Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten näpäyttää besserwisseriä?

Vierailija
17.11.2011 |

Työkaveri, joka AINA sanoo viimeisen sanan ja tietää parhaiten.......

Kommentit (38)

Vierailija
22/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisee totuutensa ja se riittää. Turha siinä on ruveta räpistelemään.

Anteeksi nyt vain. Mutta en todellakaan ymmärrä miksi joidenkin ihmisten pitää kokoajan korottaa itseään jollekin jalustalle, kuten besserit tekevät. Ja nippelitietoa voi opetella kuka tahansa. Ei se tee ihmisestä fiksua että latelee joka väliin faktoja ja kirjatietoa.

Ei, se että te tuotte _aina_ oman "tietämyksenne" esiin, ei anna teistä fiksua tai viisasta kuvaa, vaan vain ja ainostaan ylimielisen ja ärsyttävän kuvan. Ja jollain tavalla myös säälittävän. Miksi pitää tehdä tuota? Oikeasti? Mikä siinä pätemisessä viehättää? Ettekö muuten tunne oloanne tärkeiksi tai erityisiksi?

Ja oikeasti kaikkein rasittavinta noissa on se, että vaikka he olisivatkin väärässä, he pitävät mielikuvastaan kiinni.

Usein myös ovat sitä mieltä että heidän mielipiteensä ovat äärimmäistä faktaa, ja eriävät mielipiteet ovat roskaa.

Kaikkein rasittavinta tässä on se, että mieheni on besseri. Ainoa asia miten en joka ikinen päivä räjähdä hänelle, on se, että kun hän aloittaa sen kaikkitietävyytensä, olen hiljaa, enkä huomio häntä.

Hänen on vaikeaa myöntää jos olen oikeassa tai jos minun tapani olikin parempi kuin hänen tapansa.

No mutta, kun hänelle se viisastelukohtaus iskee, en vain välitä hänestä. Usein olen huomannut että se ärsyttää häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässäkin tapaa usein älykkäitä ihmisiä ja useimmiten he ovat niitä, joilla on hyvä tilannetaju, sosiaalinen kyvykkyys ja taito kuunnella toisia. Jatkuva päteminen ja omien mielipiteitten paasaaminen ei ole fiksua eikä se anna älykästä kuvaa kenestäkään.

Vierailija
24/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri, joka AINA sanoo viimeisen sanan ja tietää parhaiten.......

Minäkin tiedän usein parhaiten, mutta en jää jankkaamaan asiaa. Kun olen kerran näkemykseni sanonut, kuulija saa ihan itse päättää olenko oikeassa tai en. Minulla on siis se tarve päästä sanomaan, miten asia oikeasti on, mutta en takerru siihen.

Meillä töissä on pari näitä viimeisen sanan sanojaa. Viihdyttävintä on seurata heidän kinasteluaan. Toinen on tavattoman yksipuolinen, eikä pysty käsittelemään kahta hieman toisistaan poikkeavaa faktaaa. Hän huumorintajuton ja yksitotinen, ottaa asiat usein täysin kirjaimellisesti. Hän ei ymmärrä sarkasmia.

Toinen viimeisen sanan sanoja on poikkeuksellisen tietämätön monista asioista. Hän pitää omia arvailujaan kiveen hakattuina tosiasioina. Päinvastaisista todisteista huolimatta jatkaa kiistaa, ja suuttuu jos joku toteaa hänen olevan oikeassa. Ei muuta näkemystä, jos kaikki muut isosta seurueesta näkevät tien toisella puolella kissan ja hän koiran. Ei koskaan myönnä olevansa väärässä.

Vierailija
25/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti eri asia onko tyyppi vain niin viisas, että tietä oikeasti aina kaiken, vai vain ihminen joka haluaa aina olla oikeassa ja sanoa viimeisen sanan.

Minulla oli työkaverina kerran nainen, joka saattoi silmää räpäyttämättä jankuttaa pää punaisena, että maapallo on litteä, ei siinä mitään vastapuoli voinut. Raivostui silmittömästi, jos joku väitti että hän on väärässä. Tällaista tyyppiä voisi halutakin joskus näpäyttää.

Vierailija
26/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että hän on kuin onkin oikeassa. Ei tasapainoisella, itseensä luottavalla ihmisellä ole mitään tarvetta muita näpäyttää. Älykkyys osoitetaan päinvastoin ymmärtämällä erilaisuutta.

... ole tarvetta besserwisseröintiin.

Itse tuntemani besserwisser näpäytti itse itseään kaikkien parhaiten, eli häpäisi itsensä erittäin perusteellisesti :-D

Vierailija
27/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sanon vaan että katoa, kun se tulee ovelleni maukumaan.

Vierailija
28/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on niin helppo hyväksikäyttää, ettei ole tosikaan. Ihminen, joka luulee olevansa aina oikeassa ja korvaamaton on helppo jymäyttää hoitamaan asioita puolestasi.

Sen kun menet hänen luokseen ja aloitat näin: "sinä olet niin hyvin perillä tästä, niin osaatko kertoa, miten/mikä...."

Ja hänhän ihan imarreltuna ottaa sun puolestasi selvää asioista, mahdollisesti hoitaa ko. asian kokonaan ihan siitä ilosta, kun kerrankin joku häntä arvostaa ja ihailee ;-)

Ja sinä saat pyöritellä sen ajan peukaloitasi.

Vierailija
29/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätät vaan tyypin kokonaan huomiotta. Meilläkin on duunin kahvipöydässä muutama tuollainen, jotka luulee voivansa dominoida koko ison pöydän keskustelua jutuillaan. Minä ja moni muu aloittaa usein puoleen ääneen ihan toisen jutun, ja aina lopulta huonokäytöksinen besseri huomaa jaarittelevansa yksin.

Vierailija
30/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luunappi nenuun. Se hiljentää näpäkänkin Besserwisserin, ainakin hetkeksi.

Vierailija
31/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin bessereillä on usein myös lahjakkuus jättää kuulematta ne asiat mitkä sotivat omia luuloja/käsityksiä vastaan.

Vierailija
32/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kyseessä oikeasti rasittava besserwisser, vai harmittaako ap:tä vain se, että hän itse jää jollekin tiedossa alakynteen... Kumpaakin esiintyy.

Oma anoppini on klassinen besserwisser, saattaa rueta kinaamaan jonkun erikoisalan FAKTOISTA joista hänellä ei oikeasti ole aavistustakaan (esim. kerran piti mulle pitkän luennon aiheesta josta olen itse väitellyt tohtoriksi ja jota hän ei ole opiskellut päivääkään...). Ei siinä auta muu kuin välttää ko. henkilön seuraa, besserwisserit ovat sellaisia luupäitä että ovat kaikenmaailman näpäytysten tavoittamattomissa...

Vierailija
33/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista on niin helppo hyväksikäyttää, ettei ole tosikaan. Ihminen, joka luulee olevansa aina oikeassa ja korvaamaton on helppo jymäyttää hoitamaan asioita puolestasi. Sen kun menet hänen luokseen ja aloitat näin: "sinä olet niin hyvin perillä tästä, niin osaatko kertoa, miten/mikä...." Ja hänhän ihan imarreltuna ottaa sun puolestasi selvää asioista, mahdollisesti hoitaa ko. asian kokonaan ihan siitä ilosta, kun kerrankin joku häntä arvostaa ja ihailee ;-) Ja sinä saat pyöritellä sen ajan peukaloitasi.

itse taidan olla aika kärkäs sanomaan mielipiteitä ja mua yksi työkaveri jujutti pari kertaa selvittämään visaisia asioita. Siis tähän tapaan: "Sä kun tiedät kaiken, niin kerropa..." Ja minä otin hänen puolestaan asiasta selvää.

Vierailija
34/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätät vaan tyypin kokonaan huomiotta. Meilläkin on duunin kahvipöydässä muutama tuollainen, jotka luulee voivansa dominoida koko ison pöydän keskustelua jutuillaan. Minä ja moni muu aloittaa usein puoleen ääneen ihan toisen jutun, ja aina lopulta huonokäytöksinen besseri huomaa jaarittelevansa yksin.

Työterveydenhuoltoon kuinka häntä kiusataan.

Mulla oli yksi maailman ÄRSYTTÄVIN IDIOOTTI opiskelukaerina, ja siis aivan viimeisen päälle besserwisseri. Jutut oli aivan älyttömiä, neuvoi ihmisiä väärin esim. tietokonejutuissa ( siis avian päin persettä) koska ei vaan voinut myöntää ettei osaa.

Vierailija
35/38 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heikkoon ydinitsetuntoon.

Hän on lapsena saanut huomiota ja kiitosta vanhemmiltaan vain "tietäväisyydellään" ja se on jäänyt päälle aikuisenakin. Hän jaksaa puhua asiasta kuin asiasta (vaikkei tietäisikään) asiantuntijana. Hän ei siedä sitä, että jää kakkoseksi. Kokee, että ihmissuhteet ovat kilpailua toista vastaan. (Usko tai älä, mutta näillä on yleensä sisaruksia, joita vastaan on kilpaillut vanhempiensa huomiosta). Melko kateellisia ja pikkumaisia ihmisiä, jotka jaksavat jankata tyhjästä ikuisuuksiin, eivätkä periaatteestakaan anna periksi.

Vierailija
36/38 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ystävä. Olipa aika mielenkiintoista kun mieheni törmäsi hänen esimieheensä. Ei antanut esimies ystävästäni mitenkään mairittelevaa lausuntoa. Erittäin vaikea ihminen työyhteisössä. No nyt heillä alkoi YT:t ja ystäväni sai kenkää...

Valitettavasti esimiehet on usein sokeita ja pitävät besserwisseriä kaikkitietävänä/-osaavana ja vielä kun ohimennen oman kehun ohella vähättelee muita työkavereita niin on aika raskaita tyyppejä tällaiset. Yt:t kun tulee on besserwisser monesti vahvemmilla kuin nämä normaalisuorittajat.

Vierailija
37/38 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit näpäyttää tietämällä enemmän kuin hän. Eikö onnistu?

Vierailija
38/38 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tahattomasti ilmeeltäni, etten usko väittämiä. Hän kaikkitietävä huomautti tästä. Ilmeisesti hän yrittää tehdä vaikutusta, eikä aina onnistu.