Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Analysoidaan syitä, miksi olemme työttömiä

Vierailija
16.04.2026 |

Viime päivien, viikkojen ja vuosien työttömiensyyllistämiskeskustelut on saaneet minut miettimään. Tämä ketju onkin työttömille, ei työttömien haukkujille tai neuvojille.

Miksi olet työtön? Kerro näkemyksesi. Kerron alla omani, vaikkakin epäselvästi.

Haen töitä ja haluaisin saada töitä. Kuitenkin työn saanti myös pelottaa. Kokemukset työpaikoilta ovat olleet ikäviä. Olen aina määräaikainen enkä koe, että minua olisi oikeasti arvostettu.

Suurin syy työttömyyteeni on suhdannetilanne ja hallituksen leikkaukset (olen ollut julkisella puolella töissä, jonne on ollut mahdollisuus työllistyä vuorotteluvapaan ja opintovapaan sijaisuuksiin aikaisemmin). Pieni osuus on kuitenkin omalla epävarmuudellani ja työttömän identiteetilläni. Sillä voi olla merkitystä silloin, kun jokin harvinainen paikka tulee auki ja siihen haetaan.

On turvallisempaa olla kotona, vaikka rahat ei aina riitä edes ruokaan. Tuttu puutekin on parempi kuin jälleen kerran koota rohkeutensa ja aloittaa uudessa työpaikassa, johon ei pääse sisään oikeasti. Työttömyysjaksot ovat muuttaneet ainakin minua lopullisesti. Rahattomuus näkyy kaikessa. Työssäkäyvät näyttävät ihan erilaisilta vaatteineen, kampauksineen, laukkuineen, työterveyshuoltoineen ja liikuntaseteleineen. En enää kuntoutuisi samanlaiseksi, vaikka olisin töissä pitkäänkin. Enkä enää ikinä osaisi alkaa käydä kampaajalla tai ostelemaan tyylikkäitä kenkiä ja laukkuja.

Haen vain oman alani töitä, mutta katselen myös muiden alojen työpaikkailmoituksia. Kumpiakaan ei oikein ole, siis aitoja työpaikkoja. On vuokratyöpaikkoja, joilla yritetään kerätä vain työnhakijarekisteriä, ja tarvittaessa töihin kutsuttavia. Olen harkinnut alan vaihtoakin, mutta mikään muu työ ei sovi. Muissa töissä vaaditaan oman auton käyttöä tai jotain työpassia, jonka hankkimiseen minulla ei ole varaa. Edellytetään vankkaa kokemusta jostain järjestelmästä, jota en tunne. Aina on jotain, joka sulkee työn pois. Työttömyysetuuden saamiseksi voin tietysti hakea ihan mitä työtä vaan millaisella hakemuksella vaan, mutta säälin rekrytoijia, jotka joutuvat näitä perkaamaan.

Yksi iso syy työttömyyteeni on, että olen koskaan edes joutunut työttömäksi. Sen jälkeen ei paluuta vakipaikkoihin ole ollut. Taustalla vaikuttaa rekrytoijien epäluulot työttömiä kohtana. Kaikki viime vuosien työt on olleet määräaikaisuuksia ja osa-aikaisuuksia. Ne ovat aiheuttaneet taloudellisen tuhokierteen, joka taas on kahlinnut kotiin ja estänyt itseni kehittämisen tai minkään harrastamisen ja mihinkään kontaktoitumisen.

Työttömyys on monimutkainen ilmiö. Siksi sitä ei yksinkertaisesti pysty ratkaisemaan. Tämä siis ihan suhdanteista riippumatta.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön yksinhuoltaja ja tukeni yhteenlaskettuna ovat paremmat kk kuin monella kaverillani jotka ovat töissä ja kituuttavat jopa ruuassa. 

Karsin kaikki turhat menot pois jo aikoja sitte:

Alkoholi,tupakinpoltto,auto ,suoratoistot ym ym. Kaikki pois. 

Hyvin riittää rahat ja kerran vuodessa pääsen säästöilläni matkalle Eurooppaan halpaan maahan viikoksi . 

Vierailija
42/42 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä siksi, koska Virosta, Lähi-idästä, Aasiasta ja Afrikasta saa puolet halvempaa työvoimaa. Itse en suostu omalta osaltani mahdollistamaan palkkojen polkemista ja olla kokoaikatyössä käyvänä edelleen Kelan toimeentulotukiasiakas. Mielestäni työstä pitäisi maksaa Suomessa palkkaa, jolla tulee toimeen ilman Kelan nöyryytystä.

Valitettavasti palkkojen polkemiseen ei ole tulossa muutosta, koska suurin osa suomalaisista puolueista (eli Keskusta, Demarit, Vihreät, Vasemmisto, RKP ja Kokoomus) haluavat Suomeen joka vuosi valtavasti uutta halpatyövoimaa, jotta suomalaisia asianmukaista palkkaa saavia ammattilaisia voidaan potkia pihalle ja palkata tilalle orjapalkkoihin tyytyviä ulkomaalaisia. Suurin osa suomalaisista äänestää vieläpä puolueita, jotka edesauttavat politiikallaan palkkojen polkemista. Minulle on mysteeri, miksi suomalaiset haluavat tällaista?

En ymmärrä minäkään. Suomessa on pääsääntöisesti hommat toimineet ja työt tehty kunnolla. Se on juuri yksi parhaita asioita Suomessa. Miksi tämä vahvuus pitää tuhota, että muutamat saavat lisää rahaa, vaikka eivät sitä edes tarvitse? Halvalla ei saa hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi