Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi voi aloittaa kahvin juonnin

Vierailija
12.04.2026 |

?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 4-vuotiaana. Puolet kahvia ja puolet maitoa. Juon edelleen kahvia aamulla tilkalla maitoa. Ulkomailla hotelliaamiaisella juon automaattikahvia mustana.

Vierailija
42/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLKÄÄ NYT JUMALAUTA TEHKÖ KAIKISTA RAUDANPUUTTEISIA! Kahvi heikentää raudan imeytymistä. Suurin osa naisista kärsii raudanpuutteen aiheuttamista ongelmista.

Mun täytyy sitten kovasti lisätä kahvin juontia, kun mulla on liian korkeat rauta-arvot olleet aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei tarvitse muita juomia kuin vesi janoon ja maito ruokajuomaksi, mehua voi antaa harvoin, limsaa ei tarvitse ollenkaa saati kahvia. 

Maitoa ei kannata antaa ruokajuomaksi. Maito estää monien ruoassa olevien ravintoaineiden imeytymisen.

Lähinnä voi heikentää raudan imeytymistä, jos siitä ei ole lapsella puutetta en välttäisi maitoa. Maito on ravintorikas ruokajuoma, joka tarjoaa erinomaisen lähteen kalsiumille, jodille, proteiinille ja D-vitamiinille. 

Vierailija
44/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata aloittaa ollenkaan.

Ai että on parempi aloittaa suoraan energiajuomista? Niitähän ne kaveritkin juovat, eli mennään porukan mukana. Se kahvi on terveysjuoma noihin verrattuna, eikä sitä koululaiset kumminkaan juo ämpäreittäin. Kofeiinin määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin energiajuomia lipittäen.

Ei kannata juoda niitäkään. Olen ollut taaperosta asti kofeiinikoukussa enkä suosittele sitä kenellekään, en lapsille enkä aikuisille.

Ei ehkä kannata, mutta kaveripaine on kova. Toisaalta jos lapsi ei juo niitä, kaupasta saattaa sattua käsiin limutölkki, eikä senkään päivittäinen juominen liene hyvä asia. Tuohonkin verrattuna kuppi tai kaksi kahvia päivässä on terveysteko. Teessä on muuten sama määrä piristävää ainetta kuin kahvissa, pahempi yöunien viejä se minulla ainakin on ja vihreä tee kaikista kamalin.

Mitäs muita huonoja tapoja lapselle kannattaa opettaa? Rööki huuleen jo alakouluikäisenä ettei vaan ala käyttää vapea tai nikotiinipusseja? Totuttaa viiniin niin jää sokerisiiderit ja kirkkaan juomatta? Neuvoa miten kiusataan muita ettei tule itse kiusatuksi?

Vierailija
45/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan kuulkaas juotettiin vauvoille tuttipullosta jo maitokahveeta. Tosi juttu. Eikä siihen kukaan kuallu.

Niin ja laitettiin alkoholia myös tuttupilloon jotta vauva nukkuisi tukevasti. 

Vierailija
46/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että on parempi aloittaa suoraan energiajuomista? Niitähän ne kaveritkin juovat, eli mennään porukan mukana. Se kahvi on terveysjuoma noihin verrattuna, eikä sitä koululaiset kumminkaan juo ämpäreittäin. Kofeiinin määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin energiajuomia lipittäen.

Ei kannata juoda niitäkään. Olen ollut taaperosta asti kofeiinikoukussa enkä suosittele sitä kenellekään, en lapsille enkä aikuisille.

Ei ehkä kannata, mutta kaveripaine on kova. Toisaalta jos lapsi ei juo niitä, kaupasta saattaa sattua käsiin limutölkki, eikä senkään päivittäinen juominen liene hyvä asia. Tuohonkin verrattuna kuppi tai kaksi kahvia päivässä on terveysteko. Teessä on muuten sama määrä piristävää ainetta kuin kahvissa, pahempi yöunien viejä se minulla ainakin on ja vihreä tee kaikista kamalin.

Lapselle kannattaa kahvinjuonnin sijasta opettaa ryhmäpaineen sietämistä siihen alistumatta.

Tämä. Auttaa myös nikotiinituotteiden,  päihteiden ja typerien tekojen ("ryhmässä tyhmyys tiivistyy") kohdalla.

Kukaan ei oikeasti tarvitse kahvia ennen kuin heistä tulee kahviriippuvaisia. Kofeiiniriippuvaisuus voi olla yllättävän voimakasta. Puolisoni on yrittänyt useita kertoja lopettaa kahvin juomista.

Vierailija
47/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan sanottiin, et ripillepääsy on kahvinjuontilupa :) Eli se 15-16v.

Naapurin kaverin veljenpoika joi jo 7-vuotiaana. Mietin vaan, et onkohan oikein hyvä se "addiktio" jo noin nuorena? (vrt. energiajuomat nykyään, kofeiinia niissäkin on).

Kofeiini on niissä se pienin paha.

Vierailija
48/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi teinien juoda kahvia kuin energiajuomia. Kahvi ei ainakaan lihota. Päin vastoin se vie näläntunteen pois pitkäksi aikaa.

Vierailija
49/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 13-vee teini on koukussa teehen. Siitä se varmaan lähtee, kahvi seuraavaksi ja sitten kovemmat kamat. Ja ihan itse addiktoi itsensä, ei tyrkytetty (emme itse juo teetä).

Teessä on kofeiinia vähemmän kuin kahvissa, noin 10-50 mg desilitrassa. Eniten sitä on mustassa teessä ja vähiten valkoisessa teessä. Vihreän teen kofeiinipitoisuus vaihtelee huomattavasti haudutustavan mukaan, mutta sijoittuu yleensä mustan ja valkoisen teen väliin. 

Toisin kuin kahvista, teenjuonnista ei tarvitse potea huonoa omatuntoa, ainoana poikkeuksena musta vahva tee. 

Teenjuonnin positiivisten vaikutusten lista on kattava. 

No minkäpä takia nuo valvottavat yöllä minua pahemmin kuin kahvi ikinä, kaikkiviisas? Eikä tuohon tarvita kuin yksi mukillinen.

Vierailija
50/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini on voimakasta riippuvuutta aiheuttava HUUME. Ymmärrättekö te? HUUME. Miksi KUKAAN haluaisi altistaa lastaan HUUMEILLE? Kysyn vaan!

Mitäs mömmöä sinä olet vetänyt, kun menee jo huutamisen puolelle?

Vierailija
51/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4- vuotiaana.

Vierailija
52/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveripaine kova kahvin juomiseen? Kyllä on ihmisillä vanhemmuustaidot hukassa, jos ei osata selittää lapsille, ettei tarvi aivottomana seurata kaikkea mitä joku muu tekee. 

Ja kokemuksesta voin kertoa, että kukaan ei tule kirveellä uhaten vaatimaan ottamaan kahvia. Yksikään ihminen ei ole vuosikymmenien aikana vaatinut ottamaan kahvia tai sen kummemmin kummastellut. "Kiitos, en juo kahvia". Thats it, se riittää. Sitten otetaan vettä tai mehua ja elämä jatkuu eikä pysähdy tuohon lauseeseen. Ei se ole sen kummempaa.

Vierailija
53/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsille kotona tarjottiin kahvia, alkoholia, tupakkaa. Mutta nykyään sellainen ei ole normaalia, koska näiden aineiden terveysvaikutukset tiedetään paremmin. 

Milloin tämä oli kun 90 luvulla kahvia ei pidetty lainkaan sopivana lapsille. Jopa sokeriin suhtauduttiin erittäin paheksuvasti.
-milleniaali

Vierailija
54/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa juodaan paljon kahvia. Siinä ei ole mitään pahaa. Kahvi kuuluu arkiaamuihin, juhlaan työpaikan tauolle, se on sosiaalinen juttu ja sitä nautitaan yksin. Ympäri maailma ihmisillä on omia nautintoaineita. Kahvi ja tee yleisimmät ja terveellisimmät. Sitten on viinit, oluet, viinat. 

Kahvissa ei ole mitään vaarallista. 

Vierailija
55/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muita huonoja tapoja lapselle kannattaa opettaa? Rööki huuleen jo alakouluikäisenä ettei vaan ala käyttää vapea tai nikotiinipusseja? Totuttaa viiniin niin jää sokerisiiderit ja kirkkaan juomatta? Neuvoa miten kiusataan muita ettei tule itse kiusatuksi?

Onko kahvi huono tapa? En käsitä tuollaista väitettä! 

Vierailija
56/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei tarvitse muita juomia kuin vesi janoon ja maito ruokajuomaksi, mehua voi antaa harvoin, limsaa ei tarvitse ollenkaa saati kahvia. 

Maitoa ei kannata antaa ruokajuomaksi. Maito estää monien ruoassa olevien ravintoaineiden imeytymisen.

Maito on ruokaa, ei juomaa.

Vierailija
57/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on. Mietipä nyt itse, miksi olisi hyvä opetella juomaan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta, vaikka se olisikin laillista ja sosiaalinen tapa?

Vierailija
58/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jo vauvana annettiin lusikalla kahvimaistiaiset. Mitään vahinkoa ei ole tullut, olen kerran tai kaksi päivässä kahvittelija ja pian 3/4 vuosisataa eletty.

Vierailija
59/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on. Mietipä nyt itse, miksi olisi hyvä opetella juomaan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta, vaikka se olisikin laillista ja sosiaalinen tapa?

Juon kahvia, koska pidän siitä mausta. Tiedän ihmisiä, joilla on muodostunut herkkyys kahvia kohtaan ja esim närästys on mennyt niin pahaksi, että kahvi on ollut pakko jättää pois. Se pois jättö on onnistunut eli riippuvuus on liioiteltua. 

Vierailija
60/79 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLKÄÄ NYT JUMALAUTA TEHKÖ KAIKISTA RAUDANPUUTTEISIA! Kahvi heikentää raudan imeytymistä. Suurin osa naisista kärsii raudanpuutteen aiheuttamista ongelmista.

1,5 litraa kahvia päivässä ja hemppa 154. N60+

ps: ja ei unettomuutta, kukin taapalaa tyylillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän