Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaruussukkulat Challenger ja Columbia

Vierailija
16.04.2026 |

Äskeisen kuunympärilennon takia tulin katselleeksi myös muita avaruuteen liittyviä videoita, esim. avaruussukkula Challengerin turmasta. Sehän oli jo vuonna 1986, mutta onhan täällä varmaan muitakin yli 50-vuotiaita, jotka muistaa tapahtuman. Siitä oli silloin paljon uutisissa, ehkä kun mukana oli siviiliopettaja ja kun koko onnettomuus oli kuvattu suorana televisioon ja kuvamateriaalia siis oli myös. Itse muistan tosi hyvin nuo uutislähetykset. 

Myöhemmin sitten vuonna 2003 tuhoutui myös toinen avaruussukkula, Columbia, ja senkin koko miehistö kuoli. Tästä on vain reilut 20 vuotta, mutta koko tapaus oli tosi hatarasti muistissani, jotenkin hämärästi oli mielessä, että jossain Teksasissa päin ehkä jotain häikkää oli, mutta mitä oikeastaan oli käynyt, niin en muistanut juuri ollenkaan.

Mietin vain, että onkohan muillakin näin, että tuo vanhempi tapaus on kirkkaammin mielessä jostain syystä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut itsekin. Ikää 56v.

Vierailija
2/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä kuulla, että jollakin muullakin samoin. Ihmettelin, että miten tuo jälkimmäinen tapaus itsellä on niin pyyhkiytynyt mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin Challengerin räjähdyksen, kuuluttajat/selostajatkin olivat suorassa lähetyksissä aluksi epätietoisia, että se tosiaan räjähti.

Ja tuli epäuskoinen olo katsojallekin (en kyllä muista, katsoinko suoraa lähetystä, mutta ainakaan ei ollut tietoa onnettomuudesta siinä kohtaa, ehkä se oli suora.) Että mitä, rajähtikö se ja kuoliko ne.

Niissä taisi olla jotain lämpökilpijuttuja, siksi nytkin vähän jännitti, että ei nyt tällä uudella lennolla lämpökuori vaan petä.

59v

Vierailija
4/4 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Challenger on siis muillakin hyvin mielessä. Itse asuin Suomessa silloinkin ja tosiaan vain uutisista seurasin jälkikäteen. Niin tarkkaan en muista, että luinko tuosta lennosta etukäteen jo minkäverran (ehkä jotain, koska tosiaan oli se opettaja mukana ja olin vielä koulussa ja kiinnostunut avaruudesta).

Challengerissa petti raketin tiiviste (o-ring), koska oli ollut pakkasta ja se kumi- tai vastaava tiiviste oli menettänyt kimmoisuuttaan ja raketista pääsi vuotamaan polttoainetta, mikä räjähti.

Sitten taas Columbiassa petti lämpökilpi ja se tuhoutui vasta takaisin maan ilmakehään laskeutuessaan, vaikka tuo lämpöeritys vaurioitui jo nousussa. Eli muistat kyllä jotain tästäkin onnettomuudesta, 59 v. Mutta onko sullakin vähän himmeämpi kuva tästä jälkimmäisestä tapahtumasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi