Kuinkahan moni vastikkeellista työttömyysturvaa kannattava tekisi itse töitä tuollaisella "palkalla"?
Ja vielä ilman eläkekertymää, vuosilomia ja muita oikean työsuhteen etuja. Veikkaanpa, että ei yksikään.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Olisi tervehdyttävä vaikutus jos jatkossa kenellekään ei maksettaisi jouten olosta mitään, vaan aina pitäisi tehdä jotain rahojensa eteen.
Noinhan se on jo Tanskassa ja homma toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia he ovat normaaleissa töissä. Tuon on siis tarkoitus kannustaa ihmisiä työllistymään. Nyt monella tukien varassa elävällä se logiikka menee niin, että lasketaan kaikki tuet ja katsotaan paljonko erotus on kuukausipalkkaiseen hommaan verrattuna, jossa pitäisi tehdä 160 tuntia kuussa töissä. Sitten valitetaan, että tuntipalkaksi jäisi alle kaksi euroa ja jäädään kotiin sohvalle, kun ei haluta vapaa-ajasta ja vapaudesta luopua tuohon hintaan.
Moni työttömistä on ollut ihan oikeassa työsuhteessa vuosia, jopa vuosikymmeniä ennen työttömyyttään, koulutettuja ihmisiä. Eivät he tarvitse mitään kokeiluja karkkirahoineen jotta nähtäisiin onko heistä työhön. Vaan ihan oikeaa työtä ihan oikealla palkalla.
En sanoisi moni, vaan suurin osa. Työnvälttelijät, joilla ei ole koulutusta ja/tai yhtään työkokemusta, on aika marginaalinen osa työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
No miten tämän asian kanssa nyt on? Olisitteko te nyt työsuhteessa ja kaikesta mitä siihen kuuluu nauttivat itse valmiita luopumaan niistä ja tekemään työtä vajaalla kuudellasadalla eurolla kuussa?
Miksi kukaan ei vastaa tähän moneen kertaan esitettyyn kysymykseen?
Niillä on defenssit päällä, eivätkä uskalla ajatella, että työttömyys on täysin mahdollista myös omalla kohdalla. Tätä epämääräistä ahdistusta sitten käsittelevät herjaamalla työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
tuskimpa kukaan ilmaiseksi tekisi mitään. Jos taas joku pakotettaisiin töihin niin työpaikalta tuossa tapauksessa tulisi katoamaan kaikki vähänkin arvokas tavara alta aikayksikön sekä työpaikalla alkaisi tapahtumaan kaikkea outoa. Kuka työnantaja siis haluaisi ottaa riesakseen ilmaisen työn tekijöitä? omituinen yhtälö tuo. Ainoastaan motivoitunut henkilöstö on työnantajalle arvokasta.
No ei ihme ettei kukaan palkkaa sinua kun mielestäsi sulla on oikeus varastaa työnantajaltasi kaikki minkä vaan kykenet varastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnissa on vähennetty aivan järkyttävän paljon työntekijöitä just kaikesta sellaisesta tärkeästä huolto- ja kunnossapidosta jota ei (enää) arvosteta. Paitsi tietenkin siis sitten kun paikat laukeaa. Sitten alkaa mekastus miten asiat voi olla näin retuperällä ja eikö näistä kukaan huolehdi. No ei huolehdi kun ne vakituiset työntekijät potkittiin pihalle ja tilalle otettiin joku vuokraväellä toimiva kiinteistöhuolto jossa ketään ei kiinnosta mikään, koska mä oon vaan töissä täällä ja mistäpä sitä seuraava tekijä tietäisikään kuinka se edellisen vuoron tyyppi asian hoiti. Vai hoitiko ollenkaan.
Tuo työsuhteiden silppuaminen ja pätkiminen sekä aina vaihtuva työntekijä on syöpä joka pitäisi saada työelämästä kitketyksi. Valitettavan pitkälle se on päästetty ihan kautta linjan.
Luulisi, että kokonaisuutta ynnätessä se olisi kaikista edullisin ratkaisu että kunnilla on riittävästi vakituisia työntekijöitä joille maksetaan oikeaa palkkaa. Näin ei tule kalliita ylläreitä kun asiat hoidetaan ja huolletaan ajallaan ja kunnolla. Se päivystystyönä (normisti vielä pyhänä) tehty paniikkiratkaisu on yleensä se kallein mahdollinen. Toinen iso säästö tulee siinä, ettei näille kunnolla palkatuille ei tarvitse enää maksaa työttömyyskorvauksia, ei sovitella päivärahoja, ei maksaa asumis- eikä toimeentulotukea eikä nämä myöskään kuormita kelan/työkkärin/sosiaalihuollon palveluita.
Tuossa voittaa kaikki ja etenkin veronmaksajat sekä se kansalainen joka saa vakituisen työn.
Lisäksi näitä töitä teetetään tukityöllistetyillä ja työkokeilijoilla sekä muilla pakotetuilla joilla ei luonnollisestikaan ole minkäänlaista työmotivaatiota. Se on kumma, että esim kansanedustajan palkkioiden (joo ei ole palkkaa vaan palkkio) korottamista entisestään perustellaan sillä, että näin saadaan parempia ja motivoituneempia kansanedustajia. Sama homma tietenkin johtoportaassa, että rahalla vain saa hyvän joten liksan pitää olla tähtitieteellinen eikä muuten olisi hakijoitakaan kyseiseen työhön. Mutta, samapa ei pädekään tavalliseen duunariin. Ehei. Ei sellaiselle tarvitse maksaa kunnon palkkaa eikä antaa palkankorotusta jotta saisi paremmin motivaation esiin ja jonoksi asti hyviä hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan. Siksi työttömyysetuus tulee poistaa, samoin toimeentulotuki ja perustuslain takaama turva pitää antaa asuntolapaikkana ja ostokuponkeina. Jos työt eivät kiinnosta, niin ei anneta rahaa käyttöön.
Miksi minun pitäisi tehdä ilmaistöitä kun sinä saat palkkaa?
Miksi sinulle pitää maksaa siitä, että et tee mitään? Työttömyysetuus pitää muuttaa palkaksi, teet viikossa töitä 10 tuntia ja saat kuukaudessa palkkaa 600 e ja maksat siitä verot. Kaikki voittavat, myös sinä, jolle osoitetaan jotain roskienkeruuta, hiekanlakaisua, suojatievalvontaa koulun vierellä tms. 2 tuntia päivässä.
Kuka tätä työtä organisoi ja johtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan. Siksi työttömyysetuus tulee poistaa, samoin toimeentulotuki ja perustuslain takaama turva pitää antaa asuntolapaikkana ja ostokuponkeina. Jos työt eivät kiinnosta, niin ei anneta rahaa käyttöön.
Miksi sinulle pitää maksaa siitä, että et tee mitään? Työttömyysetuus pitää muuttaa palkaksi, teet viikossa töitä 10 tuntia ja saat kuukaudessa palkkaa 600 e ja maksat siitä verot. Kaikki voittavat, myös sinä, jolle osoitetaan jotain roskienkeruuta, hiekanlakaisua, suojatievalvontaa koulun vierellä tms. 2 tuntia päivässä.
Millä vuosikymmenellä elät? Vai ehkä jossain kodassa? Tiedätkö, että nykypäivänä hiekat lakaistaan lakaisukoneella. Vai meinaatko, että YT:ssä poispotkitulle työttömälle pitää keksiä lisää kyykytystä ja laittaa harja käteen?
N62, jonka työura katkesi 42 vuoden jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vaihtoehto?
Aiheellinen kysymys...
Työttömyysturva on tarkoitettu työttömän toimentuloa turvaamaan, ei työttömän antamiseksi ilmaiseksi orjaksi jollekin nihilistille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä siitä huolehdi, kyllä siihen väkeä ja organusointia tulee, jos niin päätetään.
Ei kannata heti alkaa tunkea kapuloita rattaisiin, kun ajatus 2 tunnin työnteosta saa hikoiluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia he ovat normaaleissa töissä. Tuon on siis tarkoitus kannustaa ihmisiä työllistymään. Nyt monella tukien varassa elävällä se logiikka menee niin, että lasketaan kaikki tuet ja katsotaan paljonko erotus on kuukausipalkkaiseen hommaan verrattuna, jossa pitäisi tehdä 160 tuntia kuussa töissä. Sitten valitetaan, että tuntipalkaksi jäisi alle kaksi euroa ja jäädään kotiin sohvalle, kun ei haluta vapaa-ajasta ja vapaudesta luopua tuohon hintaan.
Olen 48 v sosionomi. Olen työskennellyt erilaisissa työtehtävissä 14 v alkaen. Myyntityössä, siivonnut, mansikkapellolla, tuote- esittelijänä, turistioppaana, sairaala- apulaisena, välinehuoltajana, laitetestaajana,päiväkodeissa eri rooleissa, ict alalla myyntihallinossa, lastensuojelussa. Nyt haen töitä joka paikasta,.mutta esim lastenhoitajaksi haki 140 muuta ja sairaala- apulaiseksi 120 muuta.
Yhden päivän ja viikon keikkoja en voi tehdä, olen yh ja kun olemme eläneet toimeentulotuella,ei säästöjä ole. Jos menen viikoksi töihin, voi tuet mennä sekaisin 2 kk eteenpäin.
Olet ahkera, tsemppiä hakuihin! Olen huomannut, että noita omaa koulutusta vastaamattomia töitä ei välttämättä kannata hakea. Kun olen hakenut niitä työpaikkoja, jotka vastaavat omaa koulutusta ja tuoreinta kokemusta, niin olen aina välillä päässyt haastatteluun ja edennyt useille hakukierroksille. Mutta jos sopivia työpaikkoja ei ole ollut, ja olen hakenut tyyliin sellaista, jota pystyisin tekemään, ja johon olen muodollisesti pätevä, mutta en ole viimeisten 5 vuoden aikana tehnyt, niin ei ole kutsuttu edes haastatteluun. Sosionomina olet kerta kaikkiaan ylikoulutettu sairaala-apulaiseksi, ja työnantaja ajattelee, että lähtisit kuitenkin heti pois kun saisit koulutusta vastaavan työn.
Jos se työnantaja joka tapauksessa palkkaa määräaikaiseen työsuhteeseen, niin...?? Ja tuskinpa sosionomin koulutus antaa pätevyyttä kyseisiin hommiin, niin eiköhän ap:lla ole koulutus niihinkin. Se, että on myös joku korkeampi koulutus, ei kyllä millään tavalla tee ylemmäksi ihmiseksi, joka ei voisi tehdä myös 'alempia' töitä. Se tässä nyt vähän haiskahti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä siitä huolehdi, kyllä siihen väkeä ja organusointia tulee, jos niin päätetään.
Ei kannata heti alkaa tunkea kapuloita rattaisiin, kun ajatus 2 tunnin työnteosta saa hikoiluttamaan.
Haistappa kuule. Teen 40h viikossa töitä. Jos jatkossa joutuisin ammatissani ja työssäni paimentamaan jotain epämotivoitunutta työttömien joukkoa, että kyllä se nyt vähän mun päätä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä työttömät töihin työttömyystukea astaan eivät ollenkaan tajua miten vaarallinen tuo toive on heille itselleen, sehän johtaisi jossain vaiheessa siihen että heidätkin irtisanottaisiin ja otettaisiin takaisin töihin mutta tukityöllistettynä, siinä vaiheessa saavat heittää hyvästit palkalle ja mukavalle elämälle.
Poliitikkojen sopeutumisrahat pitäisi poistaa, jolloin he joutuisivat maistamaan omien päätöstensä seurauksia. Koska heillä on sopeutumisraha niin heidän ei tarvitse välittää seurauksista kun itse ovat turvassa. Eihän se noin voi mennä, että voi tehdä päätöksiä, joista ei koidu itselle mitään. Eli sitten pitäisi velvoittaa myös poliitikot ja kansanedustajat tekemään vastikkeellista työtä heti kun ei tule enää valituksi ja heti kun ei enää ole töitä. Samat säännöt kaikille. Muuten tuo vastikkeellinen ajatus on tahallinen strateginen halpatyövoiman luominen suomeen jos niitä töitä kerran on tarjota vastiketta vastaan on myös mahdollista tarjota palkkatyötä.
Kuinka moni olisi valmis tekemään töitä pienellä palkalla? Aika moni tekee niin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuki pitäisi leikata sataseen per kk. Ja leikkausta kompensoitaisiin viikoittain jaettavalla ruokakassilla, joka sisältää vaikka kauraryynejä, riisiä, perunoita, herneitä, margariinia, pari litraa maitoa, vehnäjauhoja, lenkkimakkaran, kananmunia, näkkileipää, omenoita ja kirsikkana kakun päälle pari pakettia teemakkaraa ja kilo Oltermannia! Tuo hivakka kustantaisi yhteiskunnalle noin 20 euroa eikä kenenkään tarvitsisi silti nälkää nähdä.
Kiva että kasvavan lapsen pitäisi elää noilla ruuilla. Muutenkin syventää eriarvoisuuden kokemusta kun muut lapset saavat valita kaupasta välillä mitä haluat ja työttömän lapsi saisi vaan tuollaisen kassin. Lisäksi lapseni on autisti ja suolistosairaus hänellä liittyy siihen hyvin valikoiva ruokavalio. Paino ei saisi tippua enempää.
T: työtön yh
Täytyy sanoa että työttömille kovat ajat, kuinka monta vuotta odottelevat aikaa jos saa työtä.Työtä ei ole tarjolla juurikaan,Huonot eläkkeet tulee.Rahaa on hassattu sinne tänne kaikki nämä vuodet.Nyt heikkoosaiset kärsii.Lapset nuoret joilla pitäisi elämä olla edessä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni olisi valmis tekemään töitä pienellä palkalla? Aika moni tekee niin kuitenkin.
Minä olen nyt hakenut sairaalaan hoitoapulaiseksi palkkatuella. Siinä palkka on 2150 e kk. Viimeksi en päässyt, oli 40 muutakin hakijaa. Enemmän siitä jää silti meille lapsen kanssa kuin nyt toimeentulotuella ja työmarkkinatuella.
T: työtön sosionomi
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin. Ja on täysin eri asia itse vapaaehtoisesti hakeutua pienipalkkaisiin töihin kuin se, että pakotetaan tekemään palkattomia töitä.
Ap
Onkohan yleistuki-muutoksen takana jotain tällaista...että enää se ei ole työttömyydestä maksettava, vaan "yleinen" tuki.