyttäisi olevan ajatuksena uskonnonvapaus vain ateisteille, mikä ei ole aitoa vapautta, vaan jossa kielletään kaikki muut elämänkatsomukset.
Täysi-ikäisenä on nykylainsäädännön mukaan mahdollisuus valita oma elämänkatsomuksensa ja käytännössä pakkokin, sillä jokaisella on joka tapauksessa jonkinlainen käsitys. Uskonnottomuus on valinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiselle lapselle ei todellakaan pidä tuputtaa mitään uskontoa eikä mitään kieltä eikä mitään muutakaan kulttuuriin vivahtavaa. Päättäköön 18-vuotiaana, mihin haluaa uskoa ja mitä kieltä puhua ja millä tavalla elää ja toimia. Ja mitä sukupuolta on, jos ylipäänsä haluaa olla.
Totaaliwokettaja
Ei kannata edes puhua mitään, voivat vahingossa oppia vääränkielisiksi! Voisiko nuo suljea tynnyriin kasvamaan, pääsevät sitten tekemään valintoja 18v syntymäpäivänään?
Lapset tosiaan on suojattomia vanhempiaan vastaan. Vanhempien väkivaltaisuus, päihdeongelma, mielenterveyden ongelmat, toimeentulon ongelmat, kaikin tavoin lapsiparka on vanhempiensa armoilla, ellei joku saata tilannetta viranomaisten tietoon.
Ja koska viranomainen on pahasti aliresurssoitu (kiitos kansaansa vihaavan Orpon hallituksen), tapahtuu kaikenlaista ikävää.
Niin, kannataa varmaan äänestää vuoden päästä sellaisia puolueita, jotka eivät istu tässä fasistihallituksessa, joka vihaa meitä kaikkia ja kahmii meidän rahamme ja elinikäiset säästömme eli asuntomme omiin ja kavereidensa taskuun, joilla on jo enemmän kuin kylliksi.
On hyvin irvokasta, että Venäjän tehdessä ukrainalaisten kansanmurhaa oma hallituksemme heikentää tätä maata ja sen yhtenäisyyttä, kansalaisten kestokykyä ja toimeentuloa sekä terveydenhoitoa ja ennaltaehkäiseviä palveluja. Ikäänkuin hallitus ei tajuaisi pelaavansa koko ajan Putinin pussiin. Vielä pahempi jos tajuaa ja tekee nämä ihmisvihatoimet silti.
Lasta ei voi liittää poliittiseen puolueeseen tai vanhemmilla ei ole oikeuksia lapsen terveystietoihin, mutta 6dkonnolliseen yhteisöön voi liittää ja aivopestä sillä ilman, että ulkopuoliset suojelevat lasta. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä näen maltillisen uskonnon pitkälti kulttuurisidonnaisena ja toki myös uskontona. Mut on vauvana kastettu, kasvoin perheessä, jossa käytiin kirkossa häissä, hautajaisissa ja joskus jouluna. Koulussa osallistuin uskonnontunneille. Ihan tavallinen, veroja maksava kansalainen musta tuli. Jumalaan uskon, en ole mikään hihhuli, en saarnaa taivasta enkä helvettiä kenellekään. Mun uskoni on mun asiani. Itse vierastan ajatusta ateistisesta kasvatuksesta. Usko tuo kuitenkn lohtua, valoa, mielenrauhaa. Niin, ja jos uskonto ja usko on sitä rauhallista eikä minkään uskonnon ääriajattelua tai -tulkintaa. Helvetin tulimerestä saarnaaminen on väärin ja pelottavaa.
Mun mielestä ongelmat ei olekaan kasteet, häät tai seurakunnan kerhot jne. vaan se (lähinnä kotona tapahtuva) aivopesu, että tällainen ja tällainen on olemassa ja toimimalla tai ajattelemalla tällä tavalla pääset tällaiseen paikkaan kuoleman jälkeen jne.
Miksi me sallitaan se, että lapselle X opetetaan näin ja lapselle Y noin. Eikö ihan oikeasti maailma olisi parempi, että kaikille lapsille samat opetukset ja he sitten valitsevat jotain, kun haluavat tai kokevat jonkun herätyksen tai ovat kokematta. Tämä olisi todellista uskonnonvapautta.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti. Lapsia ei tule liittää srk jäsenyyteen, vaan vasta 18-vuotiaana voivat halutessaan liittyä.
Ei ongelma ole jäsenyydet ja tapahtumat vaan se mitä pienillä viattomille lapsille väitetään tästä kaikesta. He uskovat sen mitä aikuinen sanoo. Se tässä on surullista.
Onhan heillä vapaus. Kukaan ei pakota uskonnolliseksi... Ellei sitten vanhempien mukaan pakoteta herätysjuhliin tms.
Mitä sinä muiden ihmisten asioihin sekaannut. Sinä voit jättää lapsesi kastanatta,voit esittää kouluun ettei osallistu uskonnon opetukseen, sinähän sen päätät lapsesi puolesta! SINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että tuosta ei ole koskaan kuullut puhuttavan. Tuntuu, että 99% kannattaa uskonnonvapautta. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään ehdottavan tuollaista. Tai en siis ole tajunnut, että kaikilla lapsillahan sitä ei ole.
Tarkoittanee, että jos kadulta mennään kysymään:: Kannatatko täydellistä uskonnonvapautta? Niin eiköhän melkein jokainen sano, että kannattaa.
Mutta sitten, kun tekee tarkentavan kysymyksen: Siis niinkin, että lapset saa itse päättää eikä heidän vanhempansa saa tuputtaa sitä niille?
Niin sitten osa tästä alkujaan kyllä vastanneista sanookin, että no ei sentään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti. Lapsia ei tule liittää srk jäsenyyteen, vaan vasta 18-vuotiaana voivat halutessaan liittyä.
Ei ongelma ole jäsenyydet ja tapahtumat vaan se mitä pienillä viattomille lapsille väitetään tästä kaikesta. He uskovat sen mitä aikuinen sanoo. Se tässä on surullista.
No, kuinkahan moni lapsi on kastettu, mutta elää täysin uskonnottoman mukaista elämää.
Mikä körttikylä sun kotikyläs on?
Mitä ihmettä, täysin todellisuuden vastaista USKOMUSTA aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan heillä vapaus. Kukaan ei pakota uskonnolliseksi... Ellei sitten vanhempien mukaan pakoteta herätysjuhliin tms.
Mitä sinä muiden ihmisten asioihin sekaannut. Sinä voit jättää lapsesi kastanatta,voit esittää kouluun ettei osallistu uskonnon opetukseen, sinähän sen päätät lapsesi puolesta! SINÄ!
Sä sivuutat sen seikan täysin, että ei lapsi päätä millaiseen perheeseen syntyy.
Totuus "rippileireistä". Siellä sain ensimmäiset kokemukseni päihteistä ja panoista.
Olenko ihmeellinen, enpä luule :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanee, että jos kadulta mennään kysymään:: Kannatatko täydellistä uskonnonvapautta? Niin eiköhän melkein jokainen sano, että kannattaa.
Mutta sitten, kun tekee tarkentavan kysymyksen: Siis niinkin, että lapset saa itse päättää eikä heidän vanhempansa saa tuputtaa sitä niille?
Niin sitten osa tästä alkujaan kyllä vastanneista sanookin, että no ei sentään sellaista.
Mitä sinä oikein sönkötät uskonnonvapauksilla? Paholaiseenko ennemmin... Kukkiin ja mehiläisiin... Putiniin...Trumpiin....
Yleinen käsitys on, että lapsi ei kykene päättämään... Vanhemmat vastuussa siihen asti että laosi riittävän kypsä omaan päätökseen. Miten lapsi voi sittenkään päättää, jos ei eri vaihtoehdoista tiedä?
Sitä paitsi, sinä voit tehdä mitä tykkäät lastesi suhteen, anna muiden tehdä kuten haluavat!
Mikä sinä olet määräämään.
Täysin uskonnollisia perheitä Suomessa on kuitenkin vähemmistö. Vaikka olis lapsi kastettu, se ei merkitse uskonnollisuuden toteuttamista sen suuremmin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä sivuutat sen seikan täysin, että ei lapsi päätä millaiseen perheeseen syntyy.
Niin? No, päättää sitten kun pystyy itse päättämään.
Onpa sulla ongelmat!
Suomessa lasten uskonnonvapaudettomuus on viety äärimmilleen, koska lapset erotellaan kouluissa eri ryhmiin heidän vanhempiensa uskonnnon perusteella.