Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako uutta kieltä opiskellessa kartoittaa, mitä kaikkea onkaan vielä opiskeltavana vai mennä sokkona hitaasti eteenpäin?

Vierailija
26.04.2026 |

Itse opiskelen muutamaakin kieltä harrastuspohjaisesti, käyn viikottain ihan vain kansalaisopiston kursseilla ja katselen paljon Youtubesta opetusvideoita omalla tasollani eli ihan alkeistasolla tässä toisessa kielessä. Toisessa olen vähän pidemmällä, mutta se onkin helpompi kieli.

Kylläpä veti mielen matalaksi, kun törmäsin johonkin B1-tason opetusvideoihin Youtubessa ja tajusin, kuinka paljon opittavaa vielä onkaan ja kuinka vaikea kieli onkaan kyseessä. Tämähän vain masentaa ja tuntuu ylitsepääsemättömältä ikinä päästä sinne asti. Kannattaako unohtaa nuo edistyneet jutut kokonaan ja edetä hitaasti, mutta varmasti vuosikausia kurssin tahtia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaa menen hissukseen eteenpäin, mutta kuuntelen välillä myös natiivimateriaalia (ja iloitsen jokaisesta ymmärtämästäni kohdasta :D)

Vierailija
4/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä mihin tarkoitukseen kieliä opiskelet. Jos vain pärjätäksesi ulkomaan matkoilla niin voit huoletta edetä omaan tahtiisi ja opetella ensin niitä tärkeimpiä mitä matkoilla tarvitsee. Jos taas tarkoitus on opiskella ihan tenttiä varten niin silloin opiskelet huolella.

Vierailija
5/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa muistaa, että ei ole sellaista ihmistä, joka edes sataprosenttisesti omaisi oman äidinkielensä. Tai kun tätä palstaa tai uutisia lukee, niin edes osittain sinne päin. Eikä puhuta pelkästään kieliopista. Ihan huoletta voi varmasti olla, oppiminen ei lopu.

Vierailija
6/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu siitä mihin tarkoitukseen kieliä opiskelet. Jos vain pärjätäksesi ulkomaan matkoilla niin voit huoletta edetä omaan tahtiisi ja opetella ensin niitä tärkeimpiä mitä matkoilla tarvitsee. Jos taas tarkoitus on opiskella ihan tenttiä varten niin silloin opiskelet huolella.

Ihan harrastuksena, uuden kielen oppimisen ilosta, matkoihin tarvittavaksi. Eli ei mitään vakavaa päämäärää.

ap

Vierailija
7/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin opetella Italiaa, mulla menee hermo ihan aikeissa.

Oon ihmetellyt miten sitä muksuna ala-asteella on oppinut toisen kielen suht vaivatta, miten se ei aikuisena onnistu? Jos joku jääkin päähän ja tuntuu, että onnistuu niin parin päivän päästä sen on unohtanut.

Mitä kieliä opettelet ja miksi?

Vierailija
8/8 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittyä siihen mikä on itselle oleellista. Käyttämällä kieltä oppii parhaiten. Eli opiskelet sen verran että voit alkaa käyttämään sitä ja loppu tulee siinä sivussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi