Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällä palstalla oletetaan automaattisesti, että ihmiset ovat käyneet peruskoulun, vaikka se tuli Suomeen vasta vuosina 1972-1977?

Vierailija
12.04.2026 |

Kysytään esim. peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa tai sitä, että tuliko peruskoulu käytyä loppuun.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorimmatkin peruskoulua käymättömät alkavat olla jo eläkeiässä. Itse olen syntynyt vuonna 1968, ja kävin alusta asti peruskoulua.

Jep, mun äiti on syntynyt 1961 ja käynyt alusta asti peruskoulua. 

Peruskoulu alkoi 1972, joten äitisi lienee aloittanut koulun vasta 11-vuotiaana?

Peruskoulu alkoi lopuissa paikoissa vasta 1977. Lapissa alkoi ensin ja viimeisenä pääkaupunkiseudulla.

Oikeisto vastusti uudistusta viimeiseen asti ja yritti estää koulu-uudistuksen, joka antoi köyhien perheiden lapsille samat mahdollisuudet koulutukseen kuin rikkaiden kakaroille. Keskusta kannatti peruskoulua Lapin ja Itä-Suomen äänestäjien mieliksi. 

Muuhun topicciin nämä oikeistoöyhötykset, varsinki ku oot niin nuori ja tollo et luulet et Keskustan nimi ois ollu tuollon Keskusta

Keskustaa kutsuttiin yleisesti Keskustaksi, vaikka nimi oli Keskustapuolue vuosina 1965 - 1988. Sitä ennen Maalaisliitto.

Vierailija
42/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei taida olla kovin paljon työelämässä tai rekrytointoinissa ikäluokkia, jotka ovat suorittaneet kansa- ja kansalaiskoulun. Ja jos se kysytään, syy löytyy peiliin katsomalla eli näyttää kuusikymppiseltä, eikä kaksivitoselta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei taida olla kovin paljon työelämässä tai rekrytointoinissa ikäluokkia, jotka ovat suorittaneet kansa- ja kansalaiskoulun. Ja jos se kysytään, syy löytyy peiliin katsomalla eli näyttää kuusikymppiseltä, eikä kaksivitoselta. 

Ai, eikö täällä saa keskustella muut kuin työelämässä olevat?

Vierailija
44/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorimmatkin peruskoulua käymättömät alkavat olla jo eläkeiässä. Itse olen syntynyt vuonna 1968, ja kävin alusta asti peruskoulua.

Peruskoulu alkoi 1972, joten äitisi lienee aloittanut koulun vasta 11-vuotiaana?

Peruskoulu alkoi lopuissa paikoissa vasta 1977. Lapissa alkoi ensin ja viimeisenä pääkaupunkiseudulla.

Oikeisto vastusti uudistusta viimeiseen asti ja yritti estää koulu-uudistuksen, joka antoi köyhien perheiden lapsille samat mahdollisuudet koulutukseen kuin rikkaiden kakaroille. Keskusta kannatti peruskoulua Lapin ja Itä-Suomen äänestäjien mieliksi. 

Muuhun topicciin nämä oikeistoöyhötykset, varsinki ku oot niin nuori ja tollo et luulet et Keskustan nimi ois ollu tuollon Keskusta

50-luvulla syntyneenä täältä sivusta kysäsen, että mikäs se oli ellei keskusta? 

Vaikka siis virallinen nimi 1965-1988 oli Keskustapuolue, niin kyllä sitä silloin varsin yleisesti keskustaksi tai kepuksi kutsuttiin kuten tänäkin päivänä.

Jotkut toki vielä vanhasta muistista kutsui heitä 60-luvun lopulla maalaisliittolaisiksi.

Ja kyllä kai se peruskoulun poliittinen puolikin tähän ketjuun kuuluu, olihan peruskouluun siirtyminen puhtaasti poliittinen päätös, koska se vaati lakimuutoksen ja  kyllähän Kokoomus peruskoulua kovasti vastusti.

Vierailija
45/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta osaako ihmiset käyttää nettiä jos ne ei ole käynyt peruskoulua? Ne ei ehkä osaa tänne sivulle. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei ole käynyt peruskoulua.

Joo, en oo käynyt peruskoulua.

Aloitin netin käytön 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla rakensin sitä tänne Suomeen (sun vanhemmilles?).

Hyvin sujuu käyttö.

Vierailija
46/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta osaako ihmiset käyttää nettiä jos ne ei ole käynyt peruskoulua? Ne ei ehkä osaa tänne sivulle. En ole koskaan tavannut ihmistä joka ei ole käynyt peruskoulua.

Mikä ikäluokka se keksi teknologia, älylaitteet ja netin?

Olet yli 70v, kävin kansakoulua ja aloitin työuran 70-luvulla ja siitä lähtien tietotekniikka on ollut mukana. Ensimmäinen matkapuhelin 1986, Internet samoihin aikoihin ja tämä palstakin oli jo 90-lvun alussa eli yli 30v sitren. Itseasiassa mitään uutta ja mullistavaa teknologiassa ei ole tapahtunut 2000-lvulla. 

Vierailija
47/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-lehden keskustelupalstan käyttäjien olettaa lähtökohtaisesti olevan lastensaanti-ikäisiä. Toki tämä ei enää nykyään pidä paikkaansa. 

Niinistö oli 70 vuotias kun tuli viimeisen kerran (ainakin toistaiseksi viimeisen kerran) isäksi.

Vierailija
48/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ku harva on varmana 1959 syntyny tai vanhempi jotka oli viimeset kansakoulun käyneet

Pääkaupunkiseudulla peruskoulu otettiin käyttöön vasta 1977 eli viimeiset vanhan kansakoulun + oppikoulun suorittaneet ovat syntyneet 1962. 

Vierailija
49/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa äitisi on aloittanut koulun normaalia myöhemmin. Peruskoulu alkoi pohjoisesta ja ensimmäinen ikäluokka, joka kävi peruskoulun oli syntynyt yleensä 1963. Minä olen kotoisin Kuopion seudulta ja sillä alueella ensimmäinen peruskouluikäluokka, olen syntynyt 1964. 1963 syntyneet kävivät vielä oppi- tai kansalaiskoulun. 

Vierailija
50/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1964. Kävin ensimmäisen vuoden kansakoulua, toinen vuosi oli jo peruskoulua. Oltiin ihan ensimmäinen vuosiluokka, jolla ei ensimmäisellä luokalla ollut lauantaisin koulua

Vierailija
51/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-lehden keskustelupalstan käyttäjien olettaa lähtökohtaisesti olevan lastensaanti-ikäisiä. Toki tämä ei enää nykyään pidä paikkaansa. 

Minulla oli 2-vuotias taapero, kun aloitin palstailun vuonna 1998.

En nyt enää varsinaisesti vakkari ole, kurkin vain ajoittain

Vierailija
52/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku harva on varmana 1959 syntyny tai vanhempi jotka oli viimeset kansakoulun käyneet

Pääkaupunkiseudulla peruskoulu otettiin käyttöön vasta 1977 eli viimeiset vanhan kansakoulun + oppikoulun suorittaneet ovat syntyneet 1962. 

Väärin. Pääkaupunkiseudulla vielä 1964 syntyneet kävivät vanhan systeemin koulun. Ikätoverini sieltä.päin eivät yhtään ymmärtäneet mitä oli esim tasokurssit. He olivat joutuneet hakemassa oppikouluun. 1965 oli siellä.päin vasta peruskouluikäpolvea. T. 1964 syntynyt ensimmäisen peruskoukuikäluokan edustaja Kuopion alueelta. 

Vierailija
53/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka kävi n.k. kokeiluperuskoulun, josta sain todistuksen v1971.

Ensin aloitettiin kansakoululaisena, joka muuttui peruskouluksi yäasteella. Enkkua ja ruotsia luettiin jo kolmannelta luokalta. Algerbraa ja joukko-oppia jne.

Vierailija
54/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä vuonna 1965 syntyneetkin suorittivat kansa- ja kansalaiskoulun tai keskikoulun oppimäärän, vaikka koulut muuttuivatkin nimeltään peruskouluiksi, mikäli he kävivät koulunsa pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
55/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 1964. Kävin ensimmäisen vuoden kansakoulua, toinen vuosi oli jo peruskoulua. Oltiin ihan ensimmäinen vuosiluokka, jolla ei ensimmäisellä luokalla ollut lauantaisin koulua

Jep, eli olet keskisen Suomen lapsia. Mieheni pohjoisempaa 1963 on käynyt peruskoulun. Minullakin ensimmäinen todistus on kansakoulun mutta peruskoulusta puhuttiin paljon ja että minun ei siten tarvitse hakea oppikouluun. T

Ikätoveri

Vierailija
56/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tällä palstalla kuvitellaan ettei Vauva.fi näy Fuengirolassa?

Vierailija
57/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Pääkaupunkiseudulla vielä 1964 syntyneet kävivät vanhan systeemin koulun. Ikätoverini sieltä.päin eivät yhtään ymmärtäneet mitä oli esim tasokurssit. He olivat joutuneet hakemassa oppikouluun. 1965 oli siellä.päin vasta peruskouluikäpolvea. T. 1964 syntynyt ensimmäisen peruskoukuikäluokan edustaja Kuopion alueelta. 

Jotkut myöhemmin syntyneet ovat saattaneet käydä vuoden kansakoulua, joka sitten muuttui peruskouluksi, esim mun pikkuveli joka syntynyt 1969. 

Mutta 1962 syntyivät viimeiset jotka eivät ole käyneet yhtäkään luokkaa peruskoulua.

Vierailija
58/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi äitisi aloitti koulun vasta 11-vuotiaana?

Ei, vaan ihan normaalisti 7-vuotiaana.  Kunta oli peruskoulun kokeilukunta, joita oli kai kymmeniä jo 1960-luvulla. 

Ne eivät olleet mitään peruskouluja, vaikka niissä testattiinkin tulevan peruskoulun metodeja ja opetussunnitelmia.

Peruskoulu alkoi Suomessa syksyllä 1972 eikä päivääkään aikaisemmin piste

Älkää sotkeko asioita.

Vierailija
59/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siirryin peruskouluun yläasteella.

-66