Miksi kukaan ei huolestu tomaattien hinnoista?
Tomaattien kilohinta Suomessa on talvella 2026 noussut lähes 50 prosenttia. Tarjonta on pienentynyt, koska kalliin pörssisähkön vuoksi kasvihuoneiden valaisemisessa on jouduttu pihistelemään.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, tomaattikilo 6-7,5 euroa...Kurkutkin noin 5 e/kilo. Söisin mielelläni tomaattia, koska se on hyvin ravinteikas ja vähäkalorinen.
Kasvihuoneen keinovalossa kasvanut ravinteikas? Mieluiten söisin kananmunia mutta olleet kaupoista loppu jo 3 kuukautta. Enkä tykkää viiriäisten munista.
Kyllä meidän K-supermarketissa ja S-kaupassa molemmissa on kananmunia myynnissä. Ei ole pllut loppu missään vaiheessa. Nytkin mulla on iso 15 munan laatikko jääkaapissa
Ehkä hänen kauppa ei ole sama kuin sinun kauppa? Voisiko olla?
Kallista on, kurkun ja tomaatin kilohinnat neljää ja viittä euroa olleet nyt talvella.
Ennen ei yli kolmeen euroon nousseet ja kesällä myytiin jatkuvasti tarjouksessa 99 sentillä molempia.
Syomalaiset on loppujen aika venäkköjä. Antaa johdon kusettaa vaan kiltisti itseään ja alistuu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, tomaattikilo 6-7,5 euroa...Kurkutkin noin 5 e/kilo. Söisin mielelläni tomaattia, koska se on hyvin ravinteikas ja vähäkalorinen.
Ulkomainen tomaattimurska maksaa 32 senttiä purkki, ei jää siitä ainakaan kiinni tomaatin syönti. Myös tuoreessa ulkomaisessa tomaatissa kilohinta on edullisempi.
purkkitomaatti on pahaa eikä sitä voi laittaa leivälle
EN osta ulkolaisia tomaatteja periaatteessa!
Sitäpaitsi ei kotimaista tomaattia tarvitse tähän aikaan vuodesta saadakkaan,
hädin tuskin on talven selkäö taittunut kevääksi!
Vierailija kirjoitti:
Ei huoleta. Mulla on aika monta taimea esikasvatuksessa. Pärjään ilman tomaattia talven yli tai jos ostan, niin korkeintaan kaksi tomaattia kerrallaan
T. Tyhmä kiltti minäkin
Mutta irtokarkit maksaa 6-10€ kg, ja silllä hyllyllä on aina kuhinaa
En edes tiedä tomaattien kilohintaa. Viimeksi 6 tomaattia cittarista maksoi 2.90€. Ostan niitä joka tapauksessa ympäri vuoden, maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä huoleta yhtään, että tomaatit ovat kalliita talvella. En edes osta niitä silloin, järjetöntä kasvattaa sähköllä niitä.
Kalliita oli myös viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Syomalaiset on loppujen aika venäkköjä. Antaa johdon kusettaa vaan kiltisti itseään ja alistuu kaikkeen.
Mitähän nyt on sinusta kusetettu?
Kasvatan tomaatit itse ja mitä jää syksyllä yli niin soseutan ja pakastan ja syön niitä koko talven. Tomaattia voi kasvattaa vaikka ruukussa parvekkeella jos ei pihaa ole
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee myös mieleen että miksi Suomessa pitäisi talvella kasvattaa tomaattia?
Totta, minun lapsuudessani tomaatteja ja kurkkua sai vasta loppukeväällä ja olivat silloin hyvä eivätkä haisseet jalkahieltä kuten nykytuotteet.🤔
Vierailija kirjoitti:
Käytän tomaattia vain ketsupin muodossa ja jääkaapissa on jo kaksi 900 g pulloa, joten pari kuukautta menee, ennen kuin herään tomaatin hinnan nousuun.
pullotettuja sokeripaloja!
Ketsupissa on hillittömästi sokeria ja sokeriton taas...paskoo!
Vierailija kirjoitti:
Mutta irtokarkit maksaa 6-10€ kg, ja silllä hyllyllä on aina kuhinaa
...eikä kukaan inise, sama kalja ja tupakka, niihin riittää rahaa
eikä kunnon juoppo kessuttelija taida edes ostaa mokomia :D
Iltalehden mukaan viime viikolla tomaatit olivat VAARALLISIA, mutta tällä viikolla superterveellisiä.
Viime viikolla ne aiheuttivat Parkinssonintautia, mutta tällä viikolla ne ehkäisevät sitä ja kaikkia muitakin tauteja😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kallista on, kurkun ja tomaatin kilohinnat neljää ja viittä euroa olleet nyt talvella.
Ennen ei yli kolmeen euroon nousseet ja kesällä myytiin jatkuvasti tarjouksessa 99 sentillä molempia.
Huomaa että Alvia on korotettu monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan tomaatit itse ja mitä jää syksyllä yli niin soseutan ja pakastan ja syön niitä koko talven. Tomaattia voi kasvattaa vaikka ruukussa parvekkeella jos ei pihaa ole
Miten estää latvamätä ja haitalliset hyönteiset? Mulla ne vie sadon joka kesä. Silti taas yritän. Kalkkia olen kokeillut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneen keinovalossa kasvanut ravinteikas? Mieluiten söisin kananmunia mutta olleet kaupoista loppu jo 3 kuukautta. Enkä tykkää viiriäisten munista.
Enpä ole nähnyt tyhjiä kanamunahyllyjä yhdessäkään kaupassa. Missähön ne oikeasti ovat loppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän K-supermarketissa ja S-kaupassa molemmissa on kananmunia myynnissä. Ei ole pllut loppu missään vaiheessa. Nytkin mulla on iso 15 munan laatikko jääkaapissa
Ehkä hänen kauppa ei ole sama kuin sinun kauppa? Voisiko olla?
Voisi olla, mutta K-kauppoihin toimittaa Kesko ja S-kauppoihin Inex päivittäin kuormat, että jos niistä ei ole munat loppu, niin pitäisi niitä saada muuallekin kuin vain näihin mun lähikauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidl myynyt terttutomaattia pääosin alle 3e kilo niitä ostan.
Kuulkaas tietävät; Nyt kun jokainen mieltää sen tomaatin terveelliseksi ja "ravinteikkaaksi" niin onko labran tulokset mitattu Italian auringon alla kypsäksi kasvaneesta vaiko Italiasta/ Espanjasta raakana laivatusta tomaatista vaiko Suomessa umpitalvena lampun alta kasvaneesta?
Käytän tomaattia vain ketsupin muodossa ja jääkaapissa on jo kaksi 900 g pulloa, joten pari kuukautta menee, ennen kuin herään tomaatin hinnan nousuun.