7-vuotias lähdössä leirille viikonloppuna....
Kyllä jännittää miten selviää ja miten äiti selviää. Tämä lapsi ei ole ollut kuin kerran aiemmin yksin pois kotoa. Mitähän pitäisi ottaa huomioon/tehdä retken onnistumiseksi? Hyviä vinkkejä otan mielelläni vastaan :-)
Kommentit (12)
ja perjantaista sunnuntaihin. Leiri paikka ilman mukavuuksia. Toki lapsi on innoissaan lähdössä, mutta pelkään että ei ole ihan sisäistänyt mitä kaikkea voi tulla eteen... En oikein mielellään olisi päästämässä mukaan, mutta toisaalta olisi varmasti upea kokemus lapselle.
ap
meidän partioon ei edes pääse alle 8-vuotiaat
Ja iso osa sitä leireilyn kasvattavaa merkitystä on juuri se, että oppii tulemaan toimeen sellaistenkin ongelmien kanssa, joita ei etukäteen osannut odottaa eikä arvata eteen tulevan. Että oppii sen, että "sitä selvitään kumminkin", vaikka ensin menisikin pieleen ja oppii, miten asioita mietitään uudelleen virheen jälkeen ja miten ikävissäkin oloissa omaan oloonsa pystyy vaikuttamaan ja siitä selviään silti. Ja sitten on sekin tärkeä oppi, miten on mukava tullaseikkailun jälkeen kotiin.
Ja hei, pääseehän sieltä pois keskenkin jos ei tykkää.
Ei meidän retkiltä ainakaan koskaan päässyt pois. Ja meidän lippukunnassa noin pienet lähtee vain yhdeksi yöksi retkelle, kahden yön retkille tulee joskus vanhemmat mukaan.
Kehut vaan kokoa ajan kuinka kivaa tulee olemaan, retket ovat kuitenkin parasta partiossa!!! Muista pakata YHDESSÄ lapsen kanssa, eli oikeastaan niin, että sinä olet kasannut vaatteet vaikka sängylle, ja lapsi pakkaa ne itse. Näin ehkä muistaa vähän paremmin mitä on mukana. Voita vaikka lajitella vaatteet pusseihin, niin pysyy helpommin järjestyksessä. Pakkaa mukaan useita hanskoja ja sukkia! Ne kastuvat helposti ja kuivatusmahikset voivat olla rajalliset. Kumisaappaat ja sadevaatteet aivan ehdottomat mukaan! Sekä lämmintä vaatetta. Ovat varmasti paljon ulkona. Katso että taskulampussa on toimivat paristot ja että lapsi osaa sitä käyttää. Muista nimikoida IHAN KAIKKI vaatteet ja tavarat. Aina retkillä pyörii vaatteita, joita kukaan ei tunnista omikseen. Esim. ohutkärkinen vedenpitävä tussi on hyvä. Ruokailuvälineet kannattaa pakata kankaiseen pussiin. Ja muista nimikoida nekin. Istuma-alusta voi olla kiva jos istuvat notskilla tms.
Toivottavasti teillä on innokkaat johtajat jotka keksivät tekemistä koko ajan. Silloin se koti-ikävä ei ehdi tulla... Tietenkin luppoaikaakin pitää olla, mutta silloin sitä ehtii miettimään äiskää jos ei vaikka ole leikkikaveria.
Hauskaa retkeä!
Ei kai siellä nyt ketään väkisten pidetä. Tuskin kukaan lähtee tuomaan sitä poies, mutta itsehän voi aina lapsensa hakea.
Toivottavasti nyt ei kuitenkaan tarvitse.
Monesti ei saa pitää kännyköitä päällä tai edes mukana. Ja jos yksi haetaan pois, arvaa vaan iskeekö niihin muihinkin yks kaks koti-ikävä ja tahtovat myös kotiin.
Ja jos se on vastuuntuntoinen nuori, niin varmasti soittaa vanhemmille kun on noin pienestä lapsesta kyse.
Ettei siinä ole mitään pelättävää tai hävettävää, jos tulee koti-ikävä! Mutta hauskaa siellä on varmasti silti.
Vanhassa ohjelmassahan sudenpentujohtajien pitää olla väh. 16-vuotiaita, uudessa muistaakseni yli 22v.! Minkäikäisestä nuoresta nyt puhut? Ja Vj on siis vartionjohtaja, ja vartiolaiset yli 11-vuotiaita. Uudessa ohjelmassa siis seikkailijoita, mutta kyllä 7-vuotiaat ovat aina sudenpentuja ja johtajina pitäisi olla laumanjohtaja / sudenpentujohtaja.
Kannattaa toki varmistaa omalta johtajalta mikä käytäntö on! Tunnen useita partiolaisia eri lippukunnista, enkä tiedä yhtäkään tapausta jossa vanhempi olisi hakenut lapsensa kotiin!
Ja "pilkunviilauksena", viikonlopun pituinen reissu on nimeltään retki, ja leiri sitten 3 yötä tai pidempi. Ihan vaan vinkkinä että pysytte kärryillä jatkossakin mistä puhutaan : )
Ja jos se on vastuuntuntoinen nuori, niin varmasti soittaa vanhemmille kun on noin pienestä lapsesta kyse.
Se on niin jännää nukkua laavussa tai teltassa. Sudenpennut taitaa kyllä nukkua kämpillä?
Mä luulen että heillä on niin paljon tekemistä että ei kerkeä ikävä tulla :)
Mä olen kerran 8 vuoden aikana hakenut lapseni kotiin retkeltä. Tosin lapseni tuli kipeäksi ja katsottiin että parempi sairastaa kotona. Ja käsittääkseni monella on puhelin nykyään mukana vaikka ei kai saisi.
Omat lapseni ottavat myös puhelimet mukaan, mutta eivät pidä niitä siellä auki.
kuinka monta yötä? Lähteekö innoissaan? Mä en vielä tuonikäistä raaskisi päästää, enkä usko, että haluaisi lähteäkään vielä. Mutta toki lapset on erilaisia. Toivotaan että kaikki menee hyvin.