Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisiko tässä maassa enää edes työtä tehdä?

Vierailija
16.04.2026 |

Katselin tuossa eilen taas tuota uutisointia ja täytyy sanoa, että kyllä on maailma muuttunut niistä ajoista, kun minä työelämään astuin. Silloin ei kyselty, että huvittaako tai onko "fiilis" kohdallaan, vaan mentiin tehtaalle tai konttorille ja hoidettiin hommat. Nykyään tuntuu siltä, että jokaisesta pikkuseikasta pitää nostaa hirveä haloo ja ay-liike on ensimmäisenä jarruttamassa, jos joku uskaltaa ehdottaa vähän reippaampaa otetta.

Kyllä se on niin, että tämä maa on rakennettu työllä, ei lakkoilemalla ja valittamalla. Muistan hyvin, kun 60-luvulla nuorena miehenä painettiin pitkää päivää ilman mitään kummempia mukavuuksia, ja silti saatiin leipä pöytään ja lapsille vaatteet päälle. Nyt nuoriso tuntuu odottavan, että kaikki tuodaan valmiina eteen ja valtio maksaa lystin.

Mihin on hävinnyt se kunnon vanhan ajan yritteliäisyys ja vastuu omasta elämästä? Verotuskin on viety sille mallille, ettei ahkeruus enää edes kannata. Jos vähänkin pärjäät, niin heti ollaan ottamassa siivua pois niiden hyväksi, jotka eivät viitsi edes yrittää.

Kyllä minä sanon, että vähemmän sitä sääntelyä ja enemmän vapautta yrittää ja tehdä, niin alkaisi tämäkin talous taas rullata. Ei se hyvinvointi tyhjästä synny, vaan siitä että jokainen kantaa oman kortensa kekoon. Onko täällä muita, joita tämä nykymeno hirvittää, vai olenko minä viimeinen järjen ääni tässä maassa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sinne töihin ei edes halukkaat pääse niin helposti kuin sinun nuoruudessasi, ei kävellä tehtaan portista tai kaupasta sisään ja pyydetä rekryasioita hoitavilta audienssia. 

Vierailija
2/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta työ kuuluu tehdä ma-pe klo 7-16. Eikä se suinkaan ole neukkarissa istuskelua, paperinpyöritystä tai hiirellä klikkailua. Esimerkkejä oikeasta työstä on kaivaminen ojaa lapiolla tai metsätyöt sahalla ja kirveellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai työpaikan kun käveli tehtaan ovesta sisään kysymään töitä. Niin minä pääsin paperitehtaalle töihin ja olin siellä 13 vuotta. 3 kk niin sain vakituisen paikan ja palkka oli nettona 2000 aluksi mutta viiden vuoden päästä jo 3700 euroa. Nykyään on kaikenlaisia videoesittelyitä ja hakemuksia pitää lähettää 500 että pääsee yhteen haastatteluun jossa ei ole edes työpaikan edustaja paikalla vaan joku henkilöstöfirman törppö kyselemässä. Mahdotonta päästä nykyään töihin.

Vierailija
4/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes siivoustyössä ei saa tehdä rauhassa, vaan mennään niska limassa ja täytetään välillä  lippulappuja.

Kiitos sote!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme