Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Michelle sai koulutuksen Suomesta ja nyt Ruotsissa töissä.

Vierailija
13.04.2026 |

Jatkakaa Suomi tätä kouiluttamista ja ruotsinkielen opettamista , niin pääsette eroon jokaisesta opiskelijasta jonka koulutatte ilmaiseksi. 

Ura rakentui Ruotsiin sattumalta

Michelle ei lähtenyt alun perin Ruotsiin muhkeamman palkkapussin perässä.

Hän suoritti ensihoitajaopintonsa Helsingissä ja suunnitteli uraa Suomessa. Opintojensa aikana Michelle oli työharjoittelussa muun muassa Helsingissä ja Lapissa.

Eräänä päivänä koululle saapui vieraita Ruotsissa toimineelta yksityiseltä terveydenhuoltosektorilta. Infotilaisuus sai Michellen kiinnostumaan Ruotsissa työskentelystä. Suomenruotsalaisena kielitaitokaan ei ollut este.

Kesällä 2021 Michelle lähti Ruotsiin kesätöihin perustason ensihoitajaksi. Kesän jälkeen hän jäi firmaan keikkatyöläiseksi ja teki Tukholmassa työvuoroja aina, kun opinnoista oli lomaa.

Kun Michelle valmistui ensihoitajaksi keväällä 2022, hän aloitti työt Tukholmassa hoitotason ensihoitajana.

Michelle kävi Tukholmassa töissä Suomesta käsin melkein kaksi vuotta. Osin järjestelyyn vaikutti hänen silloinen parisuhteensa Suomessa.

– Olin aina Ruotsissa kaksi viikkoa putkeen töissä ja sitten kaksi viikkoa vapailla Suomessa. Työnantaja maksoi lennot Helsingistä Tukholmaan sekä majoituksen Tukholmassa. Olihan se ravaamista.

Ennen pitkää kahden maan välillä reissaaminen kävi turhan raskaaksi, joten kuluneena kesänä Michelle muutti pysyvästi Tukholmaan.

Katso alla olevalta videolta, miltä ensihoitajan yövuoro Tukholmassa voi näyttää:

Katso, miltä ensihoitaja Michellen yövuoro Tukholmassa näyttää

Kaksivuorotyötä ja pitkiä vapaita

Tällä hetkellä Michelle työskentelee Etelä-Tukholmassa sijaitsevalla Huddingen asemalla. Keikoilla hänellä on vakituinen työpari, josta on tullut Michellelle hyvä ystävä.

– Hänellä on suomalaisia sukujuuria, joten puhumme keskenämme myös suomea.

Työvuoron kesto on yleensä 12 tuntia. Aamuvuoro on noin kello 7–19 ja iltavuoro noin 19–7. Arkisin on myös lyhyempiä vuoroja ajavia ambulansseja, jotka tekevät keikkaa kello 10.30–17.30. Lyhyempää keikkaa ajavat ambulanssit ovat Michellen mukaan erityisesti perheellisten suosiossa.

12 tunnin yövuorossa saattoi tienata lähemmäs tonnin ennen veroja.

Työtä siivittää selkeä viikkorytmi: ensin on kolme viikkoa päivävuoroja, sitten kaksi viikkoa yövuoroja. Joka viides viikko työntekijät saavat yhdeksän vapaapäivää.

– Moni käyttää vapaat matkustellen, osa taas ottaa jaksaessaan extravuoroja. Seuraavilla vapailla aion tulla Suomeen perheeni luokse.

Michelle on työskennellyt ensihoitajana Ruotsissa kolmisen vuotta. Palkasta arjen menoihin kuluu noin kaksi tuhatta euroa. Säästöön voi jäädä peräti 3000 euroa. Kuva: Michellen albumi

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laisinkaan usko että hän tienaa 100 000 SEK yhdessä kuukaudessa. Minun tuttavat eivät noita palkkoja ole saaneet. Ei edes lääkärikaveri. 

Vierailija
2/3 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen trendi maailmalla on hakea Suomesta koulutus ja häipyä sen jälkeen ulkomaille paperit kourassa. Suomalaiset veronmaksajat kustantavat tämän bisneksen eivätkä saa siitä itse mitään. Maanpetosta masinoivat puolueet ovat: Vas, Vihr, SDP, Kes, RKP ja Kok 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen trendi maailmalla on hakea Suomesta koulutus ja häipyä sen jälkeen ulkomaille paperit kourassa. Suomalaiset veronmaksajat kustantavat tämän bisneksen eivätkä saa siitä itse mitään. Maanpetosta masinoivat puolueet ovat: Vas, Vihr, SDP, Kes, RKP ja Kok 

Minä, ihan suomalaisena tein näin eli kouluttauduin Suomessa ja läksin sitten pois kun olin valmistunut. Syynä ihan vain se että palkkataso Suomessa on aivan onneton, eikä tämä tilanne tule parantumaan. Veroeurot kyllä kelpaavat, mutta ei niille oikein meinaa saada enää vastinetta kun hyvinvointivaltiota nakerretaan jatkuvalla syötöllä. 

Eli kotimaahan jäädessä olisi pitänyt tyytyä alempaan palkkaan korkeilla veroilla, joilla ei kohta saa enää mitään. Jos joku pitää tätä maanpetturuutena niin siinähän pitää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän