Miten sieltä Maisasta saa varattua terveyskeskukseen lääkäriajan?
Kommentit (21)
Laita omalle terveysasemalle viesti, vastaavat, ja asiasi etenee. Tai jos on akuutinpaa, soita aamulla, numero löytyy oman ta:n tiedoista.
Ei mitenkään, ellei sulle henkilökohtaisesti ole avattu mahdollisuus varata lääkärin aikaa sieltä. Lääkärin ajat menee hoitajan hoidontarpeenarvion kautta, ei niitä voi itse varata pääsääntöisesti.
Vierailija kirjoitti:
Laita omalle terveysasemalle viesti, vastaavat, ja asiasi etenee. Tai jos on akuutinpaa, soita aamulla, numero löytyy oman ta:n tiedoista.
Ai. Luulin, että siellä on joku sellainen ajanvaraussysteemi kuten yksityisillekin. Pitää laittaa viestiä sitten tai soitan. Onko se vielä niin, että vain aamulla on soittoaika?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, ellei sulle henkilökohtaisesti ole avattu mahdollisuus varata lääkärin aikaa sieltä. Lääkärin ajat menee hoitajan hoidontarpeenarvion kautta, ei niitä voi itse varata pääsääntöisesti.
Voiko hoitajalle sitten varata aikaa? Mitä hyötyä siitä koko maisasta sitten on jos siellä ei voi aikojakaan varata?
Sieltä voi varata joitain aikoja esim. rokotukseen tai lapsen ikäkausihammaslääkäriin. Sieltä voit tarkistaa jo varatun ajan, täyttää esitiedot käynnille, nimetä lähiomaiset, tehdä oirekartoituksen, jonka pohjalta sinuun ollaan yhteydessä jne.jne.
Mutta varmasti tiedät julkisen terveydenhuollon jatkuvasta alasajosta eli siitä, että lääkärille pääsy on portinvartijoiden takana ja sittenkin sitä voi joutua odottamaan pidempään kuin laki velvoittaisi. Tietenkään sieltä ei napsita aikoja kuin Mehiläisen netistä, mutta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä voi varata joitain aikoja esim. rokotukseen tai lapsen ikäkausihammaslääkäriin. Sieltä voit tarkistaa jo varatun ajan, täyttää esitiedot käynnille, nimetä lähiomaiset, tehdä oirekartoituksen, jonka pohjalta sinuun ollaan yhteydessä jne.jne.
Mutta varmasti tiedät julkisen terveydenhuollon jatkuvasta alasajosta eli siitä, että lääkärille pääsy on portinvartijoiden takana ja sittenkin sitä voi joutua odottamaan pidempään kuin laki velvoittaisi. Tietenkään sieltä ei napsita aikoja kuin Mehiläisen netistä, mutta ilmaiseksi.
En tiedä. En ole käyttänyt julkista vuosikausiin. Noi mainitsemasi asiat on kovin turhia ja vähäisiä kokonaisen sivuston pyörittämiseksi. Luulin sitä pätevämmäksi mutta ei pitäisi odottaa liikoja.
Kannattaa soittaa, sekä lääkärin että hammashoidon ajanvaraukseen ja LIIOITELLA voimakkaasti oireita ja kipuja. Ainakin hammashoidossa on kiireellisyysvalinta, ne joko vastaa tai soittaa takaisin ja muistat sitten melkein itkeä kipujasi puhelimessa. Kerrankin tarjottiin kolmea aikaa jo samalle päivälle kun teeskentelin tarpeeksi.
Mikä Maisa on?
Maisa on asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia käyttävien HUS-yhtymän, Helsingin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali.
Jos asut muualla. etsi oman alueen sote esim LUVN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. En ole käyttänyt julkista vuosikausiin. Noi mainitsemasi asiat on kovin turhia ja vähäisiä kokonaisen sivuston pyörittämiseksi. Luulin sitä pätevämmäksi mutta ei pitäisi odottaa liikoja.
Maisaa käyttää myös erikoissairaanhoito, eli sinne tulevat ajanvaraustiedot, lähetteet, laboratoriokokeiden ja kuvantamisten tulokset sekä lääkäreiden merkinnät. Kovin turhia ja vähäisiä tietenkin sinun mielestäsi, mutta esim. minä olen leukemiapotilas ja viestittelen Maisan kautta Syöpäkeskuksen kanssa.
Ei sieltä voi mitään aikaa varata mihinkään. Voit laittaa viestin että TARVITSET ajan lääkärille mutta nopeammin saat sen soittamalla tai marssimalla aamulla terkkariin istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hoitajalle sitten varata aikaa? Mitä hyötyä siitä koko maisasta sitten on jos siellä ei voi aikojakaan varata?
Soitat terveysasemallesi ja jätät takaisinsoittopyynnön. Soittavat takaisin samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä voi mitään aikaa varata mihinkään. Voit laittaa viestin että TARVITSET ajan lääkärille mutta nopeammin saat sen soittamalla tai marssimalla aamulla terkkariin istumaan.
Meidän terkkariin ei voi mennä istumaan. Kiireellisetkin ajat annetaan vain puhelimitse.
Ei nykyään enää varata itsenäisesti lääkäriaikoja julkiselta puolelta. Selvität ensin asiasi sh:n kanssa, ja hän sitten päättää saatko puhelinajan, lääkärikäynnin tai konsultoiko hoitaja lääkäriä itse.
Esim. lääkityksiin liittyviä asioita hoidetaan monesti niin, että potilas kertoo puhelimessa asiansa hoitajalle joka tekee kirjaukset. Sitten lääkäri lukee ne kirjaukset ja päättää mitä tehdään. Hoitaja soittaa potilaalle ja kertoo millaisen hoitopäätöksen lääkäri teki.
Olen lähettänyt viestin, jossa kerron oireeni. Yleensä viestiin vastataan parin tunnin kuluessa. Oireiden perusteella saa ajan lääkärille nopeasti tai sitten enemmän hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitat terveysasemallesi ja jätät takaisinsoittopyynnön. Soittavat takaisin samana päivänä.
Vai soittavat takaisin samana päivänä - täällä Espoossa odotellaan viikko, ehkä enemmänkin, Soitin viime perjantaina "soitamme takaisin mahdollisimman pian". Nyt on seuraavan viikon torstai-iltapäivä - ei ole soittoa kuulunut. Kohta on soitettava hätäpuhelu:kello käy
Onnea vaan yritykseen. Ei sinne noin vain mennä. Minulla oli oireena verenvuoto nännistä. En saanut lääkäriä edes puhelimeen useista yrityksistä huolimatta eikä minulle annettu terveyskeskusaikaa. Menin sitten yksityiselle ultraan, koska ei kiinnostanut ottaa riskiä, että vuoto aiheutuu rintasyövästä. Että näin Suomessa 2026. Juuri uutisoitiin, että Suomessa kuollaan syöpään enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Oman kokemuksen pohjalta on helppo ymmärtää miksi. Terveyskeskus on portinvartija, joka estää ihmisiä pääsemästä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan yritykseen. Ei sinne noin vain mennä. Minulla oli oireena verenvuoto nännistä. En saanut lääkäriä edes puhelimeen useista yrityksistä huolimatta eikä minulle annettu terveyskeskusaikaa. Menin sitten yksityiselle ultraan, koska ei kiinnostanut ottaa riskiä, että vuoto aiheutuu rintasyövästä. Että näin Suomessa 2026. Juuri uutisoitiin, että Suomessa kuollaan syöpään enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Oman kokemuksen pohjalta on helppo ymmärtää miksi. Terveyskeskus on portinvartija, joka estää ihmisiä pääsemästä hoitoon.
Teitkö oirearvion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat soittavat! Olen yrittänyt Helsingissä omalle terveysasemalle saada ajan, eivät soita ellei ole kiireellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan .... ooohhh kamapäissään arvioi.
Ja mielellään koneella ja tapaamatta asiakasta/potilasta. Jep jep.
??