- Päiväkoteihin turvattava lailla lapsia varten oma päiväunipaikka ja kunnon sängyt-
Aika uudelle laille koskien päiväkotien tilakäyttöä.
Lepohetki hektisen päiväkotiarjen keskellä on lapselle yhtä tärkeä kun ulkoilu ja monipuolinen ruokailu.
Yksi huone on varattava pelkästään lepohuoneeksi kunnon sänkyineen.
Tästä ei tule säästää enää koskaan, kun 1 2-vuotias lapsi jo menetti henkensä ja toinen 5-vuotias todistettavasti vaarantui tilasäästön vuoksi kasattavan sängyn vuoksi.
Kuka kehtaa enää sanoa ettei anneta säänkyjä lapsille kun tarvitaan tilaa? Tila tulee olla varattuna jo suunnitteluvaiheessa kun päiväkotia perustetaan. Ei tule vaan miettiä montako lasta voidaan tunkea päiväkotiin.
Päiväkodin perustamisvaiheessa on tarkjistettava että tilat ovat riittäävät ja asianmukaiset.
1 lepohuone per ryhmä on lailla turvattava sisältäen jokaiselle turvallisen ja asiallisen sängyn.
Notkolla olevaa muovista telttavuodetta, ohutta pölyistä patjaa tai seinään nostettavaa kaappisänkyä ei tule lukea asialliseksi vuoteeksi.
Mielipiteitä, kiitos.
Kommentit (105)
Eihän nämä onnettomuudet oke sängyn vika vaan hoitajan joka ei katso onko sänky tyhjä ja litistää lapsen sängyn ja seinän väliin.
Sellaista ympäristöä ei voi suunnitella missä ihminen ei voi tehdä virhettä.
Siis kuinka korkeita nämä kaappisängyt ovat jos aikuinen ei näe onko yläsängyssä lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Eli jättipäiväkodeissa tarvittaisiin monta sataa sänkyä. Melkoisen hallin saisi niille rakentaa.
Tottakai melkoisen kokoinen "hallin saisi niille rakentaa" jos tarkoitus on "monta sataa" lasta siellä varhaiskasvattaa...!
Teltoissako lasten tulee nukkua, tai laavuilla ulkopäiväkoti- meiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka korkeita nämä kaappisängyt ovat jos aikuinen ei näe onko yläsängyssä lapsi?
Löytyy kuvia googlaamalla näistä ko sängyistä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten mitä jos vanhemmat alkaisi itse hoitamaan kakaroitaan kun ei molemmat kuitenkaan töissä käy tai maksaisi itse palvelut mitä haluaa eikä vaatisi veronmaksajia maksamaan. Mikään ei estä vanhempia rakentamasta itselleen kunnon lastenhoitopaikkaa minne itse palkkaa lastenhoitajan että saa juuri niin hyvää palvelua kuin haluaa. Jos ei itse halua tehdä Tai edes maksaa niin sitten putää tyytyä siihen mitä saa ilmaiseksi veronmaksajilta
Päiväkoti ei ole mitään hoitoa vaan se on varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen tuottajalla tulee olla kasvatustieteellinen loppututkinto yliopistosta.
Houkutteleva bisnesidea yksityiselle päiväkodille : meillä lapsille oma lepohuone kiinteine sänkyineen. Ruokaakin saa syödä vatsansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on perhepäivähoitajalla. Siellä on erikseen nukkumahuone oikeine vuoteineen. Jostain syystä tuo onnistuu pienipalkkaisella pph:lla, mutta ei isossa yksikössä.
Sängyt 4 taaperolle vievät aika paljon vähemmän tilaa kuin sängyt 21 leikki-ikäiselle. Jälkimmäisessä tapauksessa puhutaan isosta makuusalista joka olisi käytössä ainoastaan 1-2 tuntia päivässä.
Päiväkodissa on yleensä vielä useampi lapsiryhmä eli 21 ei riitä mihinkään.
Kaikki tosin tuskin olisivat samassa makuusalissa. 300-paikkaisessa päiväkodissa se tarkoittaisi makuusalia missä olisi 150 kerrossänkyä. Sellaisessa olisi valtavan levotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kuvia mutta niissä ei ole ollut ihmistä tai mitään muutakaan mittapuuna.
Eli minkä korkuisia kaappisängyt ovat?
Vierailija kirjoitti:
Houkutteleva bisnesidea yksityiselle päiväkodille : meillä lapsille oma lepohuone kiinteine sänkyineen. Ruokaakin saa syödä vatsansa täyteen.
Yksityisten päiväkotien bisnesidea on minimoida kulut ja maksimoida markkinointi. Suurin osa niistä on sitä paitsi ostopalvelupäiväkoteja eli markkinointia tarvitsee suorittaa lähinnä kuntapäättäjien suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kuvia mutta niissä ei ole ollut ihmistä tai mitään muutakaan mittapuuna.
Eli minkä korkuisia kaappisängyt ovat?
Noin 2,5 metriä korkeita.
Jos olette työkokeilussa päiväkodissa niin onko teillä karkkia mukana? Annatteko vauvoille karkki maistiaisia?
Vierailija kirjoitti:
Jos olette työkokeilussa päiväkodissa niin onko teillä karkkia mukana? Annatteko vauvoille karkki maistiaisia?
Petteri leikkasi ansiosidonnaisen niin minä annan. Köyhä antaa vähästäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten mitä jos vanhemmat alkaisi itse hoitamaan kakaroitaan kun ei molemmat kuitenkaan töissä käy tai maksaisi itse palvelut mitä haluaa eikä vaatisi veronmaksajia maksamaan. Mikään ei estä vanhempia rakentamasta itselleen kunnon lastenhoitopaikkaa minne itse palkkaa lastenhoitajan että saa juuri niin hyvää palvelua kuin haluaa. Jos ei itse halua tehdä Tai edes maksaa niin sitten putää tyytyä siihen mitä saa ilmaiseksi veronmaksajilta
Päiväkoti ei ole mitään hoitoa vaan se on varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen tuottajalla tulee olla kasvatustieteellinen loppututkinto yliopistosta.
Kyllä, mutta varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös lähihoitajia ja apulaisia. Miksi vakaopen (ja sosionomin) tehtäviin kuuluisi esimerkiksi vaippojen laitto? Eihän lähihoitaja ja lääkärikään tee samoja töitä?
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos lapsi jää ilman varhaiskasvatusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi.
Petteri leikkasi tuet. On ihanaa nähdä, kuinka sun 1-vuotias hymyilee, kun saa karkkia.
Ryhmissähän pitää olla tilat sekä nukkuville että pelkästään lepääville. Kolme huonettako siis, joista kahdessa sängyt? Äly hoi... tärkeämpiäkin sijoituskohteita varhaiskasvatuksessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta varhaiskasvatuksessa tarvitaan myös lähihoitajia ja apulaisia. Miksi vakaopen (ja sosionomin) tehtäviin kuuluisi esimerkiksi vaippojen laitto? Eihän lähihoitaja ja lääkärikään tee samoja töitä?
Kuka osaa titteleistä huolimatta nostaa kaappisängyn seinään? Käsi ylös- Entä sujuuko vaippojen vaihto? - käsi ylös
Kun joutava keinotekoinen vaka-hierarkia lanseerattiin alalle koko päiväkoti-ala mene omituiseksi. Lapsille ei silti saatu edes asiallisia sänkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos lapsi jää ilman varhaiskasvatusta?
Todennäköisesti säilyy hengissä.
toimii paremmin kun tumput suorana möllötys suu auki...