Miksi ihmiset eivät tee vastavuoroisesti ystävällisiä tekoja tai tee jotakin läheisensä iloksi?
Nyt en tarkoita sellaisia tilanteita, joissa anoppi lupia kyselemättä tulee pesemään poikansa perheen verhot ja olettaa vastineeksi, että miniä kuuraa anoppilan lattian. Puhun tilanteista, joissa ihmisillä on hyvät välit ja kyse on läheisistä ihmissuhteista (perhe, sukulaiset, ystävät). Todella paljon törmää siihen, että ihmiset eivät tee toisille vastavuoroisesti ystävällisiä tekoja tai kieltäytyvät tekemästä asioista läheistensä iloksi. Muutamia esimerkkejä:
-Miia ja Mikko ovat parisuhteessa. Miia tykkää suukottelusta, mutta Mikko ei ole asiasta kiinnostanut. Suukottelua oli parisuhteen alkuhuumassa, mutta sittemmin se jäi. Sinällään suukottelu ei ole Mikosta vastenmielistä, häntä ei vain kiinnosta suukottelu ollenkaan. Miia toivoisi, että Mikko voisi hänen mielikseen suukotella pikaisesti kerran päivässä. Mikko ei ole tähän suostunut. Miksi Mikko ei voisi joustaa Miian mieliksi ja suukotella, kun se tekisi Miian iloiseksi?
-Tuulikki ja Kyllikki ovat ystäviä. Kyllikin täyttäessä vuosia Tuulikki on hankkinut Kyllikille lahjaksi herkkukorin täynnä Kyllikin suosikkiherkkuja. Kyllikki ilahtuu tästä. Kun Tuulikki täyttää vuosia, Kyllikki ei muista Tuulikkia mitenkään. Kun Tuulikin syntymäpäivä tulee muussa yhteydessä puheeksi, Kyllikki toteaa, ettei hänellä ole tapana muistaa toisia lahjoilla eikä hän välitä syntymäpäivistä. Miksi Kyllikki ei voisi opetella muistamaan Tuulikkia, joka on muistanut häntä? Tai jos Kyllikki ei ole mikään lahjakorien ostelija, miksei Kyllikki voisi lahjana viedä Tuulikkia vaikka kahvilaan tai elokuviin?
Miksi ihmiset eivät tee vastavuoroisesti ystävällisiä tekoja, jos joku läheinen on heille ystävällinen? Miksi ei tehdä jotakin läheisen iloksi? Kaikki ei ole välttämättä itselle luontevinta, mutta miksi ei voisi opetella uudenlaisia toimintatapoja? Hämmentää, kun todella monien ajatus on, ettei läheisille tarvitse olla ystävällinen eikä mitään tehdä toisten iloksi, jos se vaatii itseltä vähänkin vaivannäköä/joustamista.
Kommentit (40)
Koska se monien "hyvänteko" ei sitä todellisuudessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen järjestelmä kuin kapitalismi missä tehdessäsi palveluksen saat korvauksen ja käytät tämän korvauksen hankkiaksesi jotain sellaista mitä sinä haluat, sellaiselta palveluntarjoajalta joka sitä haluaa tarjota.
En minäkään kuljeskele huutelemassa jokaiselle miehelle, että "sinun pitää elättää minua koska minä olen päättänyt kohdistaa haluni ja tarpeeni juuri sinuun", vaan otan elatuksen sieltä mistä sitä tarjotaan. Suosittelen kokeilemaan
Nimenomaan kapitalistit yrittää kuitenkin alistaa toiset orjaksi ja palkkaa ei haluttaisi maksaa työstä ollenkaan! Aina on muka huono aika palkankorotuksille, työehtoja halutaan aina heikentää. jne.
Minusta taas vaikuttaa siltä että ap yrittää orjuuttaa tuttujaan ja kavereitaan omiksi ilmaispalvelijoikseen.
Se tässä pännii kun toiselle antaa neuvoja tämän kysyessä, pyytäjä heittäytyy mykäksi. Ei viestejä ei mitään. Eihän sitä nyt kukaan jaksa aina olla kysymässä vointia. Olkoon sitten vaikka kuollut, se on sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin kertoo paljon, ettei monilla ole mitään intoa tehdä läheisiään iloiseksi. Ei kiinnosta toisen tunteet, vaan kaikki pyörii oman navan ympärillä.
Tämä ihmetyttää itseäni. Mulle tulee hyvä mieli siitä, kun näen läheiseni iloisena.
Sitten aika monien ajatusmalli on, ettei kiinnosta ollenkaan tehdä toista iloiseksi. Varsinkaan, jos se vaatisi itseltä jotakin vaivannäköä.
Tai sitten vaan ajattelevat että joku teki ensin hänet onnelliseksi pyytettömästi. Sinun tapauksessa näin ei olekaan. Et ole pyyteetön.
Kenenkään tehtävä ei ole tehdä toista pohjimmiltaan onnelliseksi, onnen pitää tulla ihan omasta sisimmästä. Mutta toisia voi ilahduttaa ja tuoda onnellisuutta lisää.
Ei tietenkään ole, eikä kukaan niin väitäkään. Vastasin vaan jollekin joka itkee kun ei saa vastavuoroisuutta osakseen.
Minä olen hyvä ystävä. Olen läsnä, kiinnostunut ystävän kuulumisista, jaan ilot ja surut. Autan, jos tarvitsee. Silti minä odotan, että tämä on vastavuoroista. Esim. jos minulla on hätä, ystävä auttaisi siinä missä voi. Ei se ole ystävyyttä, että toinen yksipuolisesti on toista varten ja toinen sanoo, että et saa vaatia minulta mitään. Ja minulle se kertoo karua kieltä, jos toisen prioriteettilistalla olen sijalla 267 ja muut asiat menevät toistuvasti minun ohitseni. Silloin se kertoo, että en ole toiselle tärkeä ja tällaisen ihmisen kanssa ei kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllikki on moukka. Tekeekö Miia Mikon mieliksi asioita, joista hän itse ei välitä?
Minusta parisuhteeseen kuuluu se, että puolin ja toisin huomioidaan toista. Eli tehdään joitakin asioita myös siksi, että ne ovat toiselle tärkeitä. Tämä pätee molempiin suuntiin. Ja ne voivat olla eri asioita. Siinä missä Miia kaipaisi Mikolta suukottelua, voi Mikko kaivata sitä, että Miia ei jätä käytettyjä vaatteita lojumaan lattialle. Miiaa se vaatteiden lojuminen ei haittaa, mutta hän voi Mikon mieliksi opetella laittamaan vaatteensa pyykkikoriin.
Ap
Tämä. En ole koskaan käsittänyt logiikkaa, ettei toiselta saisi vaatia mitään. Varsinkin, jos se asia on toiselle ihan toteutettavissa oleva. Ainakin omassa pitkässä parisuhteessani meillä on kummallakin asioita, joissa ollaan joustettu siksi, että asia on toiselle merkityksellinen. Jos toiselle meistä on tärkeää, että tiskikone täytetään tietyllä tavalla ja toiselle ei, miksi ei voi tehdä toisen toiveen mukaan, jolle asia on tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos Mikko haluaa päivittäisen suihinoton, mutta Miiaa ei kiinnosta. Pitäisikö Miian joustaa, jotta Mikko tulisi iloiseksi?
Tämä on eri asia, kun kyse on seksistä.
Itsekkyyttä ja nykyajan Suomi, jossa oletetaan kaikkien pärjäävän omillaan.
Läheisille ja kavereille voi toki tehdä kun tietää etteivät ole mulkkuja kuten esim. naapurini joka vastapalveluksena siitä että kolasin myös hänen autopaikkansa päätti kerran kasata lumet omalta paikaltaan minun autoni taakse etten päässyt autolla mihinkään ennenkuin kolasin sen kasan pois. Loppui kyllä ylimääräiset kolailut osaltani siihen.
Kyllä minun tuttavapiirissä ollaan ystävällisiä ja ilahdutetaan muita hyvillä teoilla sekä satunnaisilla lahjoilla ilman mitään sen kummempia syitä. Jos ei havaitse tällaista käytöstä ympärillään, kertoo se vain ja ainoastaan omasta tuttavapiiristä, eikä voi yleistää, että kaikki ihmiset käyttäytyisivät samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun tuttavapiirissä ollaan ystävällisiä ja ilahdutetaan muita hyvillä teoilla sekä satunnaisilla lahjoilla ilman mitään sen kummempia syitä. Jos ei havaitse tällaista käytöstä ympärillään, kertoo se vain ja ainoastaan omasta tuttavapiiristä, eikä voi yleistää, että kaikki ihmiset käyttäytyisivät samalla tavalla.
Minä en odota mitään vastineeksi jos päätän ilahduttaa läheistäni. Kivoja juttuja tehdään, koska se kuuluu hyvään ihmisyyteen! Bonuksena antamisesta saa itsekin hyvän mielen, mutta se ei ole pääasia.
- sama jatkaa
Vierailija kirjoitti:
No mikset tee?
Kun olen tehnyt niitä tekoja, on moni suhtautunut niihin epäluuloisesti olettaen minun olevan häneltä jotain vailla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halua mitään lahjoja, enkä niitä myöskään muille hanki.
Toisen onnelliseksi tekemiseksi ei tarvita materiaa. Riittää, että pysähtyy kuuntelemaan toista ajatuksen kanssa tai että sanoo välillä pari ystävällistä sanaa. Tavaraa on useimmilla Suomessa jo ihan liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellainen järjestelmä kuin kapitalismi missä tehdessäsi palveluksen saat korvauksen ja käytät tämän korvauksen hankkiaksesi jotain sellaista mitä sinä haluat, sellaiselta palveluntarjoajalta joka sitä haluaa tarjota.
En minäkään kuljeskele huutelemassa jokaiselle miehelle, että "sinun pitää elättää minua koska minä olen päättänyt kohdistaa haluni ja tarpeeni juuri sinuun", vaan otan elatuksen sieltä mistä sitä tarjotaan. Suosittelen kokeilemaan
Nimenomaan kapitalistit yrittää kuitenkin alistaa toiset orjaksi ja palkkaa ei haluttaisi maksaa työstä ollenkaan! Aina on muka huono aika palkankorotuksille, työehtoja halutaan aina heikentää. jne.
Tuon toistajat jatkuvasti ignoraa sen tosiasian että kapitalistit länsimaisen hyvinvoinnin on mahdollistaneet ja rakentaneet.
Vierailija kirjoitti:
Se tässä pännii kun toiselle antaa neuvoja tämän kysyessä, pyytäjä heittäytyy mykäksi. Ei viestejä ei mitään. Eihän sitä nyt kukaan jaksa aina olla kysymässä vointia. Olkoon sitten vaikka kuollut, se on sillä selvä.
Älä jyrää toista neuvoillasi, jos hän ei ole kysynyt sinulta neuvoja. Yksinkertaista!
Suomalaiset on yksi maailman empatiakyvyttömistä kansoista.
https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…
Herkemmän ja kiltimmän ihmisen on tosi vaikea elää täällä. Itsellekin ihan veren perintönä luonteessa ystävällisyys, avuliaisuus ja pienet lahjat, muistan ja huomioon vaikka ei olisikaan lähin ystävä. Aloin vasta lähempänä 30 vuotta hahmottamaan poikaystävän kanssa, että ei kaikki tosiaan ole sellaisia, jotkut ei ikinä huomioi toista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on yksi maailman empatiakyvyttömistä kansoista.
https://www.kaleva.fi/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimp…
Herkemmän ja kiltimmän ihmisen on tosi vaikea elää täällä. Itsellekin ihan veren perintönä luonteessa ystävällisyys, avuliaisuus ja pienet lahjat, muistan ja huomioon vaikka ei olisikaan lähin ystävä. Aloin vasta lähempänä 30 vuotta hahmottamaan poikaystävän kanssa, että ei kaikki tosiaan ole sellaisia, jotkut ei ikinä huomioi toista mitenkään.
Se ei ole vika.
Koska ovat yksinkertaisesti itsekkäitä ja pihejä. Jos vaimo ja kaveri roikkuvat kaikesta huolimatta mukana niin miksi vaivautua on monen mielenmaailma tässä asiassa.
Mitä virkaa ystävällisyydellä, jos se ei ole pyyteentöntä?
(sama)