Onko hankalaa ja raskasta jos on selässä rinkka ja edessä tavallinen reppu?
Pitäisi saada kolmeksi viikoksi tavarat mahtumaan mukaan. Euroopassa reissaan junalla. Toki pyykkiä voi myös pestä, mutta silti tilalle on tarvetta, jos haluaa vähän tuliaisiakin ostaa.
Eli ihan perusrinkka tulisi selkään ja eteen laittaisin tavallisen repun. Ajattelin asian niin, että ensin laitetaan reppu ja sitten vasta rinkka niin saa sitten helpommin sen rinkan pois selästä kun menee junaan. Lisäksi tunkisin rinkkaan kankaisen käsilaukun jota voisi käyttää sitten, kun kulkee kaupungilla ja tavarat on hotellihuoneessa.
Onko kokemusta tällaisista kantamuksista? Itsellä kokemusta vain erikseen noiden kantamisesta selässä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Menee ok jos säädöt, varsinkin rinkan, ovat kohdallaan.
Joo totta kai säädöt pitää olla kohdillaan molemmissa. Lisäksi pakko testata niitä ennen reissua pakattuina. Eihän niitä nyt koko ajan tarvitse kantaa, mutta joutuu nyt kuitenkin jonkun verran.
ap
Mulla on ollut rinkka "alla". Repun saa riisuttua helposti ensin. Tarkkuutta portaissa yms, kun repun takaa ei näe kunnolla jalkoihin.
Kai tuokin onnistuisi, mutta koeta karsia se etureppu jos vain mahdollista, muuten sinulla on kaksi reppua vahdittavana ja eteneminenkin tulee olemaan aika hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut rinkka "alla". Repun saa riisuttua helposti ensin. Tarkkuutta portaissa yms, kun repun takaa ei näe kunnolla jalkoihin.
Reppu oli mukana siksi, että tarvitsin sitä kohteessa ja käsimatkatavarana. Muuten ei kannata tuollaista yhdistelmää ottaa. Mieluummin vaikka isompi rinkka.
Mulla on rinkka ja vain pieni olkalaukku, siis sellainen crossbody. Mitä vähemmän on tavaraa, sen parempi. Unohda kaiken maailman nyssäkät, käsien pitää olla vapaana. Mulla oli viime kesän kuukauden reissulla 60 litrainen rinkka, ihan liian iso. Se iso tila antoi mahdollisuuden pakata liikaa, lisäksi sinne oli helppo ostella kaikkea, kun tilaa kerran oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reppu oli mukana siksi, että tarvitsin sitä kohteessa ja käsimatkatavarana. Muuten ei kannata tuollaista yhdistelmää ottaa. Mieluummin vaikka isompi rinkka.
Miksi vastaat puolestani?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaat puolestani?
ap
Sori luin huonosti ja vaikutti siltä, että vastailet puolestani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rinkka ja vain pieni olkalaukku, siis sellainen crossbody. Mitä vähemmän on tavaraa, sen parempi. Unohda kaiken maailman nyssäkät, käsien pitää olla vapaana. Mulla oli viime kesän kuukauden reissulla 60 litrainen rinkka, ihan liian iso. Se iso tila antoi mahdollisuuden pakata liikaa, lisäksi sinne oli helppo ostella kaikkea, kun tilaa kerran oli.
No en tietenkään ala pakkaamaan rinkkaa ja reppua täyteen. En mitään nyssäköitä ajatellut vaan reppua ja rinkkaa, kyllähän noiden kanssa on kädet vapaana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama homma, että tarvitsen reppua käsimatkatavaraksi. Lennän siis lähtöpisteeseen. Käsimatkavaroihin pitää saada lääkkeet ja vähän vaatteita mukaan. Rinkkaa en ala ostamaan uutta tämän vuoksi, kun vanha on hyvä.
ap
Mielestäni toi on hankala yhdistelmä, ja tavaraa on liikaa (tuliaisetkin huomioiden), jos et pärjää pelkällä rinkalla.
Kokemuksesta voin sanoa, että ihan pska ratkaisu. Et näe jalkoihisi, viet tilaa kääntyessä, kädet ei yllä mihinkään. Kaikki tavarat rinkkaan lisäksi pieni olkalaukku tai vyölaukku crossbodyna, missä pidät puhelinta ja maksukortteja. Sellainen muulityyli on tosi vaikea.
Tosi vaeltajat aloittavat vaelluksen jo kotonaan kantamalla kantamuksiaan ensin sisällä. Kun se sujuu ongelmitta he harjoittelevat ulkona tiellä. Siten he tottuvat painoon ja samalla voivat miettiä, että voisiko painoa vähentää jotenkin. Ainoa keino tietää vastaus on se, että kokeilet itse. Miehelläni on lapsireppu edessä ja toinen lapsireppu takana ja sen alla riippuu tavarat. Itsellänikin on lapsireppu ja sen lisäksi tavaroita. Se on tahtotila, että kolmen lapsen ja tavaroiden kanssa päästään paikasta toiseen erämaassa.
Itse tykkään tehdä niin, että jätän rinkan sen verran vajaatäyttöiseksi, että saan repun kantoa varten rinkan kannen alle. Vyölaukku tai crossbody pikkutavaroita varten. Näin repun saa koneeseen ja päiväkäyttöön, mutta kantokapasiteettia lisää. Reppu eteen + rinkka selkään on ihan ok, jos esim. muuttaa maasta toiseen ja tai on reissulla vain pari liikkua, mutta reilille jatkuvaksi systeemiksi hankala.
Jätä rinkka sen verran vajaaksi, että ne lennon käsimatkatavarat mahtuvat rinkkaan, arvotavaroille pieni laukku.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että ihan pska ratkaisu. Et näe jalkoihisi, viet tilaa kääntyessä, kädet ei yllä mihinkään. Kaikki tavarat rinkkaan lisäksi pieni olkalaukku tai vyölaukku crossbodyna, missä pidät puhelinta ja maksukortteja. Sellainen muulityyli on tosi vaikea.
Okei. No pitää miettiä ja testailla tätä. Pitäisi vain olla käsimatkatavaraksi tarpeeksi ison laukun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jätä rinkka sen verran vajaaksi, että ne lennon käsimatkatavarat mahtuvat rinkkaan, arvotavaroille pieni laukku.
No tätäkin olen kyllä miettinyt. Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja.
ap
Itse kaipasin viikon vaellusreissulla reppua eteen selässä olleen rinkan lisäksi. Siinä olisi ollut helppoa kuljettaa mukana mm. evästä ja juotavaa. Nyt kun ne olivat kaikki selässä, juomiin sentään ylsi rinkkaa riisumatta, mutta jos tarvitsit vähänkään mitään muuta, rinkka piti aina riisua. Tässä oli se ongelma, että rinkan painosta johtuen en saanutkaan sitä selkään, jos ei ollut pöytää, sopivan korkuista kiveä tai kaatunutta puuta, jonka päälle sen ensin nostin. Kiersin Karhunkierrosta Rukalta Hautajärvelle päin, eikä mm. Sallan puolella viimeisellä vajaan kymmenen kilometrin matkalla ollut minkäänlaista apukoroketta käytettävissä. Eikä ihmisiä missään, koska kaikki olivat tulleet jo aiemmin päivällä vastaan. Jos joskus maailmassa vielä rinkan kanssa lähtisin, olisi etureppu ehdoton!
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipasin viikon vaellusreissulla reppua eteen selässä olleen rinkan lisäksi. Siinä olisi ollut helppoa kuljettaa mukana mm. evästä ja juotavaa. Nyt kun ne olivat kaikki selässä, juomiin sentään ylsi rinkkaa riisumatta, mutta jos tarvitsit vähänkään mitään muuta, rinkka piti aina riisua. Tässä oli se ongelma, että rinkan painosta johtuen en saanutkaan sitä selkään, jos ei ollut pöytää, sopivan korkuista kiveä tai kaatunutta puuta, jonka päälle sen ensin nostin. Kiersin Karhunkierrosta Rukalta Hautajärvelle päin, eikä mm. Sallan puolella viimeisellä vajaan kymmenen kilometrin matkalla ollut minkäänlaista apukoroketta käytettävissä. Eikä ihmisiä missään, koska kaikki olivat tulleet jo aiemmin päivällä vastaan. Jos joskus maailmassa vielä rinkan kanssa lähtisin, olisi etureppu ehdoton!
Sulla on ollut liikaa painoa rinkassa, liikaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollut liikaa painoa rinkassa, liikaa tavaraa.
Pitää itse välttää tuota virhettä ja pakata järkevästi. Kahdet lenkkarit saa riittää, toiset jalassa ja toiset rinkassa. Itse kun yövyn hotelleissa, niin nyrkkipyykillä pestä vaatteita. ap
Menee ok jos säädöt, varsinkin rinkan, ovat kohdallaan.