Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

700g jauhelihaa, mitä tekisi

Vierailija
14.04.2026 |

Nyt jauhelihareseptejä ilmi. toki netistä löytyy kaikenlaista, mutta lopulta se menee joko makaronimössöksi tai jauhelihakastikkeeksi. Jotain inspiroivaa kaipaan. Eli tänään loppuu päiväys ja syöjiä on 5 kpl illtapivällä. Mitä siis tekisi. 

Mä näin jossain ohjeen, että oli joulutuorttutaikinan sisään leivottu maustettua jauhelihaa ja sinne oil myös laitettu paprikaa jne. Pitäs olla jotan muutakin, eikös nuo ole vähän simppeleitä tuollaiset. Entä jos tekisi jonkn laatikon. Mua on aina himoittanut kaalilaatikko, joskus olen tehnyt vuosia sitten, muutta on vain unohtunut arjessa...

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskiaislihapulla

Vierailija
2/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lasagnen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko kuulostaa todella hyvältä, kiitos, meillä on tänään kaalilaatikkoa. Oletko kokeillut tehdä jauhelihakeittoa? Sekin on yllättävän maukas, kun et sotke liikaa mausteita. suola ja pippri riittävät.

Vierailija
4/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risottoa vaihteeksi.

Vierailija
5/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia 

Vierailija
6/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia tomaattikastikkeessa.

Vierailija
7/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lasagnen.

Lasagne on sellainen rasvapommi että hyi. MIelummin jotain kevyttä. Ruskista ja mausta liha ilman rasvaa tai oiiviöljyssä. Minä kallistun myös johonkin laatikkoruokaan. Kaalilaatikko on todella hyvä ajatus. Kääryleitäkin voisi tehdä, mutta ovat todella työläitä, kun harvoin tekee, mielummin siis laatikkona.  Mitä jos teet ihan peruna-sipuli-jauhis-laatikon? siihen voi laitella kaikenlaisia lisukkeita perheen mieltymysten mukaan.

Vierailija
8/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauvalle laittaisin.

Vierailija
9/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuroa.

Vierailija
10/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikko kuulostaa todella hyvältä, kiitos, meillä on tänään kaalilaatikkoa. Oletko kokeillut tehdä jauhelihakeittoa? Sekin on yllättävän maukas, kun et sotke liikaa mausteita. suola ja pippri riittävät.

Minä suosittelen pataa. Keitossa pitää olla paljon lientä, eli se jauheliha hiutaloituu sinne liemen sekaan niin, ettei sitä erota. Padan lisäksi lihasta voi pyörittää ensin lihapullat ja laittaa ne sattumiksi keittoon.

Vierailija
11/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lasagnen.

Lasagne on sellainen rasvapommi että hyi. MIelummin jotain kevyttä. Ruskista ja mausta liha ilman rasvaa tai oiiviöljyssä. Minä kallistun myös johonkin laatikkoruokaan. Kaalilaatikko on todella hyvä ajatus. Kääryleitäkin voisi tehdä, mutta ovat todella työläitä, kun harvoin tekee, mielummin siis laatikkona.  Mitä jos teet ihan peruna-sipuli-jauhis-laatikon? siihen voi laitella kaikenlaisia lisukkeita perheen mieltymysten mukaan.

Hyi vaan itsellesi. Eikö äiti ole opettanut, ettei ruuasta koskaan sanota hyi?

Lasagne on kunnolla tehtynä herkullista eikä sillä ole merkitystä, paljonko siinä on rasvaa, jos ruokavalio on muuten kunnossa. Ja valmistusvaiheessa voi kyllä vaikuttaa siihen rasvankin määrään... Herkuttelu on välillä aivan ok, varsinkin kun vieraitakin on tulossa. Silloin voi vähän poiketa arjesta. Itse tarjoan aina lasagnen kanssa myös raikasta salaattia. 

Vierailija
12/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lasagnen.

Hyi vaan itsellesi. Eikö äiti ole opettanut, ettei ruuasta koskaan sanota hyi?

Lasagne on kunnolla tehtynä herkullista eikä sillä ole merkitystä, paljonko siinä on rasvaa, jos ruokavalio on muuten kunnossa. Ja valmistusvaiheessa voi kyllä vaikuttaa siihen rasvankin määrään... Herkuttelu on välillä aivan ok, varsinkin kun vieraitakin on tulossa. Silloin voi vähän poiketa arjesta. Itse tarjoan aina lasagnen kanssa myös raikasta salaattia. 

Ainoa varsinainen rasva tulee juustokastikkeesta. Kun sen korvaa vaikka raejuustolla, ruoka ei ole millään muotoa rasvapommi. Millähän tavalla edeltäjä oikein tehnee lasagnensa, kun on noin kuutamolla ruoan rasvamäärästä?

Vierailija
13/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee siitä ruokaa.

Vierailija
14/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla Ap on muffinsvuoka 12 reiällä, tee lihapullat ja paista ne uunissa. Tuosta määrästä tulee justiin tuohon vuokaan sopiva määrä pullia. Itse olen tehnyt lihapullat uunissa viimeiset 40 vuotta ja tuossa muffinsvuoassa viimeiset 15 v. Vihaan hellan edessä seisomista ja minkään usein käänneltävän tuotteen paistamista, syynä silmälasit, jotka ovat prosessin jälkeen rasvaroiskeita täynnä.

Vierailija
15/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullia tomaattikastikkeessa.

Ei kannata pilata jollain tomaattikastikkeella!

Vierailija
16/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin pieteetillä kunnon lasagnen.

Vierailija
17/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihamureke uuniin. Perunamuusin ja sienikastikkeen kanssa maistuu kaikille ja on helppo tehdä. Uunijuureksia tulee samalla vaivalla.

Vierailija
18/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700 gramman jauhelihasta tuleekin sitten aika valtava kaalilaatikko. Minun reseptillä tuolle lihamäärälle tulee 2,5 kg kaalia.

Vierailija
19/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risottoa vaihteeksi.

Ei se osaa tehdä oikeaa risottoa. Kuten ei kukaan.

20/60 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein viime viikolla pirkan ruoka-vihkosesta sitä rullakebabia - yllättävän toimiva ohje! Eli maustettu jauheliha kaulitaan ohueksi, rullataan leivinpaperin sisään ja paistetaan uunissa. Jos laitat ne rullat uunivuokaan, jossa on ritilä pohjalla, saat eroteltua sulan rasvan pois,  jos se häiritsee.

Kaalilaatikkoon tuo 700g on aika iso määrä, kaalilaatikko sinänsä on hyvää.

Kiusa se on pienikin kiusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä