Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asutko keski-ikäinen nainen yksin yksiössä? Miten sujuu, miten olet sisutanut?

Vierailija
14.04.2026 |

On tämä edessä kun nuorin lähtee pesästä. Olen sairaseläkkeellä joten Kela vaatii muuttamaan yksiöön. 

Eniten murehduttaa että ei tilaa majoittaa lapsia kun tulevat kylään opiskelukaupungeista. Ja kun heillä tulevaisuudessa perheet, ei tilaa kun tulevat kyläilemään. Elämä meni toisin kuin suunnittelin. Ei ole vieraskamaria johon heidät majoittaa ja tupaa jossa kestitä. Miten muuten pidän elämäni aktiivisena? Ei ole sopivaa elämänkumppaniakaan löytänyt jonka kanssa isompaa huushollia jakaisi. Onko muita samassa tilanteessa, tottuuko tähän?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 11 vuotta 25 neliön yksiössä. Kaksi kirjahyllyä, lipasto, olohuoneen pöytä, TV taso, sivupöytä, sohva, sänky alkavissa. Mahdun itse hyvin.

Ainoa mikä rassaa on se, että Suomessa pienessä asunnossa asumista pidetään nuoruuteen kuuluvana, ohimenevänä vaiheena, kunnes muutetaan puolison kanssa isoon asuntoon. Tästä johtuen Suomesta ei saa helpolla pienen tilan säilytys - ja siivousratkaisuja. Käyn Japanissa usein ja siellä asunnot ovat aina pieniä, joten joka paikassa on saatavilla pieneen asuntoon sopivia säilytysjuttuja, siivoustarvikkeita ja sen sellaisia. Mujin tarjontaa olen hyödyntänyt mahdollisimman paljon, esim pieneen tilaan saatavia, kokoon taitettavia siivousvälineitä.

Vierailija
42/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin saa myös kivoja parvia, jonka alle voi laittaa vaikka vuodesohvan

En mä pysty mihkään parvelle könyämään.

N55, 152cm ja 89kg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla vapauttavaakin luopua ylimääräisestä omaisuudesta. Haaveilen monesti yksiöön muuttamisesta. Ostaisin kunnon sängyn, ottaisin tietokoneen ja repullisen vaatteita. Ei ihmistä ole luotu kantamaan tavaravuorta mukanaan. 

Jos keittokomeroon mahtuu ruokapöytä ja parveke on kunnollinen, niin tuskin kuolet ahtauteen. 

Vierailija
44/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin kaksiossa. Olen onnellinen. Kuuntelen sisustusta miten tykkään. 

Vierailija
45/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työkyvyttömyyeläke. Itse olen sellaisella ja asun kaksiossa. Miksi sinut pakotetaan yksiöön? Ja miten kela voi niin tehdä? Hakee kotoa?

Vierailija
46/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustaa kannattaa juuri niin kuin itse tykkää. Pienessä asunnossa kannattaa yleisesti välttää liian suuria huonekaluja ja säilyttää tavaraa vain sen verran, kuin oikeasti tarvitsee.

Olethan kuitenkin selvittänyt tarkalleen Kelasta, kuinka paljon joutuisit oikeasti itse maksamaan enemmän nykyisestä tai vähän halvemmasta, mutta yksiötä isommasta asunnosta?

Vierailija
47/47 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon asunnon pohjasta. 30 m 2 nykypäivän yksiöt, jossa on keittiö yhdellä seinällä ja kaikki neliöt katoavat rakennussäädösten mukaiseen jättisuureen kylpyhuoneeseen on ihan eri kuin vastaavan kokoinen vanha yksiö, jossa on esim. alkovi ja keittokomero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi