Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääkutsusta kieltäytyminen ilman isoa selitystä

Vierailija
21.04.2026 |

Oletteko kieltäytyneet hääkutsusta ilman että olette selittäneet syytä? 

Tuliko draamaa vai saiko rauhassa hoitaa asian? 

Haluan kieltäytyä yhden ns.kaverin häistä ilman että selitän liikaa. 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun hankimme kesämökin saaresta, olen systemaattisesti jättänyt väliin liki kaikki kesän juhlat. Ainoastaan isoäitini 90v syntymäpäiville menen. Olen 40-vuotias lapseton ihminen enkä ole velkaa kenellekään. Inhoan melua, sisätilassa kököttämistä ja sen esittämistä että mua kiinnostaa muiden ihmisten elämä ja tekemiset. Ei heitäkään kiinnosta minun elämäni. 

Vierailija
42/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko olevasi joku tärkeäkin henkilö? 

Aivan tavallinen tallaaja nainen. 

Ihmettelen että tuleeko monelle todella yllätyksenä että häistä kieltäytyminen ei välttämättä suju aina hyvin. Näitä on nähty vuosien varrella,jos morsian on bridezilla tyyppinen luonne. En todellakaan ole erityisen erityinen kellekään. 

-ap

Ehkä tuo kuitenkin kertoo jotain ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä.

itse en tiedä yhtään tapausta, että siitä, kun joku kieltäytyy hääkutsusta olisi tullut minkäänlaista draamaa. 

Jokainen täysipäinen ihminen ymmärtää, että  aina voi olla  syy miksi et pysty osallistumaan esim juhliin.  Ja siihen pitää kutsujan tyytyä, ilman, että asiasta nostetaan haloo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun hankimme kesämökin saaresta, olen systemaattisesti jättänyt väliin liki kaikki kesän juhlat. Ainoastaan isoäitini 90v syntymäpäiville menen. Olen 40-vuotias lapseton ihminen enkä ole velkaa kenellekään. Inhoan melua, sisätilassa kököttämistä ja sen esittämistä että mua kiinnostaa muiden ihmisten elämä ja tekemiset. Ei heitäkään kiinnosta minun elämäni. 

Onkohan aloittajalla kesämökki saaressa? Muutenkin vastaus on turhan selittelevä ja ikävän sävyinen.

Vierailija
44/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aloittajalla kesämökki saaressa? Muutenkin vastaus on turhan selittelevä ja ikävän sävyinen.

Niinpä. Ehkä mielumminkin näin: Kiitos kutsusta, mutta inhoan melua, sisätilassa kököttämistä ja sen esittämistä että mua kiinnostaa muiden ihmisten elämä ja tekemiset, joten en osallistu.

Vierailija
45/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kutsuessa "vaadi" mitään syytä, ainoastaan ilmoittamaan osallistumisesta. 

Kukaan ei ole koskaan kysellyt, miksi en pääse häihin, synttäreille, valmistujaisiin tms., jos olen kohteliaasti ilmoittanut, että kiitos kutsusta, valitettavasti en pääse. Ei mitään draamaa, kauhistelua, vaatimista tms., joten aika outoa, että palstalaisilta udellaan moneen kertaan syitä. Omiin hääkutsuihini kieltävästi vastanneille en laittanut mitään uhkauksia perään, en kysellyt syitä tai vaatinut perumaan muita menoja. 

Olisi kiehtovaa tietää, millaisissa sosiaaliluokissa tai yhteisöissä noin tehdään. Itse olen maalaiskaupungin kasvatti, meillä ei tuollaista kutsusta kieltäytymiseen liittyvää inttämistä ole ollut.

Vierailija
46/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin kieltäytyä veljeni hääkutsusta kun heidän hääpäivänsä osui tärkeään tenttipäivään. Muu suku pakotti tulemaan häihin, sanoivat että on ainutkertainen tapahtuma. Niin olisi ollut tuo tenttikin. Seuraava tentti olisi  7 vuoden päästä. Jouduin odottamaan valmistumistani 7 vuotta. Veljeni erosi muutaman vuoden kuluttua häistä. 
Tästä opin että en mene mihinkään juhliin, jos omassa elämässä on jotain tärkeämpää. 

Pakko kysyä, että mikä tentti on mahdollista suorittaa yhtenä päivänä kerran 7 vuodessa?

Sellainen, mihin opiskelijoita otetaan vain joka 7.  vuosi. Opiskelu kestää 7 vuotta, sitten on lopputentti. Sitä tenttiä ei pidetä erikseen niille, jotka jostain syystä eivät pääse tenttiin. 

Uusintatentti järjestetään aina. 

Vierailija
47/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siihen kutsuun tarvitsisi vastata yleensäkään muuta kuin että "kiitos kutsusta, en valitettavasti pääse tulemaan"?

Et oo tainnut ennen olla sosiaalinen?? Tosi monen jatkokysymys on aina "ai mikset pääse". Haloo. 

-ap

ei ole kohteliasta kysyä syytä, jos ei kieltäytyjä oma-aloitteisesti kerro. voi luoja näitä.

Vierailija
48/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin kieltäytyä veljeni hääkutsusta kun heidän hääpäivänsä osui tärkeään tenttipäivään. Muu suku pakotti tulemaan häihin, sanoivat että on ainutkertainen tapahtuma. Niin olisi ollut tuo tenttikin. Seuraava tentti olisi  7 vuoden päästä. Jouduin odottamaan valmistumistani 7 vuotta. Veljeni erosi muutaman vuoden kuluttua häistä. 
Tästä opin että en mene mihinkään juhliin, jos omassa elämässä on jotain tärkeämpää. 

Pakko kysyä, että mikä tentti on mahdollista suorittaa yhtenä päivänä kerran 7 vuodessa?

Sellainen, mihin opiskelijoita otetaan vain joka 7.  vuosi. Opiskelu kestää 7 vuotta, sitten on lopputentti. Sitä tenttiä ei pidetä erikseen niille, jotka jostain syystä eivät pääse tenttiin. 

Uusintatentti järjestetään aina. 

Just mietin sitä henkilöä, joka onnistuu olemaan 21 vuotta opiskelijana siksi, että ekan tentin aikaan oli sairaana, toinen tentti ei mennyt hyväksytysti läpi, kolmannen tentin aikaan hän oli synnyttämässä ja viimein 21 vuotta muiden valmistumisen jälkeen saa tentin hyväksytysti läpi. Koska opiskelijan ei tarvitse keskeyttää opintojaan siksi, että lopputentti on 7 vuoden välein eikä oppilaitos voi ilmoittaa opintoja kokonaan hylätyiksi ja päättyneiksi, jos on todisteellisesti estynyt tai ei saa tenttiä läpi. Uusintamahdollisuus pitää antaa.

Vierailija
49/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on mukavaa. Paitsi sille isoäidille, joka ei oikeastaan haluaisi sinua pilaamaan juhliaan, mutta tietää, että valitustasi ei kuuntele kukaan, jos et saa kutsua. Toivottavasti isoäiti ymmärtää juhlia siten, että voit olla ulkona täydessä hiljaisuudessa samalla kun muut juhlivat iloisesti nauraen sisätiloissa.

Vierailija
50/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syyttäisi sukua, vaan itseäni jos olisin noin tyhmä.

Vierailija
51/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauspyyntö ei edellytä selitystä. Riittää, että ilmoittaa onko osallistumassa tilaisuuteen vai ei. Kumpaakaan vaihtoehtoa ei ole tarvetta perustella mitenkään.

Vierailija
52/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko on mennä häihin? Muinaisjäänne menneisyydestä. Vähän ajan päästä avioero ja yh.n lapset, elatusavuista tappelevat ja ehkä mies hylkää pentunsa. Löytää nuoremman. 

Onpa ankea ajatusmaailma näin häitä rakastavan näkökulmasta. :D

Osallistutko synttäreille, vaikka päivänsankari kuolee joskus?

Osallistutko valmistujaisiin, vaikka voihan juhlakalusta tulla vaikka pitkäaikaistyötön?

Osallistutko hautajaisiin, kun eihän se muisteltava ihminen edes tiedä keitä on paikalla?

Vierailija
53/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siihen mitään sen kummempia selityksiä tarvitse. Eiköhän häihin liittyen ole paljon muutakin mietittävä, kun se miksi joku nyt ei pääsekään osallistumaan.

Vierailija
54/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas tehdään kärpäsestä härkänen ja virtahepo. 

Kenenkään (NORMAALIN ihmisen)maailma ei siihen kaadu, jos joku ihminen ei tule häihin. 

Mitään tekosyitä ei tarvitse keksiä vaan ilmoittaa vaan, että ei pääse. 

ja jos ihan OIKEASTI on vaikka se matka varattuna just silloin, tai tiedossa, että on joku leikkaus/synnytys juuri silloin niin voi sen halutessaan ilmoittaa, mutta pakko ei ole. 

Outoja tuttavia/sukulaisia teillä, jos pitää oikein tekosyitä keksiä, miksi ei pääse häihin, muuten suututaan ikihyviksi ja järjestetään kohtaus. 

Vierailija
55/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sun suku ja ystävät tiedä millainen olet ja jätä suosiolla kutsumatta? vai onko niin, että kohteliaisuudesta kutsuvat, kun tietävät, että se ikävä ihminen järjestää kohtauksen jos ei ole kutsuttu ja sitten saa jotakin kautta tietää, että juhlat oli ja sinua ei ollut kutsuttu :D

Ite en kyllä haluaisi juhliini ihmistä joka tiedän inhoavan juhlia, sehän pilaisi tunnelman. Jossain nurkassa esittäisit sitruunaa tai kököttäisi yksin pihalla koska vihaat olla sisällä metelissä  ja joutuisit esittämään, että ihmiset muka  kiinnostaa. No paskat kiinnostaa, juhlat ja ihmiset. 

Lähettäisin sille mummollekin vaan kortin. Kaikki kyllä tietää miksi et ilmesty paikalla. 

Vierailija
56/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, että tämäkin kommentti on saanut yläpeukkuja aika paljon. 

Kukaan ei ole niin typerä, että jättää tentin väliin jos se on mahdollista tehdä vain joka 7 vuosi.

Nyt kyllä kiinnostaa mikä ala ja mikä tentti? Ei tuollaista olekaan. Ihan puppua. 

Ja jos olisikin, niin itseäsi voisit vaan syyttää ja omaa typeryyttäsi. Yhtä typeriä sekä suku, että sinä, jos häiden takia jätetään tentti väliin ja valmistuminen siirtyy 7 vuoden päähän :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
57/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, että tämäkin kommentti on saanut yläpeukkuja aika paljon. 

Kukaan ei ole niin typerä, että jättää tentin väliin jos se on mahdollista tehdä vain joka 7 vuosi.

Nyt kyllä kiinnostaa mikä ala ja mikä tentti? Ei tuollaista olekaan. Ihan puppua. 

Ja jos olisikin, niin itseäsi voisit vaan syyttää ja omaa typeryyttäsi. Yhtä typeriä sekä suku, että sinä, jos häiden takia jätetään tentti väliin ja valmistuminen siirtyy 7 vuoden päähän :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vaikka tuo ihan nokkela sepustus olikin, se olisi herättänyt paljon isomman hyökyaallon jos aikajänne olisi ollut vaikka kuukausia.

7 vuotta ei mene läpi kellekään. :D

Vierailija
58/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelee ja sanoo, ettei itse pääse mutta hienoa juhlapäivää kaikille. 

Vierailija
59/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä?

Vierailija
60/72 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan jos sulhanen kieltäytyy niin tulee draamaa. Muuten kaikki ok.

kai se voidaan poissaolevanakin tuomita eikun vihkiä.

naisen juhlathan nuo häät ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän