Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan normaali käytäntö että vanhempansa menettänyt lapsi lähetetään lastenpsykiatrisiin tutkimuksiin?

Vierailija
19.04.2026 |

Lapsi sai sosiaaliviranomaisten kautta tällaisen lähetteen, kyseessä ala-asteikäinen joka menetti toisenkin vanhempansa. Huoltaja-asia on vireillä eli huoltajuutta on haettu.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nro 12 jatkuu että tottakai se että menetin vanhempani ja jäin alkoholistin huollettavaksi oli iso kriisi, mutta isoin apu siihen olisi ollut sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Psykologistakin olisi voinut olla hyötyä jos olisin itse halunnut käydä siellä. Pakkopullaterapiasta ei sen sijaan ollut mitään hyötyä. Käytin käynneillä kaiken energiani sen miettimiseen, miten saan psykologin vakuutettua siitä että voin hyvin ja että käynnit voi lopettaa. 

Jos olisit rehellisesti sanonut kotioloista ja että et halua alkoholistin kanssa asua olisit varmaan päässyt sijaiskotiin. Ja pelkästään toisen vanhemman menettänyt ei oo orpo. 

Vierailija
22/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orvot pannaan tietenkin huostaan ja heistä tulee lastensuojelun asiakkaita. Siihen voi kuulua myös psykiatrisia tai psykologisia tutkimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarpeen jos lapsi on kovin ujoileva ja sosiaaliset taidot ovat täten jääneet heikonlaisiksi.

Vierailija
24/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan vielä 2005 ollut yleisenä käytäntönä, itse en ainakaan saanut mitään sellaista. Toisaalta eipä tässä tapauksessa oltu yhteydessä sosiaaliviranomaisiinkaan, huoltajuutta haettiin oikeudelta omatoimisesti ja sisarusteni isästä tuli huoltajani.

Vierailija
25/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi meidän luokalla oli yksi tyttö jonka molemmat vanhemmat kuoli, se ainakin joutui tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja johonkin tutkimuksiin. Toisaalta se varmasti tarvitsi niitä, yritti kiusata toisia lapsia ja sai koulussakin ihan ihmeellisiä raivareita. Heillä oli myös jotain huoltajuussäätöä lastensuojelun kanssa.

Oikein

Vierailija
26/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan vielä 2005 ollut yleisenä käytäntönä, itse en ainakaan saanut mitään sellaista. Toisaalta eipä tässä tapauksessa oltu yhteydessä sosiaaliviranomaisiinkaan, huoltajuutta haettiin oikeudelta omatoimisesti ja sisarusteni isästä tuli huoltajani.

Tsunami?

Vierailija
27/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Kun viranomainen vastaa huollosta niin silloin lapsen kohtalo on olla pompoteltavana virkamieheltä toiselle heidän "asiakkaanaan" jotta nämä saavat lypsettyä lapsen avulla mahdollisimman paljon valtion kassaa. Ai lapsi traumatisoitui ja mutiloitiin pilalle kemikaaleilla? Voi voi, kunhan virkamiehet saivat lompakkoonsa paksuunnusta niin se on tärkeintä

Vierailija
28/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Kun viranomainen vastaa huollosta niin silloin lapsen kohtalo on olla pompoteltavana virkamieheltä toiselle heidän "asiakkaanaan" jotta nämä saavat lypsettyä lapsen avulla mahdollisimman paljon valtion kassaa. Ai lapsi traumatisoitui ja mutiloitiin pilalle kemikaaleilla? Voi voi, kunhan virkamiehet saivat lompakkoonsa paksuunnusta niin se on tärkeintä

Eihän orvoksi jäänyt lapsi mitään tuota valtion kassaan, vaan päinvastoin sosiaalitoimi kustantaa orvoksi jääneen lapsen elämää mahdollisten uusien huoltajien ohella.

Vierailija
29/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tarpeen jos lapsi on kovin ujoileva ja sosiaaliset taidot ovat täten jääneet heikonlaisiksi.

Nuo ei ole mitään psykiatrille kuuluvia asioita. Ujous on normaalia ja sosiaalisia taitoja voi harjoitella. Toki lasta voi siinä tukea, mutta ei se kuulu mielenterveyspalveluille vaan on osa ihan normaalia kasvatusta.

Vierailija
30/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tutkitaan joitain ei.

Vierailija
31/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nro 12 jatkuu että tottakai se että menetin vanhempani ja jäin alkoholistin huollettavaksi oli iso kriisi, mutta isoin apu siihen olisi ollut sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Psykologistakin olisi voinut olla hyötyä jos olisin itse halunnut käydä siellä. Pakkopullaterapiasta ei sen sijaan ollut mitään hyötyä. Käytin käynneillä kaiken energiani sen miettimiseen, miten saan psykologin vakuutettua siitä että voin hyvin ja että käynnit voi lopettaa. 

Jos olisit rehellisesti sanonut kotioloista ja että et halua alkoholistin kanssa asua olisit varmaan päässyt sijaiskotiin. Ja pelkästään toisen vanhemman menettänyt ei oo orpo. 

Aivan, joo koko tilanne olikin 10-vuotiaan mun syytä. Kannoin jo vastuun kodin siivouksesta ja pikkusisaruksen hyvinvoinnista isän ryypätessä ja syyllistyin kun se ei sujunut yhtä hyvin kuin edesmenneeltä äidiltä. Pitääkin nyt jälkikäteen vielä syyllistyä siitä että en tajunnut että kulissien ylläpitäminen on tyhmää vaikka kotona oli opetettu muuhun. -sama

Vierailija
32/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsunami?

Kyllä, mutta en tiedä laskettiinko minua mitenkään virallisesti tsunamiorvoksi. Ehkä ei, koska vaikka virallisesti tulin takaisin ilman huoltajaa, niin tulin kuitenkin samaan perheeseen kuuluvien kanssa enkä yksin, eikä asia tullut siinä missään ilmi. Lentokentällä oli kyllä kriisityöntekijöitä tai sosiaalityöntekijöitä, mutta he varmaan keskittyivät sellaisiin ihmisiin jotka tarvitsivat apua.

Vierailija
33/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, joo koko tilanne olikin 10-vuotiaan mun syytä. Kannoin jo vastuun kodin siivouksesta ja pikkusisaruksen hyvinvoinnista isän ryypätessä ja syyllistyin kun se ei sujunut yhtä hyvin kuin edesmenneeltä äidiltä. Pitääkin nyt jälkikäteen vielä syyllistyä siitä että en tajunnut että kulissien ylläpitäminen on tyhmää vaikka kotona oli opetettu muuhun. -sama

Mitä sinusta sitten olisi pitänyt tehdä, ja millä perusteella? Tätä on muutenkin aika vaikeaa kommentoida, koska emme me voi tietää mistä syystä sinulle on järjestetty ne käynnit, ja minkä tahon toimesta. Mikään automaatio tuollaiset käynnit ei kuitenkaan taida olla.

Vierailija
34/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinusta sitten olisi pitänyt tehdä, ja millä perusteella? Tätä on muutenkin aika vaikeaa kommentoida, koska emme me voi tietää mistä syystä sinulle on järjestetty ne käynnit, ja minkä tahon toimesta. Mikään automaatio tuollaiset käynnit ei kuitenkaan taida olla.

Minusta sosiaalityöntekijöiden olisi pitänyt tehdä meille kotikäynti, ja esim. pienen paikkakunnan juottolan työntekijöiden olisi pitänyt tehdä lasu, kun yksinhuoltajaisämme poistui sieltä hirveäss kunnossa pilkun myötä. Se lapsen psykologisointi ei auta yhtään mitään jos sairasta vanhempaa ei auteta mitenkään. 

Ylipäätään sen lapsen kuunteleminen niin, että se lapsi saa oikeasti päättää mistä puhuu, olisi ollut valtavan ihanaa. Mulla ei ollut ketään aikuista, jolle olisin puhunut arkisista kuulumisistani ja kiinnostuksen kohteistani. Kun puhuin niistä, se tulkittiin "välttelyksi" ja että "en pysty käsittelemään" äidin kuolemaa. Siis todella etäisetkin aikuiset ajattelivat auttavansa mua, kun pakottivat puhumaan äidistä, ja tätä tapahtui myös julkisilla paikoilla, siis jos vaikka kaupassa tapasin jonkun aikuisen. Ja siis kyse ei ollut neutraalista jutustelusta vaan aikuiset tunkivat väkisin halaamaan jne. Tuollainen oli ehtinyt jo traumatisoida mut siinä vaiheessa kun psykologikäynnit alkoivat. Kaiken lisäksi isä tunki kännissä huoneeseensa - no ehkä arvaattekin - juttelemaan väkisin äidistä. 

Eli jouduin toipumaan vanhemman kuolemasta, kestämään alkoholistivanhemman kaltoinkohtelua, murehtimaan sisarusta ja välttelemään paikkakunnan tunkeilevia aikuisia. Vaikka olisin ollut halukas ja suostuvainen psykologikäynteihin niin ei mulla olisi ollut voimavaroja hyötyä niistä mitenkään. Äidin kuolema vyöryi päälle voimalla pari päivää sen jälkeen, kun olin 18-vuotiaana muuttanut kotoa ja lasinen lapsuushelvetti oli päättynyt. Siitä alkoi käsittely. Siihen asti kaikki voimat meni selviytymiseen päivästä päivään. 

Joo sori tajuan että tämä  alkaa olla täysin offtopic.

Vierailija
35/42 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Joku saa trauman vielä psykiatrista ja kaiken medikalisoinnista. Tottakai on traumatisoivaa jos vanhemmat just kuolleet ja sitten luokitellaan vielä diagnoosi päälle vaikealla hetkellä, lääke. Osa kai saa suvun apua?

Vierailija
36/42 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sosiaalityöntekijöiden olisi pitänyt tehdä meille kotikäynti, ja esim. pienen paikkakunnan juottolan työntekijöiden olisi pitänyt tehdä lasu, kun yksinhuoltajaisämme poistui sieltä hirveäss kunnossa pilkun myötä. Se lapsen psykologisointi ei auta yhtään mitään jos sairasta vanhempaa ei auteta mitenkään. 

Ylipäätään sen lapsen kuunteleminen niin, että se lapsi saa oikeasti päättää mistä puhuu, olisi ollut valtavan ihanaa. Mulla ei ollut ketään aikuista, jolle olisin puhunut arkisista kuulumisistani ja kiinnostuksen kohteistani. Kun puhuin niistä, se tulkittiin "välttelyksi" ja että "en pysty käsittelemään" äidin kuolemaa. Siis todella etäisetkin aikuiset ajattelivat auttavansa mua, kun pakottivat puhumaan äidistä, ja tätä tapahtui myös julkisilla paikoilla, siis jos vaikka kaupassa tapasin jonkun aikuisen. Ja siis kyse ei ollut neutraalista jutustelusta vaan aikuiset tunkivat väkisin halaamaan jne. Tuollainen oli ehtinyt jo traumatisoida mut siinä vaiheessa kun psykologikäynnit alkoivat. Kaiken lisäksi isä tunki kännissä huoneeseensa - no ehkä arvaattekin - juttelemaan väkisin äidistä. 

Eli jouduin toipumaan vanhemman kuolemasta, kestämään alkoholistivanhemman kaltoinkohtelua, murehtimaan sisarusta ja välttelemään paikkakunnan tunkeilevia aikuisia. Vaikka olisin ollut halukas ja suostuvainen psykologikäynteihin niin ei mulla olisi ollut voimavaroja hyötyä niistä mitenkään. Äidin kuolema vyöryi päälle voimalla pari päivää sen jälkeen, kun olin 18-vuotiaana muuttanut kotoa ja lasinen lapsuushelvetti oli päättynyt. Siitä alkoi käsittely. Siihen asti kaikki voimat meni selviytymiseen päivästä päivään. 

Joo sori tajuan että tämä  alkaa olla täysin offtopic.

Eihän tuosta nyt yrittää sysätä vastuuta kaikille muille. Tietysti tiedät itse tilanteen paremmin, mutta et nyt ota huomioon sitä, rttä muilla ihmisillä ei ollut, eikä voinutkaan olla tilanteestanne samanlaista kokonaiskuvaa kuin sinulla. Eikä niitä kotikäyntejä ihan niin vaan tehdä, vaan niihin tarvitaan aina perusteet.

Vierailija
37/42 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien menettäminen on ehkä merkittävin psykologinen kriisi minkä lapsi voi kohdata. Tottakai silloin arvioidaan psykologista vointia. Osa lapsista tarvitsee enemmän tukea heti ja toiset sitten ehkä myöhemmin. 

Joku selosti tässä lastensuojelun toimenpiteitä ja toki niitäkin varmaan tehdään ja arvioidaan mutta se ei suoranaisesti ole sen hoitopolun idea. Varmasti lastensuojelukin voi hyödyntää psykiatrian arviota. 

Mitä pahaa siinä on että lapsille tarjotaan enemmän turvaa ja suojelua? He ovat vasta kehittymässä ja kasvamassa ja heillä on oikeus tuettuun elämään.

Vierailija
38/42 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei ymmärretä ettei yhteiskunnalla ole varaa kaikkeen. 

Vierailija
39/42 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan on rahallisesti kannattavaa. 

Omassa tuttavapiirissä myös tämmöinen, ja aika ongelmallinen parikymppinen kyseessä, vaikka jotain apua saanutkin. 

Mietin, että tuleeko tuosta ikinä työtä tekevää kansalaista. 

Vierailija
40/42 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien menettäminen on ehkä merkittävin psykologinen kriisi minkä lapsi voi kohdata. Tottakai silloin arvioidaan psykologista vointia. Osa lapsista tarvitsee enemmän tukea heti ja toiset sitten ehkä myöhemmin. 

Joku selosti tässä lastensuojelun toimenpiteitä ja toki niitäkin varmaan tehdään ja arvioidaan mutta se ei suoranaisesti ole sen hoitopolun idea. Varmasti lastensuojelukin voi hyödyntää psykiatrian arviota. 

Mitä pahaa siinä on että lapsille tarjotaan enemmän turvaa ja suojelua? He ovat vasta kehittymässä ja kasvamassa ja heillä on oikeus tuettuun elämään.

Eiköhän esimerkiksi vanhemman arvaamaton tai pelottava käytös ja turvattomuus kotona ole merkittävämpiä kriisejä lapselle, kun ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu tai että onko kotiin turvallista mennä. On hyvin stressaavaa elää lapsuus sellaisessa ymäristössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan