Miksi tällä palstalla oletetaan automaattisesti, että ihmiset ovat käyneet peruskoulun, vaikka se tuli Suomeen vasta vuosina 1972-1977?
Kysytään esim. peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa tai sitä, että tuliko peruskoulu käytyä loppuun.
Kommentit (129)
Nopean otannan perusteella useimmilla ei ole mitään kouluja käyty
Vierailija kirjoitti:
Miksi joltain kuusikymppiseltä pitäisi kysyä peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa? Olen muuten yli 60 v ja käynyt peruskoulun.
Sama täällä .
Ihan vaan muistitestinä, yli kuuskymppisillä kun muisti voi alkaa reistailla. Tosin lähimuisti ensimmäisenä.
9.8 lukuaineiden, liikunta ja musiikkinumero pilasivat todistukseni. Liikunta 8 ja musiikki 9
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaako ihmiset käyttää nettiä jos ne ei ole käynyt peruskoulua? Ne ei ehkä osaa tänne sivulle. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei ole käynyt peruskoulua.
Minun äitini, 40-luvulla syntynyt ja nyt jo edemennyt, käytti nettiä niin työssään kuin vapaa-ajalla. Oli somessakin. Hassu ajatus, että kansakoulun käyneet eivät jostain syystä olisi nettiä osanneet käyttää, eihän se nyt mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorimmatkin peruskoulua käymättömät alkavat olla jo eläkeiässä. Itse olen syntynyt vuonna 1968, ja kävin alusta asti peruskoulua.
Jep, mun äiti on syntynyt 1961 ja käynyt alusta asti peruskoulua.
Peruskoulu alkoi 1972, joten äitisi lienee aloittanut koulun vasta 11-vuotiaana?
Ainakin ylen mukaan pk-seutu siirtyi viimeisenä peruskouluun 1977, ja muut alueet sitä ennen 1972 lapista lähtien. Kokeiluja oli sitä ennenkin joissain kouluissa.
Meillä näemmä siirryttiin 1977.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta osaako ihmiset käyttää nettiä jos ne ei ole käynyt peruskoulua? Ne ei ehkä osaa tänne sivulle. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei ole käynyt peruskoulua.
Minun äitini, 40-luvulla syntynyt ja nyt jo edemennyt, käytti nettiä niin työssään kuin vapaa-ajalla. Oli somessakin. Hassu ajatus, että kansakoulun käyneet eivät jostain syystä olisi nettiä osanneet käyttää, eihän se nyt mitään rakettitiedettä ole.
Äitini oli jo 60-luvulla töissä käyttämässä tietokoneita, ja käytti niitä koko työuransa. Kotonaan tuo ei halunnut mitään nettejä tai tietokoneita sitten taas nähdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorimmatkin peruskoulua käymättömät alkavat olla jo eläkeiässä. Itse olen syntynyt vuonna 1968, ja kävin alusta asti peruskoulua.
Peruskoulu alkoi 1972, joten äitisi lienee aloittanut koulun vasta 11-vuotiaana?
Peruskoulu alkoi lopuissa paikoissa vasta 1977. Lapissa alkoi ensin ja viimeisenä pääkaupunkiseudulla.
Tietenkin, ensin testattu fiksuilla että voidaanko muutos vielä apinakehän sisälle tsadiin
Mä oon 55v ja mulla on siis vähintään 13v eläkeikään. Oon ensimmäinen ikäluokka, joka kävi koko koulunsa peruskoulua Helsingissä ei 1969 syntynyt on käynyt kansakoulua täällä meillä päin ja hänellä on eläkeikään 12v. Toki päästötodistuksen on saanut peruskoulusta, mutta on siis kansakoulua ehtinyt käydä. Että varmaan on ihan päästötodistuksenkin kansakoulusta käyneitä työelämässä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku harva on varmana 1959 syntyny tai vanhempi jotka oli viimeset kansakoulun käyneet
Pääkaupunkiseudulla peruskoulu otettiin käyttöön vasta 1977 eli viimeiset vanhan kansakoulun + oppikoulun suorittaneet ovat syntyneet 1962.
Väärin. Pääkaupunkiseudulla vielä 1964 syntyneet kävivät vanhan systeemin koulun. Ikätoverini sieltä.päin eivät yhtään ymmärtäneet mitä oli esim tasokurssit. He olivat joutuneet hakemassa oppikouluun. 1965 oli siellä.päin vasta peruskouluikäpolvea. T. 1964 syntynyt ensimmäisen peruskoukuikäluokan edustaja Kuopion alueelta.
Jotkut myöhemmin syntyneet ovat saattaneet käydä vuoden kansakoulua, joka sitten muuttui peruskouluksi, esim mun pikkuveli joka syntynyt 1969.
Mutta 1962 syntyivät viimeiset jotka eivät ole käyneet yhtäkään luokkaa peruskoulua.
En ymmärrä viimeistä lausetta. Ovathan käyneet joitakin luokkia=vuosia..
Jos ei menty oppikouluun niin kansakoulu kesti 6 vuotta (+ ilmeisesti vielä 2 siihen päälle oppivelvollisuutta?) joten 62 syntynyt meni kouluun 68-69 ja valmistui ennen kuin peruskoulu tuli pakolliseksi 1977 etelässä.
Me kansakoulun ja oppikoulun käyneet osaamme kirjoittaa suomea. Tällä palstalla monet eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ylen mukaan pk-seutu siirtyi viimeisenä peruskouluun 1977, ja muut alueet sitä ennen 1972 lapista lähtien. Kokeiluja oli sitä ennenkin joissain kouluissa.
Meillä näemmä siirryttiin 1977.
Noin se meni. Olen syntynyt joulukuussa 1962 ja aloitin kansakoulun 6 vuotiaana. Sitä ensin 4 vuotta ja siitä sitten joko oppikouluun, taikka vielä kaksi vuotta kansalaiskoulua, mistä sen jälkeen yleensä ammattikouluun. Oppikoulu muuttui Helsingissä peruskouluksi tosiaan 1977 ja ehdin sitä käydä yhden vuoden ennen lukioon siirtymistä
Vastaan num. 16:
Olen yksi niistä, joka ei ole käynyt peruskoulua, vaan neljä vuotta kansakoulua ja 8-vuotisen oppikoulun, josta ensimmäiset viisi vuotta olivat nimeltään keskikoulu ja viimeiset kolme lukio.
Ellet sellaista ihmettä ole tavannut ja voit, tule vaikka Hels as rav Tauluun, tarjoan kahvikupillisen. Näet tällaisen peruskouluttoman omituisuuden.
Ai niin, siis nettiä toki osaan käyttää, olenhan tässäkin nyt. Olen syntynyt v. 1945.
Vaikka peruskouluun siirryttiin pohjoisesta alkaen, näkyy vuoden 1972 peruskouluun siirtyvien kuntien ryhmässä olevan monta Keski-Suomenkin kuntaa. Ne olivat varmaankin peruskoulun kokeilukuntia jo 60-luvulla. Jyväskylässä, josta itsekin olen, alkoi peruskoulu 1973. Olin oppikoulussa, jonka toiselta luokalta päästyä olin peruskoulun 7. luokalla. Sain keskikoulun päästötodistuksen. Mun veli oli vuotta alemmalla luokalla ja hän sai jo peruskoulun päästötodistuksen, vaikka oppikoulussa hänkin aloitti. Hänen ikäryhmällään oli jo tasokurssit ja valinnaisaineet, kun taas minä jatkoin peruskoulussa käyntiä keskikoulun opetussuunnitelman mukaan.
Oppikouluun pyrittiin pääsykokein, siksi oppilasaines oli paljon tasokkaampaa, koska peruskoulun kävivät kaikki. Niillä, jotka olivat käyneet keskikoulun, oli paljon paremmat tiedot kuin peruskoulusta päättötodistuksen saaneilla.
Lukion opettaja saattoi ennen jatkaa siitä, mihin keskikoulussa lopetettiin. Peruskoulun myötä lukioon tulevat olivat keskikoulun neljännen luokan tasoa.
Nykyisin peruskoulun päättävät eivät selviäisi keskikoulun oppimäärästä. Kokoomus vastusti tasapäistämistä ja tavallaan oli oikeassa. Ennen karsittiin oppilasaines puoleen jo neljän luokan jälkeen. Noin puolet tai esim. äitini aikaan vain 30% ikäluokasta pääsi oppikouluun. Sielläkin jäätiin herkästi luokalleen ja keskikoulun jälkeen lukion käyneet olivatkin sitten tasolla, johon nykykoulussa ei päästä. Ja tämä näkyy yliopistoissa; ihan perusasioita joudutaan opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluun siirryttin vaiheittain 1972 - 1977 muistaakseni
Vierailija kirjoitti:
Me kansakoulun ja oppikoulun käyneet osaamme kirjoittaa suomea. Tällä palstalla monet eivät osaa.
Voi olla, mutta en pitäis tuosta kovin suurta meteliä. Täähän on vapaamuotoinen juttelupalsta. Oikeakielisyys on sivuseikka...tässä yhteydessä. Jos nyt jotain haluaisi korjata, niin tärkempääkin siivottavaa olisi kuin kielioppi, vai mitä arvelet.
ÖÖööö öööö
Incel incel
Olen DI, enkä saa naista
olen 76v mulla on tyttöystävä 16v
Puppa puppa
purraorpo on ihan kakkaa
Oranssitrumpi onkakkaa
Persut on nasseja ööööööö
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin peruskoulun päättävät eivät selviäisi keskikoulun oppimäärästä. Kokoomus vastusti tasapäistämistä ja tavallaan oli oikeassa. Ennen karsittiin oppilasaines puoleen jo neljän luokan jälkeen. Noin puolet tai esim. äitini aikaan vain 30% ikäluokasta pääsi oppikouluun. Sielläkin jäätiin herkästi luokalleen ja keskikoulun jälkeen lukion käyneet olivatkin sitten tasolla, johon nykykoulussa ei päästä. Ja tämä näkyy yliopistoissa; ihan perusasioita joudutaan opettelemaan.
Kyllä se oli vasemmisto joka peruskoulun yhteydessä tasapäisti opiskelun ddr-malliin siten että sen luokan tyhmimmän tahtiin mennään. Myöhemmin sentään tuotakin hieman korjailtiin tasokurssien ja erikoistuneiden lukioiden kanssa, mutta nyt tietty mennään taas takapakkia jostain syystä kun vasemmisto säätää opiskelua haluamaansa suuntaan koska "eriarvoisuus". Onhan se nyt sortoa sun muuta kapitalismia vaatia älykkäämmiltä oppilailta koulussa enemmän, nih.
Entisestä opetusministeri (nyt köyhiltäleikkausministeri) Sanni grahn-laaksosesta en tiedä mitä tuo on, nimellisesti kokoomuslainen mutta toimittajana taitaa olla kaappivasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku harva on varmana 1959 syntyny tai vanhempi jotka oli viimeset kansakoulun käyneet
Pääkaupunkiseudulla peruskoulu otettiin käyttöön vasta 1977 eli viimeiset vanhan kansakoulun + oppikoulun suorittaneet ovat syntyneet 1962.
Väärin. Pääkaupunkiseudulla vielä 1964 syntyneet kävivät vanhan systeemin koulun. Ikätoverini sieltä.päin eivät yhtään ymmärtäneet mitä oli esim tasokurssit. He olivat joutuneet hakemassa oppikouluun. 1965 oli siellä.päin vasta peruskouluikäpolvea. T. 1964 syntynyt ensimmäisen peruskoukuikäluokan edustaja Kuopion alueelta.
Jotkut myöhemmin syntyneet ovat saattaneet käydä vuoden kansakoulua, joka sitten muuttui peruskouluksi, esim mun pikkuveli joka syntynyt 1969.
Mutta 1962 syntyivät viimeiset jotka eivät ole käyneet yhtäkään luokkaa peruskoulua.
En ymmärrä viimeistä lausetta. Ovathan käyneet joitakin luokkia=vuosia..
Jos ei menty oppikouluun niin kansakoulu kesti 6 vuotta (+ ilmeisesti vielä 2 siihen päälle oppivelvollisuutta?) joten 62 syntynyt meni kouluun 68-69 ja valmistui ennen kuin peruskoulu tuli pakolliseksi 1977 etelässä.
Ja siltikin, jos oli ehtinyt aloittaa oppikoulun ennen peruskoulun tuloa paikkakunnalle, jatkoi keskikoulun opetussuunnitelmalla päästötodistukseen asti. Myös kansakoulun kuudennelle luokalle ehtineet jatkoivat kansa- ja kansalaiskoulun opetussuunnitelmalla.
No olen syntynyt 1962 ja käynyt yhden vuoden peruskoulua, sitä ennen 4 vuotta kansakoulua ja 4 vuotta oppikoulua. Helsingissä.