Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En autistina tunne kuuluvuutta oikein minnekään

Vierailija
13.04.2026 |

En oikein koe että muiden kirjolla olevien kanssa olisi mitään yhteistä mutta samaan aikaan normien kanssa ei myöskään tahdo tulla toimeen. En pärjää työelämässä ja olenkin kelan kuntoutustuella vaikeiden mielenterveysongelmien vuoksi sekä fyysisten vaivojen.

Olen äärimmäisen yksinäinen kun minulla ei ole kavereita kun en ole kaverisuhteita osannut luoda vaikka ihmisseuraa kaipaankin paljon mutta olen myös helposti kuormittuva eli jos yritän mennä normien rientoihin mukaan niin väsyn herkästi niin paljon että joku kuntosali treeni tai reipaskävelylenkki tiellä tai metsän läpi eivät tunnu missään mutta joku elokuvissa käynti vie kaikki mehut.

Ei myöskään osaa mitenkään lähestyä naisia vaan pelkää heitä jolloin yritykset löytää seurustelukumppani ovat menneet karille kerta toisensa jälkeen. Netissä "moi" ja joku lause siihen perään on niin kömpelöä ettei se herätä kenessäkään kiinnostusta ja livenä pitäisi olla hyvä suustaan heti alussa eikä ujoilla niin ei niistä yrityksistä tule yhtään mitään.

Väsyttää tämä elämä kun se on näin vaikeaa minulle.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autidmiliitolla on kaikenlaista toimintaa, kannattaa osallistua jos omalla paikkakunnalla järjestetään. 

Autismiliiton ja -säätiön toiminta on lähes poikkeuksetta heikkolahjaisille suunnattua. Itsekin parikymppisenä kävin jossain tällaisessa, ja ihmettelin että mikä homma. Sellaista kollektiivista teatteria vähän kuin jokin kuntouttava työtoiminta. Nyt 36, perhe ja asuntolaina.

Mitä haluat elämältä, ap? Kaikenlaisia pokemoneja löytyy kun vähän etsii. T. Toinen auTiSti- w a j a k k i

Vierailija
22/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinua vähän vanhempi nais-autisti. Sillä erolla että mulla on kyllä työpaikka, 100% etänä tehtävä työ. Mutta mä olen jo tässä vaiheessa sopeutunut siihen, ettei mulla ole ihmissuhteita eikä parisuhdetta, eikä se enää aiheuta kärsimystä. En enää etsikään ketään. Olen sen verran outolintu, että yksinäisenä sutena sitä saa elämänsä kulkea. Menee se näinkin, kun lakkaa odottamasta muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kuulokoje, mäntti!

Vierailija
24/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ongelmia minulla.

Omat ekkotkin on jotenkin hukassa, joten en edes tiedä mistä porukasta yrittäisi löytää ketään jonka kanssa jakaa innostusta.

Parisuhteen etsimisestä olen jo luopunut, niihin kyllä pääsin mutta ei niissä hyvin käynyt. Kromosomeiltani olen xx.

Vierailija
25/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.

On kiinnostuksen kohteita mutta ei ole löytynyt näitä kautta kavereita. Jossain tapahtumissa joskus käy mutta miten ujona ja sosiaalisesti kömpelönä niissäkään pystyy aloittamaan keskustelua? Tai kokeillut mutta olleet normaaleja ihmisiä niin kirjolla olevana saattanut alkaa höpistä niitä näitä ja vasta ajan päästä huomaa että toinen on hyvin vaivaantunut ja sitten oikeastaan poistun paikalta kun häpeän itseäni. ap

Oletko käynyt jossain terapiassa, jossa treenataan sosiaalisia taitoja? Vai onko niitä aikuisille?

Vierailija
26/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tyypillinen autisti. Ikä 31, asuu äitinsä kanssa. 
https://youtube.com/shorts/fB5gJHDYyf0?is=EOxHIhbUEM2FxkJY

Vierailija
27/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua kiinnostaa? Itse olen löytänyt kavereita yhteisten kiinnostusten ja harrastusten kautta.

On kiinnostuksen kohteita mutta ei ole löytynyt näitä kautta kavereita. Jossain tapahtumissa joskus käy mutta miten ujona ja sosiaalisesti kömpelönä niissäkään pystyy aloittamaan keskustelua? Tai kokeillut mutta olleet normaaleja ihmisiä niin kirjolla olevana saattanut alkaa höpistä niitä näitä ja vasta ajan päästä huomaa että toinen on hyvin vaivaantunut ja sitten oikeastaan poistun paikalta kun häpeän itseäni. ap

No mitkä aiheet sua kiinnostaa?

Vierailija
28/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tyypillinen autisti. Ikä 31, asuu äitinsä kanssa. 
https://youtube.com/shorts/fB5gJHDYyf0?is=EOxHIhbUEM2FxkJY

Eikä ole. Tunnen monta autistia. Heistä kaksi asuu äitinsä kanssa koska ovat alaikäisiä.

Vierailija
29/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pidä kirjaimista. Enkä tykkää olla töissä, en vaa haluu. Lisäksi oon yliherkkä keltasille autoille ja pelkään citykaneja. Juon viinaa, se kyl saa aikaan oksentelua ym, mikä hankaloittaa vähän julkisilla liikkumista.

Olet nöyryyttänyt ja häpäissyt ainoastaan itsesi.

Vierailija
30/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autidmiliitolla on kaikenlaista toimintaa, kannattaa osallistua jos omalla paikkakunnalla järjestetään. 

Tällä paikkakunnalla ei ole et täytyisi mennä isompaan kaupunkiin. Miettinyt niissä käyntejä mutta unohtanut nekin jostain syystä ja no nyt tässä samalla yrittää katsoa onko tässä lähellä mitään toimintaa. ap

Vierailija
31/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisryhmään, mars. Mun aikuinen tytär meni neuroepätyypillisten vertaisryhmään ja sai sieltä (toivottavasti) elämänikäisen kaverin. Asuvat eri paikkakunnilla mutta katsovat leffoja ja pelaavat netin kautta.

Olen pahoillani, mutta kantsii nimenomaan toista autistia haeskella, koska me tyypilliset ei välttämättä olla samalla taajuudella, kuten olet huomannutkin.

Ehkä sun kannattaa katsella Autismiliiton sivuilta, olisko siellä tarjolla mitään nettiporukoita tms.

Vierailija
32/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt jossain terapiassa, jossa treenataan sosiaalisia taitoja? Vai onko niitä aikuisille?

Joo mut ne on ihan hanûrista.

Onko ap nainen vai mies?

Vierailija
33/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa👴🏻 kirjoitti:

Ou jee! 🥸🥩👴🏻👑

Näinhän se menee🧑‍🦳🥳

Vierailija
34/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla höpistä höpsökkää ja burgerii, irtsareita markalla ja Banana split 🍔🍬🍌

Vierailija
35/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä aiheet sua kiinnostaa?

Autot, traktorit, pelaaminen, sci-fi (star wars ja stargate pääasiassa) luonnossa liikkuminen, historia joskus kiinnosti tai no vähän vieläkin mutta muisti ei pelaa enää niin että siinä olisi mitenkään hyvä.

Pelaaminen vähän hankalaa kun pystyy lähinnä yksin pelaamaan kun nettipelaaminen ei onnistu tällä hetkellä. Jos olisi vielä yhtä hyvä tietokoneiden kanssa mitä nuorena ei olisi ongelmaa mutta nyt tahtoo olla vaikeata. Autolla tykkään ajella ja kiinnostanut aina käydä enemmän jossain tapahtumissa mutta onnistui joskus kauan sitten kun oli työkykyinen eli autoharrastus ei ole halpaa. Traktorit vielä kalliimpia no maalla kasvanut niin kiinnostavat sen takia ja käyn konenäyttelyissä ja jos on koeajotapahtumia niin niissä. Tosin traktoreista ei kovin moni kirjolla oleva varmaan ole kiinnostunut ja käy sellaisissa tapahtumissa ja oikeastaan niissä käy pelkästään maataloustuottajia ja muita koneyrittäjiä ja itse ainoa harrastelija melkein niissä. Tuossa nyt jotain. ap

Vierailija
36/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap nainen vai mies?

Mies olen. ap

Vierailija
37/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja ongelmia minulla.

Omat ekkotkin on jotenkin hukassa, joten en edes tiedä mistä porukasta yrittäisi löytää ketään jonka kanssa jakaa innostusta.

Parisuhteen etsimisestä olen jo luopunut, niihin kyllä pääsin mutta ei niissä hyvin käynyt. Kromosomeiltani olen xx.

Sama täällä!

Olen ollut jopa naimisissa kolme kertaa. Mutta eipä niistä sen enempää.

Ekkot tosiaan kadoksissam ja sen takia elämä tuntuu menettäneen merkityksensä.

Toki mulla on yksi kohde, mihin nyt suuntaan energiaani, parempia aikoja odotellessa. Olen myöhäsyntyinen trekkie, eli fanitan ja bingaan Star Trek -sarjaa, lähinnä Picardin kapteenikautta eli TNG.  Usein ei jouda nukkumaankaan. 😁🖖🏻

Vierailija
38/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat ableistin höpinöitä.

Autisteilla on oikeus olla oma itsensä myös sosiaalisesti. Ei meidän tarvi opetella mitään teidän normojen sosiaalisia ketkuiluja ja pelaamista. Autisti on sellaisenaan luotettavin ja rehdein ihminen mitä maa päällään kantaa.

Vierailija
39/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heeei ap, mikä on suosikkisi traktoreista? Itse rakastan Zetoreita. Niissä yhdistyy jotenkin rauhallisuus, historiallisuus ja luonnosta nauttiminen, myös se niiden puksutus on jotenkin niin rauhoittavaa. 

Toki jos töitä tekee niin traktorilla on ihan muut vaatimukset.

T. Kromosomeiltani xx

Vierailija
40/59 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap nainen vai mies?

Mies olen. ap

Itsekin tällainen. Kaikkea kokeilin, ja erilaisia lääkkeitä, jne., kunnes neuropsykiatrian polilta aikanaan tuli autismidiagnoosi. Olin täysin syrjäytyneeksi laskettava 25v asti, eivät huolineet edes inttiin mt-ongelmien takia.

Omalla kohdallani auttoi se, että vedin kunnolla psilosybiinia, sukeltelin jään alla vedenkestävän otsalampun kanssa, ja kävin ensin ottamassa ja sitten myös antamassa kamppailulajeissa pataan. 

Toisten mikroilmeet tai joku stressaava tilanne ei oikeasti tunnu niin pahalta vrt. joku korsto lyö oikeasti turpaan, tai kuoletko kirjaimellisesti jos et näe avantoa 30 sekunnin sisällä.

En osaa sanoa, mikä juuri sinun kohdallasi toimisi. 

Tee jotain. Hyppää laskuvarjolla. Lahjoita munuainen sitä tarvitsevalle. Kokeile seksiä miesten kanssa. Opettele portugalin kieli. Mene ampumaradalle, ja ammu itseäsi jalkaan. Juokse 100 km putkeen. Liity johonkin luostariin. Mene amikseen, ja opiskele jokin etäisesti kiinnostava tutkinto, ja pyri olemaan hyvä siinä. Kuuntele progea vinyylilevyiltä. Ota ketamiinitrippi. Keräile pehmoleluja. Osta huono auto, ja aja jonnekin kommuuniin manner-Euroopassa. Pyöräile Espanjaan. Hae apua.

Disclaimer: olen toteuttanut osan näistä ja osa on huonoja neuvoja juuri sinulle. Osa välttämättä ei. Kannattaa edes yrittää jotain vielä kun on elämää jäljellä. Sekin joskus loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi