Miehet opetelkaa tanssimaan niin flaksi paranee
Olin vappuaattona juhlissa ja paikalla oli nuorehkoja miehiä ja naisia. Bändi soitti tanssittavaa musiikkia laidasta laitaan ja kävi niin, että eräs tanssitatoinen eläkeläismies tanssitti naisia kun nuoremmista ei siihen hommaan ollut. Nuoret miehet eivät lähteneet tanssimaan ikäistensä naisten kanssa vaikka joku kävi välillä pyytämässä. Siinähän sitten jäivät ilman tanssiseuraa ja sitä naisseuraakin. Tuopin kanssa siinä töröttivät vain
Kommentit (263)
Itse miehenä olen huomannut ettei nykyiset 20-30 vuotiaat naiset osaa tanssia. Monesti käyn hakemassa ja ystävällisesti lähtevät myös mukaan, kunnes tanssilattialla huomaan ettei daami tajua mitään. Vaikea viedä toista kun jalat pomppii miten sattuu ja omat varpaat on vaara vyöhykkeellä. Kerran oli oikein sievä ja kevyt nainen joka ei myöskään oikein osannut tanssia. Otin hänestä tiukan otteen ja nostin hieman niin ettei daamin jalat osuneet maahan. Siinä me sitten pyörimme ja minä vein. Daamista tämä oli todella hauskaa ja muutamat valssit sen illan aikana vielä omalla tyylillä vedimme. Mutta asiaan. Kaikkien pitäisi osata tanssia muutakin kuin trwerkkausta
Vierailija kirjoitti:
Tällä mennään, me hiopeaketut!
Vierailija kirjoitti:
[...] Jos haluaa naisen joka tykkää tanssia niin silloin tanssitaito voi auttaa. Mutta ei sillä kyllä yleensä ketään hurmata, ei ole mikään must parisuhdetaito.
Tanssitaito itsessään ei valitettavasti ole parisuhdetaito mutta edistää parisuhteeseen päätymistä varsinkin ujommilla.
Jos "haluaa naisen" eikä tanssitaito ole omasta mielestä naisella huono ominaisuus niin tanssikursseille ja lavatansseihin. Samoilla naisilla on muutakin elämää mutta miehen tanssitaito on tavallaan ohituskaista, jolla hän pääsee näiden naisten kanssa juttelemaan tanssilattialla lähikontaktissa käsi kädessä. Muussa elämässä edes heidän kanssaan juttelemaan pääseminen edellyttäisi paljon enemmän vuorovaikutustaitoja kuin tanssilattialla ja käsi kädessä oltaisiin vasta seurusteluvaiheessa. Tansseissa riittää "Saanko luvan?" tai jos on hyvin ujo niin pelkkä hymy ja käden ojentaminen kutsuvasti.
Tanssikursseilla naisia on säännöllisesti enemmän kuin miehiä ja opettaja käskee parinvaihdot joten ujolle miehelle riittää aluksi hymy ja tervehdys.
Kun vuorovaikutustaitoja kohtaamisten myötä hiljakseen kertyy niin sen jälkeen on miehen vähemmän kuumottavaa aloittaa keskusteluita muuallakin kuin tansseissa.
M60+
En ymmärrä miten flaksini voisi siitä parantua.
Ei kenekään kannata tanssia harrastaa, jos sitä inhoaa. Kantsii kuitenkin mennä harrastuksiin, jossa vastakkaista sukupuolta (tai mahdollisia kumppaneita) ylipäätään tapaa. Kysymyshän on todennäköisyyksistä. Suomessa työt ja harrastuksetkin ovat poikkeuksellisen voimakkaasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Esimerkiksi miehet eivät niin paljon harrasta taiteita ja kulttuuria.
Paritanssissa toisen lähestyminen kuuluu asiaan. Tulee samantien testattua sekin, miltä tuntuu olla toista lähellä ja sujuuko yhteistyö. Etsitään yhteinen rytmi ja kuunnellaan yhdessä musiikkia, jossa lauletaan elämästä ja tunteista. Myös yhdessä mokailu ja väärinymmärrykset tanssissa lähentävät. Siksi parissa minuutissa edetään jo parhaimmillaan aika pitkälle tutustumisessa. Toiseen voi tutustua, vaikkei oltais vaihdettu sanaakaan. Suomalaiselle helpottavaa, ettei tarvitse puhua koko ajan.
Tämä sama idea toistuu säännöllisesti. Olisko vuodenaika syynä? Mut okei, jos tässä on se taikatemppu saada väestönkasvu liikkeelle, niin miksei hallitus pakota ihmisiä tanssilavoille? Ne vois vaikka ympäröidä piikkilangalla, ettei voi paeta? Ja sitä sysipaskaa annemattila- humppaa olis pakko kuunnella. Pakottaminen on aina paras motiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä mennään, me hiopeaketut!
Tässä osaavat seniorit tanssivat buggia ja tätäkin lajia harrastetaan lavatansseissa. Nuorilla kisaajilla vauhti tietty hurjempi.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama idea toistuu säännöllisesti. Olisko vuodenaika syynä? Mut okei, jos tässä on se taikatemppu saada väestönkasvu liikkeelle, niin miksei hallitus pakota ihmisiä tanssilavoille? Ne vois vaikka ympäröidä piikkilangalla, ettei voi paeta? Ja sitä sysipaskaa annemattila- humppaa olis pakko kuunnella. Pakottaminen on aina paras motiivi.
Oon itekin tanssinharrastajana sitä mieltä, että osa tanssimusasta on kuraa. Kuitenkin bändejä löytyy joka lähtöön, eikä tuota stereotyyppisintä halpatuotettua renkutusiskelmää ole pakko mennä kuuntelemaan. Tanssilajeja löytyy lavatansseissa rumbasta ja salsasta swingiin, rockiin ja argentiinalaiseen tangoon. Esimerkiksi Hurma soittaa lavatansseissa usein eeppistä elokuvamusiikkia. Itse tykkään kontrabassosta, puhallinsoittimista ja akustisemmasta menosta.
Toisaalta liikkuessa musiikin kokee vähän eri tavalla. Esimerkiksi jossain jumpassa voi ihan iloisesti liikkua sellaisen musan tahdissa, jota ei ikinä kuuntelisi vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on tavallaan vastaus palstalla joka päivä useaan kertaan ja lopulta satojen viestien pituisina ketjuina toistuvaan eräiden kirjoittajien valitukseen siitä että he eivät kohtaa naisia. Samaan aikaan me tansseissa käyvät viikottain näemme kuinka vähän miehiä siellä on mukana ja kuinka moni tanssitaitoinen nainen jää joka vuorolla ilman tanssiparia. Kenenkään ei ole pakko lähteä mukaan mutta kun kerran tiedätte tilanteen ja jätätte tämän vaihtoehdon kokeilematta niin sekin on oma valintanne.
Mitä musiikkiin tulee niin ei ole mikään pakko lähteä tylsien artistien keikoille ja humpat, jenkat ja polkat voi jättää tanssimatta. Voi valita esimerkiksi tämän (Keiski Ideaparkissa tammikuu 2026)
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin niin Taikakuu, Hurma, Weranta, Sinitaivas, Komiat jne soittavat nuorten tanssijoiden suosimaa musiikkia.
M60+
Nuoret naiset suuntaavat yleensä tanssimaan klubeille, eivät niinkään tanssilavoille.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset suuntaavat yleensä tanssimaan klubeille, eivät niinkään tanssilavoille.
Oletko etsimässä sitä nimenomaista nuorta naista joka tanssii klubeilla tyttöporukassa ja jota on vaikea lähestyä? Vai sitä nuorta naista jonka voit esimerkiksi Hurman keikalla pyytää tanssimaan ja joka kanssasi myös lähtee paritanssiin mukaan?
Jälkimmäisiä on tietty vähemmän mutta heitä oli eilen illalla Pavilla ja minä tanssin myös heidän kanssaan. Mutta missä olivat nuoret miehet?
M60+
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko etsimässä sitä nimenomaista nuorta naista joka tanssii klubeilla tyttöporukassa ja jota on vaikea lähestyä? Vai sitä nuorta naista jonka voit esimerkiksi Hurman keikalla pyytää tanssimaan ja joka kanssasi myös lähtee paritanssiin mukaan?
Jälkimmäisiä on tietty vähemmän mutta heitä oli eilen illalla Pavilla ja minä tanssin myös heidän kanssaan. Mutta missä olivat nuoret miehet?
Minä olen nuori (tai no nuorehko) nainen, ja nimenomaan käyn klubeilla ja siellä myös suurin osa nuorista miehistä on. Varmasti jokunen nuorempikin käy lavoilla ja tansseissa, mutta kyllä ne edelleen aika vahvasti mielletään vanhempien ihmisten jutuksi, ja ihan jo se musiikkikin lavoilla on usein sellaista mikä ei monia nuoria samalla tavalla houkuttele kuin klubien musiikki.
Onhan se lavatanssi edelleen aika marginaalinen harrastus 20-30 v. ikäluokassa. Nää nuorimmat menee tiettyjen bändien keikoille, joita on tässäkin ketjussa lueteltu. Näissä tansseissa nuorempia voi sitten olla paljonkin. Komioitten lavatansseissa viime kesänä ei ollut kuin ihan pari yli 35 -vuotiasta.
Klubeilla tanssitaan enimmäkseen omisssa porukoissa. Paritanssissa taas tutustuu heti uusiin ihmisiin.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimi paremmin, kun kumppanikriteerit olivat matalat. Silloin riitti kosketuksiin pääseminen vastakkaisen sukupuolen kanssa. Vuorovaikutustaitojen opettelu on välttämättömyys, ellei halua laskea rimaa todella matalalle.
Miten nuo miehet opettelisivat vuorovaikutustaitoja kun eivät yhteisten rientojen puuttuessa edes kohtaa naisia elävässä elämässä sosiaalisissa tilanteissa?
Jos opiskelee ja sitä kautta kohtaa paljon naisia niin tulee tilaisuuksia mutta niihinkin pitää tarttua. Ne on usein helppo ohittaa ja pysytellä omalla mukavuusalueella. Tästä itselläni on omakohtaista kokemusta.
Pääasia on se että tulee niitä kohtaamisia ja vuorovaikutusta naisten kanssa. Ja että oppii alussa tekemistään virheistä eikä toista niitä uudelleen ja uudelleen. Meillä oli työpaikan punttisaliporukassa yksi itseänikin nörtimpi jota sitten yhdessä valmennettiin sosiaalisiin tilanteisiin ja annettiin palautetta usein facepalmin merkeissä. Kyllä hän hiljakseen oppi ja tanssitaidottomana kohdattuaan naisen kesämökkinsä lähellä lavatansseissa (!!) hänellä on nykyään vaimo ja pari lasta.
Se onkin monen naisettoman miehen helmasynti, että heidän vuorovaikutus naisten kanssa tähtää pelkkään pariutumiseen. Se on sitä kuuluisaa putkiaivoisuutta, ettei nähdä toisella sukupuolella muuta arvoa.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nuori (tai no nuorehko) nainen, ja nimenomaan käyn klubeilla ja siellä myös suurin osa nuorista miehistä on. Varmasti jokunen nuorempikin käy lavoilla ja tansseissa, mutta kyllä ne edelleen aika vahvasti mielletään vanhempien ihmisten jutuksi, ja ihan jo se musiikkikin lavoilla on usein sellaista mikä ei monia nuoria samalla tavalla houkuttele kuin klubien musiikki.
Samaa mieltä. Oma musiikkimaku lähinnä tällainen
N28
Vierailija kirjoitti:
Onhan se lavatanssi edelleen aika marginaalinen harrastus 20-30 v. ikäluokassa. Nää nuorimmat menee tiettyjen bändien keikoille, joita on tässäkin ketjussa lueteltu. Näissä tansseissa nuorempia voi sitten olla paljonkin. Komioitten lavatansseissa viime kesänä ei ollut kuin ihan pari yli 35 -vuotiasta.
Klubeilla tanssitaan enimmäkseen omisssa porukoissa. Paritanssissa taas tutustuu heti uusiin ihmisiin.
Nuo on vaan niin eri ihmistyyppejä. Ihminen, joka on kiinnostunut klubikulttuurista tuskin haluaa tutustua sellaisiin ihmisiin joiden kiinnostus pyörii paritanssin ympärillä ja toki myös päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klubeilla tanssitaan enimmäkseen omisssa porukoissa. Paritanssissa taas tutustuu heti uusiin ihmisiin.Nuo on vaan niin eri ihmistyyppejä. Ihminen, joka on kiinnostunut klubikulttuurista tuskin haluaa tutustua sellaisiin ihmisiin joiden kiinnostus pyörii paritanssin ympärillä ja toki myös päinvastoin.
No, mulla on kyllä kavereita jotka käy klubeilla, ja on kavereita, jotka käy tanssimassa humppaa. Oon huomannut, että nuoremmat eivät ylenkatso suomalaisia perinnetansseja tai pidä niitä jotenkin noloina, toisin kuin oma, keski-ikäisten ikäluokka. Siinä missä jotkut norjalaiset kulkevat kansallispuvuissaan, suomalaiset usein jotenkin häpeävät omia perinteitään. No, mulla on toisaalta myös tuttuja, jotka tanssivat 1700-luvun historiallisia hovitansseja.
En näe näitä asioita toisilleen vastakkaisina. Joskus on myös ihan virkistävää astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos osaa heistä ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut tanssia? Harvemmin minäkään tanssin.
Ei varmaan kiinnosta mikään muukaan asia, paitsi naista pitäisi sänkyyn saada pelkällä olemassaolollaan.
Missä ihmeen kursseilla tai tanssilavoilla on valtava ylitarjonta miehistä? Kertokaa, niin menen sinne heti :) .Olen harrastanut lavatansseja kymmenisen vuotta, ja muistan että kerran yksissä tansseissa miehiä oli enemmän. Naiset olivat jääneet kotiin tosi huonon ajokelin takia. Yhdellä yliopiston osakunnan kurssilla miehiä on ollut enemmän, mutta se on aina uutinen. Yleensä ongelma on päinvastainen.
Naisten haulla lavatansseissa haen aina ekaa vastaantulevaa miestä. Muuten jään ilman :)
On totta, että miehelle viejän tanssirooli voi tuntua aluksi vaikealta, kun huomioitavia asioita on niin paljon. Olen kuitenkin tanssinut monia hyviä tansseja ihan tanssitaidottoman kanssa, jos molemmat ovat osanneet olla melko rentona ja kuunnella musiikkia. Ja itse osaan seurata, eli vastata toisen liikkeeseen. Yritän omalta osaltani tehdä vuorovaikutuksesta parin kanssa aina mahdollisimman hyvää. Miehen ulkonäöllä, lompakon paksuudella, pituudella ym. ei ole tansseissa väliä. Pituus voi itse asiassa olla haittakin, jos pituusero tanssiparin kanssa on liian suuri.