Veren hemoglobiiniarvoa on totuttu pitämään sitä parempana, mitä koreampi, mutta se ei olekaan niin.
Sopivan matala veren hemoglobiini voi olla hyödyksi terveydelle. Erityisesti se voi olla eduksi sokeriaineenvaihdunnalle sekä sydämelle ja verisuonille, kertoo Turun yliopiston tuore tutkimus.
Kommentit (13)
Oma huoli ollut pikemmin sielä toisessa päässä kun ollut ylimmillään jopa 186. Viime aikoina luokkaa 155-160.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän tuo ole mitenkään uusi käsitys asiasta?
Miten niin? Miksi matalaa hemoglobiinia sitten hoidetaan, yleensä rautatableteilla tai lisäravinteilla?
Saattaa olla yksi syy, miksi naiset elävät pidempään. Menopaussin jälkeen hemoglobiini nousee mutta ei koskaan ehfi liian korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Miksi matalaa hemoglobiinia sitten hoidetaan, yleensä rautatableteilla tai lisäravinteilla?
Matalalla hemoglobiinilla on hyvät ja huonot puolet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tutkimuksessa todetaankin, ettei liian matala eikä liian korkea ole hyvä.
Kolesteroli kumminkin pidettävä samoissa lukemissa kun koulutodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lower hemoglobin (Hb) levels within the normal range have been associated with favorable metabolic traits in cross-sectional studies."
Matalampi mutta normaali arvo siis hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen hemoglobiiniarvo on korea?
Naisilla yli 155, miehillä yli 167.
Mun havaintoni on kyllä näin maallikkona, että ainakin 30 vuoden ajan on tiedetty liian korkean hemoglobiinin vaaroista ja suositeltu esimerkiksi verenluovutusta niille, joilla on luonnostaan paksu veri.
Uutta tässä kai oli se havainto, että viitearvojen alarajalla on selviä terveyshyötyjä.
Mulla ollut aina matala 120+, ei ole ollut mitään terveysongelmia.
M62
Mielenkiintoista. Harmi, että juttu on maksumuurin takana. Mitä siinä sanotaan?
Olen esim itse kamppaillut matalan hemoglobiinin ja raudan kanssa käytännössä läpi elämän. Lukuisten rautakuurien jälkeen olen alkanut pohtia, josko oma kroppani vaan on tämmöinen, ettei hemoglobiini ja rauta pysy korkealla tasolla helposti?