Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheemme on vajonnut köyhyyteen kahdessa vuodessa

Vierailija
21.04.2026 |

Nelihenkinen perhe, jossa kaksi vanhempaa ja kaksi pientä lasta. Ensin tuli minulle yt-neuvottelujen seurauksena työttömyys ja sitä ennen ja jälkeen terveysongelmia. Toinen tekee kahta eri vuorotyötä ja on pahasti velkaantunut. Halvemman asumisen perässä muutettu jo kolmesti. Lapset eivät ole päivähoidossa. Kaikki säästöt ja sijoitukset palaneet velkojen maksuun, elämiseen, yllättäviin menoihin ja omaan kuntoutumiseen. Velanhoitoon hankittu apua ja elintasoa karsittu. Mutta mitä tässä enää voi tehdä? Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä. Mitään taloudellista puskuria ei enää ole ja koska olen työtön, en näe vaihtoehtona poismuuttoa/eroa. Mitään sosiaalitukia emme saa (lukuun ottamatta lapsilisät), koska paperilla bruttotulot näyttävät hyvältä. Velkaantuminen on pahinta. Itselläni ei ollut siihen osaa eikä arpaa, eli varmaan moni ihmettelee, miksi olen jäänyt suhteeseen. Tällä hetkellä ajattelen vain lasten parasta, mutta mikä lopulta on parasta?

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, juu. 

Olen seurannut läheltä seuraavanlaista tapausta. 

3 lapsisen perheen äidillä oli tapanaan hokea, että 

"en ymmärrä miksi Suomessa makaamisesta maksetaan",

"kyllä töitä tekevälle riittää", 

" jotain työtä löytyy aina, jos ei ole nirso työnvieroksuja" 

"kaikki tuet pois vaan" ,

"työn saaminen on ihan omasta asenteesta kiinni"  , 

" kyllä se on oma syy jos talous on kuralla" jne. 

Näitä loruja on muutamaan kertaan kuultu 😅

Kyseinen henkilö on valmistunut kampaajaksi amiksesta nollarilla ja ollut töissä aina siitä saakka. 

Nyt sitten kävi niin, että tämä mallikansalainen menetti pitkäaikaisen vakituisen työnsä ja eipä se niin helppoa näytä enää olevankaan se työllistyminen, sen enempää palkkatyössä, kuin yrittäjänäkään. 

Pikkuhiljaa näyttää myös muuttuvan se ääni kellossa, kun alkaa olla kaikki mahdollinen yritetty ja säästöt pikkuhiljaa tasaista tahtia huvenneet.

Olen melkein purrut kieleni poikki, yrittäessäni estää itseäni muistuttamasta aikaisemmista kommenteista. 

Hänellä on nyt tarpeeksi vaikeaa muutenkin. 

Vierailija
62/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä."

Kyllä pärjäisit, ja ennen kaikkea saisit elämään ennakoitavuutta ja mielenrauhaa. Pelkät toimeentulotuen perusosat on teille jotain 1 300 euroa ja tuo on se summa mikä jää käteen asumis- ja terveyskulujen jälkeen. En pilaisi omaakin elämääni jonkun holtittoman velkaantujan kanssa.

Höpöhöpö. Ei todellakaan jää tuollaisia summia käteen 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset päivähoitoon siellä ne saa ruoan ja auttaa sun jaksamisessa. Monessa kunnassa on nykyään ilmaista päivähoitoa viimeistään 5v alkaen tai ennen sitä. Tulorajat on myös korkeat nykyään kun niitä on nostettu. Velkaantumiseen täytyy tulla stoppi. Lainojen yhdistäminen, velkaneuvonta? 

Vierailija
64/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ehdottaa täällä sellaisia toimia, jotka on jo tehty, eli velkaantumisen syihin en paneudu enempää. En ole itsekään saanut siihen riittävästi vastauksia puolisolta, joten lienee selvää, että luottamus on mennyt. En ole halunnut erota lasten takia, koska ovat vielä hyvin pieniä. Ja lisäksi jo mainitsin, että olen työtön jne. mistä muka löytäisin kohtuuhintaisen asunnon, jotta jatkuva kituuttaminen ei jatkuisi? Perhevapaani jälkeen palaan siis työttömäksi. Päivähoito ei ole ilmaista tässä kunnassa yli 7000€/kk bruttotuloilla. En ole suostunut myöskään käyttämään omia rahojani puolison perseilyn korjaamiseen. Joku täällä ihmetteli useita muuttoja; joskus on pakko etsiä sopivampaa asuntoa hinnan, terveydentilan ja tukiverkoston takia. Omaa yhteistä 50/50 asuntoamme emme ole saaneet myytyä - se keino lienee enää jäljellä, ellei pankki myönnä lyhennysvapaata joksikin aikaa. Sitäkin on haettu. Ymmärrettävistä syistä tähän keskusteluun eksyi mukaan politiikka - olen samaa mieltä. 

-ap

Vierailija
65/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestätkö vielä persekokkareita? 

Tämä on heidän politiikkansa tulos.

Miten sullakin päänuppi toimii? Jos on ottanut velkaa velan päälle ja elänyt roisisti ja nyt sitten joutunut työttömäksi kuten ap niin miten se voi olla jonkun puolueen tai hallituksen syy? 

Vierailija
66/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sullakin päänuppi toimii? Jos on ottanut velkaa velan päälle ja elänyt roisisti ja nyt sitten joutunut työttömäksi kuten ap niin miten se voi olla jonkun puolueen tai hallituksen syy? 

Luitko aloituksen? Edelleenkään velka ei ole minun ja minulla ei ole maksuvaikeuksia. Puolisolla sen sijaan on. Koska hänen nettotulonsa eivät riitä kaikkeen, minulla menee suurin osa tuloistani perheen elättämiseen. 

-ap

Vierailija
67/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät ole sinun velkojasi. Pidä omat rahasi eri tilillä. Sinä et mene ulosottoon toisen veloista.

Vierailija
68/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen? Edelleenkään velka ei ole minun ja minulla ei ole maksuvaikeuksia. Puolisolla sen sijaan on. Koska hänen nettotulonsa eivät riitä kaikkeen, minulla menee suurin osa tuloistani perheen elättämiseen. 

-ap

Eroa

Vierailija
69/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kannattaisi erota? Ei kai sitä kukaan tarkasta oletteko oikeasti yhdessä vai ette ja jos mies katsotaan omaksi taloudelliseksi yksikökseen, hän joutuu maksamaan ainakin minimielarit. Jos ei maksa, Kela maksaa. Lisäksi yyhoona saatat saada jonkun mitättömän korotukseen lapsilisiin ja ehkä asumistukea? 

Vierailija
70/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Eroa

No eroaminen kieltämättä houkuttelisi, mutta käytännössä se ei olisi mikään oikotie onneen. Millainen lapsuus lapsilla olisi, kun toisella ei ole koskaan varaa mihinkään ja toisella vain joskus, ja sen lisäksi olisivat vuorotöiden takia vuorohoidossa ja vuoroviikoin kahdessa eri kodissa. Kuka sellaista haluaa? Odotan, että hallitus vaihtuu ja seuraava palauttaisi mm. suojaosat ja aikuiskoulutustuen niin pääsen ehkä elämässäni eteenpäin ja voin auttaa parantamaan perheemme tilannetta, vaikka itse en olekaan taloudellisia ongelmia meille hankkinut. Terveydentilani ei siis mahdollista kaikilta osin nykyiseen ammattini harjoittamista ja työpaikat ovat muutenkin kiven alla. 

-ap

Vierailija
71/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puskuri puskuri puskuri

Jossain vaiheessa se puskuri puskuri puskuri on käytetty.  Kaikista pienituloisimmat eivät edes pysty mitään puskuria kerryttämään, miten tämä on niin mahdoton parempiosaisten käsittää.

Vierailija
72/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännekö sinun, reppanan, piti tulla valittamaan surkeuttasi?

Vierailija
73/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en ymmärtänyt? Asutteko nyt omistusasunnossa vai vuokralla? Jos omistatte jonkun asunnon 50/50? Oletteko siis kaikkine velkoinenne ostaneet yhteisen asunnon? Vai onko velat tulleet jälkeen? 

Tässä kuviossa on piirteitä omien vanhempien rahankäytöstä ja elämäntavasta. Aina uutta taloa pystyyn, kaikki ongelmat ratkottiin muuttamalla ja muita haukkumalla. Oli koko ajan sinun rahat ja minun rahat. Toinen vaati, toinen maksoi, lopuksi sitä ulosotettavaa oli monta sataa tuhatta. Lainattiin puolin ja toisin, jopa varastettiin. Sotkettiin mukaan pankit ja juristit vaikka oli allekirjoitettu mustaa valkoisella. Ja kognitiivisesti ihan täyspäisiä ihmisiä, molemmat ylioppilaita, toisella korkeakoulututkinto ja toisella ammattitutkinto päälle. 

En vielä tänä päivänäkään tiedä mitä on tapahtunut paitsi että huomattava summa perintörahaa (pääosin toisen vanhemmilta) onnistuttiin puhaltamaan taivaan tuuliin ja koko perheen välit poikki (tähän on muitakin syitä). Joten nyt neuvon että ainakin yrität selvittää raha-asioiden todellisen laidan koska muualle katsomalla ne eivät selviä. Totuus ei voi olla pahempi kuin valheiden verkko ja salailu. 

Oma tarinani on tosi. Anteeksi avautuminen. 

Vierailija
74/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen arvot on nähty.

Persut eivät ole kiinnostuneita suomalaisista. Persut ovat enemmän kiinnostunut maahanmuutosta ja sen vastustamisesta.

Persut ovat ilkeitä ihmisiä, jotka vastustavat talouden kasvua, suomalaisten hyvinvointia ja lähimmäisistä huolehtimista ja muita tuhoisia aatteita, joilla ihmisten ja maan hyvinvointi voidaan tuhota. Mutta tästähän persut pitävät.

He haluavat pilata yhteiskunnan, koska he ovat yhteiskunnan hylkiöitä ja kateellisena nauttivat tuhon levittämisestä ja keskiluokan kärsimyksistä. Persujen  äänestäjät haluavat lisää itsensä kaltaisia hylkiöitä, jotka eivät ole ikinä maksaneet veroja.

Persujen toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää persujen äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.

Persuilla hillotolpan himo menee moraalin ja annettujen lupausten edelle. Persut ovat kokoomuksen muukalaiskammoinen jaosto siinä missä vihreät kokoomuksen puistojaosto. Kaikki voisivat olla samaa puoluetta. Ketään noista ei oikeasti kiinnosta tavallisen suomalaisen elämä ja ahdinko.

Vierailija
75/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei pääse töihin, hakijoita on satoja.

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Varautukaa, että maksatte perintöasunnon kuluja loppuelämänne oman lisäksi.

Vierailija
76/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännekö sinun, reppanan, piti tulla valittamaan surkeuttasi?

Onko sulla kaikki hyvin?

Vierailija
77/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.

Vierailija
78/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksinhuoltajana en pärjäisi taloudellisesti yhtään sen paremmin ennen kuin saan jälleen töitä."

Kyllä pärjäisit, ja ennen kaikkea saisit elämään ennakoitavuutta ja mielenrauhaa. Pelkät toimeentulotuen perusosat on teille jotain 1 300 euroa ja tuo on se summa mikä jää käteen asumis- ja terveyskulujen jälkeen. En pilaisi omaakin elämääni jonkun holtittoman velkaantujan kanssa.

Todellakin jää mikäli vuokra on maksimissaan enimmäisasumismenojen verran. Millä perusteella ei jäisi?

Yksinhuoltajan perusosa 665,19 euroa

Alle 10-vuotias sisarussarjan 1. lapsi375,98 euroa

Alle 10-vuotias sisarussarjan 2. lapsi347,06 euroa

Yhteensä 1 388,23 e

Vierailija
79/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Eroa

No eroaminen kieltämättä houkuttelisi, mutta käytännössä se ei olisi mikään oikotie onneen. Millainen lapsuus lapsilla olisi, kun toisella ei ole koskaan varaa mihinkään ja toisella vain joskus, ja sen lisäksi olisivat vuorotöiden takia vuorohoidossa ja vuoroviikoin kahdessa eri kodissa. Kuka sellaista haluaa? Odotan, että hallitus vaihtuu ja seuraava palauttaisi mm. suojaosat ja aikuiskoulutustuen niin pääsen ehkä elämässäni eteenpäin ja voin auttaa parantamaan perheemme tilannetta, vaikka itse en olekaan taloudellisia ongelmia meille hankkinut. Terveydentilani ei siis mahdollista kaikilta osin nykyiseen ammattini harjoittamista ja työpaikat ovat muutenkin kiven alla. 

-ap

Millä tavalla sinä työttömänä hyötyisit aikuiskoulutustuesta?

Vierailija
80/187 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin jää mikäli vuokra on maksimissaan enimmäisasumismenojen verran. Millä perusteella ei jäisi?

Yksinhuoltajan perusosa 665,19 euroa

Alle 10-vuotias sisarussarjan 1. lapsi375,98 euroa

Alle 10-vuotias sisarussarjan 2. lapsi347,06 euroa

Yhteensä 1 388,23 e

Toimeentulotuessa lainat ei ole menoja esim asuntolaina tai rahoitusvastike putkiremontista. Tt-tukeen vaikuttavat koko ruokakunnan tileillä olevat rahat. Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun, ne pitää myydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi