En autistina tunne kuuluvuutta oikein minnekään
En oikein koe että muiden kirjolla olevien kanssa olisi mitään yhteistä mutta samaan aikaan normien kanssa ei myöskään tahdo tulla toimeen. En pärjää työelämässä ja olenkin kelan kuntoutustuella vaikeiden mielenterveysongelmien vuoksi sekä fyysisten vaivojen.
Olen äärimmäisen yksinäinen kun minulla ei ole kavereita kun en ole kaverisuhteita osannut luoda vaikka ihmisseuraa kaipaankin paljon mutta olen myös helposti kuormittuva eli jos yritän mennä normien rientoihin mukaan niin väsyn herkästi niin paljon että joku kuntosali treeni tai reipaskävelylenkki tiellä tai metsän läpi eivät tunnu missään mutta joku elokuvissa käynti vie kaikki mehut.
Ei myöskään osaa mitenkään lähestyä naisia vaan pelkää heitä jolloin yritykset löytää seurustelukumppani ovat menneet karille kerta toisensa jälkeen. Netissä "moi" ja joku lause siihen perään on niin kömpelöä ettei se herätä kenessäkään kiinnostusta ja livenä pitäisi olla hyvä suustaan heti alussa eikä ujoilla niin ei niistä yrityksistä tule yhtään mitään.
Väsyttää tämä elämä kun se on näin vaikeaa minulle.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Yritä etsiä ystäviä muista joilla on sama diagnoosi, he ymmärtävät sinua paremmin ja saat samalla vertaistukea. "Autismikirjon naiset" ja "nepsy - nurkka, aikuiset nepsyt" ryhmät löytyy ainakin Facebookissa.
Luitko aloittajan kirjoituksen? Hänhän nimenomaan kirjoitti, ettei tunne yhteenkuuluvuutta edes muiden kirjolla olevien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Heeei ap, mikä on suosikkisi traktoreista? Itse rakastan Zetoreita. Niissä yhdistyy jotenkin rauhallisuus, historiallisuus ja luonnosta nauttiminen, myös se niiden puksutus on jotenkin niin rauhoittavaa.
Toki jos töitä tekee niin traktorilla on ihan muut vaatimukset.
T. Kromosomeiltani xx
Tykkään Massey Fergusoneista ja niillä ajanut eniten ja niistä ahminut tietoa. Olen kyllä monilla muillakin merkeillä ja niiden eri malleilla ajanut. Varmaan olisi ehkä helpompi luetella millä ei ole ajanut tai maailmalla on monia merkkejä mutta niitä joita tuotu Suomeen.
Massikasta tykkään kun vaikka hyppäisi 35:sen ratista 8ssän rattiin niin helppo lähteä ajamaan kun hallintalaitteet tuttuja vaikka koneilla yli 60 vuotta ikäeroa :D
En tiedä mikä on oma suosikkimalli. Tietysti 35 tai 135 ovat niin pomminvarmoja koneita että sellainen olisi kiva omistaa.
Sen sijaan Fendt on kuin joku avaruusalus kun muutamalla mallilla ajanut eikä koskaan päässyt niiden kanssa sinuiksi kun tuntui että hallintalaitteet oli ihan vinksin vonksin ja ilman logiikkaa niiden käyttö. Tai ehkä ajoi niin kauan massikoilla että muihin merkkeihin ei totu koskaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.
On kiinnostuksen kohteita mutta ei ole löytynyt näitä kautta kavereita. Jossain tapahtumissa joskus käy mutta miten ujona ja sosiaalisesti kömpelönä niissäkään pystyy aloittamaan keskustelua? Tai kokeillut mutta olleet normaaleja ihmisiä niin kirjolla olevana saattanut alkaa höpistä niitä näitä ja vasta ajan päästä huomaa että toinen on hyvin vaivaantunut ja sitten oikeastaan poistun paikalta kun häpeän itseäni. ap
No mitkä aiheet sua kiinnostaa?
Autot, traktorit, pelaaminen, sci-fi (star wars ja stargate pääasiassa) luonnossa liikkuminen, historia joskus kiinnosti tai no vähän vieläkin mutta muisti ei pelaa enää niin että siinä olisi mitenkään hyvä.
Pelaaminen vähän hankalaa kun pystyy lähinnä yksin pelaamaan kun nettipelaaminen ei onnistu tällä hetkellä. Jos olisi vielä yhtä hyvä tietokoneiden kanssa mitä nuorena ei olisi ongelmaa mutta nyt tahtoo olla vaikeata. Autolla tykkään ajella ja kiinnostanut aina käydä enemmän jossain tapahtumissa mutta onnistui joskus kauan sitten kun oli työkykyinen eli autoharrastus ei ole halpaa. Traktorit vielä kalliimpia no maalla kasvanut niin kiinnostavat sen takia ja käyn konenäyttelyissä ja jos on koeajotapahtumia niin niissä. Tosin traktoreista ei kovin moni kirjolla oleva varmaan ole kiinnostunut ja käy sellaisissa tapahtumissa ja oikeastaan niissä käy pelkästään maataloustuottajia ja muita koneyrittäjiä ja itse ainoa harrastelija melkein niissä. Tuossa nyt jotain. ap
No näistähän saa vaikka mitä. Laitan vähän lisää, että nappaako se viljelyaspekti traktoreissa enemmän vai mekaniikka?
Entä autoissa?
Mites muut koneet? Laivat, junat, voimalaitokset, teollisuuslinjastot, sotakalusto, dieselit, vaihteistot, jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heeei ap, mikä on suosikkisi traktoreista? Itse rakastan Zetoreita. Niissä yhdistyy jotenkin rauhallisuus, historiallisuus ja luonnosta nauttiminen, myös se niiden puksutus on jotenkin niin rauhoittavaa.
T. Kromosomeiltani xx
Tykkään Massey Fergusoneista ja niillä ajanut eniten ja niistä ahminut tietoa. Olen kyllä monilla muillakin merkeillä ja niiden eri malleilla ajanut. Varmaan olisi ehkä helpompi luetella millä ei ole ajanut tai maailmalla on monia merkkejä mutta niitä joita tuotu Suomeen.
Massikasta tykkään kun vaikka hyppäisi 35:sen ratista 8ssän rattiin niin helppo lähteä ajamaan kun hallintalaitteet tuttuja vaikka koneilla yli 60 vuotta ikäeroa :D
En tiedä mikä on oma suosikkimalli. Tietysti 35 tai 135 ovat niin pomminvarmoja koneita että sellainen olisi kiva omistaa.
Sen sijaan Fendt on kuin joku avaruusalus kun muutamalla mallilla ajanut eikä koskaan päässyt niiden kanssa sinuiksi kun tuntui että hallintalaitteet oli ihan vinksin vonksin ja ilman logiikkaa niiden käyttö. Tai ehkä ajoi niin kauan massikoilla että muihin merkkeihin ei totu koskaan. ap
No näillä seteillä voi operoida traktoreita, mutta työelämässä yleensä tarvitaan myös tuntemusta myös muista maatalouden hommista. Traktoreihin saa myös aika paljon lisälaitteita, jotka ei välttämättä ole ihan helppoja ja yhteensopivia kaikkeen.
Jos mekaniikka ja suunnittelu tai huolto/korjaus kiinnostaa, pitäisi mennä vähän syvemmälle siihen, mitä se traktori on syönyt. Käsittääkseni dieseltekniikka on edistyneintä nimenomaan maatalouskoneissa ja laivoissa. Autoala on investoinut sähköön ja hybrideihin viimeiset 15 vuotta, ja veturit ja sotakoneen menee usein vanhalla ja luotettavaksi todetulla tekniikalla.
Nipsu napsu nöpsyt. Kaikki ovat nykyään kirjolla, kun se on niin muodikasta. Söpö Topi Borg ja sisarensa, joka härskisti häntä kuppaa.
Nämä neuropsykiatriset diagnoosit ovat trendejä. Tämä villitys kestää ehkä 10 vuotta ja sitten tulee taas joku muu.
Mulla on nyt vähän paha olla niin jee, mä oon autisti! Tämä ap ei ole oikeaa autistia nähnytkään kuin enintään telkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.
On kiinnostuksen kohteita mutta ei ole löytynyt näitä kautta kavereita. Jossain tapahtumissa joskus käy mutta miten ujona ja sosiaalisesti kömpelönä niissäkään pystyy aloittamaan keskustelua? Tai kokeillut mutta olleet normaaleja ihmisiä niin kirjolla olevana saattanut alkaa höpistä niitä näitä ja vasta ajan päästä huomaa että toinen on hyvin vaivaantunut ja sitten oikeastaan poistun paikalta kun häpeän itseäni. ap
No mitkä aiheet sua kiinnostaa?
Autot, traktorit, pelaaminen, sci-fi (star wars ja stargate pääasiassa) luonnossa liikkuminen, historia joskus kiinnosti tai no vähän vieläkin mutta muisti ei pelaa enää niin että siinä olisi mitenkään hyvä.
Pelaaminen vähän hankalaa kun pystyy lähinnä yksin pelaamaan kun nettipelaaminen ei onnistu tällä hetkellä. Jos olisi vielä yhtä hyvä tietokoneiden kanssa mitä nuorena ei olisi ongelmaa mutta nyt tahtoo olla vaikeata. Autolla tykkään ajella ja kiinnostanut aina käydä enemmän jossain tapahtumissa mutta onnistui joskus kauan sitten kun oli työkykyinen eli autoharrastus ei ole halpaa. Traktorit vielä kalliimpia no maalla kasvanut niin kiinnostavat sen takia ja käyn konenäyttelyissä ja jos on koeajotapahtumia niin niissä. Tosin traktoreista ei kovin moni kirjolla oleva varmaan ole kiinnostunut ja käy sellaisissa tapahtumissa ja oikeastaan niissä käy pelkästään maataloustuottajia ja muita koneyrittäjiä ja itse ainoa harrastelija melkein niissä. Tuossa nyt jotain. ap
No näistähän saa vaikka mitä. Laitan vähän lisää, että nappaako se viljelyaspekti traktoreissa enemmän vai mekaniikka?
Entä autoissa?
Mites muut koneet? Laivat, junat, voimalaitokset, teollisuuslinjastot, sotakalusto, dieselit, vaihteistot, jne.?
No sekä että eli jos olisi omaa peltoa niin kyllä sinne menisin viljeleen ja sitten teknisesti traktori kiinnostaa myös. Yhdestä massikan mallista, alunperin vapari suora kutonen mutta jälkikäteen turbotettu ja krominen pakoputki niin lähti niin komeat mörinät siitä että paineli kaasua tai nosta jalan kaasulta ihan vaan äänien takia :D
Autoissa kiinnostaa vähän kaikki et jonkin verran moottoriurheilua katsonut aiemmin tosin vähemmälle jäännyt mutta jotain vielä ja muuten autoissa kiinnostaa tekniikka, ajettavuus, ulkonäkö ja enemmän kiinnosta vanhemmat autot et viime vuosikymmenen autot vielä jotenkin menee mutta nykyiset ovat aika tylsiä ja vaikka tehokkaista autoista tykkään niin liika on liikaa jos tehdään hybridejä jotka painaa yli 2 tonnia niin pitää olla myöskin järjetön määrä tehoa. Sitten taas sähköautoista niin puuttuu äänet ja se ajoelämys et sillä vaan ajetaan et siinä et ole osa sitä autoa tai miten sen selittäisi.
Muita koneita kyllä ja tästäkin saisi niin pitkän tekstin aikaan että mutta sotakalustonkin kiinnostaa laivat, hävittäjät jne. vaikka en sodista pidä niin niiden tekniikka ja miten ne toimii ym. ja pelatessa tietenkin jos pelaa fps-pelejä, strategiapelejä jne.
Joo voisi höpöttää näistäkin aiheista vaikka useamman tunnin päivästä toiseen, ei vaan ole ketään joka jaksaisi niistä minun kanssa jauhaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt jossain terapiassa, jossa treenataan sosiaalisia taitoja? Vai onko niitä aikuisille?
Joo mut ne on ihan hanûrista.
Onko ap nainen vai mies?
Mies olen. ap
Itsekin tällainen. Kaikkea kokeilin, ja erilaisia lääkkeitä, jne., kunnes neuropsykiatrian polilta aikanaan tuli autismidiagnoosi. Olin täysin syrjäytyneeksi laskettava 25v asti, eivät huolineet edes inttiin mt-ongelmien takia.
Omalla kohdallani auttoi se, että vedin kunnolla psilosybiinia, sukeltelin jään alla vedenkestävän otsalampun kanssa, ja kävin ensin ottamassa ja sitten myös antamassa kamppailulajeissa pataan.
Toisten mikroilmeet tai joku stressaava tilanne ei oikeasti tunnu niin pahalta vrt. joku korsto lyö oikeasti turpaan, tai kuoletko kirjaimellisesti jos et näe avantoa 30 sekunnin sisällä.
En osaa sanoa, mikä juuri sinun kohdallasi toimisi.
Tee jotain. Hyppää laskuvarjolla. Lahjoita munuainen sitä tarvitsevalle. Kokeile seksiä miesten kanssa. Opettele portugalin kieli. Mene ampumaradalle, ja ammu itseäsi jalkaan. Juokse 100 km putkeen. Liity johonkin luostariin. Mene amikseen, ja opiskele jokin etäisesti kiinnostava tutkinto, ja pyri olemaan hyvä siinä. Kuuntele progea vinyylilevyiltä. Ota ketamiinitrippi. Keräile pehmoleluja. Osta huono auto, ja aja jonnekin kommuuniin manner-Euroopassa. Pyöräile Espanjaan. Hae apua.
Disclaimer: olen toteuttanut osan näistä ja osa on huonoja neuvoja juuri sinulle. Osa välttämättä ei. Kannattaa edes yrittää jotain vielä kun on elämää jäljellä. Sekin joskus loppuu.
Tässä 38-vuotiaana naisena on alkanut kouluttamaan, kun en mä oikein osaa jutella kenenkään kanssa "normaalisti". Mitä ihmeen smalltalkia, miksi?
Tässä tulikin nyt sit liuta asioita, mistä kyselisin yömyöhälle asti ja aamusta lähtien uusiksi.
En ole ikinä diagnosoitu kirolle, muita sit riittääkin enkä jaksa niiden kanssa enää lisätutkimuksia vaikka täytän joka kohdan.
Jotenkin onnistun myös hermostuttamaan monet, jos en hermostuta niin luulen niin, ajaudun herkästi jos en riitaan niin väittelyyn. Syvin parisuhteeni oli myös pahasti mt-ongelmaisen kanssa. En edes osaa jutella oikein ns normaalin kanssa, mä ammun kysymykset ja jaan omat kokemukset heti syvältä.
Tää on inhottavaa, kun kovasti olen utelias ihmisten suhteen ja tykästyn helposti, sit kun joku muutaman viikon juttelukaverin kanssa "menee poikki" tai aistin jotain erilaista, niin mä itse menen aivan sekaisin. Muut saa kai perhosia vatsanpohjaan, mä saan psykoosin.
Nyt oon koittanut "kevyesti höpötellä" kaverisovelluksessa ja en vaan jotain tajua. Se perinteinen overshare. Jatkuvaa tunnustelua toisen ja itsen suhteen. Just tuli sanaharkkaa erään kanssa ja nyt mä en sit uskalla sanoa mitään ja dissosioin! Ihanaa olla tällainen!!
Enpä nyt tiedä ja muista mikä oli tämänkin ylijakamisen tarkoitus, mut tsemppiä aplle ja muille, joillekin asiat vaan on vaikeampia.
Vierailija kirjoitti:
Nipsu napsu nöpsyt. Kaikki ovat nykyään kirjolla, kun se on niin muodikasta. Söpö Topi Borg ja sisarensa, joka härskisti häntä kuppaa.
Nämä neuropsykiatriset diagnoosit ovat trendejä. Tämä villitys kestää ehkä 10 vuotta ja sitten tulee taas joku muu.
Mulla on nyt vähän paha olla niin jee, mä oon autisti! Tämä ap ei ole oikeaa autistia nähnytkään kuin enintään telkkarissa.
Miksi sulla on noin paha olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kromosomeiltani xx
No näillä seteillä voi operoida traktoreita, mutta työelämässä yleensä tarvitaan myös tuntemusta myös muista maatalouden hommista. Traktoreihin saa myös aika paljon lisälaitteita, jotka ei välttämättä ole ihan helppoja ja yhteensopivia kaikkeen.
Jos mekaniikka ja suunnittelu tai huolto/korjaus kiinnostaa, pitäisi mennä vähän syvemmälle siihen, mitä se traktori on syönyt. Käsittääkseni dieseltekniikka on edistyneintä nimenomaan maatalouskoneissa ja laivoissa. Autoala on investoinut sähköön ja hybrideihin viimeiset 15 vuotta, ja veturit ja sotakoneen menee usein vanhalla ja luotettavaksi todetulla tekniikalla.
On minulla sen verran kokemusta kun maalla maatilalla kasvanut ja kävin koulunkin maataloudesta (ainoa ammatti mistä tutkinto) mutta no ei sen tarkemmin jäi se ura syistä sivuun ja suurin osa oppimasta katosi päästä mutta pienellä ruosteen karistelulla traktorityöt pellolla lähtisi sujumaan (kunhan trakorina ei ole Fendt tai uudempi kone paitsi massikka kun niide hallintalaitteet on minulle selvillä) kun sen verran niitä teki niin pakosti jotain vielä tuolta selkäytimestä löytyy.
Mekaanikoksi minusta ei ole. Yritin ennen kuin sain diagnoosin niin käydä autoasentajan tutkinnon opiskelemassa mutta ei onnistunut vaan alle kuukaudessa paloin siihen hommaan. Ehkä siinä eniten vaikutti se kun harjoitteli työpaikalla ja siinä piti kiireessä ja ihmisten kanssa mennä ym. niin aivot vaan lamaantui täysin ja jäi välillä seisomaan paikalleen kun päässä löi ihan tyhjää kun ylikuormitus tuli. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kromosomeiltani xx
Tuo on totta että kun tietynlaiseen tottuu niin siitä tulee laadun ja ajokokemuksen kriteeri, itsellä on tuota ongelmaa ihan henkilöautojen kanssa jos uutta pitää hankkia.
Itse olen ajanut traktoria vain kerran, en muista yhtään mikä oli, muuta kuin julmetun iso. Ehkä siitä kuitenkin jäi kiinnostus. Konepellin alla olin jo pikkutyttönä isän kaverina autoja kun huolsi.
Itsellänikin on muistin kanssa ongelmia, joten uuden asian opettelu vie ihan järjettömästi voimia. Viime viikolla olin tilaisuudessa missä oli täysin vierasta asiaa itselleni, kesti vain kaksi tuntia mutta seuraava päivä meni lähinnä sängyn pohjalla kattoa tuijottaen.
Nuo massikat vaikuttavat hienoilta 😍
Zetorit puksuttelivat aktiiviharrastajien ohjaamina sydämeeni aikoinaan.
Missäköhän tässä lähiatöllä olisi joku tapahtuma tai messut missä voisi mennä niitä ihmettelemään...
T. Kromosomit xx
Ootko AP miten kiinnostunut aidosti siitä, mistä . muut on kiinnostuneet? Siis sulla on toi intohimosi, ymmärrätkö toisen intohimoa vai täytyykö sen olla just tämä sun juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kromosomeiltani xx
Tuo on totta että kun tietynlaiseen tottuu niin siitä tulee laadun ja ajokokemuksen kriteeri, itsellä on tuota ongelmaa ihan henkilöautojen kanssa jos uutta pitää hankkia.
Itse olen ajanut traktoria vain kerran, en muista yhtään mikä oli, muuta kuin julmetun iso. Ehkä siitä kuitenkin jäi kiinnostus. Konepellin alla olin jo pikkutyttönä isän kaverina autoja kun huolsi.
Itsellänikin on muistin kanssa ongelmia, joten uuden asian opettelu vie ihan järjettömästi voimia. Viime viikolla olin tilaisuudessa missä oli täysin vierasta asiaa itselleni, kesti vain kaksi tuntia mutta seuraava päivä meni lähinnä sängyn pohjalla kattoa tuijottaen.
Nuo massikat vaikuttavat hienoilta 😍
Zetorit puksuttelivat aktiiviharrastajien ohjaamina sydämeeni aikoinaan.
Missäköhän tässä lähiatöllä olisi joku tapahtuma tai messut missä voisi mennä niitä ihmettelemään...
T. Kromosomit xx
Isompia ja pienempiä kone-esittelyjä ollut tässä pitkin kevättä monella merkillä ja konemyyjällä mutta en ole sen tarkemmin katsellut tai käynnyt, aiemmista on aikaa. Kesälläkin on jotain tapahtumia mutta en päästä muista mutta netistä löytyy. Helsingin messukeskuksessa on lokakuussa maatalouskonemessut jotka on siellä joka toinen vuosi ja Tampereella koneagria joka toinen vuosi lokakuussa eli vuorottelevat joka toinen vuosi. Kesällä on tuota tuota Farmari maatalousnäyttely Kalajoella kesäkuun lopussa no en tiedä jaksanko itse sinne ajaa. Käyn joka toinen vuosi Oripäässä Okra maatalousnäyttelyssä missä koneita, eläimiä jne.
Vanhojen traktoreiden näyttelyitäkin on varmasti mutta jostain netistä niiden ajankohtia löytyy. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt jossain terapiassa, jossa treenataan sosiaalisia taitoja? Vai onko niitä aikuisille?
Nämä ovat ableistin höpinöitä.
Autisteilla on oikeus olla oma itsensä myös sosiaalisesti. Ei meidän tarvi opetella mitään teidän normojen sosiaalisia ketkuiluja ja pelaamista. Autisti on sellaisenaan luotettavin ja rehdein ihminen mitä maa päällään kantaa.
No v*ttu aamen. T. Kantapään kautta normoutunut autisti
Pyh ja pöh.
Autismista ei tarvi normoutua. Samahan olisi käydä lobotomiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ootko AP miten kiinnostunut aidosti siitä, mistä . muut on kiinnostuneet? Siis sulla on toi intohimosi, ymmärrätkö toisen intohimoa vai täytyykö sen olla just tämä sun juttu?
Kyllä pystyn ymmärtämään ja kiinnostumaan toisen mielenkiinnon kohteista jne. mutta jos en ole hirveästi perillä aiheesta tai en yhtään en välttämättä osaa kysyä siitä ja jos toinen ei innostu niin puhumaan siitä enempää niin keskustelu loppunee. Samoin tosin käynnee jos minulta kysytään jotain mutta yleensä käy niin että jos minulta kysytään jotain mikä kiinnostaa jne. niin voisin kyllä puhua siitä pitkään mutta toinen haluaa lopettaa pian ja vaihtaa aihetta eli ei oikein ole löytynyt henkilöä jonka kanssa jauhaa jostakin aiheesta pitkään eli toisenkin aiheet kiinnostaa mutta jos toinen ei niistä halua puhua niin vähän vaikea keskustella et onko toiset ujoja puhumaan omista kiinnostuksistaan kun itsellä se ujous aika usein katoaa jos pääsen puhumaan omista kiinnostuksen kohteista. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisteilla on oikeus olla oma itsensä myös sosiaalisesti. Ei meidän tarvi opetella mitään teidän normojen sosiaalisia ketkuiluja ja pelaamista. Autisti on sellaisenaan luotettavin ja rehdein ihminen mitä maa päällään kantaa.
En ole normo. Mielestäni uusien taitojen opettelu ei ole ableistista. En vaadi ketään tekemään niin, mutta annoin vinkin että niin voisi halutessaan tehdä. Uudet taidot voi joskus helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta ja autistina vastaan: ei kiinnosta jonkun muu ihan eri hyperfiksaatiot. Eli ei meitä voi laittaa yhteen kategoriaan sillä perusteella. Tosin olen silleen sosiaalisesti älykäs autisti, että en puhu omista ekkoistani henkilöille, joiden en oleta olevan niistä kiinnostunut. Typerä stereotypia pitkää monologia paasaavasta autistista ei siis osu tällä kertaa, ja uskon tämän pätevän monen muunkin kohdalla. Autisteista on vaan niin kiva ylläpitää kaikenlaisia ennakkoluuloja, näköjään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole normo. Mielestäni uusien taitojen opettelu ei ole ableistista. En vaadi ketään tekemään niin, mutta annoin vinkin että niin voisi halutessaan tehdä. Uudet taidot voi joskus helpottaa elämää.
Ei ole mikään "taito" alkaa imitoida normoja.
Mitä yleisemmin autistit esiintyvät itsenään ilman normojen edellyttämää muokkausta, sitä paremmin meidät
jatkossa tullaan hyväksymään osana ihmiskunnan jatkumla.
Oletko sinä esimerkiksi opetellut hymyilemään tervehtiessä ja katsomaan keskustelukumppania silmiin? Lol 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään "taito" alkaa imitoida normoja.
Mitä yleisemmin autistit esiintyvät itsenään ilman normojen edellyttämää muokkausta, sitä paremmin meidät
jatkossa tullaan hyväksymään osana ihmiskunnan jatkumla.
Oletko sinä esimerkiksi opetellut hymyilemään tervehtiessä ja katsomaan keskustelukumppania silmiin? Lol 🤭
En minä imitoinnista puhunutkaan, vaan tietämisestä. Esim. siitä mitä eri eleet tarkoittaa ja siitä mikä on kohteliasta..
Uskon, että maailma toimii niin että kaikki tulee toisiaan vastaan. Autistilta ei siis vaadita silmiin katsomista, mutta neurotyypillistä ei vaadita kuuntelemaan autistin puolen tunnin infodumbbausta.
No v*ttu aamen. T. Kantapään kautta normoutunut autisti