Nyt tulee uudenlainen maksu: 52,40 €
Hallitus päätti kokonaan uusista asiakasmaksuista terveydenhuoltoon. Säästötoimissa ovat mukana myös vainajan säilytysmaksu ja kuolemansyyn selvitysmaksu ja erityistutkimusten uudesta asiakasmaksusta sekä leikkaus- ja toimenpidemaksusta.
Hyvinvointialueiden järjestämiin palveluihin säädetään uusia asiakasmaksuja ja joitain asiakasmaksuja korotetaan, päätti hallitus kehysriihessään.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi erityistutkimusten asiakasmaksu, eli tietyistä tutkimuksista perittäisiin erillinen maksu. Maksu olisi 52,4 euroa.
Lisäksi erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi leikkaus- ja toimenpidemaksu, joka olisi 275,2 euroa hoitopäivämaksun lisäksi. Nykyisin erikoissairaanhoidossa maksetaan hoitopäivistä, eikä valtaosalle toimenpiteistä ole erillistä maksua.
Päiväkirurgisista toimenpiteistä maksetaan nykyisinkin maksu, ja sen enimmäismäärää korotettaisiin 23,4 euroa, eli maksu olisi jatkossa enintään 257,2 euroa.
Tuleekohan tuo erityistutkimuksien maksu magneettikuviin? Mun pitää käydä säännöllisesti pään magneettikuvissa niin huolettaa, että lätkäistäänkö se niihin. Luultavasti.
Eikö tuo ole erittäin kohtuullinen maksu kuitenkin? Tuskin ihan joka kuukausi käyt kuvauksessa.
Sen sijaan leikkaus + hoitopäivämaksu on jo aika napakka kustannus.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun koko ajan keksitään kaikkea mistä kansalaisilta voitaisiin nyhtää lisää rahaa - ymmärtäisin jos nämä rahat sitten menisivät siihen soteen tai palveluiden kehittämiseen tai johonkin järkevään. MUTTA - mitä hyötyä näistä kaikista toimista on, kun raha menee edelleen voittopuolisesti kansanedustajien palkkioiden nostoon, torkkupeittoihin, taksitteluihin, pönötysmatkoihin johonkin kansainväliseen urheilutapahtumiin, ravintoloihin ym, . Siis siihen tuhlaavaiseen politikkojen elämäntapaan, johon ei tosiaan ole tullut mitään stoppia tai sen yllä ei tunnu leijuvan mitään maailmanlopun velkakurimusuhkaa? Siis -tanat elävät pellossa kuin aina ennekin.
Ylipäätään kilpaurheilun tukeminen voitaisiin lopettaa kokonaan. Ei pätkääkään julkista rahaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi erityistutkimusten asiakasmaksu, eli tietyistä tutkimuksista perittäisiin erillinen maksu. Maksu olisi 52,4 euroa.
Lisäksi erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi leikkaus- ja toimenpidemaksu, joka olisi 275,2 euroa hoitopäivämaksun lisäksi. Nykyisin erikoissairaanhoidossa maksetaan hoitopäivistä, eikä valtaosalle toimenpiteistä ole erillistä maksua.
Päiväkirurgisista toimenpiteistä maksetaan nykyisinkin maksu, ja sen enimmäismäärää korotettaisiin 23,4 euroa, eli maksu olisi jatkossa enintään 257,2 euroa.
Tuleekohan tuo erityistutkimuksien maksu magneettikuviin? Mun pitää käydä säännöllisesti pään magneettikuvissa niin huolettaa, että lätkäistäänkö se niihin. Luultavasti.
Eikö tuo ole erittäin kohtuullinen maksu kuitenkin? Tuskin ihan joka kuukausi käyt kuvauksessa.
Eihän tuo toimenpidemaksu käytännössä tule yksinään, se tulee poliklinikkamaksun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Elätit ulisee uli uli uli
Eihän "elätit" mitään maksa nytkään, eikä jatkossakaan. Tämä kohdistuu nyt ihan muihin, typerys.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se toimenpidemaksu tulee poliklinikkamaksun päälle. Aiemmin se/ne sisältyi ja jatkossa muutoksen myötä toimenpiteet laskutetaan erikseen. Samaan käyntiin voi sisältyä useampi toimenpide. Esimerkiksi mulla kontrollikäynteihin kuuluu sekä ultra että keuhkoröntgen. Tuleekohan verikokeisiinkin erillinen maksu? Sitten menee jo toivottomaksi.
Niin, mulla pitää ottaa puolen vuoden välein turvalabrat reumalääkkeen takia. Tähän asti ilmainen, meneeköhän sekin maksulliseksi. Mutta tuo mun lähete on kyll hyvinvointikeskuksen lähete, ehkä ei siksi maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksei suoraan tasalukuja?
80e polikäynti, 260e päiväkirurgia, 60e toimenpidemaksu?
Mistäköhän meinataan periä toi toimenpidemaksu, tuleekohan polimaksu siihen päälle? Huhhuh.
Tai miksei vaan suoraan 100€ kaikkiin maksuksi tai 500€ päiväkirurgia? Mitä väliä? Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vainajien säilytysmaksu ihan oikein. Hoitakaa hommat ajoissa niin ei tarvi kitistä. Ruumishuoneet mitään pitkäaikais varastoja ole.
Ainakin kesällä joutuu odottamaan yli kuukaudenkin kun ei ole pappia vapaana. Toki haudata voi ilman siunaamistakin, mutta aika usein omaiset haluaa siunaustilaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se toimenpidemaksu tulee poliklinikkamaksun päälle. Aiemmin se/ne sisältyi ja jatkossa muutoksen myötä toimenpiteet laskutetaan erikseen. Samaan käyntiin voi sisältyä useampi toimenpide. Esimerkiksi mulla kontrollikäynteihin kuuluu sekä ultra että keuhkoröntgen. Tuleekohan verikokeisiinkin erillinen maksu? Sitten menee jo toivottomaksi.
Niin, mulla pitää ottaa puolen vuoden välein turvalabrat reumalääkkeen takia. Tähän asti ilmainen, meneeköhän sekin maksulliseksi. Mutta tuo mun lähete on kyll hyvinvointikeskuksen lähete, ehkä ei siksi maksa mitään.
Miksi sulla ei muka maksaisi jos ihan normaali julkisen terveydenhuollon lähete?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajien säilytysmaksu ihan oikein. Hoitakaa hommat ajoissa niin ei tarvi kitistä. Ruumishuoneet mitään pitkäaikais varastoja ole.
Ainakin kesällä joutuu odottamaan yli kuukaudenkin kun ei ole pappia vapaana. Toki haudata voi ilman siunaamistakin, mutta aika usein omaiset haluaa siunaustilaisuuden.
Tästä oli juttua kun omaiset haluavat siunaustilaisuudet pe/la vaikka viikolla olis vapaita aikoja. Siksi vainajat olvat säilytyksessä pitkiäkin aikoja kun kumminsiskonkaimalle ei sovi sama päivä kuin enonvaimonisosiskolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo toimenpidemaksu käytännössä tule yksinään, se tulee poliklinikkamaksun päälle.
Näin ymmärsin itsekin, kohtuullinen kustannus silti minusta. Itse käyn magneetissa säännöllisesti myös.
Tuo leikkauksen maksu on kyllä hurja kun nyt jo viikko sairaalassa maksaa 500,50 € (olin ihan vasta). Tuohon kun vielä lisätään 257,20 € itse leikkauksesta niin moni ei pysty maksamaan. Meneeköhän muuten useampi maksu per sairaalajakso jos tehdään enemmänkin operaatioita. Itselle tehtiin leikkaus + toinen operaatio sen viikon aikana joten olisiko kustannus jatkossa viikosta yli tuhat euroa?
Onhan se tämäkin tietysti yksi tapa lyhentää jonoja. Lääkäreiden kiireet hellittää ja saavat tympääntyä ja huokailla useampia tunteja päivässä kymppitonnin palkalla tai loikoilla kotona 3 päivää viikosta. Reseptejäkään ei tarvitse enää kirjoitella kun ei suurimmalla osalla ole varaa niitä ostaa. Tutkimuksetkin on kielletty niin lähetteitä ei tarvitse tehdä. Voi keskittyä vain siihen vttuiluun asiakkaalle, potilaalle joka ihan varmasti on vaan juoppo, mielisairas tai luulosairas. Potilas kuoli? No lääkärihän tiesi että juoppo se oli. Syöpä löytyi. Ei saanut tutkia eikä oireet viitanneet mihinkään vakavaan. Näin se menee jo nyt ja jatkossa vielä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla ei muka maksaisi jos ihan normaali julkisen terveydenhuollon lähete?
Tähän asti ei ole maksanut mitään. Verikokeet on otettu vuodesta 2005 lähtien. Myös hyvinvointikeskuksen kolesterolilabralähete on/oli ilmainen.
Jos uudistuksen myötä menee maksulliseksi niin sitten menee, en mitä siitä valita. Muuten vain otin asian täällä esille kun pälähti tämän keskustelun myötä päähäni 😁
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen kuolinsyyn selvittämisen maksaa, jos omaiset ei halua tietää ja viranomaiset väkisin haluaa?
Vainajan varoista menee, eli käytännössä pienentää perintöosuutta. Jos vainaja varaton, lasku kuitataan pois luottotappiona.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun koko ajan keksitään kaikkea mistä kansalaisilta voitaisiin nyhtää lisää rahaa - ymmärtäisin jos nämä rahat sitten menisivät siihen soteen tai palveluiden kehittämiseen tai johonkin järkevään. MUTTA - mitä hyötyä näistä kaikista toimista on, kun raha menee edelleen voittopuolisesti kansanedustajien palkkioiden nostoon, torkkupeittoihin, taksitteluihin, pönötysmatkoihin johonkin kansainväliseen urheilutapahtumiin, ravintoloihin ym, . Siis siihen tuhlaavaiseen politikkojen elämäntapaan, johon ei tosiaan ole tullut mitään stoppia tai sen yllä ei tunnu leijuvan mitään maailmanlopun velkakurimusuhkaa? Siis -tanat elävät pellossa kuin aina ennekin.
Tämä johtuu siitä että suomalaiset on kilttejä lampaita. Vyötä kiristetään vähän nuristen mutta kiristetään kuitenkin, kun eihän sitä nyt kehtaa mellakoida.
Olemme oivallista karjaa eliitille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen kuolinsyyn selvittämisen maksaa, jos omaiset ei halua tietää ja viranomaiset väkisin haluaa?
Viranomaiset maksaa, ei tuo varmaan oikeuslääketieteellistä avausta maksa sehän on poliisin tutkijoiden tilaama. Jos taas pitkäaikaissairas kuolee ei avata erikseen jos omaiset ei pyydä
Taas täällä levitellään väärää tietoa. Joka ikiselle sairaalan ulkopuolella kuolleelle tehdään ruumiinavaus. Ihan yks ja hailee, mitä sillä on tai oliko asialla kenties silminnäkijöitä. Vajoaa pinnan alle eikä palaa pinnalle -> PAKOLLINEN ruumiinavaus, jossa todetaan kuolinsyyksi hukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä maksaa tai itkee ja maksaa. Perusjuttuja tietää tällaiset.
Hienoa. No, onneksi on luottotiedot jo menneet niin sinne samaan konkurssiin vaan. En maksa niitä koskaan. Mutta älkää huoliko, en myöskään jää loppuelämäkseni tähän pskamaahan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
No demarit on kohta puikossa ja lakkauttavat kaikki terveyskeskusmaksut.
Uskotko sinä tuohon?