Lontoossa viime aikoina käyneitä? Kuinka kauan menee kentällä aikaa?
Ensi viikolla pitäisi Finnairin lennolla lähteä Lontooseen. Ilmailulaitoksen nettisivuilla sanotaan, että lähtöselvitys ja sen ajankohta riippuu lentoyhtiöstä. Finnairin sivulla kerrotaan, että lähtöselvityksen voi tehdä internetissä, tekstiviestillä tai tiskillä, mutta paljonko pitäisi aikaa varata on täysin piilotettu. Jossain sivulla oli, että Lontoossa ei voi tehdä lähtöselvitystä internetissä, mutta koskeekohan tuo nyt sitten vain Lontoosta tännepäin... Osaavat siis olla hyvin selkeäsanaisia.
Koska en viitsisi siellä kentällä notkua hirmuisesti ylimääräistä (mieskin joutuu lähtemään muutenkin aiemmin töistä, jotta pääsee kotiin lastenhoitajaksi) osaisiko joku kertoa paljonko tällä hetkellä pitää varata aikaa turvatarkastuksiin ja lähtöselvitykseen? Finnairille saa toki soittaakin, mutta asiakaspalvelun puhelu maksaa yli 3 euroa!
Kommentit (5)
En huomannut tarkentaa, että Suomesta lähdetään, kun en tiennyt että Finnair lentäisi Lontooseen muualtakin kuin Helsingistä.
myös passintarkistukseen, siis Schengen-rajan ylitykseen. Siinäkin on huonolla tuurilla pitkä jono. Ja Britanniankoneet lähtevät yleensä ihan sielät terminaalin päädystä, ja usein on vielä bussikuljetus koneelle.
En kyllä uskaltaisi jättää aikaa alle 1.5 tunnin, jos päivällä lähdette.
Etenkin kun matkustat ruuhka-aikaan. Itse olin viikko sitten Lontoossa, Helsinki-Vantaalla tein automaatilla lähtöselvityksen (tarvitset siihen esim. luottokortin) jossa meni aikaa n.5min, laukut sai jättää suoraan drop-in tiskille. Joten ei tarvinnut mennessä jonottaa lähtöselvitystiskille lainkaan, turvatarkastuksessa meni 15min -mutta tosiaan ruuhka-aikaan menee kauemmin kun siinäkin on jono.
Lontoossa kentällä olimme 2h ennen lennon lähtöä myös, automaatilla ei voinut tehdä lähtöselvitystä (mulle ei selvinnyt miksei) joten siinä piti jonottaa, sitten oli turvatarkastus nro 1, sitten nro 2 ja vielä koneeseen mennessä nro 3. Eli NÄIHIN menee se ylimääräinen aika, koneeseen kun pääsimme niin vartti ja kone jo lähtikin.
Voit sitten jättää matkatavarat " Baggage Drop" -tiskille (Finnairin lähtöaulassa vasemman tiskirivin päässä), jolloin selviät nopeammin. VIELÄ nopeammin selviät, jollei ole kuin käsimatkatavarat :-) Näet samantien (netistä, siis!) myös sen, pystytkö tekemään check-inin paluulentoasikin varten - luulisin, ettei onnistu.
Turvatarkastuksen jonojen pituudet riippuvat täysin siitä, mihin aikaan lentosi lähtee. Arki-aamut ovat pahimpia, keskellä päivää ei jonoja juurikaan ole. Sama pätee yleensä myös passintarkastukseen.
Lontoosta tännepäin en osaa vastata, sillä BA:lla on frequent flyereille oma lähtöselvitys, jota aina käytän. Sellainen mielikuva minulla on, että turvatarkastusjonot sielläkin aikamoiset, joten 1.5 tuntia ennen lentoa hyvä olla paikalla. Ja muista, että jos lentosi on lähdössä, ryysäät vain anteeksi pyydellen muiden ohi!
t. pahapaha uraäiti
Riippuu täysin mihin aikaan matkustat. Perjantai-iltapäivisin on yleensä ruuhkaa paljon. Mutta harvoin Suomessa joutuu yli tuntia odottamaan. Kannattaa varata reilu tunti ja käsitavarat kuntoon, niin pääset " heittämällä" tarkastuksista.