Millaisia perintöjä olette saaneet? Onko se helpottanut elämää?
Itsellä nyt ikää 50v ja yhä lähempänä tulee väistämättä olemaan perintö. Ei ole tulossa oikeastaan mitään. Kaiken omien vanhempieni varallisuuden vei 90-luvun lama ja epäonni. Rakkaus kuitenkin kantoi läpi vaikeiden taloudellisten aikojen ja ovat eläneet nauttien. Yllättävää kyllä, ovat edelleen suht hyvässä kunnossa ja ikää 80v.
Vaimolla taas lähes päinvastoin. Ainoa lapsi. Varallisuutta kuitenkin kaksi velatonta kerrostaloasunto Tampereen keskustassa sekä kymmeniä tuhansia rahaa. Nyt makaavat raatoina hoitokodissa tietämättä juurikaan maailman menosta.
Itse en saa mitään, mutta käytännössä vaimo tulee saamaan jo varsin pian satojen tuhansien perinnön. Olen tässä alkanut miettimään, miten se muuttaa elämäämme.
Kommentit (54)
Joo sain ison perinnön kun äiti kuoli v 2016. Kyllä se helpotti tottakai. Olen saanut isältäni ennakkoon perintöä tai rahaa. Sain myös kesämökin ja isä maksoi remonttii siihen koska haluaa sen mökin pysyvän suvussa.
Sain pienen summan jolla maksoin loput oman osuuteni ok-talon lainasta. Nyt olen saanut muutaman kymppitonnin säästöön tuon myötä eli helpotti vähän. Säästöt hupenevat nouseviin sähkö yms kustannuksiin ja autonkorjauksiin, mutta onpahan nyt mistä maksaa näitä sitten.
Ihan rahaa tulen saamaan. Summa tulee olemaan jotain 15000-40000 euron väliltä. Riippuen, missä järjestyksessä ihmiset lähtevät.
Mies oli saamassa perinnöksi neljäsosan 80-luvulla rakennetun ja muuttotappiokunnassa sijaitsevan rivitalon asunto-osakkeesta mutta luopui siitä, koska ei todellakaan olisi tuottanut muuta kuin vaivaa ja rahanmenoa, sitä suuremmalla syyllä, kun leski voi asua asunnossa vielä hyvinkin 10 tai vaikka 20 vuotta.
Itselleni on ehkä tulossa jotakin järjellisempää, mutta lienen itse lähemmäs 70-vuotias siinä vaiheessa, kun mulla on nuoret vanhemmat, joista ei ole ihan heti aika jättämässä.
Vähän sama tilanne kuin AP:lla, mutta eri mittakaavassa. Olemme hyvin toimeentuleva pariskunta ja lapset jo aikuisia. Vaimoni tienaa jopa hieman paremmin kuin minä ja molemmilla on sijoitusvarallisuutta. Minulla maltillisesti ja vaimolla vähän enemmän. Omat vanhempani ovat kuolleet jo reilu 10 vuotta sitten ja perintö jäi kohtuullisen pieneksi, kun oli 5 sisarusta jakamassa sitä. Vaimoni taasen on ainoa lapsi ja hänen vanhempansa ovat jo yli 90 v, joten perintöä on lähitulevaisuudessa hänelle tulossa. Appivanhemmat asuvat Helsingissä reilu 200 neliön omakotitalossa, isolla puutarhatontilla. Heillä on 4 sijoitusasuntoa, Lauttasaaressa, Kulosaaressa, Töölössä ja Viikissä. Mökki isolla metsäpalstalla on Vesijärven rannalla ja sijoitusvarallisuuttakin löytyy huomattavasti. Olen kyllä miettinyt, miten vaimon elämä ja käytös muuttuu, kun tuon omaisuuden itselleen saa.
Korjausta vaativia rakennuksia muuttotappiopaikkakunnalla. Viime vuosina ollaan tehty kovasti remonttia ja sitä on edessäkin. Sähkölaskut välillä isoja.
Onneksi kiinteistö sijaitsee kuitenkin todella kauniilla paikalla, joten kaikki perilliset viettivät siellä paljon vapaa-aikaa. Naapurikaupungissa ja naapurikunnissa (30-45 min ajomatkan päässä) on onneksi paljon nähtävää ja tekemistä. Luontopolkuja, kansallispuistoja, aktiivisia kylätoimikunta, joilla kävelyreittejä ja latuja, myös paljon kesätapahtumia. Sieni- ja marjapaikat lähellä.
Vaikka lompakko kärsii, niin voiton puolella kuitenkin ollaan kokemusten ja vapaa- ajan viettomahdollisuuksien takia.
Perin talon, mökin ja metsää. Kiinteistöt sain myytyä ja metsästä saan tuloja harvennuksista.
Ruokottomassa kunnossa olevan vuokrakämpän jouduin siivoamaan ja remontoimaan omaan piikkiin, että kelpasi vuokranantajalle. Mitään ei ollut jaettavaa, toisella oli tilillä 820 euroa kuollessaan ja toisella 63 euroa. Hautajaiskulutkin maksoin omasta pussistani.
Perin siskoni kanssa yksiön, jonka arvo oli 28 tuhatta. Siitä perintövero, 8 000, asunnonvälittäjän palkkio 3000€ eli melkein puolet katosi kuin pieru saharaan. Loput sitten jaettiin, eli 8500€/nuppi noin pieni summa niin sehän suli ihan tavalliseen elämiseen
Vierailija kirjoitti:
Asuinkelvoton talo muuttotappiokunnassa. Ei todellakaan ole helpottanut elämää.
Tuo on monen kohtalo tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Nää syttyy helposti palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama tilanne kuin AP:lla, mutta eri mittakaavassa. Olemme hyvin toimeentuleva pariskunta ja lapset jo aikuisia. Vaimoni tienaa jopa hieman paremmin kuin minä ja molemmilla on sijoitusvarallisuutta. Minulla maltillisesti ja vaimolla vähän enemmän. Omat vanhempani ovat kuolleet jo reilu 10 vuotta sitten ja perintö jäi kohtuullisen pieneksi, kun oli 5 sisarusta jakamassa sitä. Vaimoni taasen on ainoa lapsi ja hänen vanhempansa ovat jo yli 90 v, joten perintöä on lähitulevaisuudessa hänelle tulossa. Appivanhemmat asuvat Helsingissä reilu 200 neliön omakotitalossa, isolla puutarhatontilla. Heillä on 4 sijoitusasuntoa, Lauttasaaressa, Kulosaaressa, Töölössä ja Viikissä. Mökki isolla metsäpalstalla on Vesijärven rannalla ja sijoitusvarallisuuttakin löytyy huomattavasti. Olen kyllä miettinyt, miten vaimon elämä ja käytös muuttuu, kun tuon omaisuuden itselleen saa.
Miksi vaimon käytös mitenkään muuttuisi? Jos nyt jo olette hyvin toimeentulevia kuten sanot, niin ei muutama sijoitusasunto tilannetta muuta mihinkään. Muutatte siihen omakotitaloon jos haluatte, muuten vaimo myy sen pois ja sijoittaa rahat johonkin muuhun. Aikanaan lapsenne perivät teidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne talot on aina asuinkelvottomia? Miksei niitä ole remontoitu kun vanhus on asunut siinä (vanhuksen itsensä tai lasten toimesta)? Ja miten se vanhus on talossa asunut jos se on asuinkelvoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta ole ollut mitään haittaa. Siellä lahoaa rauhassa. Ei näy tielle. Arvoton, josta ei tarvinnut maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaimon käytös mitenkään muuttuisi? Jos nyt jo olette hyvin toimeentulevia kuten sanot, niin ei muutama sijoitusasunto tilannetta muuta mihinkään. Muutatte siihen omakotitaloon jos haluatte, muuten vaimo myy sen pois ja sijoittaa rahat johonkin muuhun. Aikanaan lapsenne perivät teidät.
Jos nyt mistään mitään ymmärtää, niin nuo sijoituskämpäthän on Helsingin parhaimmilla alueilla. Onhan tuo kommentoijan vaimon saama omaisuuserä isohkon loton päävoiton arvoinen ja paskaa jauhavat kaikki, jotka väittävät, ettei loton päävoitto muuta elämää.
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt äitini yli 10 v sitten. En ole saanut muuta, kuin 120 000 e ja maksaa 80000 e perintöveroa. Kaikki muu omaisuus on edelleen isälläni käytössä. Siis omakotitalo, kesämökki, autot, sijoitusasunnot yms.
Ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen elämääni.
Jos saa 120 000e perintöä, joutuuko siitä oikeasti maksamaan 80 000e perintöveroa? Vai oliko tuo pelkkä käteisen osuus ja muu omaisuus tulee jälkikäteen eli perintösumma on todellisuudessa reilusti enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne talot on aina asuinkelvottomia? Miksei niitä ole remontoitu kun vanhus on asunut siinä (vanhuksen itsensä tai lasten toimesta)? Ja miten se vanhus on talossa asunut jos se on asuinkelvoton?
No ei kukaan ole asunut viimeiseen 20 vuoteen. Se on jätetty sinne eikä vanhemmat ole myyneet aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset eivät ole ikinä halunneet laittaa euroakaan remontointiin. Oikeasti tiedättekö vanhuksia jotka olisivat remontoineet asuntojaan vain ulkonäön takia? Ainahan ne on alkuperäiskunnossa mitä myynti-ilmoituksiakin katselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt äitini yli 10 v sitten. En ole saanut muuta, kuin 120 000 e ja maksaa 80000 e perintöveroa. Kaikki muu omaisuus on edelleen isälläni käytössä. Siis omakotitalo, kesämökki, autot, sijoitusasunnot yms.
Ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen elämääni.Jos saa 120 000e perintöä, joutuuko siitä oikeasti maksamaan 80 000e perintöveroa? Vai oliko tuo pelkkä käteisen osuus ja muu omaisuus tulee jälkikäteen eli perintösumma on todellisuudessa reilusti enemmän?
Ei joudu, mutta jos perii muutoin kuin suoraan ylenevässä polvessa (esim. lapseton täti) niin perintövero on kyllä aika hurja. Edellinen kirjoittaja varmaankin joutui maksamaan perintöveron myös siitä omaisuudesta joka on edelleen isänsä käytössä.
Ei vaikuttanut suuntaan tai toiseen elämääni.