Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus, Nutrilett VLCD

Vierailija
15.04.2026 |

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun laihdutuksesta ja varsinkin Nutrilett-tuotteilla laihduttamisen. Olen kyllä lukenut noita vanhempia keskusteluita. Olisi mukava keskustella avoimesti ja asiallisesti aiheesta. Jos toisia samassa tilanteessa olevia on, jotka haluavat jakaa kokemuksia ja onnistumisia, olisi mukava lukea myös teidän kommentteja.

Itse aloitin laihdutuksen 11.4., käytän pelkästään Nutrilettin pusseja (5 pss / vrk), pyrin juomaan tuon 3 litraa vettä. Lisänä juon noin 3 kuppia kahvia (laitan aivan vähän maitoa) ja saatan juoda yhden kupin teetä.

Se miksi aloitin laihduttamisen, on että olen syönyt holtittomasti, epäterveellisesti ja aivan liikaa. Tilanne josta lähden liikenteeseen, on aivan järkyttävä. Pituuteni 164 cm / 102,3 kg. Olen sairaanloisen lihava ja syy on pelkästään itsessäni ja huonoissa elintavoissa.
Tarkoitukseni on pitää pussikuuria päällä 3-4 viikkoa, jonka jälkeen aloitan syömään vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja hieman kanaa tai kalaa kerran päivässä ja loput korvaisin taas pusseilla. Tätä jatkaisin 1-2 viikkoa, jonka jälkeen palaisin tähän tiukkaan 5 pussia päivässä kuuriin takaisin.
Syy miksi olen ajatellut toimia, on se, että en voi laihtua 3-4 viikossa, niin paljon, että olisin lähellä normaalipainoa.

Pelkkien pussien käyttö, on minulla sitä, että saan pudotettua painoa hallitusti ja opin samalla oikeanlaisen ruokarytmin. Ruokarytmiä hyödynnän sitten kun lopetan Nutrilettin käyttämisen. Olen jo alustavasti etsinyt tietoa hyvistä välipaloista ja samalla olen katsonut tulevia terveellisiä ruokia. Tämän laihdutuksen avulla toivon myös, että vatsalaukkuni koko pienenee joka taas vaikuttaa normaalin ruuan syömiseen.

Tällä hetkellä en ole vielä pystynyt lisäämään liikuntaa, koska ylipainoa on liikaa. Yritän lisätä liikuntaa ensimmäisen pussikuuri viikon jälkeen, että alan kävellä lenkkejä ja tarkoitus olisi lisätä vielä kuntopyöräilyä. Liikunnan ilon löytäminen olisi myös oleellista, aikaisemmin olin normaalipainoinen ja silloin harrastin liikuntaa paljon. Sairaanloinen ylipaino on vienyt liikunnan ilon kokonaan ja vaikeuttanut muutenkin elämistä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen laihduttaa jollain pusseilla? :D

Vaikka sellainen, joka haluaa laihduttaa nopeasti lihavuuden Käypä hoito -suosituksiin sisältyvällä tavalla, joka on ohjeita noudattaessa tutkitusti turvallinen.

Kerro yksikin tutkimus, joka pitää terveenä noita pussikuureja.

Vierailija
22/34 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kokemuksia on kiva lukea. Veriarvojen ongelmien ja reilun ylipainon takia taidan itsekin ryhtyä nutraamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vlcd laittaa ketoosiin joten siitä sit keto tai vhh vois olla hyvä jatkumo. 

Jos ketoosiin haluaa niin terveenpää on se tehdä ihan syömällä ruokaa.

Vierailija
24/34 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen laihduttaa jollain pusseilla? :D

Vaikka sellainen, joka haluaa laihduttaa nopeasti lihavuuden Käypä hoito -suosituksiin sisältyvällä tavalla, joka on ohjeita noudattaessa tutkitusti turvallinen.

Kerro yksikin tutkimus, joka pitää terveenä noita pussikuureja.

Sairaalat käyttää niitä.

Vierailija
25/34 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä laihdutukseen! Nutrileteillä laihtuu nopeasti, mutta on tärkeää ettei päivittäinen kalorimäärä ylitä 800 kcal. Oletko katsonut, mahtuuko kahvimaitosi mukaan? Jos ei, kannattaa jättää vaikka puolikas pussi syömättä, jos nälkä tai mieliteot vaivaa.

Ennen lihavuusleikkausta ollaan kuukausi nutrikuurilla, jotta maksa olisi mahdollisimman vähärasvainen leikkauspäivänä. Ohje on, että syödään pussit + sallitut kasvikset tai marjat ja 100-150 grammaa raejuustoa tai maustamatonta maitorahkaa sen lisäksi. Lihaskato on turhan suuri kun elää pelkillä pusseilla ilman raejuustoa tai maitorahkaa. Se heikentää painonpudotuksen pysyvyyttä. 

Vierailija
26/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä laihdutukseen! Nutrileteillä laihtuu nopeasti, mutta on tärkeää ettei päivittäinen kalorimäärä ylitä 800 kcal. Oletko katsonut, mahtuuko kahvimaitosi mukaan? Jos ei, kannattaa jättää vaikka puolikas pussi syömättä, jos nälkä tai mieliteot vaivaa.

Ennen lihavuusleikkausta ollaan kuukausi nutrikuurilla, jotta maksa olisi mahdollisimman vähärasvainen leikkauspäivänä. Ohje on, että syödään pussit + sallitut kasvikset tai marjat ja 100-150 grammaa raejuustoa tai maustamatonta maitorahkaa sen lisäksi. Lihaskato on turhan suuri kun elää pelkillä pusseilla ilman raejuustoa tai maitorahkaa. Se heikentää painonpudotuksen pysyvyyttä. 

Oletko ymmärtänyt jotain väärin vai annatko tarkoituksella harhaanjohtavan kuvan VLCD-dieetin toteutuksesta? VLCD-valmisteita koskee tiukat EU-tason säädökset, jotka takaa sen että ne sopii ohjeiden mukaan käytettynä ainoaksi ravinnoksi. Joissain erityistapauksissa ehkä tarvitaan tai ainakin suositellaan ylimääräistä proteiinia ja kasviksia niiden lisäksi, mutta jos kuuluu siihen ryhmään joka saa ohjeiden mukaan toteuttaa VLCD-dieetin omatoimisesti, pelkät VLCD-valmisteet riittää oikein mainiosti. 

Vierailija
27/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ymmärtänyt jotain väärin vai annatko tarkoituksella harhaanjohtavan kuvan VLCD-dieetin toteutuksesta? VLCD-valmisteita koskee tiukat EU-tason säädökset, jotka takaa sen että ne sopii ohjeiden mukaan käytettynä ainoaksi ravinnoksi. Joissain erityistapauksissa ehkä tarvitaan tai ainakin suositellaan ylimääräistä proteiinia ja kasviksia niiden lisäksi, mutta jos kuuluu siihen ryhmään joka saa ohjeiden mukaan toteuttaa VLCD-dieetin omatoimisesti, pelkät VLCD-valmisteet riittää oikein mainiosti. 

Toinen vaihtoehto on, että se jolle vastasit kertoi tietämättään ohjeista jotka ei enää päde. Siitä ei ole kovin montaa vuotta aikaa, kun VLCD-valmisteita koskevat vaatimukset uusittiin ajantasaisen tutkimustiedon mukaisiksi. Nykyään niistä saa yksinäänkin tarpeeksi proteenia, mutta vielä joitain vuosia sitten niin ei aina ollut vaan niitä oli paras täydentää ylimääräisellä proteiinilla. 

Vierailija
28/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri laihdutti nutraamalla 25kg. Hän oli terveyskeskuksen laihdutusryhmässä mukana. Kieltäättähänen onnistumisensa motivoi ja nyt mietin itsekin pitäisikö aloittaa 3 viikon kuuri alkusysäykseksi. Mutta kun ne jauhot on niin pahan makuisia :(

Ei niitä kannata ruokana miettiä, vaan lääkkeenä. Eli ei odotakaan mitään makunautintoa, vaan riittää että sen saa alas yökkäämättä. Itselleni Nutrilettin suklaa oli semmoinen helposti alasmenevä, ja käytinkin pelkästään suklaa-VLCD:tä koko ajan. Ei sekään hyvää ole, mutta mietoa ja siedettävää.

Vierailija
29/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki VLCD-valmisteet korvattiin tosiaan uusilla joitain vuosia sitten, kun niitä koskevat EU-säädökset muuttui. Vanhat hyvät suosikkimaut katosi markkinoilta eikä patukoita ja pasta-aterioita tehdä enää lainkaan, ei ainakaan Suomen markkinoille. Onneksi laihdutin enimmät liikakiloni pois wanhoina hyvinä aikoina, koska nuo nykyiset pirtelöt on liian makeita makuuni ja keitoissa on niin paljon suolaa, ettei niitä uskalla syödä montaa päivässä kun verenpaine on koholla. Sääli, koska VLCD:llä laihduttaminen oli niin helppoa. Kaikki sujui kuin itsestään, kun vaan jaksoi ensin taistella pari päivää nälän tunnetta ja ajoittaista pientä heikotusta vastaan.

Vierailija
30/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa keino välttyä lihasmassan menetykseltä laihduttaessa on käydä salilla samalla kun laihduttaa niin hitaasti, että voimaharjoittelu riittää korvaamaan painonpudotuksen aiheuttaman luontaisen vaikutuksen lihasmassaan. Se ei kuitenkaan ole tarpeen, koska vaikka osa lihasmassasta katoaa väistämättä nopean laihdutuksen aikana, kadonneet lihakset kasvaa nopeasti takaisin laihdutuksen jälkeen jos käy salilla. Jos siis hidas laihdutus kestää vaikka 8 kk ja nopea laihdutus 4 kk, nopeasti laihduttaneella voi olla 8 kk kohdalla ihan yhtä paljon lihaksia kuin hitaasti laihduttaneellakin, vaikka osa hänen lihaksistaan olikin tilapäisesti kadonnut. 

Vierailija
31/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lukenut tutkimustakin aiheesta. Siinä todettiin, että keskimäärin ne, jotka laihduttavat nopeasti, eivät liho sen nopeammin takaisin kuin hitaastikaan laihtuneet, jos nopeasti laihtuneet muuttavat ruokavalionsa terveelliseksi. Lisäksi on perusteltua laihtua nopeasti, kun ylipainoa on paljon. Olen suunnilleen ap:n kokoinen ja sisätautilääkäri kehotti minua laihduttamaan näillä Nutrilett-valmisteilla. Minulla ei ole mitään vakavia sairauksia, diabetesta tms vielä, mutta jos tämä jatkuu, niin kohta on. Olen yli 40-vuotias. Tsemppiä ap, kiva lukea sinun taipaleesta. Hyppään messiin!

Mikä järki on laihtua Nutriletilla ja muuttaa sen jälkeen syömiset terveellisiksi, kun laihtua voi myös terveellisellä ruualla?

Vierailija
32/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lukenut tutkimustakin aiheesta. Siinä todettiin, että keskimäärin ne, jotka laihduttavat nopeasti, eivät liho sen nopeammin takaisin kuin hitaastikaan laihtuneet, jos nopeasti laihtuneet muuttavat ruokavalionsa terveelliseksi. Lisäksi on perusteltua laihtua nopeasti, kun ylipainoa on paljon. Olen suunnilleen ap:n kokoinen ja sisätautilääkäri kehotti minua laihduttamaan näillä Nutrilett-valmisteilla. Minulla ei ole mitään vakavia sairauksia, diabetesta tms vielä, mutta jos tämä jatkuu, niin kohta on. Olen yli 40-vuotias. Tsemppiä ap, kiva lukea sinun taipaleesta. Hyppään messiin!

Mikä järki on laihtua Nutriletilla ja muuttaa sen jälkeen syömiset terveellisiksi, kun laihtua voi myös terveellisellä ruualla?

1. Lihavuus on terveysriski. Miksi turhaan kärsiä lihavuuden aiheuttamista sairauksista pidempään kuin on tarpeen, jos ne saa nopeammin kuriin laihduttamalla nopeasti? Miksi altistaa itsensä lihavuuteen liittyvien sairauksien puhkeamiselle, jos riskit saa nopeasti pienemmiksi laihduttamalla nopeasti?

2. Laihduttaminen on paljon muutakin kuin pelkkää matematiikkaa. Kaikki eivät syystä tai toisesta ole onnistuneet laihduttamaan hitaasti, vaikka he olisivat yrittäneet sitä jo useiden vuosien ajan ja saaneet siihen myös ulkopuolista apua. Oletko todella sitä mieltä, että tällaisten ihmisten pitäisi kieltäytyä kokeilemasta Nutrilett-kuuria, vaikka siitä voi olla heille merkittävää hyötyä? 

Vierailija
33/34 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ällöttää useimmat laihdutuspirtelöt. Nutriletin Cocoa & Oat on kuitenkin hyvää, ei liian makeaa eikä lainkaan esanssisen makuista, ja jaksan juoda sitä päivää putkeen ilman että alkaa yhtään tökkiä. Harmi vaan että se on niin kallista, mutta toisaalta laihtuminen vähentää ruokakuluja pysyvästi joten kymppi päivässä ei ole lopulta kovin paha.

Vierailija
34/34 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lihavuus on terveysriski. Miksi turhaan kärsiä lihavuuden aiheuttamista sairauksista pidempään kuin on tarpeen, jos ne saa nopeammin kuriin laihduttamalla nopeasti? Miksi altistaa itsensä lihavuuteen liittyvien sairauksien puhkeamiselle, jos riskit saa nopeasti pienemmiksi laihduttamalla nopeasti?

2. Laihduttaminen on paljon muutakin kuin pelkkää matematiikkaa. Kaikki eivät syystä tai toisesta ole onnistuneet laihduttamaan hitaasti, vaikka he olisivat yrittäneet sitä jo useiden vuosien ajan ja saaneet siihen myös ulkopuolista apua. Oletko todella sitä mieltä, että tällaisten ihmisten pitäisi kieltäytyä kokeilemasta Nutrilett-kuuria, vaikka siitä voi olla heille merkittävää hyötyä? 

Hyviä pointteja. 

Täysin älyvapaa dieettikin voi olla yksittäistapauksessa todellinen terveysteko, jos se on ainoa keino jolla joku tietty vaikeasta lihavuudesta kärsivä ihminen pystyy laihtumaan. Puhumattakaan VLCD:stä, jonka tehoa ja turvallisuutta tieteellinen tutkimusnäyttö tukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi