Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutin käyttö 3v

Vierailija
30.04.2026 |

moi
Meidän 2v ja 3v lapset käyttää vielä tuttia yöllä ja päivällä eikä halua luopua tutista oikein 
Onko tämä asia teidän mielestä OK

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kuullut lapsesta, joka haluaisi luopua tutista. Kyllä se on vanhemman tehtävä huolehtia asiasta eikä jättää päätöstä lapselle.

Vierailija
2/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hel*ettiä? Sano nyt vielä että se 3-vuotias kulkee yötä päivää vaipoissakin. Ei hyvää päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estää tuon ikäisillä puheen kehitystä. Vauvaiän jälkeen ei tutteja tarvita.

Vierailija
4/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hel*ettiä? Sano nyt vielä että se 3-vuotias kulkee yötä päivää vaipoissakin. Ei hyvää päivää.

Mitä vikaa päivässä on?

Vierailija
5/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä kuullut lapsesta, joka haluaisi luopua tutista. Kyllä se on vanhemman tehtävä huolehtia asiasta eikä jättää päätöstä lapselle.

Nykyvanhemmat kysyy lapsen mielipidettä kaikkeen. Jos lapsi ei halua luopua tutista, niin siitä ei sitten luovuta. On unohdettu että vanhemman kuuluukin tuottaa pettymyksiä lapselle, eikä vaan pedata kultaista tietä. Aika hurja pudotus todellisuuteen sitten kun isompana tulee niitä vastoinkäymisiä ja kaikki ei menekään niinkuin "Janica-Petteri" haluaa.

Vierailija
6/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesus

Vierailija
7/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vanhemmaksi?

Vierailija
8/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei
Meillä 5v nukkuu tutti suussa vielä mutta hän on kyllä erityislapsi

Vierailija
9/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse imeskelleeni lapasta vielä koulussa, silloin päätin etten lapselta ota tuttia pois ennenkuin hän itse siitä luopuu, neljä vuotiaana hävitti kaikki tuttinsa käsilaukkunsa mukana.

Nyt tämän lapsen lapsi 4v imeskelee kaikki vaatteidensa kaula-aukot Kun tutista luovuttiin 9kk.

Joku voisi tehdä tutkimuksen miksi imeväinen imee, eikä vain vanhemmat päätä.

Vierailija
10/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan itse imeskelleeni lapasta vielä koulussa, silloin päätin etten lapselta ota tuttia pois ennenkuin hän itse siitä luopuu, neljä vuotiaana hävitti kaikki tuttinsa käsilaukkunsa mukana.

Nyt tämän lapsen lapsi 4v imeskelee kaikki vaatteidensa kaula-aukot Kun tutista luovuttiin 9kk.

Mun lapset eivät ole imeskelleet mitään tutin jättämisen jälkeen.

Vierailija
11/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutin käyttö pitää lopettaa hyvissä ajoin ennen kahden vuoden ikää tai tulee purentaongelmia. Tunnen kaksi tyyppiä, jotka käyttivät tuttia liian pitkää. Molemmilla on avopurenta ja joutuivat käymään puheterapiassa.

Vierailija
12/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

totta 

Vierailija
13/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden yms. imeskely johtuu siitä ettei rooting reflex ole kytkeytynyt pois päältä. Sen saa pois teippaamalla tikun tms. sähköhammasharjaan ja sivelemällä poskia korvasta suuhun asti päivittäin. Värinä siis auttaa refleksiä kytkeytymään pois päältä.

Vierailija
14/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen ei koskaan huolinut tuttia mutta imeskeli 3-vuotiaana kaulukset rikki. 

Leikki-ikäinen ei muutenkaan ole sama kuin imeväisikäinen. 

Vierailija
15/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 5v lapsi käyttää tuttia vielä unilla eikä ole tullut mitään ongelmia

Vierailija
16/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee purentaongelmia ja puheen tuotto heikkenee. Tutti on ok vain pienellä imeväisellä, eikä silloinkaan koko ajan ole terveellistä käyttää.

Pienelle lapselle on ominaista tutustua maailmaan suunsa kautta (oraalivaihe), ei se asioiden imeskely tarkoita että tarvitsisi tutin. Parempi ilman. Jatkuva lapasten imeskely ym. on tapoja joista lasta voi opettaa eroon, ihan niin kuin aikuista tupakan imemisestä, joka on haitallista.

Vierailija
17/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 5v lapsi käyttää tuttia vielä unilla eikä ole tullut mitään ongelmia

sama juttu meillä

Vierailija
18/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ne taaperot itse haluaa tutin käyttöä lopettaa, mutta jossain kohtaa se on tehtävä. Tuon ikäinen jo ymmärtää sen verran, että se on kohtalaisen helppo tehdä. Meillä luovuttiin tutista 2v, kun ystävällä oli koiranpentuja ja oltiin pitkään puhuttu, että ne tarvitsevat tutteja enemmän ja taapero kävi sitten itse antamassa tuttinsa koiravauvoille ja sai saman näköisen pehmolelun kiitokseksi.

Kaksi iltaa taisi itkeskellä mutta ei edes kysynyt tuttien perään kun tiesi, että ne oli annettu pois. Roskiinhan ne toki meni eikä oikeasti koirille, jos joku nyt siihen haluaa takertua.

Vierailija
19/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, siitä tulee mainittuja elinikäisiä ongelmia purentaan ja kommunikointi häiriintyy. 

Isolle lapselle voi hankkia tilalle esimerkiksi puremiseen soveltuvan kaulakorun, niitä myydään esimerkiksi Prismassa.

Vierailija
20/24 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joo viisivuotiailla vielä tutti unilla :'D Ja sanokaa nyt vielä että neuvolasta sanotaan että tämä on ok. Varmaan teillä on vaipatkin käytössä kun lapsi mieluummin tekee niihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän