Siis mitä hittoa, ohuet pellava-ja puuvillapyyhkeet
Olin kaverilla yötä. Hän lainasi pyyhkeen ja kylpytakin. Molemmat olivat sellaisia luiruja riepuja. Jotain tosi trendikästä ja "parempien" ihmisten kallista merkkiä.
Olipa kiva suihkun jälkeen kuivata sellaiseen riepuun ja laittaa päälle ohut roikkuva kankaan pala.
Mitä ihmettä.
Ei ole mitään parempaa suihkun jälkeen kuin paksu froteepyyhe mihin kuivata ja kunnon pitkähihainen muheva kylpytakki.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä AP sitä ystäväänsä moittinut, vaan niitä pyyhkeitä.
Minäkin sain tuliaisiksi niitä hamampyyhkeitä, ja oikeaoppisesti pesin niitä moneen kertaan odottaen, että ne alkaa viimein toimia niin kuin pitää.
Ei alkaneet. Ne on ohuita ja jotenkin liukuvia, ei pyyhi kuivaksi. Ne on heti märkiä luttanoita. Hiusten saaminen pyyhekuiviksi niillä.on tuskan takana.
En yritä enää niitä käyttää, mietin vain mihin niitä voisi käyttää, johonkin muuhun tarkoitukseen. Ei ne oikein laudeliinoiksikaan sovi. Lattiarättinä?
Mulla on vyötärölle asti paksut hiukset ja saan kyllä hiukset pyyhekuiviksi hamam-pyyhkeellä. Taitan sen kaksin kerroin ennen kuin laitan sen turbaaniksi.
Laadukas, paksumpi pellavapyyhe on imukyvyltään hyvä sekä pehmeänä hyvän tuntuinen iholla. Sinulla ei ollut sellaista käytössäsi.
Hamam toimii vaatteissa ja jos reissaa reppu selässä pitkin maailmaa, niin onpahan kevyt vähemmän tilaa tarvitseva pyyhe mukana.
Ne sopivat aivan hyvin myös kotikäyttöön. Froteepyyhe vie paljon enemmän tilaa myös siellä kaapissa, pesukoneessa, pyykkikorissa ja jopa pyyhekoukussa roikkuessaan.
Meillä on nelihenkinen perhe ja kaikilla jokin urheiluharrastus, joten hamam pyyhkeet ovat varsin käteviä.
Mutta AP, talossa tavallaan ja vieraat käy ajallaan. Miksi täytyisi selitellä kenellekään omia pyyhkeitään. Jos sinulle pyyhe on tärkeä olla tietynlainen, ota oma pyyhe mukaan yökylään. Ja jotkuthan ottavat oman tyynyn ja peitonkin.
Vierailija kirjoitti:
Ohuet pyyhkeet ovat käteviä, kuivuu nopeasti. Saunatakkina parempi olla paksu.
Samaa mieltä. Paksut pyyhkeet huonoja kuivumaan, joten alkavat nopeasti haista, pesuista huolimatta jäävät tunkkaisiksi.
Siksi hamam-pyyhkeet.
Mutta kylpytakki on kiva on muhkeampi, koska sen on tarkoitus myös lämmittää. Kylpytakki puetaan vasta kuivaamisen jälkeen, joten sen paksuus ei haittaa. Muheva kylpytakki päällä on cozy. Käy myös aamutakista. Ohuet liirut on ilmeisesti pyyhetakkeja, eikä niitä ole tarkoituskaan jättää päälle pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullu mieleen ottaa omia lemppareita mukaan? Harvassa kyläpaikassa edes on mitään kylpytakkeja lainattavaksi.
Meillä on vanha talo ja kamareita pitkässä rivissä. Vesivessa rakettiin salin farstuun. Kesävieraille olen kierrellyt kirppiksiltä isoja ja pitkiä, paksua froteeta kylpytakit kaikille.
Samoin on kaikki keittiöpyyhkeet paksua pellavaa ja puuvilaa, joka imee hyvin. Kirppiksiltä.
Ennen tehtiin paremmin.
Mulla on haman-pyyhe ja se on tosi hyvä. En halua käyttää enää paksuja frotee-pyyhkeitä. Haman on miellyttävän kevyt ja ohut ja kuivaa nopeasti. Kuivuu myös nopeasti ja vie vähän tilaa jos ottaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut noita ohuita pyyhkeitä ja miettinyt että salaisuus on siinä että se kuivuu nopeammin ja kevyempi kantaa mukana, mutta onko sillä miellyttävä kuivata itseään - en tiedä.
Ei ole miellyttävää kuivata niillä.
Makuasia. Minusta on miellyttävämpää ja kuivaa myös paremmin kuin frotee. Tosin mun pyyhkeet on pellavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut että salilla monella on sellainen ohut hammam-pyyhe kun se menee pieneen tilaan. Ihan en silti ymmärrä ideaa, yhtä hyvinhän sitä kai sitten voisi kuivata itsensä jostain vanhasta lakanasta tehtyyn kangaspalaan.
Ei ole tullut mieleen, että eri kangaslaaduilla on erilaisia ominaisuuksia ja niitä on eri käyttötarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullu mieleen ottaa omia lemppareita mukaan? Harvassa kyläpaikassa edes on mitään kylpytakkeja lainattavaksi.
Minulla on takkeja aina vähintään kolme. Pitäähän niitä pestä välillä, joten on myös vaihtotakki. On myös kolmas ohut juuri varatakiksi sitä varten, jos tulee tilanne, että molemmat kylpytakit ovat pesussa. Me suhataan parin paikkakunnan väliä, joten pyykkejä kasautuu joskus, kun ei kannata pestä yhtä tai kahta vaatetta isolla koneella. Hyvä tuota ohutta on myös lainata satunnaiselle saunavieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Voit käydä suihkussa kotonasi. Ja nukkua siellä myös. Mikä tarve ihmisillä on yleensä lähteä minnekään?
Oma koti, ovat tavat ja tavarat.
Meillä se tarve on esim. työ toisella paikkakunnalla, pitää olla yöpymispaikka sielläkin. Sitten on lisäksi mökki. Äläpä sinä työnvieroksuja kotonamätänijä tuillaeläjä arvostele ollenkaan työtä tekevien kulkemisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut noita ohuita pyyhkeitä ja miettinyt että salaisuus on siinä että se kuivuu nopeammin ja kevyempi kantaa mukana, mutta onko sillä miellyttävä kuivata itseään - en tiedä.
Paljon kehutut hamamit ovat ohuita, joten ne kuivuvat myös nopeasti.
Meillä vaihdettiin kaikki pyyhkeet ohuisiin ihan siksi, että kuivuisivat eivätkä alkaisi haista. Meillä on siis vanha puutalo, jossa on viileät pesutilat eli wc ja suihkuhuone ja huomattiin, että froteepyyhkeet ei yksinkertaisesti ehtineet kuivua välillä suihkukertojen välillä ja alkoivat haista nopeasti. Nuo ohuet, parjatut puuvillaiset taas ehtivät, eivätkä myöskään ala haista. Voi olla muitakin syitä valinnalle kuin "trendikkyys" ja "parempi ihmisyys".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole miellyttävää kuivata niillä.
Minä kyllä tykkäsin, mutta ostamissani ei ollut mitään ripustuslenkkiä. En sitten ruvennut ompelemaan niihin mitään, vaan jätin varalle satunnaispyyhkeiksi. Tosin kuivuttuaan ne on helppo rullata ja laittaa kaapin hyllylle - jos vaikka kylppärissä sattuisi joku sellainen olemaan. Meille ei mahdu mitään sellaista kosteutta kestävää kaappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä trendikkäitä, kalliitakin Hamam-pyyhkeitä. En itsekään yhtään niistä tykkää.
Muista kehua niitä seuraavalla kerralla niin olet itsekin trendikäs.
Kalliita? Ei nuo meidän omat ainakaan kalliita olleet.
Minä ostin ne aikoinaan Siwasta, lähikaupastani. Kuvastanee sitä, että eivät ne oikeasti kovin kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä trendikkäitä, kalliitakin Hamam-pyyhkeitä. En itsekään yhtään niistä tykkää.
Muista kehua niitä seuraavalla kerralla niin olet itsekin trendikäs.
Hamam-pyyhe on todella hyvä, koska se kuivuu nopeammin eikä ala haisemaan tunkkaiselle. Omissani toinen puoli on froteeta ja toinen sileää ja ihan hyvin niillä saa itsensä kuivattua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä AP sitä ystäväänsä moittinut, vaan niitä pyyhkeitä.
Minäkin sain tuliaisiksi niitä hamampyyhkeitä, ja oikeaoppisesti pesin niitä moneen kertaan odottaen, että ne alkaa viimein toimia niin kuin pitää.
Ei alkaneet. Ne on ohuita ja jotenkin liukuvia, ei pyyhi kuivaksi. Ne on heti märkiä luttanoita. Hiusten saaminen pyyhekuiviksi niillä.on tuskan takana.
En yritä enää niitä käyttää, mietin vain mihin niitä voisi käyttää, johonkin muuhun tarkoitukseen. Ei ne oikein laudeliinoiksikaan sovi. Lattiarättinä?
Pyyhkeesi ei taida olla 100% luonnonkuiduista tehty? Olen törmännyt piraatti-hamamiin, jossa oli 60% puuvillaa ja 40% polyesteria. Polyester ei ime vettä.
Noissa ohuissa pyyhkeissä kannattaa aina varmistaa materiaali, myydään myös 'saman näköisiä' ties mistä keinokuidusta =eivät ole hyviä.
Mutta nuo ohuet pyyhkeet ovat näppäriä, esim. kun lähtee matkoille, minulla on aina tuollainen pyyhe mukana "varalta", jos tarvitsee jossain hotellin ulkopuolella (kypylä, ranta, jne.) omaa pyyhettä.
Samoin kun menee esim. uimahalliin, riittää minikokoinen, jumppapussin tapainen kassi pyyhkeelle, pienelle shampoolle ym. mitä mukaan tarvitsee.
Nopea kuivuvuus on myös etu, toki helteillä muutenkin pyykki kuivuu suht nopsaan, mutta jos käy pikasuihkussa pari kolmekin kertaa/päivä, on ohut pyyhe kuiva hetkessä.
Olen välillä ottanut (vanhemman, kulahtaneen) pyyhkeen myös mukaan erilaisiin tapahtumiin (mahtuu käsilaukkuun) esim. puistokonsertteihin jos ei halua ihan nurmikolla istua, muttei toisaalta raahata paksua piknik-vilttiä mukana.
Opettele ottamaan yönylimatkoille omat tavarat mukaan ettei tarvi lokkeilla toisen omaisuudella
Monilla on nykyään myös pienet asunnot, ei niihin mahdu säilömään isoja määriä paksuja froteepyyhkeitä ja -kylpytakkeja. Vielä jos vieraskäyttöön, niin esim. 2kpl käsi- ja kylpypyyhkeitä sekä ohuet kylpytakit =vie kaapissa noin saman tilan mitä YKSI muhkea kylpypyyhe....
Minulla on Lovely Linenin pellavapyyhkeitä. Ne ovat minun mielestäni parhaat. Kokeilin välillä Luhdan froteepyhkeitä, ja jessus miten tunkkaisia, huonosti imeviä ja hitaasti kuivuvia ne olivat kevyeen, imukykyiseen ja nopeasti kuivuvaan pellavaan verrattuina.