Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko mennä hautajaisiin jos minua ei ole kutsuttu?

Vierailija
18.04.2026 |

Ystäväni hautajaiset on ensiviikolla ja en saanut kutsua mutta haluan silti mennä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sua ei kutsuttu?

Vierailija
42/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi edes kirkkoon jos ei olisi hautajaisiin kutsuttu. Pitäisin sitten itse pienen muistohetken myöhemmin haudalla ja veisin sinne kukat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kirkkoon voi mennä. Hautajaisvastaanotolle en menisi, jos ei ole kutsuttu.

Mikä on hautajaisvastaanotto? Suomessa järjestetään yleensä muistotilaisuus. Siunaus on yleensä jossakin julkisessa tilassa, johon voi mennä kuka tahansa. Muistotilaisuuteen vain kutsutut, koska siellä on tarjoilu varattu vain x hengelle.

Vierailija
44/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan palkkaan sellaisen kauniin naisen, musta samettinen suru puku päällä seisomaan hieman kauempana kun minua laskevat hautaan. Jääpähän jälkeenjääville ihmeteltävää minun "salaisesta" elämästä.

Vierailija
45/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kirkkoon saa mennä.

Muistotilaisuuteen ei voi mennä ilman kutsua.

Aina kirkkoon saa mennä. Myös kappeliin ja  hautausmaalle, jotka ovat julkisia paikkoja.

Vierailija
46/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan mennä myös muistotilaisuuteen. Olen pienutuloinen niin saisi siellä syötyä.

Ap

Nyt alkoi trollivaroitin piippaamaan.

Vierailija
47/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon saa jokainen mennä. Voit muistaa ystävääsi monin eri tavoin paikasta riippumatta.

Sinne ei välttämättä mahdu, riippuu kappelin koosta. 

Kirkko ja kappeli ovat eri asioita. Kirkkoihin mahtuu yleensä satoja, kappelit ovat pienempiä.

Vierailija
48/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä haluaisit mennä hautajaisiin joihin sinua ei ole kutsuttu? Tätä en tajua. Voit kunnioittaa vainajaa yksityisesti hautajaisten jälkeen esim käymällä haudalla. Mutta sinä et voi tunkea hautajaisiin väkisin jos ei kutsuta. 

Vierailija
49/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein kirkkoon saa mennä.

Muistotilaisuuteen ei voi mennä ilman kutsua.

Usein kirkkoon saa mennä. Tarkoittaa?

Mitä. Täsmennä.

Milloin voi mennä siunaustilaisuuteen ja milloin ei?

Siunaustilaisuuteen voi mennä silloin, kun se järjestetään jossakin julkisessa tilassa. Sellaisia ovat seurakuntatalot, kappelit, hautausmaat, kirkot.

Aina ei vaan kaikki sovi, jos vainaa on joku erityisen suosittu julkisuuden henkilö. Esimerkiksi erään edesmenneen mäkihyppääjän hautajaisiin oli kutsuttu vain hyvin pieni joukko. Sitä en tiedä, oliko siunaustilaisuus sellaisessa paikassa, johon kaikella kansalla olisi ollut pääsy, kun vähemmän juorulehtiä luen.

Vierailija
50/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kuolinilmoitus on "kutsu".

Joo, jos on ennen hautajaisia ja paikka ilmoitettu, voi mennä. 

Ap on saanut jostakin selville hautajaisten ajan ja paikan. Jos se on tullut joltakin läheiseltä, sen voi tulkita kutsuksi. Jos et mene, jälkeen päin ihmeteltäisi, miksi et ollut siellä.

Toisinaan kutsu muistotilaisuuteen esitetään vasta haudalla, tai se järjestetään vasta myöhemmin eri paikassa.

Vierailija
51/51 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä varmaan menisin kirkkoon tai kappeliin . Minäkin olen ajatellut kun joku ystävä kuollut kukaan ei ilmoita kavereille, soittaisi vaikka vainajan puhelimesta ystäville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan