Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitovapaa ja lomapäivät

Vierailija
15.04.2026 |

Osaisikohan täällä joku neuvoa seuraavassa.. 😊 

Hoitovapaalla olen nyt ja on ollut tarkoitus palata töihin syksyn 2026 aikana..
Olin suunnitellut pitävän kertyneitä lomia ennen töihinpaluuta. 
Kuitenkin nyt olisikin rahantarve, ja sitten muistin, että lomapäiviähän minulla on säästössä.
Eli kysymykseen tai siihen, mitä mietin!! 
Olen kuukausi palkalla, eli mitä lomarahoja, korvauksia, mitä kaikkea kesälomalta saa?? 
Ja onko tällä väliä, kun jos  
A) pidän kesälomaa nyt ja sitten jatkan vielä hoitovapaalla ja palaan syksyllä töihin. 
Kun että jos
B)  pidän loman esimerkiksi elokuun, ja syyskuussa palaan suoraan töihin.
Niin saanko enemmän/parempia lomarahoja, korvauksia, mitä ne nyt on, kun se töihin paluu tapahtuu suoraan loman jälkeen!? 
Vai onko se hoitovapaalla ollessa ihan sama???! 

Ymmärtääköhän tästä kukaan sitä pointtia. 😅 

Tarkoitus siis "maksimoida" hyöty niistä lomarahoista, lomapalkasta, jostain. 

Onko väliä onko töihinpaluu heti loman jälkeen vai saanko saman verran rahaa, vaikka pitäisi lomapäiviä nyyt ja hoitovapaa vielä jatkuu..?! 

Yritys on työnantaja ja teen toimistossa töitä. Pomo ei "pakota" käyttämään lomia, eli voisin säästää ne kaikki vaikka 2027 kesälle, joten ei ole mitään "lomat käytettävä tiettyyn päivään mennessä" pakkoa..ainoastaan rahantarve, joten siksi ajatuksena merkata lomapäiviä käytetyksi.
Ja tietona myös, että hoitovapaalla saa tehdä töitä, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa.... tämä ei nyt mahdollista.
JA on ajatus kysyä myös palkanlaskijalta, mutta kun tämä pohdinta alkoi illalla ja vastausta en palkanlaskijalta saa tähän hetkeen. 

Niin onkohan täällä joku joka tietää, miten kannattaa toimia tai kenties jollain kokemusta asiasta. 😇

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! En tiedä vastausta, mutta juuri mietin samaa. Että vaikuttaako palkat tukien suuruuteen, tms.

Vierailija
2/3 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän jo, että voi ansaita vaikka täyttä palkkaa samaan aikaan kuin Kelan Lastenhoidon tuki -rahalla. Kunhan lapsi ei ole julkisessa/yksityisessä päivähoidossa. Eli jos vaikka isovanhemmat hoitaa lasta työpäivän ajan. 

Mutta nyt tosiaan tuo loma mietityttää, että miten se kannattaisi pitää , jotta rahallisen hyödyn voi saada mahdollisimman isona.

🤷🏻‍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, että hoitovapaata voi pitää enintään 2 jaksossa. Eli jos pidät välissä loman, sitten taas hoitovapaan, ja sitten töihin, olet käyttänyt hoitovapaajaksosi vaikka lapsi olisi vielä alle 3-vuotias ja haluaisit vielä pitää hoitovapaata jossain vaiheessa.