Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijan kotikampaamo? Onko laillista?

Vierailija
22.04.2026 |

Näin juuri facebookissa ilmoituksen, missä kolmannen vuoden kampaajaopiskelija etsii asiakkaita kotikampaamoonsa ja ottaa maksun asiakkaista. Mutta eihän siellä ole ketään ammattilaista tarkistamassa mitä touhuaa kun ei ole liikkeessä? Onko tuo edes laillista? Opiskelijan työ pitää aina ammattilaisen tarkistaa.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulapäille tiedoksi

Terveydensuojelulaki

13 (16.12.2021/1187)Ilmoitusvelvollisuus

Toiminnanharjoittajan on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle liitteessä lueteltujen toimipaikkojen tai toimintojen käyttöönotosta.

Ilmoituksessa on annettava toiminnanharjoittajaa ja toimintaa koskevat sekä toimintaan liittyvien terveyshaittojen arviointia varten tarpeelliset tiedot. 

Terveydensuojelulain 13 :n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettu huoneisto tai laitos

Terveydensuojelulain 13 :n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja huoneistoja tai laitoksia ovat:

3) parturi, kampaamo tai kauneushoitola tai muu huoneisto, jossa harjoitetaan ihonkäsittelyä tai -hoitoa;

Vierailija
62/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikkaan meidän perheenjäsenten hiukset ja ihan ilman koulutusta, joudunko nyt linnaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun avovaimo pitänyt kotikampaamoa 10 vuotta. Asumme minun talossani. Asiakkaita sillä tuntuu riittävän. Ottaa pimeesti rahaa. Sillä on ainakin 80 vakioasiakasta.

Vierailija
64/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun avovaimo pitänyt kotikampaamoa 10 vuotta. Asumme minun talossani. Asiakkaita sillä tuntuu riittävän. Ottaa pimeesti rahaa. Sillä on ainakin 80 vakioasiakasta.

Kysymys kiinnostaa

Onko parturi-kampaajan koulutus?

Muutenhan tuo on ihan tiedossa, että ko. alalla pimeitä töitä tehdään tietenkin.

Vierailija
65/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on avovaimo?

Onko sillä auki aina ja kaikille SE?

Vierailija
66/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kiinnostaa

Onko parturi-kampaajan koulutus?

Muutenhan tuo on ihan tiedossa, että ko. alalla pimeitä töitä tehdään tietenkin.

On sillä koulutus. Tekee muitakin töitä.

Vierailija
67/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kampaajan koulutus noin kauan kestä

Vierailija
68/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän täällä kamaamoja ulkomailta tulleetkin, jotka ei osaa edes leikata miesten eikä naisten hiuksia säällisesti.

Vierailija
69/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
70/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä ilkeää ja kateellista puhetta. 
Antaisitte ihmisten yrittää - ja asiakkaan valita ihan itse kenen palveluja käyttää.

Vierailija
71/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justan sä sanoit, että ilmoituksessa kerrotaan etukätee se, että on opiskelija. Kyllä asiakas sen silloin kelpuuttaa ilman virallista valvojaa pässi.

Vierailija
72/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä kehitysvammaisia aloittajia oikein sikiää?

Vierailija
73/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Vantaalla Opinnot kestävät keskimäärin noin vuoden.

Parturi-kampaaja, maahanmuuttajakoulutus

Vierailija
74/91 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturi-kampaaja, maahanmuuttajakoulutus | Varia https://share.google/NUAo87UiwNDIweZ2J

Vierailija
75/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin rouvalla on terävät sakset leikkaa tukkani kerran kuussa ja lopuksi keitän pullakahvit.

Kymmeniä vuosia jo näin toimittu

Vierailija
76/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kampaamolla on ennen toiminnan käynnistämistä pitää olla käsienpesupiste, siivouskomero ja WC ainakin. Harvalla on kotona esimerkiksi tuota määräykset täyttävää siivouskomeroa. Terveystarkastajan tulisi tarkistaa tilat ennen toiminnan käynnistymistä. 

Eipä terveystarkastajat mitään siivouskomeroita tarkista, niille kelpaa mikä tahansa kaappi, jossa on harja ja lasta.

Vierailija
77/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taulapäille tiedoksi

Terveydensuojelulaki

13 (16.12.2021/1187)Ilmoitusvelvollisuus

Toiminnanharjoittajan on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle liitteessä lueteltujen toimipaikkojen tai toimintojen käyttöönotosta.

Ilmoituksessa on annettava toiminnanharjoittajaa ja toimintaa koskevat sekä toimintaan liittyvien terveyshaittojen arviointia varten tarpeelliset tiedot. 

Terveydensuojelulain 13 :n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettu huoneisto tai laitos

Terveydensuojelulain 13 :n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja huoneistoja tai laitoksia ovat:

3) parturi, kampaamo tai kauneushoitola tai muu huoneisto, jossa harjoitetaan ihonkäsittelyä tai -hoitoa;

Tuo koskee sitä kiinteistöä, ei ammattipätevyyttä. Mikä tahansa asiakkaalle riittävän turvallinen huone käy.

Ja ilmoituksessa tosiaan ei ole parturien/kampaajien osalta mitään pätevyysvaatimuksia.

Vierailija
78/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin rouvalla on terävät sakset leikkaa tukkani kerran kuussa ja lopuksi keitän pullakahvit.

Kymmeniä vuosia jo näin toimittu

Minä olen leikannut muiden hiuksia jo alaikäisestä asti kotona, töissä, kavereiden kotona, naapureissa ja sukulaisten luona. Olen leikannut vanhempieni,  tädin, naapurin tätien, naapurin miesten, omien kavereiden (naisia ja miehiä), muutaman ventovieraan, hoitolapsen,  serkun, siskon miehen, omien sisarusten, omien lasten ja molempien puolisoideni (1. ja 2.) hiukset kymmeniä kertoja. Ei ole koulutusta tähän, mutta kelvannut on.

Ei ole ollut myöskään virallista valvojaa paikalla.

Mitäpä aloittaja tähän sanot? Ottaako kaaliin ja missä määrin?

Vierailija
79/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti tätä maata vaivaa, opiskelija jos mikä on yksi köyhimmistä väestönryhmistä ja työn tekoakin kytätään. Pitäisihän sitä mielummi kupata Kelaa, joutua asunnottomaksi tai lopettaa syöminen kuin tehdä_niitä_töitä. Koittakaapa muut tulla toimeen vaikka 500e kuussa ja loput laitatte säästöön niin on keskiluokka sijoittamalla muutamassa vuodessa miljonäärejä senkin tuhlaajapojat ja tytöt. 

Kuluttajalla ei mitään oikeuksia? Opiskelija ei yksinkertaisesti saa tehdä ilman että ammattilainen valvoo. Opiskelija voi hakea muita töitä jos haluaa rahaa. Taidat itse leikellä hiuksia pimeästi kotona?

Voi herranjestas, kuluttajalla on täysi oikeus ja vapaus päättää minkälaiseen kampaamoon menee, ei ketään väkisin revitä ovesta sisään. Tämä opiskelija kampaaja ilmoituksessaan kertoi olevansa opiskelija, joten sekin on asiakkaalla etukäteen tiedossa.

Vierailija
80/91 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllähän se opiskelija saa leikata hiuksia ilman opettajan valvovaa silmää. Vai meinaatko aloittaja, että opiskelijan pitää kutsua opettaja kotiinsa kun opiskelija leikkaa tuttujen hiuksia tai kenen tahansa hiuksia? Voi pakanan pakanan pakana onko sulla autismi?