Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka kuvittelee Kelan tukien olevan ruhtinaalliset

Vierailija
28.04.2026 |

Miksi ette itse heittäydy tukien varaan ja ala elää makoisaa elämää, jos se kerran on niin helppoa ja rahakasta?

Tähän ei usein kuule mitään syytä. Kunhan tykätään louskuttaa leukoja esim. Pahoista työttömistä jotka elää herroiksi.

Ja koska tämä on pakko aika sanoa, minä en ole työtön vaan pienyrittäjä.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. 

Työmarkkinatuki 595 e

Asumistuki 220 e

Toimeentulotuki n. 100 e

Kuinka moni on valmis jättäytymään työttömäksi näiden jättimäisten tukien takia? Itse ainakin haluaisin päästä töihin, jotta olisi varaa tehdä muutakin kuin hengittää.

T. Pitkäaikaistyötön

Kyllä noilla tuloilla pärjää..ruokaa saa ja kaljaa tarpeeksi tekemättä mitään..

Vierailija
122/123 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan tuet on pienet kun puhutaan yksin asuvasta. Perheellisenä voidaan äkkiä alkaa puhumaan semmoisista summista, jotka vastaavat vähän heikommin palkattuja töitä ja lapsimäärän kasvaessa tukien määrä vastaa jopa lääkärin nettotuloja.

Puolison tulot vaikuttavat.

Ei sillä ole väliä, kun toimeentulotuen tarkoitus on varmistaa x kokoiselle perheelle y suuruinen summa rahaa hyväksyttyihin menoihin. 

4 hengen kohdalla: 1100e vuokra, 100e vesimaksut, 80e sähkö, 15e kotivakuutus ja sitten perusosat = reilu 3000e tukia/muuta tuloa/kk ja nettona.

3000e netto taas vastaa minun 4800e/kk palkkaa.

Mutta edelleen, sinä et voi lasten rahoja laskea, palkkaan ei tule mukaan lasten osuuksia, eikä puolisonkaan. Jos sinulla on työtön puoliso, sinä et voi hänen työttömyysetuuttakaan laskea siihen mitä sun palkka vastaa. Lapsilisät tulee lapsille sun tuloista huolimatta. Jos sinä ja puolisosi ja kaksi lastasi saatte vähemmän rahaa kuin tuon reilu 3000€ nettona, niin ei muuta kuin tukia hakemaan.

Sinä omit nyt koko perheet tulot, että se vastaa sun 4800€ palkkaa. Jos sinä tienaisit 4800€ palkkaa, sun puoliso saisi myös jotain tuloa, samoin lapset lapsilisät, ymmärrätkö?

Mitä ihmeen lasten rahoja? 

Toisekseen 4800e palkkatuloa vastaavat tuet ei taida millään mittarilla kovinkaan pieni summa?

Silläkään ei ole mitään merkitystä saako puolisoni palkkaa 5000e/kk vai vain kelan työmarkkinatuen.

Se 4 henkisen esimerkkiperheen tukipotti vastaa edelleen keskivertoa 20-30% parempaa palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikkien tuet lasketaan yhteen, niin siitä kertyy iso summa. 

Et vastannut aloituksen kysymykseen. Miksi et liity joukkoon iloiseen keräämään tukia jos se on helppoa?

Oon eri, mutta voin vastata. Olen aikoinaan ollut tukien varassa, ja oli siinä kieltämättä puolensa. Olen patalaiska ja mukavuudenhaluinen, niin kyllä oli kiva nukkua pitkään, ja kun syksyn sateilla saattoi vaan ikkunasta katsoa ulos ja ajatella että onneksi ei tarvitse tuonne lähteä. Olin tuolloin sinkku, ja sain kyllä rahat riittämään siihen mitä itse priorisoin. Asuin halvassa pienessä yksiössä, ja söin erittäin epäterveellisesti (vaikka pelkkää perunaa tai makaroonia), jotta rahat riitti  paremmin baareissa käymiseen ja muuhun mitä nykyään pidän täysin turhana. Nykyään olen perheellinen aikuinen ihminen, ja tukien varaan en viitsi jättäytyä koska haluan että lasteni ei tarvitse elää niukasti sen vuoksi ettäminä saan nukkua pitkään ja lorvailla kotona. Toinen syy on, että nykyään haluan syödä itsekin kohtuullisen terveellisesti, ja pukeutua hyvin. En myöskään enää haluaisi, enkä edes perheellisenä voisi asua yksiössä.  Haluan myös lomailla vuosittain Italiassa, ja tehdä muitakin pieniä reissuja silloin tällöin. Nyt olen tottunut sellaiseen elintasoon, mistä en halua luopua. Jos olisin edelleen sinkku, niin varmaan yrittäisin kikkailla jotenkin tekemällä pätkätöitä tai keikkaa, tai jotain osa-aikaista, mutta tuskin tekisin täyttä työaikaa. Saattaisin käydä töissä jonkun pätkän kokoaikaisesti ja säästää vaikka pidempää Italiassa oleskelua varten. Eläisin varmaan ilman mitään pidempiaikaisia suunnitelmia, kun tarvitsisi huolehtia vain itsestään.

Miten patalaiskana ja mukavuudenhaluisena sait korotettua elintasosi? Löysit hyvätuloisen puolison?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi