*¨*JOULUmammojen ke-to*¨*
En nähnyt vielä uutta pinoa, joten tässä olis sellainen.
Linkki edelliseen;
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10254633&p=2&tmode=1&smod…
Palailen neuvolan jälkeen kirjoittamaan lisää... =)
Kommentit (18)
Ihan ama juttu kun nefilillä! Miks tää tyttö ei nuku??? Täälläkin siis heräillään tunnin-kahden välein, sit tissille, pari hörppyä, nukutaan taas tunti tai max. 2, tissille, ... oon nukkunu viimeks yli viikko sitten yhteen menoon huimat 3h :P Vähän alkaa väsyttää. Kellään mitään neuvoja?
Nyt ei jaksa tääkään mamma enempää, nefilille ja saarakselle vielä tsempitykset, tiedän fiilikset tasan tarkkaan :D Tosin tää varmasti on helpompaa meillä kun ei oo muita muksuja..
-nesselia ja nukkumaton Venla 14.12.
Täällä näyttää olevan liikkeellä valvomistautia muillakin.
Me oltiin viikonloppuna reissussa ja reissu meni itsessään ihan hyvin mutta molemmat pimut saivat flunssan.
Nyt varsinkin tämä pienempi on tosi kiukkuinen hereillä ollessaan ja uni on tosi takkuista. Äskenkin nukkui ekoja päikkäreitä peräti 20 min kun normaalisti vetelee n. 1 1/2 h... Itellä univelka senkun lisääntyy, sukujuhlissakin kun tuli valvottua aamu kolmeen!
Ainaisessa rahapulasta päästäkseni tai ainakin sitä helpottaakseni oon alkanut myymään pikkuhiljaa neidin pienimpiä vaatteita pois. Mites muut, myyttekö, kierrätättekö vai säästättekö tulevaisuuden varalle. Meillä on lapsiluku nyt täynnä.
Äh, ei pysty keskittymään tähän kun toinen kitisee/huutaa väsyneenä tässä sylissä.
Palaillaan...
väsyKatju ja kiukkuinen nuhanenä
...miten aika juoksee niin nopsaan :o
Jaksamisia kaikille väsyneille *lähettää energiaa*. Näin ihan sivullisena kuulostaa siltä ettei lapsella olisi nälkä vaan haluaa vaan tissiä nukahtaakseen uudestaan? Elikkä valmis kierre... Auttaiskohan jos isä hyssyttäisi tai taputtelisi uneen yöllä niin ei olisi sitä maidon tuoksua siinä? Ja aina parempi jos äiti nukkuisi toisessa huoneessa. Ystäväni teki näin ja siinä meni kolme yötä mutta sen jälkeen nukkuikin sitten koko perhe :) Eikä imetys loppunut siihen vaan jatkui kunnes poika oli puoltoistavuotias :)
Mulla on ollut tänään huono aamu :( Koira nuoli Akselin kasvoja eikä uskonut kieltoja ja lopulta korotin ääneni ja käskin piskin pois koko huoneesta. No, sehän meni suorinta reittiä mein makkariin ja kusi sänkyyn! Uskokaa että on todella mukavaa pestä koiran kusta runkopatjasta... mrrr...grrr... !! Tekisi mieli hirttää koko piski palleistaan tohon pihamäntyyn!
Akseli on entisensä :) nauraa ja juttelee kaiken hereilläoloajan :) rähinää syntyy vaan kun ei pääse etenemään samaan tahtiin kun pallo menee karkuun :)) Ei raukka vieläkään jaksa kun muutaman kymmenen cm edetä :)) Mahtavat naurut pojalta pääsee kun isot sisarukset tulee koulusta - - voi sitä ilon määrää :))
Ei mutta nyt menen jatkamaan sen sängyn pesemistä, eiköhän se aine ole jo vaikuttanut tarpeeksi...
RauPotar ja Akseli
heippa!
onneksi meillä nukutaan yöt hyvin. lenni menee nukkumaan siinä 8-9 aikaan illalla ja herää aamulla 7 jotakuinkin syömään ja siitä nukkuu ehkä 8 asti.joskus ysiin. mut noi päiväunet on nykyään mitä on.
meikä repi eilen letit pois päästä ja ETTÄ ON ANKEE oma tukka. aivan järkky hampsotus. on katos tottunu tollasiin tuuheisiin pehkoihin niin nyt tää oma letti on niinku niin kämänen ett hoh hoijaa.ei huvita ees liikkuu missään. kait se pitää ruveta kehittelemään uutta tukkaa taas. mulla on melkein aina jos jonkinmoista väkerrystä hiuksissa. niille keille kuvan oon laittanu niin näki millanen väkerrys oli viimeksi ;)
noihinki jää koukkuun,ei osaa olla ees omalla tukalla :/ ja mullahan noita eri päitä ja värejä on ollu niinku laidasta laitaan. kaverit jo tietääkin että seuraavana saattaa olla ties millanen tukka kun vastaan tulee. mulla on ollu tummaa,vaaleeta,pinkkii,mustaa....on ollu lettii,nuudelii,rastaa.kerrampa vetäsin kaljuksikin :D mikä ei ollu kyl mikään hehkee (mut pakon edessä koklasin ku oli niin kämäsessä kunnossa oma)
mitähän sitä seuraavana päähän laittais? en tiiä...mut tää on kyl nnyt niin väsyneen kotiäidin näkönen ett huh huh!!
Niin, luin viimeisen tekstini nopeasti lähettämisen jälkeen. Että voikin yhden kirjaimen unohtaminen muuttaa virkkeen sävyn tyystiin. Kun sanoin, että tyttö pännii, kun ei pääse liikkumaan, niin sehän tarkoittaa ihan toista kuin oli tarkoitus kirjoittaa: tyttöÄ pännii, kun ei pääse liikkeelle. Anyway, kylläpä sitä itsekin osaa mielessään jo korjata teidän muidenkin kirjoitusvirheitänne. :-D
Sitten vähän omaa napaa ennen vieraan tuloa.
Meillä on päätetty aloittaa [b]kiinteät[/b] ensi viikolla ihan 5 kk synttäreiden kunniaksi. Minua alkaa rasittaa tämä ainainen imetys, joten ihan sen takia. Onhan tuo tyttö jo muutenkin niin iso. Neuvolassa oli viimeksi 6,8 kg. Pituutta oli 63,5 cm. Eilen sitten miehen kanssa mitattiin, niin saatiin mitaksi 66-67 cm. No, ehkä uskallamme venyttää kinttuja vähän terkkaria ronskimmin.
Sua ei varmasti, [b]RauPotar[/b], naurata, mutta minua alkoi naurattaa kuvaus koirasi puuhista ja uhkailuistasi. :-)
[b]Tsemppiä kovasti teille, jotka nukutte huonosti![/b] Kaikki sympatia on puolellanne!
Meillä nukutaan nykyään ehkä 9 h yössä. Yleensä syödään kaksi kertaa ja yhden kerran tulee pärähdys, kun neito täytyy kääntää masulleen. Päivällä se onnistuu vähän liiankin liukkaasti, mutta yöllä ei oikein ilman apuja.
Tyttö on kääntynyt nyt masulleen jo kohta 2 kk. Vielä ei ole oppinut kääntymään masulta selälleen. Sitä tässä on odotettukin, sillä temperamenttista pikku likkaamme pännii suunnattomasti joskus masullaan. Itse asiassa etenkin illat sujuvat nykyään aika usein karjuntaharjoitusten merkeissä. Hän haluaisi niin kovasti jo päästä eteenpäin. Ennätys on tähän mennessä puoli metriä, mutta yleensä tyttö jää kuopimaan paikoilleen. Isoveli oli ihan eri rataa...
Jep, koko viikko on mennyt matalalennossa. Eilen shoppailin kaverini kanssa koko päivän. Tyttö sai nyt sitten ihan H&M:ltä ihan ensimmäiset tossut/kengät. Ovat aivan ihqt!
Mutta nyt on lopetettava runoilut.
Vielä kerran tsemppiä väsyneille äideille.
[b]Pimmi[/b], erityisterkut sinulle!
Iituli
Aikas hulabaloota on täällä ollu, enkä ole koneelle ehtinyt. Mies oli 2vk sitten neäleikkauksessa eikä toipuminen ole sujunut toivotusti. Nenä on kovasti vuotanut verta ja viime la joutu lähtemään ihan ambulanssilla taysiin. Nyt tilanne vakaampi, mutta mitään ei saa tehdä ja verenpaine ei saa nousta eli stressata ei saisi, mut se on varmaan aika hankalaa täällä meillä;-) Tuo 3 v. pojumme sai neurologilta viime viikolla diagnoosin " ADHD-oireet" , mutta tuon ikäisillähän sitä ei vielä diagnosoida, 5 vuotiaana vasta. Nyt sitten meillä on 3 viikon uniseuranta (on aina nukkunnu super-huonosti) ja koitetaan luoda kotiin täysin samanlaisina toistuvia rutiineja, jotta saadaan täällä asiat paremmin onnistumaan.
Mulle koko ADHD on aika uutta ja yllättävin tietoa on ADHD-lasten aistien herkistyminen. Siksi poju ei halua katsoa muumeja, kuunnella musiikkia tai kävellä meidän uudella oranssi-keltaisella matolla, kun se on hänen mukaansa " kuuma" . Aistit on näillä lapsilla herkkiä ja aiheuttavat voimakkaita tunnereaktioita. Tavallaan helpottavaa, kun pikkuhiljaa alkaa ymmärtää, että mitä kaikkea tuolla pojun päässä oikein liikkuu!!
Nesselialle ja Nefilille toivoisin minäkin parempia öitä! En osaa teitä neuvoa, mutta meidän mikki ainakin nukahti mielellään pullolle (kun siis imetys jo historiaa) vaikkei nälkä ollukaan. Pari yötä tarjoilin tiuhempaan tuttia, mutta kun ei huudoksi menny, niin päästiin yösyöpöttelystä jo muutama viikko sitten. Kun nukkuminen ja syöminen erotettiin täysin toisistaan, paranivat yöt huomattavasti! Nykyisin mikki herää yleensä aamuyöstä kerran ja silloin riittää tutin antaminen. Nyt nukkuu 20-05.20 ja koitetaan rytmiä vähän myöhäistää, mutta sitkeessä tuntuu olevan. Pitäis saada tuohon kuuden pintaan vielä pienet päikkärit, jotta jaksais valvoa noin 21.asti.
Mutta nyt siis taas kotihommiin - niitähän täällä piisaa.
Aurinkoista loppuviikkoa! Ja iloa elämään, nyt on kevät!
t.päivikki
Äidin pieni kakkiainen nukkui viime yönä klo 21.15-7.45! Alkoi tympiä jo tuo viiden kuuden aikoihin herääminen. Tsemppiä kukkujille, minäkin olin eilen valmis " vaihtamaan" vauvan, päivä tuntuu melko pitkälle kun viideltä herää. Ja kaiken lisäksi mies tuli klo 20 töistä, joten aika väsynyttä/kiukkuista/ärtynyttä rouvaa oli kotona vastassa.
Meillä syötiin eilen perunaa. Päivä oli niin ankea narisevan poikasen kanssa, että yhtäkkiä päätin, että nyt pottu kiehumaan. En tiedä johtuiko pitkät yöunet sitten siitä vai mistä? Ensimmäinen lusikka meni kuin vanhalta tekijältä, avasi suun ja nielaisi nätisti. Sen jälkeen alkoi järkky kakominen ja yökkäily. Lopuksi poika pulautti kaaressa kaikki ulos. Aikamoinen sotku 2tl peruna-äidinmaitosekoituksesta, sitteri, vaatteet ja parit sideharsot. Mukavaa oli, että poika työnsi nyrkit suuhun ja hieroi sitten hiuksiinsa ja naamaansa perunavellit. Pakko oli tyyppi heittää vannaan pesulle jotta saatiin peruna raaputettua irti. Tänään sujui jo paljon paremmin, pulautti hieman, mutta sitten alkoi menemään. Mitäköhän tuollaisen pienen ihmisen vatsassa tapahtuu kun yhtäkkiä alkaa valumaan pottua sisuksiin? Sattuukohan se? Onko tuollainen kakominen normaalia? Muistelisin, että tytsy vaan purskutti soseet ulos, mutta ei yökkäillyt.
Aloitin eilen tekemään Akselille " ison pojan" huonetta(kun kerran syö jo ihmisen ruokaakin), ruuvasin hoitotason irti lipastosta(sydäntä riipien ja miettien, tarvitseeko tätä meillä enään), laitoin lack-hyllyn seinälle, jotta kaverin kaikki nallet ja koriste-esineet mahtuvat esille. Nyt vielä parit taulun kiinnikkeet ja avot!
Ensi tiistainahan on helsinki-treffit, laittakaahan kuvia tulemaan, niin minä laitan sitten meidän kuvan takaisin päin. kirsikkka34 ät hotmail.com Muutenhan joku eksyy vielä vääriin porukoihin. ;)
Kävin tänään marimekossa katselemassa kevät-ihanuuksia, varasin yhden mekon, jos vaikka äitienpäivälahjaksi... :D Ihania vaatteita oli pienille, valkopohjaiset päärynämekot pienille tytöille olivat aivan syötäviä!
Mitä ajattelitte antaa mummoille äitienpäivälahjaksi? Itse tilasin lapsista otetusta kuvasta vähän isommat kopiot, laitetaan joihinkin kivoihin kehyksiin. Vähän mielikuvituksetonta, mutta varsin toimivaa.
Mistä tuli mieleeni, että naapurikaupungin lastentarvikeliikkeessä oli aika ihana juttu, taulu, jossa oli n. 10 lokeroa kipsivalokselle. joka otetaan ilmeisesti muutaman kuukauden välein vauvan jalasta. Näytti valmiina aikas söpöltä...
Nyt taidan mennä vähäksi aikaa pitkäkseni, kun pikku-ukkokin otti ja nukahti. Voimia siskot, kyllä ne lapset joskus nukkuu. Jos ei nyt niin teininä sitten. Vitsivitsi.
Kirsikka ja pienisuurimies " inana Akke-vauva" (Ystäväni 1v 4kk pojan nimitys Akselista)
.... hopsasaa, taas oli sormet nopeammat kuin aivot...
Voimia niille jotka valvovat yöt pikkuihmisten kanssa!!! On kyllä tosi hankala sanoa mikä auttaisi vuorenvarmasti, ja jos tietäisi niin sillä varmasti löisi rahoiksi :)
Meillä nukutaan päivällä ja yöllä, yöllä 23-07, päivällä 9-11 ja 13 => joskus jopa klo 17 saakka. Jos antaa maidon päikkäreille mennessä niin Joel posottaa 4 tuntia mutta jos mennään lempeästi oman syöttörytmin mukaan niin esim. aamulla syö klo 7, menee nukkumaan klo 9 ja herää syömään klo 11. Jos antaa maidon klo 9 niin nukkuu klo 13 saakka jne, eli meillä syödään aika tasan neljän tunnin välein. Aina kun joku muu hoitaa niin teen hoito-ohjelman jossa syönti 4 tunnin välein ja jos nukkuu syönnin ohi niin saa nukkua niin kauan kuin haluaa jolloin taas vastaavasti päivän muut ruuat siirtyvät. Esim. klo 7 syönti, klo 9 unille ja nukutaan n. klo 11 saakka jolloin syödään perunaa ja maitoa, nukkumaan klo 13 ja nukutaan sitten klo n.15 saakka jolloin syödään maitoa, hereillä pari tuntia, 15 min tirsat ja sitten syödään taas klo 19 puuroa, sosetta ja maitoa, hereillä klo 23 saakka ja syödään vielä iltapalaksi maitoa. Ehkä kannattaisi kokeilla vastaavanlaista päivärytmiä jossa on 5-6 ruokailua päiväsaikaan. Isompienkin lapsien kanssa mennään samantapaisella " ruokarytmillä" elis yödään neljän tunnin välein. Minä olen tämmöinen " kontrollifriikki" mutta olen sitä mieltä että asiat luistavat paremmin kun on tietty päivärytmi jokaisella perheenjäsenellä. Anna Wahlgrenin " LAPSIKIRJA" :ssa on hyviä esimerkkejä ruokarytmeistä ja niiden merkityksestä lapsille => suosittelen taas jälleen kerran ko. kirjaa :)
Sain eilen tädiltäni kolme jätesäkillistä herttavuorenkilpeä ja olen aamun kuokkinut ja kaivanut pihalla. En ole mikään varsinainen viherpeukalo, kaivan vain kuopan, heitän kasvin siihen, peitän, toivon ihmettä ja vesisadetta seuraaviksi päiviksi jottei tarvi kastella.
Jaahas, Joel heräsi uniltaan....
MrsCruiser
Eli muutto on suoritettu ja nettipimennosta pääsee taas käymään teitä moikkaamassa! Olikin jo ikävä! =)
Tänään on ollut aika hurja päivä. Käytiin pankissa allekirjoittamassa lainapaperit (ei kiva) ja sit neuvolassa meillä oli käynti hammashoitajalla ja terveydenhoitajalla eli siellä meni 1½h. Neiti oli niin väsyksissä, nukahti autoon ja sain vain nostaa vaunuihin jatkamaan unia. Nukkuu vielä. Koko päivä ollaan oltu liikenteessä.
Painoa neidille oli tullut [b] vain [/b] 145g neljässä viikossa!! Eli paino nyt 6200g, pituus 65.5cm. Mistä voi johtua, kun neiti syö niin hyvin mun mielestä?! Luulin että ainakin 500g olis tullu kun niin on ennenkin ja nyt syödään jo kiinteitä. Th ei moittinu eikä mitään, sano vaan että omaa käyrää tekee -10 ja -15 välillä. Ite vaan mietin suuresti. Ihan pirteä ja liikkuisa neiti on että varmaan kuluttaa paljon, mutta kuiteski. Nyt pitää sit antaa 2 peruna-annosta päivässä. Yks liha-ateria ja yks kasvisateria. Ja puuroa yöksi niin kuin tähänki asti. Ja imettää siinä välissä. Piikkikin annettiin, eikä neiti meinannu siitä mitään. Tosi hyvin meni, oli kai niin väsyksissä ettei jaksanu edes huutaa.
Moni nukkuu täällä huonosti. [b] Tsemppiä [/b] teille! Me nukuttiin viime yönä 7h putkeen, mikä on tosi harvinaista. Minä tietysti nautin suuresti! Yleensä meilläkin ruvetaan " juttelemaan" sängyssä 5-6 välissä, nuku siinä sitten. Ja yöllä herätään 1-2krt. Mutta kunhan neidille tulee 6kk täyteen meillä ryhdytään pitämään unikoulua, sit saa kyllä yöheräämiset loppua. =)
[b] Raupotar [/b] Minuakin huvitti tekstisi koirasta miten laitat koiran ulos roikkumaan, sua tietysti ei huvita yhtään siivota sen jälkiä. Meidän koissu oli vieny leipäpaketin pöydältä (tehnyt sen viimeksi joskus pentuna, on nyt 5½v) protestiksi uudesta kodista ja siitä että hänet jätettiin kotiin koko päiväksi. Puolet syöty ja puolet murustettu ympäri taloa. =) Meidän piskiltä on vaan pallit viety että on vaan tyhjät pussit mistä roikottaa. =))
Niin, mein neiti on oppinut [b] kiljumaan [/b]. Aivan kamala kiljuminen välillä, vaikkei ole tylsistyny tai mitään muutakaan. Kiljuu vaan leluilleen. =) Et sellasta.
[b] Päivikki [/b] ADHD:sta, tuttavan pojalle (6v) tehtiin diagnoosi ja niillä on ruvennu meneen aika hyvin diagnoosin jälkeen. Pääsevät paremmin yhteisymmärrykseen pojan kanssa kun vanhemmat nyt ymmärtävät mistä tempperamentti johtuu. Toivottavasti teilläkin alkaa sujua paremmin vaikkei diagnoosia vielä ole tehtykään. Ainakin ymmärrätte kenties poikaa paremmin. =)
Nyt lenkille koiran kanssa ja nauttimaan ihanasta auringonpaisteesta. =)
rusina & M 5kk 4päivää
Äkkiä vähän kuulumsia kun Nemo nukkuu iltatirsat.
Ihan ekana jaksamista valvoville! Meillä oli alussa ihan samanlaista, varsinkaan päivisin ei ukko juurikaan nukkunut ja yölläkin söi tosi monta kertaa. Sitten yöt rupesivat parantumaan itsestään mutta päiväunet jatkuivat lyhyinä. Nyt ihan muutamana viime päivänä on kuitenkin nuo päiväunetkin alkaneet pidentymään, kun aikaisemmin nukkui noita puolen tunnin tirsoja niin nyt menee joskus jo 1,5 h tai enemmänkin. Mä kanssa vannon tuon säännöllisemmän päivärytmin nimeen! Jossain vaiheessa aloin vaan pistämään Nemon kahden tunnin välein nukkumaan vaikka ei väsyneeltä vaikuttanutkaan, nukkui sitten kymmenen minuuttia tai enemmän. Nyt on alkanut tuottaa tuloksia vaikka aika kauan siihen menikin! Nyt Nemo nukahtaa minuutissa (ihan oikeasti) ja nukkuu rauhassa muuallakin kuin kainalossa...
MrsCruiser kirjoitti ruokarytmistä... Nemo syö neljä kiinteää ateriaa päivässä, ruoka-ajat on noin kolmen tai kahden tunnin välein. Aamupuuro syodään klo 11 (joo, tiedän että on myöhään mutta Nemo herää usein vasta silloin), päivällä sosetta klo 14 ja 17, maitoateria klo 19 ja iltapuuro ja velli 21. Kaikilla aterioilla sitten lisäksi vielä maitoa. Sitten nukkumaan, herää syömään kerran yleensä 4 ja 6 välillä jolloin otan viereen jatkamaan unia, ja sitten herääkin vasta 9-11. Eli ihanasti menee meillä nykyään!
Vauvanvaatteista, mä säästän, joko omalle seuraavalle tai läheisille annettavaksi. Iso osa Nemon vaatteista on miehen vanhoja sieltä 70-80 -lukujen vaihteesta niin ei niitä kyllä raaski pois myydä... Monissa on vielä miehen nimikin kirjailtuna!:) Mä aina ihastelen kun anoppi on säästänyt kaikkea tuollaista, just saatiin kasa vanhoja froteisia ruokalappuja.
Hyvä Päivikki että saitte vähän selkoa isomman lapsen tilanteeseen. On varmasti helpompaa suhtautua ja edes yrittää ymmärtää pienen ajatusmaailmaa.
Äitienpäivälahjaa oon minäkin yrittänyt miettiä mutta mitään en keksi... Annettiin Nemon jalan kuvat jo joululahjaksi, joten se idea on käytetty. Haluaisin kuitenkin että Nemo osallistuisi jotenkin lahjaan, ja mietinkin pienen taulun maalaamista sormiväreillä. Tai sitten viedään vaan itsemme.
Me ollaan miehen kanssa ehkä maailman huonoimpia siivoamaan, aina läytyy jotakin paremaa tekemistä. Eilenkin just kun olin nostanut kaikki tavarat pois lattialta sohvalle ja alkamassa imuroimaan, löysi mies jostakin saippuakuplia. Siinä siitten jäätiin puhaltelemaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa, Nemo kyllä silmin nähden nautti! Istuttiin Nemon viltin vieressä lattialla ja oltiin yhdessä. Puolustelen tätä yleistä sotkua sillä, että Nemolle se yhdessäolo on paljon tärkeämpää, ihan sama miltä kotona näyttää. Kyllä niistä pienistä saippuakuplahetkistä jää kuva alitajuntaan, ja juuri niistä rakentuu onnellinen lapsuus. Laatuaika kunniaan!
Nyt kuuluu heräämisen ääniä, ja on kello seitsemän ruoka-aika. Huomiseen!
Tinnis & Nemo
Onpas täällä vielä rauhallista! Täytyy hieman nostaa pinoa ettei kadota täysin. =)
Meillä meni viime yö ihan hyvin vaikka neiti sai neuvolassa piikin. Laitoin kuitenkin yöksi supon varmuuden vuoksi. Mä ajattelin kans että pitäiskö lisätä neidin ruokavalioon tuo aamupuuro, kun paino ei oikein tahdo nousta. Jos mekin yritettäis vähän samankaltaista ruokrytmiä kuin tinniksen perheessä. Aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro + maitoa siinä välissä.
Eilen kävin uimahallissa hakemassa neidin sukelluskuvan vauvauinnista. Oli komia!! =) Syksyllä saadaan varmaan ottaa toinen jos jatketaan ryhmässä. Nyt pitää vaan käydä ostamassa hieno albumi minne saa kaikki uintikuvat. Otettiin aika reippaasti ja tietysti piti kehittää melkein kaikki. Se hyvä puoli digikamerassa on että kuvia voi räpsiä mielin määrin, mutta sit niitä ei kuitenkaan malta poistaa vaan kaikki " huonot" tulee myös säästettyä. Ainakin meillä ja aika paljon tulee myös kehitettyä niitä, vaikka moni kuvista on aika samanlaisia. Miten muilla mennyt vauvauinnissa? Onko kuvia otettu?
Jaahas, joku vääntää kakkaa tossa lattialla.. =) Pyllypesulle siis!
rusina & M 5kk 5päivää
Pyrähdänpä minäkin täällä siivouksen välissä :) Kummasti tuo aurinko antaa voimia: touhuan pihaa ja terassia sekä siinä samalla sisälläkin paikat kuntoon ja tietenkin pyykinpesukone laulaa omaa lauluaan niin kun varmaan kaikissa perheissä :))
Eilen päiväkärryilyllä kävin ostamassa ison orvokkipuskan tohon terassille ja tietty nyt se pitää pestä kun muuten kukka ei pääse ihan oikeuksiinsa :o Eilen Aksulla oli outo päivä: nukkui päikkäreitä vaan kolme kertaa vajaa tunti :o normaalisti vetäsee aamupäivällä kolme tuntia ja iltapäivällä pari. No, maailma on niin täynnä ihmeitä ettei aikaa vissiin viitsi tuhrata nukkumiseen :))
Tämä " Anna Wahlgren" -äiti ei ole lukenut ko kirjaa vaan vetäsee hatusta kaikki ruokaopit tai no... annetaan kunnia sinne minne se kuuluu: ammoisina aikoina saatuun oppiin lastenhoito-opin tunnilta ja tuon tyttären ajoilta keskolan hoitsuilta :) Sopivassa suhteessa, itselle ja mein perheelle parhaiten sopivat opit otetaan vastaan, sekoitetaan, höystetään huumorilla ja nautitaan terveellä järjellä :))
Tjaah, luulenpa ettei tuo vahakangas leikkaannu tuossa itsekseen: pika-apua terassin pöytään ennen kun saan riivittyä rahat kokoon uutta pöytää varten ;)
Palaillaan ja mukavaa touhutorstaita :))
RauPotar ja Aksu Akselsson
No, nyt liityn väsymystään valittavien äitien kerhoon minäkin. Kyllä huomaa eron, jos on joko 1-2 herätystä yössä tai sitten kolme herätystä. Tietenkin siinäkin on eroa, herääkö syöttämään vai vain kääntämään tytön masulleen nukkumaan.
Meillä nukahdettiin eilen joskus puoli 12:n aikaan illalla, syötiin eka kerran jo puoli 2:lta, ja siitä sitten vielä kaksi kertaa ennen kuin noustiin ylös klo 9, jolloin taas piti saada tissiä! Että väsyttää! Tosin ihan varmasti vielä enemmän väsyttää niitä, joiden tissitakiaiset herättelevät vielä useammin. :-(
Päivikin poika oli tainnut saada ainakin melkein diagnoosin. Hyvä, että oireet/asia on saanut nyt nimen. En kyllä osaa edes kuvitella, mitä kaikkea ADHD tuo tullessaan. Haluaisitko kertoa, [b]Päivikki[/b]?
Takaisin noihin yöuniin. On kyllä jännää, miten joillakin lapset nukahtavat väkisin jo klo 20. Meilläkin otetaan joskus illansuussa pienet unet, mutta ihan pomminvarmasti tyttö kyllä herää niiltä. Ei puhettakaan siitä, että nukahtaisi kovin varhain. TÄSSÄ asiassa on tyttö isoveljensä kaltainen. Tosin onneksi sentään on viime aikoina alettu myös herätä myöhemmin eli meillä nukutaan nykyään usein 9,5-10 h unia öisin. Siitä en edes uskalla haaveilla, ettei herättäisi öisin. Vähän b]käy kateeksi[/b] ne äidit, joiden vauvat nukkuvat joko yönsä kokonaan ja/tai sitten nukkuvat todella paljon vuorokauden mittaan. *hiukan vihreänä virnistellen*
Sara on muuten nyt pari kertaa [b]kääntynyt masulta takaisin selälleen[/b]. Tosin se on ollut ennemmin varmasti vahinko, mutta uskon, että aika nopeasti käännytään ihan tietoisestikin selälleen. Tytöltä ei pakkivaihettakaan puutu, sillä nyt pakitetaan masullaan jo jonkin verran.
Eilen jaksoin käydä b]kuntosalilla.[/b] Ai, että teki hyvää! Ensinnäkin itse liikuntaa tuntuu hyvältä, toisekseen tuntuu mahtavalta päästä yksin liikkeelle. :-) Alan vähitellen taas jäädä koukkuun liikuntaan. Tosin en pääse salille kuin kaksi kertaa viikossa, mutta hyvä niinkin! Olen vähän sellainen " mihin hullu rupeaa, siihen se repeää" -tyyppi eli tekisi mieli käydä 3-4 kertaa. Haikeana vähän muistelen aikaa ennen lapsia, jolloin saattoi käydä tuon 3-4 kertaa viikossa uimassa ja salilla. Ollapa edes sellainen kroppa kuin silloin oli. Mutta eipä sitä tämän ikäisenä kahden lapsen äitinä voi kuin haaveilla selvästi erottuvista lihaksista... No, kunhan nyt mahtuisi samoihin vaatteisiin kuin ennen tyttöä. Sitkeässä ovat muuten ne pari viimeistä kiloa. Tosin kiloille on ihan sama, kunhan olisi vähän paremmassa kuosissa muuten! Mutta nyt tarpeeksi tätä asiaa!
Tervetuloa, b]Rusina,[/b] takaisin linjoille!
Nyt lyö sutia muistin kanssa enkä enää muista, mitä pinoissa on puhuttu, joten lopetan runoilut tähän.
Iituli + tyttö reilua viikkoa vaille 5 kk
Nauratti tuo Iitulin haikea vuodatus :
" Ollapa edes sellainen kroppa kuin silloin oli. Mutta eipä sitä tämän ikäisenä kahden lapsen äitinä voi kuin haaveilla selvästi erottuvista lihaksista..."
Älähän Iituli huoli, meitä on täällä monta samanlaista jopa kolmen lapsen äitiä jotka tuskailevat saman asian kanssa :) mutta tarviiko sitä enää olla niin sutjakassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten? " Kadonnutta nuoruutta" ei saa enää takaisin mutta tietenkin kannattaa nauttia nyt tästä iästä ja ajasta. Minunkin mieheni totesi viime viikolla valokuvia katsoessaan että kylläpä näytit nuorelta noissa kuvissa.... minä olin hieman järkyttynyt - luulin näyttäväni vielä samalta, ilmeisestikään näin ei ole ???
Kun lapset kasvavat ja täyttävät joka vuosi vuosia niin se tuntuu luonnolliselta mutta minä ainakin olen samalla unohtanut sen että vanhenen itse samaa tahtia... Hui! Kymmenen vuotta tosiaan on " kadonnut" jonnekin, vanhin lapseni täyttää tänä vuonna kymmenen. Samalla harrastukset ovat muuttuneet, kummasti se kukkapenkkienkin kaivelu on alkanut kiinnostaa.
Me olemme lähdässä lauantaina tuttavapariskunnan kanssa ulos syömään ja varmaan sitten jatketaan matkaa jonnekin... Olen viimeksi ollut " ulkona" vuoden 2005 pikkujouluissa ja jännittää jo valmiiksi, ja apua - mitä sitä laittaisi päälle? Lapset menevät mummolaan, vanhemmat miehen äidin luo ja pienin jää naapuriin oman äitini kanssa.
Mutta nyt taas kukkapenkkien kimppuun :) On kuulkaa ihanan näköiset kynnenaluset tällä mammalla....
MrsCruiser
Niin pikkuinen pino et vaatii selvästi täytettä :D
Meillä ei edelleen nukuta, mut sehän ei ole mitään uutta. kerran tunnissa herätään yhä, mut muutosta on ilmassa Adam on oppimassa tutille.. ehkä saan sen vaihdettua tissin tilalle? Unikoulua meillä ei tulla tekemään missään muodossa, yrittiin kaikki mahd. variatiot kakkosen aikana ja mikään niistä ei tehonnut! heräilyt loppui kun imetys loppui 1v3kk ikäisenä.
Kirsikka vieläkö Akseli kakoo perunasta? millä muusaat potun? olisko teidän poju samallainen sihti kurkku kuin Adam? Meillä käy vain koneellisesti soseuttettu ruoka.
Aikaan ennen lapsia..hmm.. oli se kroppa tietysti kiva ja oma aikakin kelpais. Nyt lenkillä pitää käydä (siis jos haluaa mennä yksin) tos illalla ysin jälkeen, puutarhan hoito se tääläkin alkaa olla se mitä voi " harrastaa" . Mistään kuntosaleista tai muusta on turha haaveilla. viim. kun kotoa poistuin oli poju huutanut koko sen ajan mitä olin pois.
No, taas tää meni marinaksi vaik iloisesti oli tarkoitus kirjoitella.
Taitaa olla parasta pitää pieni tauko ja palailla kun on jotain positiivista sanottavaa...
nefili ja Adam 4kk ja jotain päälle
Aurinkoista päivää mammulit!
Akseli viihtyy hetken itsekseen, lelut on korissa ja hän purkaa ne kaikki pois ja sitten pitääkin jo mennä jonkun viihdyttämään. Eilen hänellä jäi sormet korin verkon väliin ja oli ihan ihmeissään kun käden mukana tuli koko kori.
Nefili: Akseli söi tänään piltin peruna-kukkakaalisosetta ja ei oksettanut yhtään! Nauratti vaan. Ilmeisesti siksi oli kivaa, kun oli tasaista ja sileää. Purkkiruokarules! Ihan haarukalla ja äidinmaidolla sitä perunaa muussasin, en konetta viitsinyt ottaa esille sen puolikkaan perunan takia. Täytyy sitten jossain välissä tehdä isompi satsi ja sekoitella kaupan ruokaa ja omaa, että syö sitten molempia. Meidän tyttönen ei suostunut loppujen lopuksi syömään kuin kaupan sössöjä, mutta ihan hyviä lapsia purkkiruualla kasvaa, kasvaahan???
Tekipä terää, otin puolen tunnin kauneusunet Akselin kanssa, jaksaa sitten katsoa euroviisujen semifinaalin. Miks sen pitää alkaakin jo niin myöhään?
Oma kroppa: Jotenkin vanhemmiten tulee suvaitsevammaksi itselleen, olihan se kiinteä paketti ihan kiva, mutta tämä nyt on tätä aikaa hetken aikaa ja sitten joskus on taas enemmän aikaa itselleen. *toiveajattelee*
Nyt täytyy mennä laittamaan perheelle ruokaa, etteivät syö kynsiään.
Kirsikka ja Akseliiii
Täällä on Lumi siis kipeenä, pikkuinen ryki eilisestä, yölläkin heräs rykimään, ja nuhaa on ja kuumetta oli päivällä 38.3 kainalosta mitattuna. Käytiin lääkärissäkin, kun Lumin kakka on edelleen löysää ja vihreää, tulee muutaman kerran päivässä. Lääkärinä oli 20-v. tyttö, joka ei sit osannu sanoo yhtään mitään, arpo et mahatautia tai sit vaan flunssaa ja et tulkaa uudestaan, jos kuume pitkittyy... Ja ajat oli tunnin myöhässä, mukava saada-ei yhtään mitään- kun kuumeisen lapsen kanssa odottelee tunnin aulassa.. No, en tiedä mitä ois pitäny saadakkaan, ehkä lääkäri ois voinu ees vilkasta korviin tai jotain.. Mut tämä ns.lääkäri oli vaan kummissaan, et voiku on pieni vauva, eikä sit mitään... arg.. toivottavasti pikkuisen olo helpottas...
Annetaan vähän käyttetty vauva... tai vaihdetaan hyvin nukkuvaan..:D
Miks toi poika ei nuku?!?! Alkaa olemaan voimat aika vähissä, kun yöt on niin surkeita. Meillä ei nukuta tuntia pitempään kerralla, sit tissille ja taas nukutaan tunti ja taas tissille jne. Ei auta perunat eikä vellit...joskus kauan sitten herra nukkui pari yötä yhdellä heräämisellä, nyt se on vain etäinen muisto. Anteeksi tämä omanapainen valitus...
En edes muista mistä ollaan edellisessä pinossa puhuttu, väsymyksen piikkiin pistän sen. Saaraks tais kärsiä vahän samoissa pulmissa, voimia sinne. Nyt mä lähden pihalle josko raikas ilma herättäis...
nefili ja yökyöpeli Allu