Yhä useampi autotoimittaja kertoo, että nykyaikaisella sähköautolla on näppärämpi ja mukavampi ajaa Lappiin kuin polttomoottoriautolla. 👍🏻
Sähköautoa ei tarvitse tankata ja ajaa sitten parkkiin ennen kuin pääsee vessaan ja kahvi- tai lounastauolle, koska sähköauto latautuu heti parkissa. Hyvä sähköauto latautuu nopeammin kuin ihminen ehtii tyhjentää ja tankata itsensä. Puhutaan jo 5 - 10 minuutin latausajoista. Näin kertovat kokeneet autotoimittajat.
Sähköautoissa on nykyaikaiset avustimet ja viihdejärjestelmät ja ne ovat hiljaisia. Sähköauto on heti lähdettäessä lämmin.
Iltalehti ajoi 1152-hevosvoimaisella Porsche Cayennella Lappiin ja hehkutti matkanteon sujuvuutta. Käsi sydämelle: kuka olisi polttomoottoriaikakaudella lähtenyt ajamaan 1152-hevosvoimaisella polttomoottoriautolla Lappiin asti?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ostaisin sähköauton, mutta ei ole varaa, enkä saisi niin isoa autolainaakaan.
Ei minullakaan ole varaa ostaa jos 3 ensimmäisen vuoden aikana jopa 70% arvosta tippuu kuten on uutisoitu. Ihan järjetön.
Eikö silti ole aika erikoista, ettei edes käytetyt sähköautot ole halpoja? On tää sähköauto yks Schrödingerin auto, kun se on yhtä aikaa törkykallis mutta menettää arvonsa muka heti.
Lähtöhinta on niin jäätävä, että käytettynäkin X kymmentä prosenttia hintaa tiputtaneena moni on vielä kallis...
Lisäksi otat riskin, kallis auto, jonka akun kestosta et tiedä ja takuukin vähissä noissa käytetyissä. Riskiostos näillä hinnoilla käytettynä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotoimittajat saavat minun puolesta kirjoitella mitä haluavat. Se ei kuitenkaan vaikuta minuun. Tarpeeseeni vastaavaa sähköautoa kun ei ole olemassa. Joku range tai latauksen kesto on ihan toissijaisia asioita, kun perusasiat kuten maavara tai vetokyky ovat onnettomalla tasolla. En myöskään pidä siitä, että auto on kuin muovinen tietokone. Tämä on toki ihan mielipideasia, mutta onneksi vaihtoehtoja (vielä) on.
Ja toimittajalle tiedoksi, että polttiksen voi myös ajaa parkkiin, käydä kusella ja tankata vasta sitten. Vähän keksityn kuuloinen argumentti, että polttiksella olisi jotenkin hitaampaa tai hankalampaa. Ne kuset voi tulla housuun myös yrittäessä saada sitä laturia aloittamaan latauksen... ja tuo "hyvä sähköauto" tarkoittaa jo sellaista hintaluokkaa, jota esimerkiksi minä en ikipäivänä autosta maksaisi. Mutta varmaan moni sellaiseenkin haluaa rahansa laittaa. Edelleen, onneksi on vaihtoehtoja. Jokainen varmasti löytää itaelleen sopivan ajoneuvon.
Otetaanpa esimerkiksi nykyinen BMW 5-sarja. Kyseistä korimallia saa sähköautona ja polttomoottorina. Korin ulkonäkö, sisusta jne on identtiset. Jos autosta riisutaan mallimerkintä pois, tavallinen pulliainen ei erota, että mikä tekniikka autossa on. Millä perusteella sinä siis väität, että sähköauto on kuin muovinen tietokone?
No sillä perusteella, että sähköautoista noin yleensä kuoritaan kaikki mahdollinen "ylimääräinen" paino pois. Olen ajanut esim. Bemarin i4 sähköautolla ja jos en olisi tiennyt merkkiä, olisin pitänyt sitä jonain halpana kötöstyksenä. Myös omistaja piti autoa hyvin erilaisena edelliseen bemariinsa naureskeli ovien peltiselle rämäykselle sulkiessa ja sisustan muovisuudelle, mutta kyse on juuri edullisemman ja kevyemmän materiaalin käytöstä. Kyllä muissa käyttämissäni (polttis)bemareissa ovet on sulkeutuneet sulavasti ja pehmeästi ilman räminöitä. Vitossarjaa en ole ajanut, mutta rohkenen epäillä, että se nyt aivan identtinen kuitenkaan sähköisenä on.
Myös ainakin Volkkarin id3:n ja 4:n ohjaamossa tuntu on hyvin halpa ja muovinen esim. omaan 20-vuotiaaseen mersuun verrattuna. Sen tietokone-osan varmaan ymmärrät selittämättäkin.
BMW i4 on muuten toteutettu nelossarjalaisista bemarista tekniikka vaihtamalla. Eli samaa koria on saatavana myös polttomoottorilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli typerä aloitus.
Niin oli. Porukalle tuntuu olevan mahdotonta ymmärtää, että erilaisiin käyttöprofiileihin ja mieltymyksiin sopivat erilaiset koslat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palstan pensalenkkareiden autoasiantuntemus ylittää kaikkien autotoimittajien asiantuntemuksen.
Suurin osa näistä palstalaisista vastustaa kaikkea vihreää ja päälle niillä ei ole rahaa ostaa edes käytettyä sähköautoa.
Ainoa syy ajaa Lappiin, on se että on matkalla Norjaan. En yhtään epäile autotoimittajien ammattitaitoa toimittaa lehteä. Mutta ymmärrys tekniikasta on jotain aivan muuta. Silti voin hyvin kuvitella miten ihminen, jonka muutenkin pitää pysähtyä 150 kilometrin välein ostoshelvettiin kusi-, kahvi-, ruoka- ym. tauolle voi samalla ladata sitä autoaan. Itse kannatan vihreitä arvoja, kiertotaloutta, äänestän vihreitä, jne. Silti maailman kaikkia polttomoottoriautoja ei voi yhdessä yössä vaihtaa sähköisiin. Itse en voi harkitakaan autoa, jonka arvosta sulaa 15000 eur vuodessa. Mutta ehkä sitten joskus. Kun sen akun paino on sata eikä kuusisataa kiloa? Sitä odotellessa en voi enkä halua osallistua lompakollani sähkötekniikan kehityksen rahoittamiseen. Kun olen jo maksanut volsun bensa-autokehityksen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotoimittajat saavat minun puolesta kirjoitella mitä haluavat. Se ei kuitenkaan vaikuta minuun. Tarpeeseeni vastaavaa sähköautoa kun ei ole olemassa. Joku range tai latauksen kesto on ihan toissijaisia asioita, kun perusasiat kuten maavara tai vetokyky ovat onnettomalla tasolla. En myöskään pidä siitä, että auto on kuin muovinen tietokone. Tämä on toki ihan mielipideasia, mutta onneksi vaihtoehtoja (vielä) on.
Ja toimittajalle tiedoksi, että polttiksen voi myös ajaa parkkiin, käydä kusella ja tankata vasta sitten. Vähän keksityn kuuloinen argumentti, että polttiksella olisi jotenkin hitaampaa tai hankalampaa. Ne kuset voi tulla housuun myös yrittäessä saada sitä laturia aloittamaan latauksen... ja tuo "hyvä sähköauto" tarkoittaa jo sellaista hintaluokkaa, jota esimerkiksi minä en ikipäivänä autosta maksaisi. Mutta varmaan moni sellaiseenkin haluaa rahansa laittaa. Edelleen, onneksi on vaihtoehtoja. Jokainen varmasti löytää itaelleen sopivan ajoneuvon.
Otetaanpa esimerkiksi nykyinen BMW 5-sarja. Kyseistä korimallia saa sähköautona ja polttomoottorina. Korin ulkonäkö, sisusta jne on identtiset. Jos autosta riisutaan mallimerkintä pois, tavallinen pulliainen ei erota, että mikä tekniikka autossa on. Millä perusteella sinä siis väität, että sähköauto on kuin muovinen tietokone?
No sillä perusteella, että sähköautoista noin yleensä kuoritaan kaikki mahdollinen "ylimääräinen" paino pois. Olen ajanut esim. Bemarin i4 sähköautolla ja jos en olisi tiennyt merkkiä, olisin pitänyt sitä jonain halpana kötöstyksenä. Myös omistaja piti autoa hyvin erilaisena edelliseen bemariinsa naureskeli ovien peltiselle rämäykselle sulkiessa ja sisustan muovisuudelle, mutta kyse on juuri edullisemman ja kevyemmän materiaalin käytöstä. Kyllä muissa käyttämissäni (polttis)bemareissa ovet on sulkeutuneet sulavasti ja pehmeästi ilman räminöitä. Vitossarjaa en ole ajanut, mutta rohkenen epäillä, että se nyt aivan identtinen kuitenkaan sähköisenä on.
Myös ainakin Volkkarin id3:n ja 4:n ohjaamossa tuntu on hyvin halpa ja muovinen esim. omaan 20-vuotiaaseen mersuun verrattuna. Sen tietokone-osan varmaan ymmärrät selittämättäkin.
BMW i4 on muuten toteutettu nelossarjalaisista bemarista tekniikka vaihtamalla. Eli samaa koria on saatavana myös polttomoottorilla.
Juujuu. Mitään eroa ei ole. Ei tietenkään. Mutta rengasmelua on, sisusta on muovinen ja oven sulkiessa kuuluu halvoille (erityisesti ranskalaisille) autoille tyypillinen peltinen "klang". Ei 4-sarjan gran coupessa ollut tälläistä, mutta tottakai mä vaan kuvittelen ja sä olet oikeassa. Sama se.
En usko että ne 10 min latausajat on valtavirtaa sähköautoissa, jossain eksoottisen kalliissa superautossa kuten Porschessa saattaa ollakin, mutta kenellä on sellaiseen varaa? Suomen autokannan keski-ikää ja keskimääräistä arvoa voi pitää todellisempana mittarina tavallisten kansalaisten todellisesta varattomuudesta kuin jotain keskipalkkaa, jota korottaa harvojen satumaiset tulot toisia riistämällä, vtun beezostelijat!
Vierailija kirjoitti:
En usko että ne 10 min latausajat on valtavirtaa sähköautoissa, jossain eksoottisen kalliissa superautossa kuten Porschessa saattaa ollakin, mutta kenellä on sellaiseen varaa? Suomen autokannan keski-ikää ja keskimääräistä arvoa voi pitää todellisempana mittarina tavallisten kansalaisten todellisesta varattomuudesta kuin jotain keskipalkkaa, jota korottaa harvojen satumaiset tulot toisia riistämällä, vtun beezostelijat!
Mulla on ihan vain Kia ja latautuu kyllä vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni ostaisin sähköauton, mutta ei ole varaa, enkä saisi niin isoa autolainaakaan.
Ei minullakaan ole varaa ostaa jos 3 ensimmäisen vuoden aikana jopa 70% arvosta tippuu kuten on uutisoitu. Ihan järjetön.
Eikö silti ole aika erikoista, ettei edes käytetyt sähköautot ole halpoja? On tää sähköauto yks Schrödingerin auto, kun se on yhtä aikaa törkykallis mutta menettää arvonsa muka heti.
Lähtöhinta on niin jäätävä, että käytettynäkin X kymmentä prosenttia hintaa tiputtaneena moni on vielä kallis...
Lisäksi otat riskin, kallis auto, jonka akun kestosta et tiedä ja takuukin vähissä noissa käytetyissä. Riskiostos näillä hinnoilla käytettynä
Jos se olisi niin iso riski mitä väität, se näkyisi hinnassa. Markkinatalous toimii noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juujuu. Mitään eroa ei ole. Ei tietenkään. Mutta rengasmelua on, sisusta on muovinen ja oven sulkiessa kuuluu halvoille (erityisesti ranskalaisille) autoille tyypillinen peltinen "klang". Ei 4-sarjan gran coupessa ollut tälläistä, mutta tottakai mä vaan kuvittelen ja sä olet oikeassa. Sama se.
Rengasmelua on tottakai, kun polttomoottorin mölinä ei peitä sitä alleen. Sisusta taas on aivan identtinen molemmissa, se voi toki olla muovinen mutta on sitä myös bensamallissa. Ovi kolisee kun ei ole ikkunan karmeja.
Mikä ihmeen itseisarvo tuo Lappiin ajaminen on? Viimeksi käynyt Rovaniemellä 5 vuotta sitten.
Joku oli polkenut saksasta polkupyörälläkin Lappiin, joten miksei sinne sähköautollakin voisi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palstan pensalenkkareiden autoasiantuntemus ylittää kaikkien autotoimittajien asiantuntemuksen.
Suurin osa näistä palstalaisista vastustaa kaikkea vihreää ja päälle niillä ei ole rahaa ostaa edes käytettyä sähköautoa.
No siis jos nyt et ihan provotessasi kirjoitellut, niin meillä normaaleilla ihmisillä, jotka ollaan tehty aika peruspalkkaisia duuneja esimerkiksi sen 5-10 vuotta ja joilla pahimmillaan on vielä lapsiakin, ei ole varaa ostella autotoimittajien testaamia kymmenien tai jopa satojen tuhansien eurojen autoja. Taloudellinen riski on hiukan liian iso.
Realiteetti on 2-15k auto ja kyllä siihen hintaan ostetulla sähköautolla ei etenkään 5 henkinen perhe kovin mukavasti lappiin matkusta. Se voi olla jopa käytännössä mahdotonta, koska lasten turvaistuimet vie autosta niin paljon tilaa, ettei istumapaikkoja ole kuin neljälle. Toisin kuin siinä 7 paikkaisessa dieselissä. Jota toki raippaverotetaan raskaimman mukaan, mutta lapsethan ovat ihan oma valinta ja eihän niitä kukaan rahan takia tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rengasmelua on tottakai, kun polttomoottorin mölinä ei peitä sitä alleen. Sisusta taas on aivan identtinen molemmissa, se voi toki olla muovinen mutta on sitä myös bensamallissa. Ovi kolisee kun ei ole ikkunan karmeja.
Hahah! Mulla ei ole Audissa ikkunan karmeja, eikä ovet todellakaan kolise! Eikä kuulu kolista. Sulkeutuu sulavasti ja pehmeästi, kuten premiumissa kuuluukin.
Harmi, että Bemari on sitten lähtenyt halpuutuslinjalle, kerta kaikissa on samanlainen halpa muovisisus. Ehkä sillä saadaan hintaa alemmas ja kosiskellaan laajempaa asiakaskuntaa... Toivottavasti edes rahalla saa vielä kunnollisen sisustan.
Rengasmelua ei pitäisi 2026 vuonna olla autossa häiritsevän paljon. Toki sitä voi selitellä moottorin äänen puuttumisella, mutta jännä juttu, kun ei sitä kaikissa samalla lailla ole.
Selitä mulle, miten se on vihreämpää myydä mun täysin toimiva nykyaikainen polttis, joka ei enää tee päästöjä kuin hyvin vähän pakoputkesta, pois jollekin toiselle ja sitten ostaa uusi sähköauto?
MITEN?!
Ne mun polttiksen päästöt ei katoa mihinkään, jos myyn sen. Ei, vaikka möisin sen Afrikkaan (johon olen 2 autoa myynyt). Uuden sähköauton tuotanto tekee aivan hulluna päästöjä verrattuna siihen, että ajan tolla polttiksella sen 12 tuhatta kilometriä vuodessa.