Minkä ikäisenä lapsi voi aloittaa kahvin juonnin
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tarvitse kahvia, edes aikuiselle kahvi ei ole hyvä tapa.
AI-yhteenveto
Tutkimusten mukaan kohtuullisella kahvinjuonnilla (noin 1–4 kupillista päivässä) voi olla useita terveyttä edistäviä vaikutuksia, ja se voi pienentää riskiä sairastua tiettyihin pitkäaikaissairauksiin.
Sairauksia, joiden riskiä kahvi voi pienentää:
Tyypin 2 diabetes: Runsas kahvinjuonti on yhteydessä pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.
Syövät: Kahvi voi vähentää kokonaissyöpäriskiä jopa 18 % verrattuna vähäiseen kulutukseen. Erityisesti se voi suojata maksa- ja kohtusyövältä.
Maksasairaudet: Kahvilla on todettu olevan suojavaikutuksia maksaa vastaan, ja se voi vähentää maksakirroosin riskiä.
Sydän- ja verisuonitaudit: Kohtuullinen kahvinjuonti voi suojata ennenaikaiselta kuolemalta ja sydämen vajaatoiminnalta, eikä se yleensä aiheuta pysyvästi kohonnutta verenpainetta.
Muistisairaudet: Kahvi saattaa suojata dementialta ja Alzheimerin taudilta.
Metabolinen oireyhtymä: 1–3 kupillista kahvia päivässä on yhteydessä 29 % pienempään metabolisen syndrooman riskiin.
Suuta soukemmalle kun sieltä tulee valheita.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kahvinjuonnilla-voi-olla-ika…
Niin
"Tuoreessa tutkimuksessa sen juominen on tosin yhdistetty heikentyneeseen unensaantiin, uutisoi Daily Mail."
Vertaatko näitä kahta asiaa toisiinsa?
Lukisit edes linkkisi.
Ennen wanhaan kuulkaas juotettiin vauvoille tuttipullosta jo maitokahveeta. Tosi juttu. Eikä siihen kukaan kuallu.
Niin sanotusti aloitin kahvinjuonnin kuusiviikkoisena: kahvia, maitoa, voita ja sokeria kupissa, näin on kerrottu.
Meillä 13-vee teini on koukussa teehen. Siitä se varmaan lähtee, kahvi seuraavaksi ja sitten kovemmat kamat. Ja ihan itse addiktoi itsensä, ei tyrkytetty (emme itse juo teetä).
Tuttipulloon maidon ja kahvin sekoitusta. Kahvin osuutta nostetaan vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aloittaa ollenkaan.
Ai että on parempi aloittaa suoraan energiajuomista? Niitähän ne kaveritkin juovat, eli mennään porukan mukana. Se kahvi on terveysjuoma noihin verrattuna, eikä sitä koululaiset kumminkaan juo ämpäreittäin. Kofeiinin määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin energiajuomia lipittäen.
Ei kannata juoda niitäkään. Olen ollut taaperosta asti kofeiinikoukussa enkä suosittele sitä kenellekään, en lapsille enkä aikuisille.
Ei ehkä kannata, mutta kaveripaine on kova. Toisaalta jos lapsi ei juo niitä, kaupasta saattaa sattua käsiin limutölkki, eikä senkään päivittäinen juominen liene hyvä asia. Tuohonkin verrattuna kuppi tai kaksi kahvia päivässä on terveysteko. Teessä on muuten sama määrä piristävää ainetta kuin kahvissa, pahempi yöunien viejä se minulla ainakin on ja vihreä tee kaikista kamalin.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko kurikset vielä ok vitosluokalla?
Henkselittömät ainakin on. Mutta miten liittyy kahviin...
Miksi haluat lapsesi kofeiiniriippuvaiseksi?
ÄLKÄÄ NYT JUMALAUTA TEHKÖ KAIKISTA RAUDANPUUTTEISIA! Kahvi heikentää raudan imeytymistä. Suurin osa naisista kärsii raudanpuutteen aiheuttamista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Kahvissa ei ole mitään pahaa. Haittavaikutuksia ei ole kuin joitain yksilötasolla ja sellaiset osaavat vältellä sitä sitten esim unettomuus.
Itse olen töissä nuorten parissa. Energiajuomien käyttö on heillä ihan älytöntä. Juodaan noita aamusta iltaan. Joitain kahvin juojia on myös. He eivät juo sitten energiajuomia. Kahvin juonti rytmittää monilla päivää. Esim kahvinjuojat heräävät aamulla aikaisemmin kahville. Kahvit on sosiaalinen tapa sekä helppo ja vaaraton nautinto.
Kotona on varmasti juotu paljon limsaa ja mehua janojuomaksi ennen kuin nuori siirtyy litkimään energiajuomia pitkin päivää, ei todellakaan kaikki nuoret näitä juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että on parempi aloittaa suoraan energiajuomista? Niitähän ne kaveritkin juovat, eli mennään porukan mukana. Se kahvi on terveysjuoma noihin verrattuna, eikä sitä koululaiset kumminkaan juo ämpäreittäin. Kofeiinin määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin energiajuomia lipittäen.
Ei kannata juoda niitäkään. Olen ollut taaperosta asti kofeiinikoukussa enkä suosittele sitä kenellekään, en lapsille enkä aikuisille.
Ei ehkä kannata, mutta kaveripaine on kova. Toisaalta jos lapsi ei juo niitä, kaupasta saattaa sattua käsiin limutölkki, eikä senkään päivittäinen juominen liene hyvä asia. Tuohonkin verrattuna kuppi tai kaksi kahvia päivässä on terveysteko. Teessä on muuten sama määrä piristävää ainetta kuin kahvissa, pahempi yöunien viejä se minulla ainakin on ja vihreä tee kaikista kamalin.
Lapselle kannattaa kahvinjuonnin sijasta opettaa ryhmäpaineen sietämistä siihen alistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tarvitse muita juomia kuin vesi janoon ja maito ruokajuomaksi, mehua voi antaa harvoin, limsaa ei tarvitse ollenkaa saati kahvia.
Maitoa ei kannata antaa ruokajuomaksi. Maito estää monien ruoassa olevien ravintoaineiden imeytymisen.
Heti kun oppii imemään tuttipulloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle kannattaa kahvinjuonnin sijasta opettaa ryhmäpaineen sietämistä siihen alistumatta.
Kansalainen! Hillitse kapinallisuutesi!
Ja minkäikäisenä sen nikotiinipussin saa tunkea huulen alle?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tarvitse kahvia, edes aikuiselle kahvi ei ole hyvä tapa.
Onpahan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13-vee teini on koukussa teehen. Siitä se varmaan lähtee, kahvi seuraavaksi ja sitten kovemmat kamat. Ja ihan itse addiktoi itsensä, ei tyrkytetty (emme itse juo teetä).
Teessä on kofeiinia vähemmän kuin kahvissa, noin 10-50 mg desilitrassa. Eniten sitä on mustassa teessä ja vähiten valkoisessa teessä. Vihreän teen kofeiinipitoisuus vaihtelee huomattavasti haudutustavan mukaan, mutta sijoittuu yleensä mustan ja valkoisen teen väliin.
Toisin kuin kahvista, teenjuonnista ei tarvitse potea huonoa omatuntoa, ainoana poikkeuksena musta vahva tee.
Teenjuonnin positiivisten vaikutusten lista on kattava.
Kofeiini on voimakasta riippuvuutta aiheuttava HUUME. Ymmärrättekö te? HUUME. Miksi KUKAAN haluaisi altistaa lastaan HUUMEILLE? Kysyn vaan!