Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välitysfirma laskuttaa, vaikka ei kauppoja

Vierailija
27.04.2026 |

Onko tämmöinen perusmaksu nykyään kaikilla kiinteistönvälittäjillä? Toimeksianto maksaa, vaikka asunto ei menisikään kaupaksi. Maksu peritään heti.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen kysymys Ap:lta. Juuri sellainen, johon täällä varmasti on tietoa. Itse en ole valitettavasti myynyt asuntoa viimeaikoina, joten en tiedä. 

Onkohan tämä sarkasmia? 🤭

Ap

Nope. Olen kyllä osallisena kuolinpesässä, jonka asunnon myyntiä ollaan parhaillaan virittelemässä. Välittäjä on jo valittu mutta en tiedä vielä myyntiehtoja.

-sama

Vierailija
22/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko syynä se et jos myyjä vaatii kovaa hintaa eikä ole valmis tinkimään niin välittäjä jäisi puille paljailla tekemään ilmaista työtä jos ei mene kaupaksi. Teetkö sinä ilmaisin töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö itse ilmaiseksi töitä?

Perinteisesti välityspalkkio on peritty vain toteutuneista kaupoista. Toimeksianto on ollut maksuton, ja myyjä maksanut erikseen vain isännöitsijäntodistuksesta yms. dokumenteista. 

Välityspalkkioita on pidetty melko muhkeina, etenkin kun kyse ollut arvokkaammista asunnoista ja silloin, kun kauppa vielä kävi hyvin.

Ulkomailla on paljon asianajo/lakimiesfirmoja, joilla periaatteena 'no gain, no claim': asiakasta laskutetaan vain hänelle myönteisestä lopputuloksesta. Toki nämä firmat tutustuvat aineistoon etukäteen ja valitsevat asiakkaansa. Myös kiinteistönvälittäjillä olisi oikeus tehdä näin.

Yrittäjän riski on aina. Tee työsi hyvin, niin saat siitä kunnon korvauksen. Miksi maksaisin työstä, joka ei hyödytä minua mitenkään? 

Valokuvaaja kuvaa, tietämättä menevätkö kuvansa kaupaksi. Ja ostetaanko niitä 1 vai 1000 kpl.

Vierailija
24/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönvälitysalalla on yleistynyt tällä vuosikymmenellä uusi palkkiomalli, jossa välityspalkkio jaetaan kahteen osaan, kiinteään perusmaksuun ja prosenttiperusteiseen välityspalkkioon ja yhä useampi asuntoaan myyvä joutuu maksamaan pakollisen maksun kiinteistövälittäjälle, vaikka asunto ei menisikään kaupaksi. Jossain tapauksissa maksu pitää maksaa jopa etukäteen ikään kuin kynnysmaksuna välittäjän palveluiden käyttämisestä.

Nimenomaan tämä: se on kynnysmaksu, että ylipäätään ottavat välitettäväksi. 

Kysyn vielä kerran: onko tämä kaikilla välitysfirmoilla?

Ap

En tiedä,kysy siltä kenen palvelua aiot käyttää sen ehdot.

Uusi normaali: esitä kysymys palstalla > saa kommenttina 'en tiedä'.

Aiemmin ihmiset olivat sen verran fiksumpia, että jättivät kertomatta tietämättömyytensä. 

Nykyään myös herjataan kysymyksen esittäjää, oli kyse mistä tahansa.

Pakko todeta, että väki voi huonosti, todella huonosti.

Ainoastaan tyhmien kysymysten esittäjää herjataan. Pakko todeta, tyhmyys lisääntyy todella, todella ikävää vauhtia.

Vierailija
25/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI:n mukaan tuo ei ole Suomessa kovin yleistä. Etsisin itse välittäjän, jolla tuollaista ehtoa ei ole.

Vierailija
26/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi välittäjä edes yrittäisi myydä asuntoa, jos välityspalkkion voi saada tekemättä mitään?

Vierailija
27/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönvälitysalalla on yleistynyt tällä vuosikymmenellä uusi palkkiomalli, jossa välityspalkkio jaetaan kahteen osaan, kiinteään perusmaksuun ja prosenttiperusteiseen välityspalkkioon ja yhä useampi asuntoaan myyvä joutuu maksamaan pakollisen maksun kiinteistövälittäjälle, vaikka asunto ei menisikään kaupaksi. Jossain tapauksissa maksu pitää maksaa jopa etukäteen ikään kuin kynnysmaksuna välittäjän palveluiden käyttämisestä.

Nimenomaan tämä: se on kynnysmaksu, että ylipäätään ottavat välitettäväksi. 

Kysyn vielä kerran: onko tämä kaikilla välitysfirmoilla?

Ap

En tiedä,kysy siltä kenen palvelua aiot käyttää sen ehdot.

Uusi normaali: esitä kysymys palstalla > saa kommenttina 'en tiedä'.

Aiemmin ihmiset olivat sen verran fiksumpia, että jättivät kertomatta tietämättömyytensä. 

Nykyään myös herjataan kysymyksen esittäjää, oli kyse mistä tahansa.

Pakko todeta, että väki voi huonosti, todella huonosti.

Minä olen tämän palstan älykkäin!

Vierailija
28/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joka ainoa välittäjä joutuu ruokajonoon tai Jetin seuraksi putkan pahnoille...

Vierailija
29/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy jos Joel tulisi ilmatteeksi myymään sun asuntoa?

Vierailija
30/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne myyntityötä ja näyttöjä järjestä kuitenkaan vaan hyvällä hengellä? Kai niidenkin täytyy edes jotain korvausta saada jos kämppä ei mene kaupaksi (kuten nykyään usein käy).

No voihan sitä pyytää korvausta vaikka nenän kaivamisesta, mutta vain hölmö maksaa. 

Vierailija
31/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadin sopimukseen välittäjältä tietyn määrän töitä eli vähintään x kpl yksityisesittelyjä, tietynlaiset esittelykuvat jne. Iso osa välittäjistä oli ihmeissään, että ei heiltä voi vaatia mitään siksi, että tekee sopimuksen asunnon välittämisestä, mutta minä olin toista mieltä. Asunto myytiin marraskuussa alle 4 viikossa.

Kiitos, hyvä pointti! Toimeksiantajana voin esittää omat ehtoni tarjoukseen. 

-Kynnysmaksu yksistään sisältää tietyn määrän x (yksityis)näyttöjä. 

-Kynnysmaksu vähennetään välityspalkkiosta, jos asunto menee kaupaksi

-Sovitun pyyntihinnan alarajaa ei aliteta.

Esimerkiksi nämä lisäehdot sopimukseen.

Muuten, montako esittelyä vaadit itse? Mikä olisi kohtuullista? Eikö yleisnäyttöä enää lainkaan? 

Vierailija
32/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne myyntityötä ja näyttöjä järjestä kuitenkaan vaan hyvällä hengellä? Kai niidenkin täytyy edes jotain korvausta saada jos kämppä ei mene kaupaksi (kuten nykyään usein käy).

Ne epäonnistumiset on kyllä sisäänleivottu siihen myyntipalkkioon onnistuneesta asuntokaupasta. Siksihän ne palkkiot ovat niin korkeita.

Vierailija
33/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan tuo on lasku odottamassa maksamista. Ei mennyt kaupaksi.

Vierailija
34/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisesti välityspalkkio on peritty vain toteutuneista kaupoista. Toimeksianto on ollut maksuton, ja myyjä maksanut erikseen vain isännöitsijäntodistuksesta yms. dokumenteista. 

Välityspalkkioita on pidetty melko muhkeina, etenkin kun kyse ollut arvokkaammista asunnoista ja silloin, kun kauppa vielä kävi hyvin.

Ulkomailla on paljon asianajo/lakimiesfirmoja, joilla periaatteena 'no gain, no claim': asiakasta laskutetaan vain hänelle myönteisestä lopputuloksesta. Toki nämä firmat tutustuvat aineistoon etukäteen ja valitsevat asiakkaansa. Myös kiinteistönvälittäjillä olisi oikeus tehdä näin.

Yrittäjän riski on aina. Tee työsi hyvin, niin saat siitä kunnon korvauksen. Miksi maksaisin työstä, joka ei hyödytä minua mitenkään? 

Valokuvaaja kuvaa, tietämättä menevätkö kuvansa kaupaksi. Ja ostetaanko niitä 1 vai 1000 kpl.

No ihan vapaasti voit valita sellaisen firman, joka tekee työtä haluamillasi ehdoilla. Jos sellaista ei ole, niin se on ihan kokonaan oma ongelmasi.

Vierailija
35/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen kysymys Ap:lta. Juuri sellainen, johon täällä varmasti on tietoa. Itse en ole valitettavasti myynyt asuntoa viimeaikoina, joten en tiedä. 

Onkohan tämä sarkasmia? 🤭

Ap

Nope. Olen kyllä osallisena kuolinpesässä, jonka asunnon myyntiä ollaan parhaillaan virittelemässä. Välittäjä on jo valittu mutta en tiedä vielä myyntiehtoja.

-sama

Miksi välittäjä on valittu tietämättä sopimusehdoista? Kuulostaa sisäpiiriltä.

Vierailija
36/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vapaasti voit valita sellaisen firman, joka tekee työtä haluamillasi ehdoilla. Jos sellaista ei ole, niin se on ihan kokonaan oma ongelmasi.

Näen sieluni silmin, miten siellä joku pollea "yrittäjä" juuri nosti jalat pöydälle ja sytytti tupakan.

Vierailija
37/37 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi välittäjä edes yrittäisi myydä asuntoa, jos välityspalkkion voi saada tekemättä mitään?

TÄMÄ! Minulla oli vuosi sitten asunto myynnissä, ja ihan vaan se että välitysmaksu olisi ollut kiinteä summa, sai minut vaihtamaan sellaiseen välitysliikkeeseen joka otti prosenttisumman kaupan hinnasta.

Kiinteään välityshintaan myyvälle välittäjälle on ihan sama tarjoaako ostaja asunnosta 120,000 vai 150,000. Väittäisin että jos maksat välittäjälle osan etukäteen, et saa edes ainottakaan näyttöä asunnollesi. Rahat on jo tienattu laittamalla se ilmoitus nettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi