Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäkypsä aikuinen

Vierailija
24.04.2026 |

Olen 43 v. nainen, mutta iästäni huolimatta tunnen olevani epäkypsä. Elän itsenäisesti, teen töitä, olen suorittanut korkeakoulututkinnon, maksan vuokran ja huolehdin itsestäni jne. jne., mutta huomaan reagoivani tilanteisiin eri tavalla kuin muut ihmiset.

Ammatista huolimatta inhoan vastuuta. Kun muut ihmiset saavat iän ja kokemuksen myötä itseluottamusta, olen päinvastoin menettänyt sitä, koska tunnen, etten selviydy ongelmatilanteista. Jos jokin asia on vaikea, en osaa ratkaista sitä, ja turhaudun omaan kyvyttömyyteeni.  Suutun, masennun tai äärimmäisissä tapauksissa alan itkeä (en töissä). Tämä näkyy kaikessa, niin harrastuksissa, työssä kuin kodin ja muun elämän isoissa ja pienissä tilanteissa. Ärsyynnyn helposti, enkä osaa peittää sitä. Jälkikäteen minua hävettää, että en ole hallinnut tunteitani, sillä muut ihmiset osaavat suhtautuvat haasteisiin neutraalisti ja he näkevät ratkaisuja, kun itse jään jumiin ongelmiin. Tuntuu, että tarvitsen aina toisen ihmisen, johon turvautua ongelmatilanteissa, kuin olisin lapsi, joka tarvitsee vanhempaa. Muutokset ja päätöksenteko ovat minulle myös vaikeita.

Vastuun välttely näkyy myös vaikeutena sitoutua huolehtimaan ihmisistä ja isoista asioista, kuten lemmikistä tai autosta. Minun on vaikea suhtautua muiden tarvitsevuuteen, enkä osaa hoivata tai ”uhrautua”.

Uskon, että taustalla on kasvatus, mutta sitä on vaikea todistaa, koska lapsuuteni oli ihan hyvä. Vasta aikuisena tämä ongelma on saanut minut pohtimaan sen syitä ja sitä kautta lapsuuttani. Minulta ei ehkä ole vaadittu kovin paljon, vanhempani ovat olleet suojelevia ja ehkä tehneet asioita puolestani. Oma-aloitteisuutta ei ole odotettu.

Summa summarum, miten voisin saada selvyyttä tunnesäätelyni ongelmiin ja ennen kaikkea saada ratkaisuja siihen? En edes tiedä, mikä minua ns. vaivaa ja mistä aiheesta tietoa pitäisi etsiä. Kirjaa, nettisivua, YouTube-videota, mitä tahansa, josta voisi olla apua?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit jo ainakin osittain omaan kysymykseesi eli sinulta ei ole odotettu oma-aloitteisuutta ja vanhempasi ovat tehneet asioita puolestasi. Silloin on hankala oppia käsittelemään pettymyksiä, ratkomaan itsenäisesti ongelmia ja suhteuttamaan asioita, jos niihin ei ole saanut minkäänlaisia eväitä.

Ensimmäiseksi sinun lienee parasta tarttua siihen ajatusmalliin, ettet voi asioille mitään ja että vastuun ottaminen on sinulle ylivoimaista. Myös taustalla olevia tunteita, kuten pelkoa ja turhautumista, olisi hyvä lähteä käsittelemään. Jos sille ei ole esim. taloudellisia esteitä ja olet muutenkin ajatukselle avoin, niin muutama kerta kognitiivista psykoterapiaa saattaisi olla hyvä alkusysäys. Kognitiivinen on keskittynyt juuri haitallisten ajatus- ja toimintamallien muuttamiseen, mukaan lukien vaikeudet itsesäätelyssä ja omaa elämää sabotoivat uskomukset. Terapeutilta voisit myös saada vinkkejä ja suosituksia esimerkiksi aiheeseen liittyvistä kirjoista ja YouTube -kanavista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi