Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vessoissa on lähes aina pöntön kansi auki?

Vierailija
26.04.2026 |

Ihan kuin se olisi joku tarpeeton koriste.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin hotellisiivoojana ulkomailla, kansi laitettiin aina kiinni siivouksen jälkeen ja vielä sinetöitiin nauhalla ja vessapaperirullan alku taiteltiin. Kun tulin Suomeen siivoamaan, pääsin siivoamaan vessoja, kannet jätetäänkin auki, jotta esimies voi tarkistaa että on hyvin siivottu ja vessapaperista vain tarkistetaan että sitä on. 

Vierailija
42/56 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivousalalla ja olen saanut ohjeistuksen, että puhdistuksen jälkeen pönttö jätetään auki ja vesihanan kärki laitetaan Kylmä "asentoon". enj jaksa nyt selittää miksi näin on, mutta siihen on selitys. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisissa vessoissa en halua koskea mihinkään, mihin ei ole pakko, joten saatan jättää auki. 

Vedät julkisen vessan pöntön kansi auki? Saat miljardi kertaa enemmän pöpöjä kuin sen verran koskemalla kanteen että suljet sen. 

Vierailija
44/56 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siivousalalla ja olen saanut ohjeistuksen, että puhdistuksen jälkeen pönttö jätetään auki ja vesihanan kärki laitetaan Kylmä "asentoon". enj jaksa nyt selittää miksi näin on, mutta siihen on selitys. ;)

Tuskinpa niissä kaikissa vessoissa on käynyt juuri ennen minua ammattisiivooja.

Ap 

Vierailija
45/56 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ihan hiljattain, että kaikki ihmiset EI TIEDÄ SEN TARKOITUSTA. Siis oikeasti.

Vierailija
46/56 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin sitä koristeeksi siis siinä mielessä, että kukaan ei halua tuijotella sinne pönttöön sisälle, vaan kannella kätevästi blokataan ikävä näkymä.

Vierailija
47/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävimpiin hygieniaa lisääviin tekoihin lukeutuu vessanpöntön kannen laskeminen ennen vessan vetämistä. Sitä mieltä on hygieniahoitaja Elina Välivainio Pohjanmaan hyvinvointialueelta.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000011957937.html

Vierailija
48/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä se jätetään laiskuuttaan laskematta. Pieni käytännön vinkki nykyihmiselle, sen voi laskea kengänkärjellä tai sitten otat vessapaperia ja lasket sillä ja loppuraosta sujauta paperin sisään ja päästät kannen kolahtamaan kiinni mutta nythän teille tuli uusi ongelma, millä painatte huuhtelunappia? Otatte tietenkin uuden paperin. Ja koskette nappiin sen välityksellä ja samalla paperilla käännätte ovisalvan auki ja voila', olette ulkona. Jäitte henkiin? 

Mä teen aina noin. Kosken kaikkeen vain paperilla yleisissä vessoissa. 20-l ollut vain kaksi flunssaa, kun en lääpi itselleni pöpöjä.

Vierailija
49/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisissa vessoissa en halua koskea mihinkään, mihin ei ole pakko, joten saatan jättää auki. 

Parempi pöläyttää huuhtelun seurauksena ne muiden kusi- ja paskabasillit hengitysilmaan?

onko kannen auki jättäminen aiheuttanut jo kuinka monta kuolemaa?

Vierailija
50/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä se jätetään laiskuuttaan laskematta. Pieni käytännön vinkki nykyihmiselle, sen voi laskea kengänkärjellä tai sitten otat vessapaperia ja lasket sillä ja loppuraosta sujauta paperin sisään ja päästät kannen kolahtamaan kiinni mutta nythän teille tuli uusi ongelma, millä painatte huuhtelunappia? Otatte tietenkin uuden paperin. Ja koskette nappiin sen välityksellä ja samalla paperilla käännätte ovisalvan auki ja voila', olette ulkona. Jäitte henkiin? 

Mä teen aina noin. Kosken kaikkeen vain paperilla yleisissä vessoissa. 20-l ollut vain kaksi flunssaa, kun en lääpi itselleni pöpöjä.

Se on ihan yksi ja sama mihin koskee, kunhan pesee kädet huolellisesti saippualla sen jälkeen (tämänkin valtaosa skippaa). Mä olen flunssassa parin vuoden välein ja vatsataudissa en koskaan. Ripulitaudin sieltä vessasta saa todennäköisemmin.

Ap

Vierailija
51/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka fysiikan nobelisti on pannut liikkeelle väitteen huuhtelusta ylös nousevista aerosoleista ja bakteereista?

Eihän se kansi tiivis ole, vaan siinä on raot. Sieltä ne pöpösumut pihisee ulos vaikka se kansi olisikin alhaalla.

Vierailija
52/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi pöläyttää huuhtelun seurauksena ne muiden kusi- ja paskabasillit hengitysilmaan?

Tyhmät eivät tajua, että kansi auki vetäessä ne bakteerit lentävät veden hienon sumun mukana kahden metrin korkeuteen ja vetäjä tulee samalla kuorrutettua niillä bakteereilla. Se kansi on juuri sitä varten, että se laitetaan kiinni ennen vetämistä. Vessaan mennessä saa kiinni olevan kannen avattua vessapaperinpalalla suojatulla kädellä. Vessa-asian jälkeenhän kädet pestään joka tapauksessa vedellä ja saippualla. 

Jo on paskalla käynti sulle vaikeaa. 

Vierailija
53/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko kannen auki jättäminen aiheuttanut jo kuinka monta kuolemaa?

Ainakin monta sairastumista ja hyvin todennäköisesti myös kuolemia. Harvoin kukaan osaa nimetä tarkkaa aikaa ja paikkaa mistä on jonkun norovirustartunnan saanut.

Vierailija
54/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummelit kuumenee tästäkin, kun ei aivot riitä muuhunkaan! :D

Vierailija
55/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka fysiikan nobelisti on pannut liikkeelle väitteen huuhtelusta ylös nousevista aerosoleista ja bakteereista?

Eihän se kansi tiivis ole, vaan siinä on raot. Sieltä ne pöpösumut pihisee ulos vaikka se kansi olisikin alhaalla.

Täydellistä suojaa kansi ei tietenkään anna, mutta estää kyllä valtaosan. Idea on sama kuin vaikkapa sateenvarjossa tai suojalaseissa, ei täydellinen, mutta selvästi parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
56/56 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa julkisissa vessoissa ei edes ole kantta. Oletteko huomanneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän