Orpon hallitus lakkauttaa kuntouttavan työvoimatoiminnan
"Kuntouttava työtoiminta jää historiaan
Kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen lakkauttaminen säästää 21 miljoonaa euroa vuonna 2027 ja 32 miljoonaa euroa vuonna 2028.
Näiden tilalle perustettaisiin uusi palvelu, jonka järjestäminen olisi halvempaa. Palvelusta on tarkoitus säätää laissa, jota valmistellaan työ- ja elinkeinoministeriössä.
Säästöä syntyisi myös siitä, että uusi järjestelmä ei olisi työttömälle velvoittava, jolloin hänelle ei tarvitsisi maksaa kulukorvausta palveluun osallistumisesta. Laskelmien mukaan osa nykyisin kuntouttavan työtoiminnan piirissä olevista voisi siirtyä työvoimapalveluiden piiriin, josta siitäkin syntyisi säästöä."
Kiitos Petteri ja Riikka! Viimein tämä hölmöläisten homma loppuu. Kaipaamaan jää monta demaria, joiden on ollut tuottoisaa toimia palkallisena tai johtajana "voittoa tavoittelemattomissa, yleishyödyllisissä säätiöissä". Jää uusimmat model Teslat heiltä saamatta.
Huvittavaa, mitenkä 2100e matalapalkkaisen työhön on kysytty monesti, kannattaako sitä tehdä 40km:n työmatkalla, mutta jotain kuntouttavaa 9e:n päiväliksaa on aukottomasti puolustettu, että jotankin pitää tehdä. Kuntouttavan tt:n puolustajat ovat joko häikäilemättömiä psykopaatteja tai sitten niitä hyödyllisiä id*ootteja, joilla hädintuskin on luottotietoja.
Vapaaehtoiselle toiminalle näytän vihreää valoa, se on hyvä huomio jo suunnitellessa.
Kommentit (71)
Niinpä ..hallitus lopettaa kaikki työttömien palvelut kun jos työtön saa sen karenssia jossa työssä oli velvoite on tämän enää mahdoton päästä takaisin yleistuelle
Joutaakin lopettaa. Ehkä se on hyvä jollekkin komeroituneelle nuorelle, mutta ei kellekkään terveelle työttömälle. Itsekkin olin kuntouttavassa, ja ainut rikokseni oli pitkäaikaistyöttömyys. Koko ajan yrittivät että tekisin kahdeksan tunnin työpäivää pelkällä kulukorvauksella. En suostunut. Tein minimin. Sain sen jälkeen palkkatukityön ihan itsekseni. Työpaikalleni tuli työkkärin akka pitämään haastattelua pomon kanssa. Raivostuin tästä silmittömästi. En tiedä mikä tarkoitus tällä oli. En ollut mikään sairas, enkä ongelmainen. Pakotin sen työkkärin akan lopettamaan pakotetun suhteemme. Piti oikein laittaa allekirjoitus paperiin.
Minua ärsytti todella työkkärin akat kun ne yritti saada minua kuntouttavaan väittämällä että olen sairas ja ei ole elämänhallintaa koska olin pitkään ollut työtön. Tuli kaikenlaisia uhkailuja että tuet lähtee ja tulee karenssia. Tein rikosilmoituksen työkkärin työntekijästä ja sosiaalityöntekijästä. Vasta sen jälkeen ne jätti mut rauhaan kun ne tuomittiin siitä että olivat kirjoittaneet perättömiä lausuntoja jossa olen sairas ja työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Joutaakin lopettaa. Ehkä se on hyvä jollekkin komeroituneelle nuorelle, mutta ei kellekkään terveelle työttömälle. Itsekkin olin kuntouttavassa, ja ainut rikokseni oli pitkäaikaistyöttömyys. Koko ajan yrittivät että tekisin kahdeksan tunnin työpäivää pelkällä kulukorvauksella. En suostunut. Tein minimin. Sain sen jälkeen palkkatukityön ihan itsekseni. Työpaikalleni tuli työkkärin akka pitämään haastattelua pomon kanssa. Raivostuin tästä silmittömästi. En tiedä mikä tarkoitus tällä oli. En ollut mikään sairas, enkä ongelmainen. Pakotin sen työkkärin akan lopettamaan pakotetun suhteemme. Piti oikein laittaa allekirjoitus paperiin.
No nytpä on leikattu se palkkatukikin josta hyödyit, ja niin hyödyin itsekin, joten näitä onnistumisen tarinoita luetaan ja kuullaan sitten vähemmän jatkossa! :D
Kunpa herra Orpon hallitus jonain päivänä ja pian lakkauttaisi itsensä!
Työttömissä on ihan riittävästi hyväkuntoisia mistä valita. Kuntouttamisia ei tarvita.
Kuntouttavaan joutumisen syy on kuulemma alkoholin juonti. Niin minulle perusteltiin että pitää mennä. Sanoin että en ole juonut alkoholia 20 vuoteen. Sitten kun työkkärissä ne siirsi asiakkuuteni typpiin niin tein rikosilmoituksen. Typpiin siirtämisen syy oli kuulemma ettei ole elämänhallintaa. No rikosilmoituken jälkeen eivät ole soitelleet 5 vuoden aikana.
Kaikki mikä viittaa työtekoon on hallituksen lopetus listalla, velvoitetyö, palkkatuella työnteko ei kerrytä ansiosidonnaista vaan oltava vuosi palkkatöissä, nyt kuntouttava työtoiminta. Työttömien määrä on lisääntynyt. Mikä tätä hallitusta vaivaa ?
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan joutumisen syy on kuulemma alkoholin juonti. Niin minulle perusteltiin että pitää mennä. Sanoin että en ole juonut alkoholia 20 vuoteen. Sitten kun työkkärissä ne siirsi asiakkuuteni typpiin niin tein rikosilmoituksen. Typpiin siirtämisen syy oli kuulemma ettei ole elämänhallintaa. No rikosilmoituken jälkeen eivät ole soitelleet 5 vuoden aikana.
Mulla oli ammatin vaihtaminen, aloitettiin kuntouttavalla työkokeilulla.
Kokoomuksessa mietitään päät märkinä uusia tapoja pakottaa töihin ilman palkkaa.