Miten kroppa kestää monta raskautta?
Toisella palstalla en ole saanut vastauksia, joten kysäisenpä täältä. Mietin, että mitenköhän äidin keho kestää vaikkapa neljä raskautta seitsemässä vuodessa, kun ikää on 30 ja risat (=minä): vanheneeko koko hommassa 10 vuotta vai palautuuko vielä jokseenkin ennallensa? Kestääkö liitokset? Miten kestää suurperheiden äitien keho? Jääkö vaivoja, löystymiä, kulumia?
Nyt on hyvä miettiä tätä, kun 4. on tulossa ja kärvistelen pahoinvoinnin kourissa ;-)
Kommentit (3)
näin rv30 tietämillä arvioisin, että vaivoja on ollut tässä raskaudessa pajon enemmän. Liitoskivut alkoivat aikaisin ja ne on ajoittain tosi kovia, supistelee herkemmin. Selkäkivut/iskiaskivut uuteena vaivana myös tässä kolmannessa raskaudessa. Oma jaksaminen kuitenkin ihan ok, kun tietää että " aika aikansa kutakin" .
viikkoja nyt 31+5. Ja minulla se " vaivaisin" raskaus on ollut tähän mennessä nelosen odotus. Tosin nythän ne vaivat voivat vielä olla edessä päin. Mutta kaiken kaikkiaan tämä viides kerta on mennyt yllättävän sutjakasti. Pelkäsin pahempaa etukäteen. Liitokset vaivaavat välillä, mutta tuossa rv 20 paikkeilla kipuilu oli pahempaa kuin nyt.
Ja mitä palautumiseen tulee, niin ainakin aiemmilla kerroilla olen palautunut ihan hyvin. Kun olen malttanut antaa itselleni aikaa. Painoa mulle on aina tullut reippaasti, mutta kiloista olen päässyt ihan imettämällä eroon. Nelosen jälkeen kesti aikansa, että pääsin liitoskivuista lopullisesti eroon, mutta nekin ajan myötä katosivat. Ja jos ulkopuolisten kommenteista mitään voi päätellä, niin en ainakaan vielä neljän lapsen jälkeen ihan kamalan rupsahtaneelta näyttänyt, sillä moni sanoi, että ei ikinä uskoisi minulla olevan neljä lasta :) Ja ikää mulla nyt siis 32v. Eri asia tietysti on se, miten itse itsensä kokee. Eihän sitä enää parikymppisen kropassa kulje, imetykset jo varmistavat sen, mutta ihan tyytyväinen itse olen ollut :) Toivottavasti vielä yhden kerran palautuminen olisi samaa luokkaa ja voisin mahtua vanhoihin vaatteisiini ja tuntea oloni muutenkin hyväksi.
Eli samoja asioita olen pohtinut minäkin. Neljäs tulossa ja tällä hetkellä ei mitään muita oireita kuin aivan hirveä väsymys ja pahoinvointi (viikkoja 14+3). Kolmatta odottessa liitoskivut olivat mielestäni aiempaa kovemmat, mutta esim. selkäkipuja ei liiemmin ollut, mitä taas oli esikoista odottaessa. Mutta tämä odotus vielä niin vaiheessa, että sitä ehtii varmasti ilmestyä vielä jos jonkinlaista vaivaa.