Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit lähihoitajan soveltuvuuskokeeseen

Vierailija
01.05.2026 |

Hain sosiaali- ja terveysalalle ja haluan suuntautua myöhemmin suunterveyteen, eli toiveissa olisi hammashoitajan ammatti. Kertokaa kaikki parhaat vinkit, miten onnistua soveltuvuuskokeessa niin, että pääsee opiskelemaan. En enää jaksa nykyistä työtäni ja olen erittäin motivoitunut opiskelemaan. Kertokaa miten valmistaudun kokeeseen? Ja mitä "mokia" kannattaa välttää? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikoihin kuullut mistään soveltuvuuskokeesta. Itseltäni kysyttiin vain että haluanko aloittaa heti, voivat tunkea minut mukaan kaksi kuukautta sitten alkaneelle kurssille. Kursseilla näki että kaikki halukkaat on otettu mukaan. Monilla vakavia ongelmia ja ihan jo opettajan ohjeistuksen ymmärtäminen erittäin vaikeaa. 

Vierailija
2/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä, missä asun , on ainakin soveltuvuuskokeet ja siinä on mm. psykologin haastattelu. Hain äskettäin ja soveltuvuuskokeet on elokuun alussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tsemppiä sulle! Ole vaan oma itsesi, hieno ammatti sulla kiikarissa.

Kateelliset täällä taas, kuten aina, kun opiskelusta puhutaan inisevät.

Vierailija
4/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään vinkkejä. Olet oma itsesi. Ne kokeet on aivan syystä olemassa. Jos et sovellu, niin et sovellu. Se on myös oma etusi silloin ettet pääse alalle johon et sovellu. Ei ne toki aukottomia ole, valitettavasti.

Vierailija
5/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tiedostaa itse ensin onko sopiva alalle, tasapainossa vai hakeeko epätoivosta sinne ja raha. Jos on ystävällinen persoona, muita ymmärtävä, ei kannata nähdä mustetahratestissä paholaista. Myös kestääkö kunto alaa.

Vierailija
6/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ihan oikeasti opiskelemaan, enkä nyt tarvitse kuvailuja joidenkin opiskelijoiden ulkomuodosta. 

Vierailija
7/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää tiedostaa itse ensin onko sopiva alalle, tasapainossa vai hakeeko epätoivosta sinne ja raha. Jos on ystävällinen persoona, muita ymmärtävä, ei kannata nähdä mustetahratestissä paholaista. Myös kestääkö kunto alaa.

Raha?

Vierailija
8/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan esitä muuta kun mitä olet.

Itse olin oma itseni. Psykologin haastattelut, ryhmähaastattelu ja kirjallinen osio ja pääsin sisään, taisi olla 300-400 hakijaa joista muistaakseni ehkä 40 pääsi? En muista. 

Vierailija
9/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin oma itseni. Psykologin haastattelut, ryhmähaastattelu ja kirjallinen osio ja pääsin sisään, taisi olla 300-400 hakijaa joista muistaakseni ehkä 40 pääsi? En muista. 

Kertoisitko millainen kirjallinen osio oli suunnilleen?

Vierailija
10/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommennti heille, jotka väittävät, että lähihoitajaksi pääsee kuka tahansa?

Vierailija
11/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aikoihin kuullut mistään soveltuvuuskokeesta. Itseltäni kysyttiin vain että haluanko aloittaa heti, voivat tunkea minut mukaan kaksi kuukautta sitten alkaneelle kurssille. Kursseilla näki että kaikki halukkaat on otettu mukaan. Monilla vakavia ongelmia ja ihan jo opettajan ohjeistuksen ymmärtäminen erittäin vaikeaa. 

Itseltäni opettajien haastattelussa, kysyttiin olenko varma, että amiksessa opiskelussa on riittävästi minulle haastetta ja koenko, että motivaationi riittää vähemmän haastavassa opiskelussa ilman keskeyttämista. Minulla on yksi aikaisempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
12/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis jossain vaiheessa kun olin jo opiskelemassa, ne soveltuvuuskokeet häippäsi, mutta tuli takaisin ja nykytilanteesta en tiedä.

-En muista oikein, mutta olisiko ollut että piti omin sanoin kertoa tyyliin omasta elämästä?

Tämä siis aikuispuolelle. Nuorillahan nuorten puolella eri jutut.

Vierailija
13/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo siis jossain vaiheessa kun olin jo opiskelemassa, ne soveltuvuuskokeet häippäsi, mutta tuli takaisin ja nykytilanteesta en tiedä.

-En muista oikein, mutta olisiko ollut että piti omin sanoin kertoa tyyliin omasta elämästä?

Tämä siis aikuispuolelle. Nuorillahan nuorten puolella eri jutut.

Eikö niissä ole yksinkertaista matematiikkaa ja kielitehtäviä?

Vierailija
14/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten puolelle oli.

Muistaakseni aikuispuolelle ei. Mutta aloitin opinnot ennen kun yleissivistävät aineet tuli pakollisiksi joten on voinut muuttua nämä. :D 

Vierailija
15/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vinkkinä että mene omana itsenäsi ja vähän kuin työhaastattelussa, mietit omat vahvuudet alalle ja tuot ne esiin. Kerrot kokemuksesta josta on alalla hyötyä. 

Vierailija
16/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet läski, ruma ja tyhmä niin pääset. Se on ihan fakta. 

Vierailija
17/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tatuointeja ja useampi elatusmaksunmaksaja, niin hoitajaksi pääsee suoraan.

pikavippivelat plussaa.

Vierailija
18/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei mihinkään muuhun kouluun pääse, niin sitten on soveltuva hoitajaksi

Vierailija
19/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siinä kysyttiin nimi ja henkilöturvatunnus.

jos sai 50% oikein, niin pääsi hoitajaksi

Vierailija
20/23 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippimatta siitä miten soveltuvuus testi menee tai on mememättä älä annaxsen määrittää itseäsi.

Itse en aikanaan päösdyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Vanhempani olivat sitä mieltä, että minun on parasta jatkaa opintoja, eikä kuvitella, että pärjäisin pelkän peruskoulun varassa työelämässä. 

Menin sitten lukioon. En mihinkäännhuipoulukioon muttacsellauseen johon pääsi 8.8 lukuaineiden keskiarvolla.  

Lukion ja yo-kirjoitusten jälkeen jatkoin vuoden välivuoden jälkeen (en saanut paikkas  1.hakukerralla) yliopistolla.

Molemmilla hakukerroilla olin kiitollinen, ettei tarvinnut "päteä" missään soveltuvuustestissä.

Nykyisin kun kohtaan ja näen lähihoitajia töissäni päivittäin lähihoitajia niin aina, joskus mielessä käy, että kos olisi käynyt toisin, niin voisin mahd.olla yksiheistä. Mutta se soveltuvuus testi ratkaisi, ettei minusta, ainakaan toistaiseksi olevtullut lähihoitajaa ja tuskin enää tuleekaan. Tiedä sitten olisinko nykyisessäkään pestissäni, jos yliopistollekin hakiessani olidi ollut soveltuvuus testit, pääsykokoeen lisäkisi.

Pääsykokeen, jossa suuri osa vaadittavista aineista koostui niistä aineista, joita olin jo lukiossa yrittänyt ottaa haltuun ja painaa kaaliini, mutta niiden hallinta ei mielestäni kertonut  juuti mitään siitä, olenko muutoin soveltuva alalla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi