NYT TULI MITTA TÄYTEEN!! JÄTÄN SUOMEN LOPULLISESTI – Karu totuus siitä, miksi en enää koskaan palaa
Akateemisesti koulutettuna ja tilastoihin tukeutuvana kansalaisena minun on vaikea katsoa sivusta sitä älyllistä epärehellisyyttä, jolla Suomea on johdettu viime vuosina. Erityisesti Sanna Marinin hallituskausi näyttäytyy jälkikäteen tarkasteltuna ajanjaksona, jolloin realismi hylättiin lopullisesti ideologisen poseerauksen tieltä. Tämä ei ole vain poliittinen mielipide, vaan huomio siitä, miten valtiojohtoinen vastuuttomuus ja sinisilmäinen arvopolitiikka ovat murentaneet yhteiskuntamme peruspilarit.
Marinin aikakausi jätti perinnöksi paitsi historiallisen velkataakan, myös kulttuurin, jossa talouskasvu ja kestävyys syrjäytettiin välittömän suosion tavoittelulla. On suorastaan irvokasta, kuinka globaalissa mediassa juhlittiin nuorta ja dynaamista johtajuutta samalla, kun maan sisäinen huoltosuhde ja kilpailukyky murenivat kiihtyvällä tahdilla. Asiantuntijavaroitukset sivuutettiin toistuvasti kuitatessa ne joko vanhanaikaiseksi talousajatteluksi tai tasa-arvon vastustamiseksi. Korkeakoulutetulle väestönosalle tämä viesti oli selvä: osaamisella ja pitkäjänteisellä työllä ei ole enää arvoa maassa, joka keskittyy vain jakamaan olemattomia resursseja uudelleen.
Erityisen tuhoisaksi on osoittautunut harjoitettu maahanmu uttopolitiikka, jota on ohjannut utopistinen humanismi realismin sijasta. Olemme luoneet järjestelmän, joka houkuttelee osaajien sijasta elintasosurfajia ja kuormittaa sosiaaliturvaamme tavalla, jota mikään valtio ei kestä loputtomiin. On älyllistä laiskuutta väittää, että integraatio toimii, kun tilastot rikoksiin ja työllisyyteen liittyen kertovat täysin toista tarinaa. Kun tähän yhdistetään Marinin hallituksen haluttomuus puuttua kasvaviin turvallisuusuhkiin ja jengiytymiseen, olemme tilanteessa, jossa perinteinen suomalainen luottamusyhteiskunta on lakannut olemasta.
Kansalaisena, joka arvostaa järjestystä ja logiikkaa, on sietämätöntä elää ympäristössä, jossa ongelmien nimeäminen leimataan välittömästi vihapuheeksi tai syrjinnäksi. Maahanm uuttopolitiikan epäonnistuminen ei ole vain taloudellinen kysymys, vaan se on isku vasten niiden kasvoja, jotka ovat rakentaneet tätä maata työllään ja verovaroillaan. Se, että asiantuntijatutkijat ja korkeasti koulutetut ihmiset pakenevat maasta, on suora seuraus tästä kehityksestä. Me emme enää tunnista maata, jossa elämme, emmekä halua rahoittaa järjestelmää, joka aktiivisesti tuhoaa omaa tulevaisuuttaan.
Suomi on ajautunut tilaan, jossa keskustelu on halvaantunut ja päätökset perustuvat tunteeseen tiedon sijasta. Marinin perintö on syvästi jakautunut kansa ja valtio, joka on menettänyt suuntansa. Kun poliittinen eliitti kieltäytyy kantamasta vastuuta tehdyistä virheistä ja jatkaa samalla tuhoisalla polulla, ei akateemiselle ja analyyttiselle kansalaiselle jää muuta vaihtoehtoa kuin etsiä ympäristö, jossa järki ja vastuu kohtaavat. Suomi on valinnut tiensä, ja minun on valittava omani, kaukana tästä hitaasta romahduksesta.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä uhoaa lähtevänsä, harva kuitenkin lähtee. Ja ymmärtäähän tuon, fantasia paratiisisaaresta vaihtuu äkkiä hikiseen viidakkoon, jossa mikään ei toimi. Ja kun jotain sattuu, jos lääkäriin pääsee, hoidon lasku sit muuta kun mihin suomalainen on tottunut. Suomi on turvallinen maa, jonne palataan kipin kapin kun jotain osuu tuulettimeen. Tämä on niin nähty.
Asun Etelä-Amerikassa ja voin kertoa, että terveydenhuolto toimii ja lääkäriin pääsee nopeasti.
Esimerkki. Gynekologi määräsi mammografiaan ja densitometriaan. Kävelin poislähtiessä kuvantamisosastolle kysymään milloin olisi aikoja. Pääsin tutkimuksiin 15 minuuttia myöhemmin.
Paras kun vaan tunnustatte tosiasiat. Suomi on suden suussa.
Ei Suomi ole haluttu maa asua kansainvälisessä vertailussa. Moni maa on mennyt kehityksessä Suomen ohitse. Moni voi tulla tänne, mutta todella monet lähtevät maasta nopeasti pois. Ukrainalaiset on tästä hyvä esimerkki. Menevät mielummin Viroon töihin.
Tuhannet nuoret ukrainalaiset lähtevät Suomesta muihin EU-maihin – ”En saa edes hylkäysilmoitusta työhakemuksiini”
"Valitettavasti elämäni Suomessa ei onnistunut. Yritin tehdä kaiken mitä pystyin. Minusta tuntuu, että tämä maa ei halua minua tänne."
Hyvin tuossa on kommentoitukin. Kun tuki puuttuu niin ei voi pärjätä. Koskee jo ihan paikallisia.
Ap:n teksti on täyttä asiaa.
Itse tein päätöksen lähteä Suomesta vuonna 2020. Moni sanoi silloin, että se oli huonoin mahdollinen aika muuttaa ulkomaille, mutta nyt viisi vuotta myöhemmin se tuntuu elämäni parhaalta ratkaisulta. Muutto uuteen ympäristöön etelä-Eurooppaan antoi perspektiiviä, jota en olisi koti-Suomessa koskaan saanut. Täällä tuntuu siltä, että maailma on auki ja asiat liikkuvat eteenpäin, kun taas Suomessa tuntuu vallitsevan pysähtyneisyyden tila.
Minulla menee tällä hetkellä paremmin kuin koskaan. Työmarkkinat täällä ovat dynaamiset, palkka on kohdallaan ja verotus ei syö kaikkea motivaatiota itsensä kehittämiseen. Elämänlaatu on parantunut, kun ympärillä on jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ihmisiä, jotka uskovat tulevaisuuteen. Täällä ei murehdita jokaisesta pienestä asiasta, vaan keskitytään rakentamaan jotain uutta. On virkistävää asua paikassa, jossa menestymisestä ei tunneta syyllisyyttä.
Samaan aikaan on ollut surullista seurata suomalaisten tuttujen tilannetta. Melkein jokaisella tuntuu olevan sama virsi: hinnat nousevat, verot kiristyvät ja yleinen ilmapiiri on muuttunut raskaaksi. Moni ystäväni, jotka ovat koulutettuja ja ahkeria, kertovat tunteesta, jossa he vain polkevat paikallaan. He tekevät pitkää päivää, mutta käteen jäävä osuus ei tunnu riittävän enää edes elämiseen, saati sitten säästöihin.
Keskusteluissa tuttujen kanssa nousee usein esiin tietynlainen näköalattomuus. Siinä missä itse suunnittelen seuraavia askeleita elämässäni, suomalaiset tuttuni pohtivat lähinnä sitä, mistä seuraavaksi Purra leikkaa tai miten palvelut murenevat heidän silmiensä edessä. On syntynyt valtava kontrasti minun arkeni ja heidän selviytymistaistelunsa välille. Tuntuu siltä, että olen hypännyt liikkuvaan junaan samalla kun he jäivät asemalle katsomaan, kuinka valot sammuvat yksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein päätöksen lähteä Suomesta vuonna 2020. Moni sanoi silloin, että se oli huonoin mahdollinen aika muuttaa ulkomaille, mutta nyt viisi vuotta myöhemmin se tuntuu elämäni parhaalta ratkaisulta. Muutto uuteen ympäristöön etelä-Eurooppaan antoi perspektiiviä, jota en olisi koti-Suomessa koskaan saanut. Täällä tuntuu siltä, että maailma on auki ja asiat liikkuvat eteenpäin, kun taas Suomessa tuntuu vallitsevan pysähtyneisyyden tila.
Minulla menee tällä hetkellä paremmin kuin koskaan. Työmarkkinat täällä ovat dynaamiset, palkka on kohdallaan ja verotus ei syö kaikkea motivaatiota itsensä kehittämiseen. Elämänlaatu on parantunut, kun ympärillä on jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ihmisiä, jotka uskovat tulevaisuuteen. Täällä ei murehdita jokaisesta pienestä asiasta, vaan keskitytään rakentamaan jotain uutta. On virkistävää asua paikassa, jossa menestymisestä ei tunneta syyllisyyttä.
Samaan aikaan on ollut surullista seurata suomalaisten tuttujen tilannetta. Melkein jokaisella tuntuu olevan sama virsi: hinnat nousevat, verot kiristyvät ja yleinen ilmapiiri on muuttunut raskaaksi. Moni ystäväni, jotka ovat koulutettuja ja ahkeria, kertovat tunteesta, jossa he vain polkevat paikallaan. He tekevät pitkää päivää, mutta käteen jäävä osuus ei tunnu riittävän enää edes elämiseen, saati sitten säästöihin.
Keskusteluissa tuttujen kanssa nousee usein esiin tietynlainen näköalattomuus. Siinä missä itse suunnittelen seuraavia askeleita elämässäni, suomalaiset tuttuni pohtivat lähinnä sitä, mistä seuraavaksi Purra leikkaa tai miten palvelut murenevat heidän silmiensä edessä. On syntynyt valtava kontrasti minun arkeni ja heidän selviytymistaistelunsa välille. Tuntuu siltä, että olen hypännyt liikkuvaan junaan samalla kun he jäivät asemalle katsomaan, kuinka valot sammuvat yksi kerrallaan.
Venäläisillä on nykyään hyvä tekoäly käytössä, mutta ehkä kannattaisi kuitenkin käyttää sitä johonkin muuhun, kuin näihin palstanovelleihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on negatiivinen asenne. Sitä junaa ei pysäytä mikään. Just tsemppaamista ja hyvän ilmapiirin rakentaminen puuttuu.
Apn tilanteesta on tehty myös dokumentaarinen ivideo:
Tervemenoa.
Sanna Marin liian nuori, nätti ja kuvauksellinen maailman silmin? Entä Stubb?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä uhoaa lähtevänsä, harva kuitenkin lähtee. Ja ymmärtäähän tuon, fantasia paratiisisaaresta vaihtuu äkkiä hikiseen viidakkoon, jossa mikään ei toimi. Ja kun jotain sattuu, jos lääkäriin pääsee, hoidon lasku sit muuta kun mihin suomalainen on tottunut. Suomi on turvallinen maa, jonne palataan kipin kapin kun jotain osuu tuulettimeen. Tämä on niin nähty.
Asun Etelä-Amerikassa ja voin kertoa, että terveydenhuolto toimii ja lääkäriin pääsee nopeasti.
Esimerkki. Gynekologi määräsi mammografiaan ja densitometriaan. Kävelin poislähtiessä kuvantamisosastolle kysymään milloin olisi aikoja. Pääsin tutkimuksiin 15 minuuttia myöhemmin.
Paras kun vaan tunnustatte tosiasiat. Suomi on suden suussa.
En tiedä missä perähikiällä olet Suomessa asunut, ihan Helsingissä olen päässyt helposti luuntiheysmittaukseen julkisella, ilmaiseksi siis. Ja myös pääsen seulonnassa ilmaiseksi joka toinen vuosi mammografiaan.
En tiedä siis yhtään mistä puhua pöpötät.
Sitten ap heräsi ja muisti ettei ole muuttanut vielä äipänkään luota pois 😂
Vierailija kirjoitti:
Apn tilanteesta on tehty myös dokumentaarinen ivideo:
Nuori Tapani muistuttaakin erästä henkilöä :D
Persut on vain niin masentavaa porukkaa, että tarttuu muihinkin.
Tervemenoa vlad, johan täällä aikasi trollasit, aika palata sinun sinne mistä tulitkin.
Ap-persun muistoa kunnioittaen, Äippä, Isi-vainaa, Pappa ja Werther’s Original, animetyyny. Niin onnen kyynel irtoaa kun persu paskakasaan kirpoaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen lähtemään vasta ensi vuodenvaihteessa, suuntana Itä-Aasia.
Odottavan aika on todella pitkä.
Saatan vielä vaihtaa asuinmaata tuon jälkeenkin, mutta suomaliassa käyn vain hoidattamassa itseni terveydenhuollon palveluiden piirissä jos sellaiseen tarvetta ilmenee.
Tuloistani olen viimeisten 22 vuoden aikana maksanut veroa ja veroluontoisia maksuja sellaiset n. 750000-800000 euroa, joten ihan kiva jos jotain vastinettakin niille vielä saisi.
Onnea lemmikkienne ja itsenne elättämiseen.
Ulkomailla karisee aika nopeasti tuo Suomen terveydenhuoltolore.
Ei ole mitenkään kummoinen ja kohtalaisen kalliskin.
AP aikoo silmät ummessa muuttaa Englantiin! ei ole kai kuullut NHS:n eli paikallisen terveydenhuollon kriisistä 😂 Toivottavasti on rahaa maksaa omasta taskusta kaikki: teveydenhoito yksityisellä, kalliimpi asuminen (perheasunnon vuokra esim. Lontoossa 3 000 - 5 000 puntaa per kk), lasten koulut, nuorten yliopistot sun muut.
Englannissa työeläkejärjestelmäkään ei toimi samoin kuin Suomessa, siellä voi joutua itse maksamaan joka kuukausi verojen päälle rahaa työpaikan tai vapaaehtoiseen eläkesysteemiin. Verot miehen palkasta ovat varmasti NI-maksu mukaanlukien vähintään 21%.
Ja sitäkään AP ei tiedä -- vakka LIPUT ON JO TILATTU -- että Suomesta muuttavana olet yleensä yleisesti verovelvollinen muuttovuoden ja kolmen seuraavan vuoden ajan Suomeen. Eli 4 vuoden ajan maksat silti Suomen verot.
Hyvää matkaa vaan! Älä tule maitojunassa takaisin...
Huomaa ette tiedä mitään.
NHS toimii paremmin kuin Suomen järjestelmä ja on oikeasti ilmainen.
Yksityislääkäri maksaa alle satkun.
Koulu on ilmainen.
Lontoossa lastenhoitajakin tienaa lähemmäs satkun kk vuodessa.
Englannissa on edullisia kämppiä jos menee vähän syrjemmälle.
Ja verotus on huokeampaa kiitos kevennysten.
Näääh ei se maailma ole niin pelottava paikka kuin luulet.
Ja monet asiat halvempia kuin suomessa.
Ohoo NHS toimii hyvin? Sitten sun kannattaa heti ottaa yhteys BMA (British Medical Association), koska hehän ovat ihan eri mieltä. Tässä puheejohtajan puheesta kohta: The whole nation knows that the health service is in deep crisis.
Hyvä kun Suomesta tulee anonyymi nettitrolli kertomaan heille ettei näin ole vaan kaikki toimii /s
https://www.bma.org.uk/news-and-opinion/nhs-in-deep-crisis-says-doctors…
Viher-vasemmistolainen ilmasto- ja valvontafasismi tuhosi Suomen. Rahat kehitysmaille. Tänne pakotteet omalle kansalle. Sanna Marinin hallituksen aikaansaannosta:
-kotimaisen turvetuotannon ja huoltovarmuuden alasjajo
-kotien tulevat pakkoremontit
-päästökaupan laskut (leikittiin hiilinieluilla, suomalaisten tappioksi)
-polttomoottorikiellon ajaminen
-kompostitarkastus ja ihmisten ahdistelu "ilmastojumalan" avulla.
-varavoimaloiden alasajo (oltiin lähellä systeemikriisiä 2023)
Minäkin muutan toiseen maahan, jos vasemmistolainen fasismi pääsee taas valtaan.
Vierailija kirjoitti:
Viher-vasemmistolainen ilmasto- ja valvontafasismi tuhosi Suomen. Rahat kehitysmaille. Tänne pakotteet omalle kansalle. Sanna Marinin hallituksen aikaansaannosta:
-kotimaisen turvetuotannon ja huoltovarmuuden alasjajo
-kotien tulevat pakkoremontit
-päästökaupan laskut (leikittiin hiilinieluilla, suomalaisten tappioksi)
-polttomoottorikiellon ajaminen
-kompostitarkastus ja ihmisten ahdistelu "ilmastojumalan" avulla.
-varavoimaloiden alasajo (oltiin lähellä systeemikriisiä 2023)
Kuinka kertoa olevansa persujuntti.
Moni noista oli ihan EU:n käskyjä, mutta kun on Sanna päässä vuokralla, niin minkäs mahtaa.
Kylläpä rys sä jaksoi kirjoittaa pitkän sadun
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muutan toiseen maahan, jos vasemmistolainen fasismi pääsee taas valtaan.
Lähes kaikki fasimi on vasmistolaislähtöistä. Hitlerinkin puolue oli "Kansallissosialistinen työväenpuolue". Eli kuin vasemmistoliitto tai SDP.
Ne jotka ei ymmärrä on niin nuoria, ettei ne tiedä paremmasta. Me jotka ollaan nähty millainen tämä maa oli ennen, nähdään selkeämmin ero nykyiseen.