Suomeen tarvitaan työelämäuudistus: vuosiloman rinnalle saman mittainen, vapaaehtoinen palkaton loma.
Tuolta ajalta ei saisi palkkaa, mutta sen saisi muuten pitää vuosiloman ehtojen mukaisesti lakisääteisenä halutessaan.
Edut: kyllähän tuo yleistä elämäniloa ja jaksamista nostaisi ja antaisi samalla enemmän sijaisuuspaikkoja tarjolle työelämään pyrkiville.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Miksipäs ei. Mutta mun mielestä ainakin se pitäisi ehdottomasti kehittää, että jos työpaikan vaihtuessa ei ole ehtinyt pitää kertyneitä lomiaan, niin niitä lomia ei makseta lopputilissä rahana pois, ellei työntekijä itse niin halua. Kun nykyään on olemassa tulorekisteri, niin ei olisi temppu eikä mikään toteuttaa tuota.
Lisäksi pitäisi muuttaa loman kertymistä niin, että ekalta vuodeltakin täydet 2,5 päivää lomakertymää per kuukausi nykyisen 2 päivän sijasta. Miksi ensimmäinen vuosi asetetaan tuossa eriarvoiseen asemaan muiden vuosien kanssa?
Niinpä. Ja sitten laitetaan alle vuoden mittaisia määräaikaisuuksia niin, että on pieni tauko siinä välissä niin koko ajan tulee vaan 2pv/kk. Mulla meni näin valtiolla; 4,5 v olin siellä ja vain yhtenä vuonna sain 2,5 pv/kk lomaa.
Miksipäs ei. Mutta mun mielestä ainakin se pitäisi ehdottomasti kehittää, että jos työpaikan vaihtuessa ei ole ehtinyt pitää kertyneitä lomiaan, niin niitä lomia ei makseta lopputilissä rahana pois, ellei työntekijä itse niin halua. Kun nykyään on olemassa tulorekisteri, niin ei olisi temppu eikä mikään toteuttaa tuota.
Lisäksi pitäisi muuttaa loman kertymistä niin, että ekalta vuodeltakin täydet 2,5 päivää lomakertymää per kuukausi nykyisen 2 päivän sijasta. Miksi ensimmäinen vuosi asetetaan tuossa eriarvoiseen asemaan muiden vuosien kanssa?