Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kelan sivuille pääse enää kuin hyväksymällä suomi.fi käyttöön?

Vierailija
20.04.2026 |

Yritin kirjautua ja nyt lykkäs sitten suomi.fin hyväksymisilmoituksen enkä pääse kelan sivuille. 

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina kiva kun yritetään pakottaa. Ihan vittuillakseni valitsin paperipostin.

Vierailija
82/85 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat siihen sähköpostiosoitteesi ja sen jälkeen käyt ohjeen mukaan nappaamassa suomi.fi viestit pois päältä. Ääliömäinen systeemi. Kerran vuodessa tuo turha rumba sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan saanut vielä Suomi.fi:stä s-postia ja osaisi vastata seuraavaan: Lukeeko viestissä "sinulle on saapunut postia lähettäjältä x, kirjaudu heidän palveluunsa" vai "sinulle on saapunut postia, kirjaudu suomi.fi palveluun" (ilman linkkejä tietenkin)? Tuo ensimmäinen nyt ehkä vielä menisi, sehän on vain sähköpostissa oleva tieto, jonka olen tähänkin asti saanut ja menen viestin lähettäjän sivuille katsomaan. Mutta jos jälkimmäinen, niin sitten täysin turha steppi siihen väliin mennä ensin suomi.fi:hin katsomaan kuka on lähettänyt postia ja sitten sinne postin lähettäjän sivuille.

Olen saanut viestin ja siinä lukee "sinulle on saapunut viesti Suomi.fi -viesteihin. Viestin lähettäjä:-----. Pääset lukemaan viestisi Suomi.fi -mobiilisovelluksessa tai Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa"

Eli ei kehota menemään viestin lähettäjän sivulle vaan suomi.fi -sivulle.

Okei, kiitos tiedosta. On sitten hölmö systeemi. Pitäisi kirjautua tuonne sivulle, että tiedän, mihin minun pitäisi oikeasti kirjautua.

Vierailija
84/85 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pitää kaiketi ensin hyväksyä ja sitten käydä perumassa. Sellaisen kiusan ovat viisaudessan keksineet.

Miksi edes pitää olla peruminen? Jos osaa Kelan sivua käyttää niin voi käyttää myös Suomi-viestejä

Mutta mikä lisäarvo on niillä viesteillä?

Kertokaa nyt! Itse en ole keksinyt mitään. 

Se viesti kertoo, että sinulle on tullut joku päätös tai asiakirja luettavaksi vaikkapa sinne OmaVeroon. Ilman sitä viestiä sun pitäisi mahdollisesti useampaan kertaan käydä tarkistamassa onko esim veroilmoitus jo siellä. Tai sitten, jos et osaa odottaa mitään, niin joku määräpäivä voisi mennä ohi.

Toinen vaihtoehto tietysti on, että perut Supomi.fi-viestit ja saat edelleen kaiken veropostin paperilla sen lisäksi, että se on myös OmaVerossa.

Sellaista mahdollisuutta ei ole (eikä se olisi millään lailla järkevääkään), että Vero lähettäisi ilmoitusviestin suoraan jokaisen henkilökohtaiseen sähköpostiin. Siksi tarvitaan yksi putki, jonka kautta viranomainen voi lähettää nämä ilmoitukset henkilöille, jotka joka tapauksessa käyttävät sitä sähköistä asiointia.

Mulle on tullut jo vuosikausia s-postiviestit suoraan verottajalta: "Ajankohtaista OmaVerossa, Sinulle on saapunut OmaVeroon päätös tai kirje" ihan peestä kun nämä nyt loppuu ja tulee turha välikäsi eli suomi.fi.

Samaten olen ollut paljon tekemisissä Maanmittauslaitoksen kanssa ihan yksityishenkilönä ja sieltäkin on tullut viesti suoraan jos ovat ottaneet hakemuksen käsittelyyn tai tullut päätös. 

Eli ei ennenkään ole tarvinnut kytätä eri viranomaisten sivuja vaan on tullut suoraan ilmoitus s-postiin.

Jos käytät Suomi.fi:tä, saat edelleen ihan samalla tavalla s-postiviestin, jossa lukee Ajankohtaista OmaVerossa jne.

Itse olen saanut vastaavia Suomi.fi:n kautta jo monta vuotta. Ei mitään ongelmia.

En tiedä oletko yrittäjä/hoidatko jonkun yrityksen asioita, koska käsittääkseni verottaja ei todellakaan lähetä noita sähköposteja suoraan muille (eikä ole siis tähänkään asti lähettänyt).

Vierailija
85/85 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pitää kaiketi ensin hyväksyä ja sitten käydä perumassa. Sellaisen kiusan ovat viisaudessan keksineet.

Miksi edes pitää olla peruminen? Jos osaa Kelan sivua käyttää niin voi käyttää myös Suomi-viestejä

Mutta mikä lisäarvo on niillä viesteillä?

Kertokaa nyt! Itse en ole keksinyt mitään. 

Se viesti kertoo, että sinulle on tullut joku päätös tai asiakirja luettavaksi vaikkapa sinne OmaVeroon. Ilman sitä viestiä sun pitäisi mahdollisesti useampaan kertaan käydä tarkistamassa onko esim veroilmoitus jo siellä. Tai sitten, jos et osaa odottaa mitään, niin joku määräpäivä voisi mennä ohi.

Toinen vaihtoehto tietysti on, että perut Supomi.fi-viestit ja saat edelleen kaiken veropostin paperilla sen lisäksi, että se on myös OmaVerossa.

Sellaista mahdollisuutta ei ole (eikä se olisi millään lailla järkevääkään), että Vero lähettäisi ilmoitusviestin suoraan jokaisen henkilökohtaiseen sähköpostiin. Siksi tarvitaan yksi putki, jonka kautta viranomainen voi lähettää nämä ilmoitukset henkilöille, jotka joka tapauksessa käyttävät sitä sähköistä asiointia.

Kyllä OmeVerossa on Asiakastiedot-välilehdellä tälläkin hetkellä valittavana haluaako ilmoitusviestit s-postilla vai tekstiviestillä vai molemmilla. Eli on mahdollista ja järkevää että verottaja lähettää viestit suoraan eikä välikäden kautta. 

Ei muuten ole asiakastiedoissa sellaista valintaa.

Hoidatko jonkun yrityksen asioita? Silloin asia on eri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä