Jos joutuisit NYT lähtemään kodistasi perheesi kanssa, mitä ottaisit mukaan?
Eli jos tulisi vaikka sota tms. ja lähtisitte evakkoon niin mitä olisi pakko saada mukaan?
Kommentit (14)
Jos aikaa pakata olisi enemmän, myös lasten piirustuksia, omia todistuksia, enemmän valokuvia, rahaksi potentiaalisesti vaihdettavaa esineistöä, käyttötavaraa.
Mummini on kertonut nuoruudestaan Karjalassa sodan alkaessa. Naapuri tuli sanomaan, että ryssä hyökkää ja on tunti aikaa lähteä. Siinä voi miettiä, mitä ottaa mukaansa. Mummi ei nähnyt kotiaan enää koskaan.
niin pakkaisin mukaan
-koiran
-valokuvat, todistukset, muistojen laatikon
-tietokoneen, pöytälaatikkokirjoitukset
-lapsen rakkaimman lelun
-pakolliset vaatteet
-rahat patjan alta ;)
- lompakon, avaimet, puhelimen, puhelimen laturin
- muutaman valokuvan
- todistukset
- taskulampun ja ladattavia paristoja
- kokoontaitettavan monitoimilinkkuveitsen
- kuivaruokaa ja lasten purkkiruokaa
- pienen kasarin
- alusvaatteita
- lääkkeitä
- lapsen rakkaimman lelun
ruokaa, vaippoja, vaatteita lapsille. Minulla ei oikeastaan ole arvokasta tavaraa, koruja tai koriste-esineitä. Valokuvatkin on koneella. Oikeastaan aika huojentavaa huomata. Tai oishan se tietty kiva jos ois joku perintökoru, mutta ehkä minun perintö on enemmän henkistä.
lasten neuvolakortit, rahanarvoiset korut
mittäisi. Silloin ottaisin mukaan mahdollisimman paljon säilykeruokaa, pullotettua vettä, lämpimiä vaatteita, pattereilla toimivan radion, taskulampun jne.
Mutta jos taas kyse olisi pidempiaikaisesta evakosta ilman välitöntä hengenlähdön vaaraa, ottaisin pari valokuva-albumia (lapsen vauva-ajoilta lähinnä), päiväkirjat, tietokoneen muistitikut, muutaman korun (tunnearvoa, ei niinkään muuta arvoa), lapsen rakkaimman unilelun...
Vierailija:
Mummini on kertonut nuoruudestaan Karjalassa sodan alkaessa. Naapuri tuli sanomaan, että ryssä hyökkää ja on tunti aikaa lähteä. Siinä voi miettiä, mitä ottaa mukaansa. Mummi ei nähnyt kotiaan enää koskaan.
ja mun tyynyn (en osaa nukkua muuten).
-passit
-lääkkeitä
-teltta+makuupussit
-rakkaimmat valokuvat
-kaikki korut (jos loppuu pätäkkä kesken..)
-Lapsille jokaiselle yksi rakkain lelu
-todella kestäviä vaatteita
-työkaluja
-säilykeruokaa +vettä
-pyyhkeitä
jolla lähtisimme evakkoon, niin mukaan ottaisin:
- joitakin valokuvia
- tärkeät paperit mm. todistukset
- teltan, makuupussit, retkikeittimen, miehen kalastusvehkeet
- kylmälaukun, kylmäkalleja
- lämpimiä vaatteita koko perheelle
- kaikki olemassa olevat lääkkeet